Gå til innhold

forbudt å binde fast og forlate hunden sin utenfor en butikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fader så mange sinte hundeeiere det var her da. Dere er akkurat sånn som det sies, egoister som ikke tar hensyn. Siden det ikke er lov burde det ikke være så forbanna vanskelig å respektere det! Dere kan også ta opp hundedritten ordentlig og ikke putte det i posen og la den ligge på bakken til det råtner og stinker bæsj og plastikk. Jeg har sett hundedritt på gravplasser til og med. Skjerp dere!! Dere er ikke noe mer verdt fordi dere har ei bikkje dere kan kontrollere, herse med og bestemme over som de egoistene dere er. Og en annen ting, ha hunden deres i bånd når dere går ute blant folk! 

Anonymkode: 96473...f0c

Det er jo bare du som er sint her. Hva med å holde seg saklig og ikke trekke inn alt mulig av ubegrunna påstander mot hunder og hundeeiere…

Setter sjelden hunden fast utenfor en butikk, om jeg gjør det er det kun en liten stund og jeg setter henne aldri rett utafor døra. Bruker en lyktestolpe i utkanten av parkeringa. Har en rolig hund som bare legger seg. Så det må være greit. 
Det er ikke alle som har en bil å ha hunden i, og det er ofte praktisk å få gjort noe småhandel kombinert med en luftetur.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Bacteria skrev (6 minutter siden):

Det er jo bare du som er sint her. Hva med å holde seg saklig og ikke trekke inn alt mulig av ubegrunna påstander mot hunder og hundeeiere…

Setter sjelden hunden fast utenfor en butikk, om jeg gjør det er det kun en liten stund og jeg setter henne aldri rett utafor døra. Bruker en lyktestolpe i utkanten av parkeringa. Har en rolig hund som bare legger seg. Så det må være greit. 
Det er ikke alle som har en bil å ha hunden i, og det er ofte praktisk å få gjort noe småhandel kombinert med en luftetur.

Nei, se på svarene her du. Det er dessuten hundeeierne som er problemet som jeg kjeftet på, ikke hundene. Det er ikke påstander heller, se rundt deg. 

Anonymkode: 96473...f0c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ulovlig å binde en hund utenfor en butikk, men å binde den fast rett ved inngang til et offentlig bygg. Noen binder jo hundene fast nærmest i inngangen. Ser ikke helt poenget med å gjøre noe ved mindre hunden står å bjeffer, er utagrende, er nedkjølt eller overopphetet eller lignende. Gjør du så mye viss du ser noen kjøre litt for fort, viss noen sender opp fyrverkeri før kl 18, noen drikker en øl i parken? Folk bryter lover og regler hver dag. Skaper det ingen utrygge situasjoner ser jeg ikke poenget med å blande seg.   

Setter en sjelden gang hunden utenfor butikken et par minutter. Binder den da slik at folk ikke behøver å passere i nærheten av henne. Hun er rolig, men sårbar når hun står slik, så gjør det ikke ofte. Som andre har skrevet her hadde nok jeg og hunden kommet oss hjem før noe politi skulle rekke å komme 😂

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du ts lager en del små velskrevne opplysningslapper og fester i halsbåndet til hundene som står alene, så ser eieren det etter hvert. Vennlig, mildt og snilt opplys denne om nye regler og farer ved å gå ifra hunden uten oppsyn.

Eller så stiller du deg ved hunden og venter på eieren til denne dukker opp og tar en verbal (hyggelig) prat med vedkommende. Må nok regne med litt blandet tilbakemelding, men hey...slik er livet. :) 

Det er mulige løsninger på det midlertidig?  

Anonymkode: 8a82f...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker*** skrev (2 timer siden):

Det er ikke ulovlig å binde en hund utenfor en butikk, men å binde den fast rett ved inngang til et offentlig bygg. Noen binder jo hundene fast nærmest i inngangen. Ser ikke helt poenget med å gjøre noe ved mindre hunden står å bjeffer, er utagrende, er nedkjølt eller overopphetet eller lignende. Gjør du så mye viss du ser noen kjøre litt for fort, viss noen sender opp fyrverkeri før kl 18, noen drikker en øl i parken? Folk bryter lover og regler hver dag. Skaper det ingen utrygge situasjoner ser jeg ikke poenget med å blande seg.   

Setter en sjelden gang hunden utenfor butikken et par minutter. Binder den da slik at folk ikke behøver å passere i nærheten av henne. Hun er rolig, men sårbar når hun står slik, så gjør det ikke ofte. Som andre har skrevet her hadde nok jeg og hunden kommet oss hjem før noe politi skulle rekke å komme 😂

Det er forbudt å binde hund utenfor bygninger som er åpen for allmenheten, dette inkluderer butikker. 

Anonymkode: 29499...db9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er forbudt å binde hund utenfor bygninger som er åpen for allmenheten, dette inkluderer butikker. 

Det spørs hvor nærme inngangen man binder hunden.

Hundeloven

"§ 5.Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser."

Anonymkode: 1fee0...dd1

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det spørs hvor nærme inngangen man binder hunden.

Hundeloven

"§ 5.Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser."

Anonymkode: 1fee0...dd1

Ja, men hvis du ser hva jeg kommenterte på vil du se at det var en som mente at det var lov å binde utenfor butikker siden det ikke er offentlige bygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

§ 5.Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Ikke etter ordlyden i lovverket å bedømme 🤷

Altså, ja, paragrafen inkluderer butikker. Men det sier ikke at det er ulovelig å binde hunden utenfor bygningen. Forbudet gjelder rett ved inngangen. 

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett alltid med meg bikkja når jeg skal på butikken, og da binder jeg ham enten utenfor eller inne dersom det er lov. Så lenge hunden ikke er til hinder og står langt nok fra inngangen til at folk kan bevege seg utenfor hundens rekkevidde, er det null problem. Bikkja legger seg ned og venter pent til jeg er tilbake. Ingen grunn til å bli hysterisk over det.

• Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man skal stole 100 prosent på hunden sin om man gjør det. Ja, det er forbudt. Men om man gjør det, skal man ikke være i tvil om at det går bra.

Anonymkode: f1657...7f5

Sin egen hund kan en kanskje stole på,men stoler du på omgivelsene? Med dagens lovverk er det «spenstig» at folk tar sjansen i utgangspunktet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir bekymra for at noen andre skal ta den, men ellers tror jeg ikke hunden lider akkurat. 

Anonymkode: cb63e...01f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet at noen land i Europa praktiserer hundehotell mye mer enn her, skjønner ikke hvorfor det ikke kan lages flere av de? det er altså kasser som man låser hundene inn i, som har pustehull. Virker som om de fleste hunder er ok med det der jeg har sett det.

Anonymkode: 93b4e...32b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (12 timer siden):

Jeg har stort sett alltid med meg bikkja når jeg skal på butikken, og da binder jeg ham enten utenfor eller inne dersom det er lov. Så lenge hunden ikke er til hinder og står langt nok fra inngangen til at folk kan bevege seg utenfor hundens rekkevidde, er det null problem. Bikkja legger seg ned og venter pent til jeg er tilbake. Ingen grunn til å bli hysterisk over det.

Ved 3 anledninger har jeg måtte gripe inn pga oppførsel til andre mennesker mot fremmede hunder som står utenfor butikken. I 2 av tilfellene ble hundene sparket. Skjønner ikke hvorfor dere tar den sjansen. Dere aner ikke hva som skjer med hundene utenfor butikken.
 Har selv hund, men går aldri fra hunden ubevoktet nettopp av den grunn at man ikke vet. Hunder har jo blitt stjålet også :( 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det mange som ikke har lest lovverket og ikke helt vet hva de snakker om.

- Det er ikke forbudt å binde en hund utafor butikken.

- Det er forbudt å binde en hund rett ved inngangen til butikker/offentlige bygg, hvor de kan være til sjenanse for andre som skal ut og inn. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjør dette på mange mindre steder (ikke storby), og ikke rett ved inngangsdøren såklart. Uavhengig av rase (alt fra selskapshunder til jakthunder). Er nok ikke en sånn "enn-hvis"-person, har gått bra alle gangene. Faktisk er dette noe jeg ønsker å prege hunden som valp til å takle, å stå bundet alene i ulike sammenhenger og vente pent på eier også når h*n er ute av syne. Utrolig praktisk ferdighet for hunden å kunne.

Anonymkode: 440a5...250

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er dere ikke redd for at hunden skal bli stjålet? Det hadde vært min største frykt. Har en tillitsfull og sosial hund som sikkert hadde blitt med hvem som helst bare de ga henne godbiter...

Anonymkode: 956fc...96e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

tidligere i vinter (når det var minst 10 minusgrader ute) så fikk jeg faktisk øye på en liten hund som satt utenfor et kjøpesenter. Når jeg kom ut igjen av butikken nesten førti minutter seinere, så stod den samme hunden fremdeles der. 

da hadde hunden stått der Gud veit hvor lenge før jeg i det hele tatt kom dit, pluss nærmere førti minutter jeg var. I tillegg til at den stod der kanskje en stund etterpå også. Hundeieren satt sikkert på cafe veldig lenge, og koste seg og skravlet med venninner eller noe - og gav blanke pokker i den lille hunden sin midt på vinteren. 

Anonymkode: 87cd0...844

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delfin82 skrev (På 7.3.2022 den 7.42):

Ved 3 anledninger har jeg måtte gripe inn pga oppførsel til andre mennesker mot fremmede hunder som står utenfor butikken. I 2 av tilfellene ble hundene sparket. Skjønner ikke hvorfor dere tar den sjansen. Dere aner ikke hva som skjer med hundene utenfor butikken.
 Har selv hund, men går aldri fra hunden ubevoktet nettopp av den grunn at man ikke vet. Hunder har jo blitt stjålet også :( 

Ville kanskje vært mer bekymret for det dersom jeg hadde en liten hund, men min er såpass stor at jeg tviler sterkt på at noen ville våget å sparke ham. Det er jo i tillegg snakk om butikker i nærområdet, så jeg føler meg ganske trygg på at det går fint.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt og oppfordringer samt. forherligelser av lovbrudd.
- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...