Krantz95 Skrevet 6. mars 2022 #1 Del Skrevet 6. mars 2022 Myndighetene i Ukraina forsøker å øke konfliktnivået/starte krig mellom Russland og vesten/Nato. Presidenten krever at Nato skal håndheve flyforbud over Ukraina. Det betyr at kampfly fra Nato må skyte ned russiske fly = Krig mellom Nato og Russland. Nato er en forsvarsallianse mellom land og ikke en allianse som aktivt skal gå til krig mot land som angriper ikke-medlemmer. Myndighetene i Ukraina har også forbudt alle menn mellom 18 og 60 år å forlate landet. Jeg synes ikke noe om at myndigheter tvinger egen befolkning til å krige. Særlig ikke mot en fiende som er ekstremt mye sterkere militært. Knallharde ikke-voldelige og ikke-dødelige sanksjoner er mye bedre enn eskalering til krig mellom Nato og Russland slik Ukraina ønsker. 24 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg PetterKanin Skrevet 6. mars 2022 Populært innlegg #2 Del Skrevet 6. mars 2022 At man ønsker seg støtte fra NATO, som faktisk ville hatt stor betydning for Ukraina er svært lett å forstå. At du ikke synes noe om at stridsdyktige må være igjen for å forsvare landet betyr lite. Noen må gjøre en innsats slik at ikke enda flere uskyldige mennesker blir skadet. 47 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 6. mars 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 6. mars 2022 PetterKanin skrev (9 minutter siden): At man ønsker seg støtte fra NATO, som faktisk ville hatt stor betydning for Ukraina er svært lett å forstå. At du ikke synes noe om at stridsdyktige må være igjen for å forsvare landet betyr lite. Noen må gjøre en innsats slik at ikke enda flere uskyldige mennesker blir skadet. Jo mer man kjemper mot en totalt overlegen hær, jo flere ofre vil det bli. På begge sider. Hvis man skal gjøre motstand må man ha en mulighet til å vinne. Har man ikke det, vil motstand bare gi flere uskyldige døde og skadede mennesker. Med mindre andre store nok land erklærer krig mot Russland, vil de ta kontrollen over Ukraina til slutt. Militært sett er utfallet allerede gitt. Men det kan være Russland trekker seg ut hvis det kommer sterke nok sanksjoner og fordømmelser fra mange nok land. Hittil har bare litt under halvparten av verden stemt mot Russland i FN. Landene som ikke har stemt mot Russland eller avsto fra av stemme, har rundt 4,5 milliarder av verdens befolkning. Flertallet i verden har altså ikke gått mot Russland (enda). 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 6. mars 2022 #4 Del Skrevet 6. mars 2022 (endret) Krig har ofre. Om man lar invasjonen skje uten motstand vil det bli enda flere ofre. 141, altså et stort flertall, av landene i FNs generalforsamling stemte for fordømmelse av Russlands angrepskrig. Endret 6. mars 2022 av PetterKanin 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 6. mars 2022 #5 Del Skrevet 6. mars 2022 38 minutter siden, Krantz95 said: Myndighetene i Ukraina forsøker å øke konfliktnivået/starte krig mellom Russland og vesten/Nato. Presidenten krever at Nato skal håndheve flyforbud over Ukraina. Det betyr at kampfly fra Nato må skyte ned russiske fly = Krig mellom Nato og Russland. Nato er en forsvarsallianse mellom land og ikke en allianse som aktivt skal gå til krig mot land som angriper ikke-medlemmer. Myndighetene i Ukraina har også forbudt alle menn mellom 18 og 60 år å forlate landet. Jeg synes ikke noe om at myndigheter tvinger egen befolkning til å krige. Særlig ikke mot en fiende som er ekstremt mye sterkere militært. Knallharde ikke-voldelige og ikke-dødelige sanksjoner er mye bedre enn eskalering til krig mellom Nato og Russland slik Ukraina ønsker. Bra du stiller dette spørsmålet👍 At han ønsker NATO involvering i dette er kanskje ikke så rart. I alle fall kan jeg se at Ukraina har noen grunner til det. Men måten han prøver å gjøre det personlig for Putin, for eksempel med å stadig kalle han for ei pyse osv. Være mest mulig konfronterende. Jeg får nesten inntrykk av at hans mål er å gjøre situasjonen umulig å løse diplomatisk. Mulig jeg tar feil, men jeg kjenner en voksende avsmak for mannen. 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 6. mars 2022 Forfatter #6 Del Skrevet 6. mars 2022 PetterKanin skrev (11 minutter siden): Krig har ofre. Om man lar invasjonen skje uten motstand vil det bli enda flere ofre. 14, altså et stort flertall, av landene i FNs generalforsamling stemte gor fordømmelse av Russlands angrepskrig. Hvordan kan det bli flere døde og skadede mennesker hvis man kriger mindre eller gjør mindre motstand? Ja, det er riktig at et stort flertall av landene stemte for fordømmelse av Russland. Men disse landene representerer under halvparten av befolkningen i verden. Landene som representerer flertallet av menneskene i verden har ikke stemt mot Russland i FN (stemmen fra f.eks. India bør vel veie mye tyngre enn stemmen fra Norge. Fordi India har flere mennesker). 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 6. mars 2022 #7 Del Skrevet 6. mars 2022 Krantz95 skrev (1 minutt siden): Hvordan kan det bli flere døde og skadede mennesker hvis man kriger mindre eller gjør mindre motstand? Ja, det er riktig at et stort flertall av landene stemte for fordømmelse av Russland. Men disse landene representerer under halvparten av befolkningen i verden. Landene som representerer flertallet av menneskene i verden har ikke stemt mot Russland i FN (stemmen fra f.eks. India bør vel veie mye tyngre enn stemmen fra Norge. Fordi India har flere mennesker). Angrepsmakten kommer til å fortsette å angripe selv om ingen skyter mot. Å tro noe annet er naivt. Nei, innbyggertall skal selvsagt ikke ha noe å si for betydningen. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 6. mars 2022 #8 Del Skrevet 6. mars 2022 Utsiden skrev (5 minutter siden): Bra du stiller dette spørsmålet👍 At han ønsker NATO involvering i dette er kanskje ikke så rart. I alle fall kan jeg se at Ukraina har noen grunner til det. Men måten han prøver å gjøre det personlig for Putin, for eksempel med å stadig kalle han for ei pyse osv. Være mest mulig konfronterende. Jeg får nesten inntrykk av at hans mål er å gjøre situasjonen umulig å løse diplomatisk. Mulig jeg tar feil, men jeg kjenner en voksende avsmak for mannen. Situasjonen ble umulig å løse diplomatisk i det øyeblikk Russland gikk til angrep. 19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altius Skrevet 6. mars 2022 #9 Del Skrevet 6. mars 2022 Krantz95 skrev (1 time siden): Myndighetene i Ukraina forsøker å øke konfliktnivået/starte krig mellom Russland og vesten/Nato. Presidenten krever at Nato skal håndheve flyforbud over Ukraina. Det betyr at kampfly fra Nato må skyte ned russiske fly = Krig mellom Nato og Russland. Nato er en forsvarsallianse mellom land og ikke en allianse som aktivt skal gå til krig mot land som angriper ikke-medlemmer. Myndighetene i Ukraina har også forbudt alle menn mellom 18 og 60 år å forlate landet. Jeg synes ikke noe om at myndigheter tvinger egen befolkning til å krige. Særlig ikke mot en fiende som er ekstremt mye sterkere militært. Knallharde ikke-voldelige og ikke-dødelige sanksjoner er mye bedre enn eskalering til krig mellom Nato og Russland slik Ukraina ønsker. Enkelt for deg å kritisere Ukraina hva de skal gjøre og ikke gjøre. Du sitter trygt i Norge. Ukraina, et selvstendig fredelig land, blir invadert og bombet sønder og sammen av Russland. Tror de fleste ville tydd til desperasjon i en slik situasjon. 28 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Solsikke Skrevet 6. mars 2022 #10 Del Skrevet 6. mars 2022 Og hvilke konsekvenser ville det hatt for befolkningen i ukraina om de bare gav opp? 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dressursåklart Skrevet 6. mars 2022 #11 Del Skrevet 6. mars 2022 (endret) 1 hour ago, Krantz95 said: Presidenten krever at Nato skal håndheve flyforbud over Ukraina. Det betyr at kampfly fra Nato må skyte ned russiske fly = Krig mellom Nato og Russland. Ja, å da gir putin opp, dermed vil krigen mest sannsynelig slutte, Fordi om russland fortsetter krigen mot ukraina så risikerer de og ødelegge sitt eget land. Putin har selv sagt at han ikke ønsker krig med nato. Jeg skjønner presidenten I ukraina godt og støtter han også! Endret 6. mars 2022 av Dressursåklart 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 6. mars 2022 #12 Del Skrevet 6. mars 2022 11 minutter siden, PetterKanin said: Situasjonen ble umulig å løse diplomatisk i det øyeblikk Russland gikk til angrep. Om du sier det så.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 6. mars 2022 #13 Del Skrevet 6. mars 2022 (endret) Krantz95 skrev (49 minutter siden): Jo mer man kjemper mot en totalt overlegen hær, jo flere ofre vil det bli. På begge sider. Hvis man skal gjøre motstand må man ha en mulighet til å vinne. Har man ikke det, vil motstand bare gi flere uskyldige døde og skadede mennesker. Med mindre andre store nok land erklærer krig mot Russland, vil de ta kontrollen over Ukraina til slutt. Militært sett er utfallet allerede gitt. Men det kan være Russland trekker seg ut hvis det kommer sterke nok sanksjoner og fordømmelser fra mange nok land. Hittil har bare litt under halvparten av verden stemt mot Russland i FN. Landene som ikke har stemt mot Russland eller avsto fra av stemme, har rundt 4,5 milliarder av verdens befolkning. Flertallet i verden har altså ikke gått mot Russland (enda). Hvis Russland skal vinne over Ukraina så må de drepe mange millioner, og de rekker ikke å drepe mange nok væpnede sivile før Putin blir 100 år. Dersom Putin dør når han blir 98 så vil nok angrepet på russiskukrainere og ukrainere i ukraina bli avsluttet når det skjer. Russland er sjanseløse på å holde okkupasjon av et land med 10 millioner stridsdyktige innbyggere. For å klare det trengs det trolig minst 1 million okkupasjonssoldater til enhver tid. De kunne ha tatt Donbass, men å okkupere hele Ukraina er totalt urealistisk. Det er også bare et tidsspørsmål før mange nok soldater forstår at de har blitt svindlet og at det "angrepet" som begrunnet invasjonen var en falsk flagg provokasjon / teater. Alle i Russlands eget sikkerhetsråd vet det allerede, sannsynligvis vet alle i FSB også. Endret 6. mars 2022 av I Grosny 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 6. mars 2022 #14 Del Skrevet 6. mars 2022 Dressursåklart skrev (16 minutter siden): Ja, å da gir putin opp, dermed vil krigen mest sannsynelig slutte, Fordi om russland fortsetter krigen mot ukraina så risikerer de og ødelegge sitt eget land. Putin har selv sagt at han ikke ønsker krig med nato. Jeg skjønner presidenten I ukraina godt og støtter han også! Det er ikke sikkert. Vi har hatt verdenskriger før... Men skjønner Zelenskyj. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 6. mars 2022 #15 Del Skrevet 6. mars 2022 Fru Solsikke skrev (19 minutter siden): Og hvilke konsekvenser ville det hatt for befolkningen i ukraina om de bare gav opp? Det er trolig den beste løsningen. De vil kanskje oppleve det slik vi opplevde Tysk okkupasjon 1940-1945. en del motstandsfolk ble fengslet og henrettet. Det var spredte aksjoner. Ca 9000 nordmenn ble drept, altså tapstallene var mindre enn det antallet ukrainere som har blitt drept hittil. Jeg tror nok at Ukraina blir fritt igjen etter neste valg i Russland dersom de skulle kapitulere nå. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 6. mars 2022 #16 Del Skrevet 6. mars 2022 (endret) Dressursåklart skrev (1 time siden): Ja, å da gir putin opp, dermed vil krigen mest sannsynelig slutte, Fordi om russland fortsetter krigen mot ukraina så risikerer de og ødelegge sitt eget land. Putin har selv sagt at han ikke ønsker krig med nato. Jeg skjønner presidenten I ukraina godt og støtter han også! Putin er uberegnelig, og nå er han veldig sint etter at det kom fram at Russland selv hadde laget det propagandastuntet/ angrepet som Russland brukte som utløsende begrunnelse. Sitasjonen er skummel. Tenk om Putin tror han vil bli likvidert av FSB og tenker "ja, jeg skal dø, men jeg tar med meg hele verden" og trykker på atombombeknappen. Endret 6. mars 2022 av I Grosny 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 6. mars 2022 #17 Del Skrevet 6. mars 2022 I Grosny skrev (3 minutter siden): Det er trolig den beste løsningen. De vil kanskje oppleve det slik vi opplevde Tysk okkupasjon 1940-1945. en del motstandsfolk ble fengslet og henrettet. Det var spredte aksjoner. Ca 9000 nordmenn ble drept, altså tapstallene var mindre enn det antallet ukrainere som har blitt drept hittil. Jeg tror nok at Ukraina blir fritt igjen etter neste valg i Russland dersom de skulle kapitulere nå. Nå var det 1/15 så mange innbyggere i Norge på den tiden, og til og med den tyske okkupasjonsmakten begrenset angrep på sivile mål. Det gjør ikke Russland. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 6. mars 2022 #18 Del Skrevet 6. mars 2022 (endret) PetterKanin skrev (På 6.3.2022 den 12.13): Angrepsmakten kommer til å fortsette å angripe selv om ingen skyter mot. Å tro noe annet er naivt. Nei, innbyggertall skal selvsagt ikke ha noe å si for betydningen. Jeg tror egentlig at russerne vil slutte å skyte dersom de ikke blir angrepet. De har vel blitt fortalt at de skal være fredsbevarende styrker, og vil vel oppføre seg mer som politi. Men de vil uansett bli angrepet i en okkupasjons-situasjon, iallfall hvis de går inn i Vest-Ukraina, så jeg anser scenariet der okkupasjonsmakten ikke blir angrepet som helt urealistisk. Strøk over dette innlegget fordi jeg ser mørkere på det nå. Endret 11. mars 2022 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 6. mars 2022 #19 Del Skrevet 6. mars 2022 36 minutter siden, altius said: Enkelt for deg å kritisere Ukraina hva de skal gjøre og ikke gjøre. Du sitter trygt i Norge. Ukraina, et selvstendig fredelig land, blir invadert og bombet sønder og sammen av Russland. Tror de fleste ville tydd til desperasjon i en slik situasjon. Kritikk av lederskapet. Alternativet til diplomati kan være total ruin. Jeg tror trygge Norge gjør det vanskelig å ta inn over oss det.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 6. mars 2022 #20 Del Skrevet 6. mars 2022 I Grosny skrev (Akkurat nå): Jeg tror egentlig at russerne vil slutte å skyte dersom de ikke blir angrepet. De har vel blitt fortalt at de skal være fredsbevarende styrker, og vil vel oppføre seg mer som politi. Men de vil uansett bli angrepet i en okkupasjons-situasjon, iallfall hvis de går inn i Vest-Ukraina, så jeg anser scenariet der okkupasjonsmakten ikke blir angrepet som helt urealistisk. Akkurat dette har vi allerede tydelig sett at ikke stemmer. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå