altflyter Skrevet 6. mars 2022 #21 Skrevet 6. mars 2022 Forstår du hvilke skader en hund faktisk gjør på en bolig? Sett bort fra allergi, så må du faktisk regne med å bytte gulv i hele boligen. Er det parkett vil klørne lage uendelig mange stygge merker som utleier i sin fulle rett kan nekte å kalle bruksslitasje når hund ikke var tillatt. Hilsen hundeeier 3
Blomsterpotta Skrevet 6. mars 2022 #22 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Forøvrig så synes jeg huseiere som forbyr husdyr er helt idiot. Anonymkode: 9ffee...d2f Har du hørt om allergier? Jeg tåler absolutt alt av dyr, men om jeg skal leie ut blir det ikke lov med en rekke forskjellige dyr.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #23 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Forøvrig så synes jeg huseiere som forbyr husdyr er helt idiot. Anonymkode: 9ffee...d2f Hvis jeg skal leie ut er hundehold uaktuelt. Jeg er allergisk,og har i tillegg helt nye lyse eikegulv som ei diger bikkje kommer til å ødelegge. Min leilighet, mitt valg. Anonymkode: c53a5...4fd
Gjest AprilRyan Skrevet 6. mars 2022 #24 Skrevet 6. mars 2022 Nei, jeg synes ikke at du skal gjøre det. Står det i kontrakt at det ikke er lov så er det ikke lov. Om dere skal ha hund så kan dere enten snakke med utleier om det eller finne en leilighet der det er lov. Jeg har selv dyr, men ville aldri i livet latet som jeg ikke hadde dyr for å få leie. Ganske frekt spør du meg. Er det virkelig verdt det når dere kan bli kastet ut for å bryte kontrakten?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #25 Skrevet 6. mars 2022 Ikke gjør det, dere vil få store problemer med å leie igjen etterpå uansett om dere blir kastet ut etterpå. Skulle du ha leid hos meg og jeg ringte din forrige utleier som hadde sagt Jada, de skrev under på kontrakt og så dro inn en stor hund de løy om, så hadde det vært kroken på døra for oss. Tenk frem litt her. Anonymkode: 9187f...119 2 1
Hero1 Skrevet 6. mars 2022 #26 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Forøvrig så synes jeg huseiere som forbyr husdyr er helt idiot. Anonymkode: 9ffee...d2f Dyr gjør skade. Hele boligen stinker til de som har dyr.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #27 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg driver med utleie, i utgangspunktet tillater jeg ikke husdyr. Men kan avtales i hvert enkelt tilfelle med liten hund. Men hadde en skaffet seg hund uten å si ifra så hadde jeg sagt opp kontrakten umiddelbart. leilighetene jeg leier ut er min eiendom, og jeg skal selv bestemme hvem og hvor mange somskal bo i hver enhet. klarer ikke leietakeren forholde seg til dette får den finne seg et annet sted å bo Anonymkode: c675c...1c7 Ikke helt. Din nåværende leietaker kan få samboer uten å spørre om din tillatelse. Samboeren kan flytte inn med alle sine barn uten at du kan si noe på det, med mindre boligen blir «klart overbefolket». Anonymkode: 5317f...a34 1 1
MissPierce Skrevet 6. mars 2022 #28 Skrevet 6. mars 2022 Siden det står i kontrakten at det ikke er lov, så er ett minimum at dere spørr utleier om det er greit! Jeg har hatt hund i mange år, og aldri hatt noen problem med å få leie med hund. Har alltid hatt gode referanser på mine leieforhold med hund. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #29 Skrevet 6. mars 2022 Jeg forstår deg godt jeg, TS. Er ikke lett å finne utleieobjekter hvor dyr er tillatt. Og grunnen til det er nok stort sett slitasjen som folk påpeker. Du undervurderer nok hvor mye slitasje det er snakk om. Dette høres ut som en bolig utleier ikke bor i selv. Da kan det jo godt hende det ikke blir oppdaget at dere har dyr. Som noen påpeker har man en egen dyreholdsregel som du kan påberope deg og hvis du også garanterer å dekke økonomisk tap pga. økt slitasje på leiligheten er jeg litt usikker på om en oppsigelse fra utleier ville stått seg faktisk. Hvis det er en relativt nedslitt leilighet tror jeg ikke jeg hadde fått så dårlig samvittighet av å ta inn en hund, men hvis den er relativt fresh syns jeg man bør si fra slik at begge parter har mulighet til å få dokumentert gulv og overflaters standard på en grundig måte FØR hunden kommer inn i hus. Anonymkode: 6a175...1ec
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #30 Skrevet 6. mars 2022 Jeg leier ut leilighet i eneboligen min. En sommer leide jeg ut via Airbnb (korttidsleie), og tillot folk å ha hund med. Det er det dummeste jeg har gjort. Leide ut til en familie som hadde en gigantisk bikkje, og vaskingen etter deres opphold var et sant h******. Suggel, hår og skitt overALT. Sofaen var så ille tiltredt at vi måtte leie profesjonell rensemaskin for å få den ren igjen. En annen ting var jo at den hunden lagde så mye lyd at vår egen chihuahua reagerte på det (selv gjennom tykke isolerte vegger av nyere standard). Endte med at jeg måtte reise bort noen dager med min hund fordi det ble klinsj mellom henne og den hunden som var i leiligheten. Etter sommeren gikk vi over til langtidsleie, og presiserte "KJÆLEDYR IKKE TILLATT". Likevel klarte ny leieboer å mase gang på gang om å ha kaninene sine i leiligheten/hagen vår. Det ble nei fra oss hver gang, og til slutt flyttet hun. Jeg skjønner ikke poenget med å flytte til en leilighet hvor kjæledyr ikke er tillatt, for så å prøve å mase seg til å ha kjæledyr i den? Anonymkode: 75f77...107
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #31 Skrevet 6. mars 2022 Blomsterpotta skrev (25 minutter siden): Har du hørt om allergier? Jeg tåler absolutt alt av dyr, men om jeg skal leie ut blir det ikke lov med en rekke forskjellige dyr. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvis jeg skal leie ut er hundehold uaktuelt. Jeg er allergisk,og har i tillegg helt nye lyse eikegulv som ei diger bikkje kommer til å ødelegge. Min leilighet, mitt valg. Anonymkode: c53a5...4fd Hero1 skrev (6 minutter siden): Dyr gjør skade. Hele boligen stinker til de som har dyr. Allergi har jeg allerede adressert i denne tråden. Skrev at alvorlig allergi var en unntak, så fremt det faktisk påvirker de. Din leilighet, ditt valg ja, men jeg synes fortsatt de er idioter, det er jo hele poenget. Når det kommer til skader på leilighet så fikses det lett med ekstra depositum og at man tar det hvis det har gjort så mye skader evt en avtale om at de dekker det før de flytter ut. Barn lager mye mer skader enn en hund men ingen så går ut å sier «ikke barn». Hele leiligheten stinker? Hørt om lufting og vasking? Man kan faktisk ikke nekte noen å ha innekatt for eksempel, og det synes jeg er bra. Og man kan fortsatt få beholde hund som man hr skaffet seg «ulovlig» hvis man har gode grunner og det kommer i retten: https://www.huseierne.no/nyheter/hund-og-katt-i-sameier-og-borettslag/ Samme gjelder for vanlig leieforhold. Men jeg hadde aldri tatt sjansen. Hadde spurt på forhånd eller funnet meg noe annet. Anonymkode: 9ffee...d2f 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #32 Skrevet 6. mars 2022 Utrolig respektløst å leie en leilighet dere dere vet de ikke vil har dyr, for så å ha en plan om å skaffe seg dyr. Jævlig dårlig gjort. Det blir slitasje på leiligheten og for alt det du vet så kan utleier slite med allergi, Dessuten så blir det "dyrelukt" i leiligheten og det er utrolig vanskelig å få vekk, allergener fra hundene blir og sittende igjen lenge etter dere er flyttet ut. Anonymkode: 7b08b...f58 1
Blomsterpotta Skrevet 6. mars 2022 #33 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Allergi har jeg allerede adressert i denne tråden. Skrev at alvorlig allergi var en unntak, så fremt det faktisk påvirker de. Din leilighet, ditt valg ja, men jeg synes fortsatt de er idioter, det er jo hele poenget. Når det kommer til skader på leilighet så fikses det lett med ekstra depositum og at man tar det hvis det har gjort så mye skader evt en avtale om at de dekker det før de flytter ut. Barn lager mye mer skader enn en hund men ingen så går ut å sier «ikke barn». Hele leiligheten stinker? Hørt om lufting og vasking? Man kan faktisk ikke nekte noen å ha innekatt for eksempel, og det synes jeg er bra. Og man kan fortsatt få beholde hund som man hr skaffet seg «ulovlig» hvis man har gode grunner og det kommer i retten: https://www.huseierne.no/nyheter/hund-og-katt-i-sameier-og-borettslag/ Samme gjelder for vanlig leieforhold. Men jeg hadde aldri tatt sjansen. Hadde spurt på forhånd eller funnet meg noe annet. Anonymkode: 9ffee...d2f Jeg synes du er idiot som ikke respekterer eller vil forstå andre sine ønsker og krav vedr utleie av bolig. Er vel pga sånne vanskelig folk som setter seg selv først uansett at det blir skrevet mange snåle regler i en kontrakt. Har sett en kontrakt hvor det sto at det var forbudt å tenne bål i stua og andre rom. Det var heller ikke lov å spikre opp bilder i selve glasset i vinduet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #34 Skrevet 6. mars 2022 Er du klar over hvor mye slitasje hunder (og katter) gjør i en leilighet? Spesielt som valp så gnages det på ALT, vi snakker dørkarmer, dører, kjøkkenskap/skuffer, møbler. Grafse på ytterdør og dørkarm når de vil ut. Tisse/bæsje på gulvet så det trekker ned i gulvet om det ikke oppdages med en gang. Riper fra klørne i hele gulvet. Depositumet dekker ikke en brøkdel av skader som kan oppstå! Kjøp deg leilighet selv hvis du skal ha dyr! Anonymkode: 3ab40...e86
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #35 Skrevet 6. mars 2022 Blomsterpotta skrev (9 minutter siden): Jeg synes du er idiot som ikke respekterer eller vil forstå andre sine ønsker og krav vedr utleie av bolig. Er vel pga sånne vanskelig folk som setter seg selv først uansett at det blir skrevet mange snåle regler i en kontrakt. Har sett en kontrakt hvor det sto at det var forbudt å tenne bål i stua og andre rom. Det var heller ikke lov å spikre opp bilder i selve glasset i vinduet. Jeg respekterer at de setter regler på den måten at jeg ikke flytter inn i leilighet der det er forbudt. Jeg har søkt om godkjenning for mine innekatter og fått lov til det, selv om de ikke har lov å forby det. Men ellers nei. Synes slike folk er egoistiske. Det er så mange hunder og katter som trenger hjem - som er hjemløse, så mange mennesker som trenger dyr pga den mentale helsen, og så mange barn som hadde hatt kjempe godt av å vokse opp i hjem med dyr både for det psykiske og bedre immunforsvar. Det er ekstremt mange som nekter dyr og det gjør det veldig vanskelig for folk å skaffe seg dyr. Hva er problemet hvis leietaker ordner opp gjennom kontrakt/depositum/fikser før de flytter? Det er jo dere som leier ut som bestemmer hva dere skal ha kontrakt på så hvis de ordner alt av lukt og skader så er det jo et ikke eksisterende problem for dere? Anonymkode: 9ffee...d2f 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #36 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Husdyr er kyr, høns, sau etc. Kjæledyr er dyrene vi har hjemme inne i stua, som hund, katt, kanin, fugl. Anonymkode: b381d...4e1 Kyr, høns, sau osv er gårdsdyr Hund, katt osv er familiedyr. Anonymkode: 9b163...d42
Blomsterpotta Skrevet 6. mars 2022 #37 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg respekterer at de setter regler på den måten at jeg ikke flytter inn i leilighet der det er forbudt. Jeg har søkt om godkjenning for mine innekatter og fått lov til det, selv om de ikke har lov å forby det. Men ellers nei. Synes slike folk er egoistiske. Det er så mange hunder og katter som trenger hjem - som er hjemløse, så mange mennesker som trenger dyr pga den mentale helsen, og så mange barn som hadde hatt kjempe godt av å vokse opp i hjem med dyr både for det psykiske og bedre immunforsvar. Det er ekstremt mange som nekter dyr og det gjør det veldig vanskelig for folk å skaffe seg dyr. Hva er problemet hvis leietaker ordner opp gjennom kontrakt/depositum/fikser før de flytter? Det er jo dere som leier ut som bestemmer hva dere skal ha kontrakt på så hvis de ordner alt av lukt og skader så er det jo et ikke eksisterende problem for dere? Anonymkode: 9ffee...d2f Så du er villig til å koste på vask og oppussing så absolutt slle allergener er borte? Det vil koste deg mer enn 3 mnd depositum. Derfor er det ikke enkelt å ta feks 100K i depositum for at noen sksl få lov å ha katt eller annet dyr. Jeg kommer aldri til å tillate dyr om jeg skulle leid ut. Jeg har selv hatt både hunder, katter, rotter, hamstre, kaniner og av alle ting pinnedyr da barna vokste opp. Derfor vet jeg hvor mye enkelte dyr sliter på feks gulv. Jeg har alltid hatt laminat, men det varer ikke evig det heller. Heldigvis skal ikke du leie hos meg iallefall og dyrehold blir helt uaktuelt uansett hvor mange dyr det er som trenger ett hjem.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #38 Skrevet 6. mars 2022 Blomsterpotta skrev (8 minutter siden): Så du er villig til å koste på vask og oppussing så absolutt slle allergener er borte? Det vil koste deg mer enn 3 mnd depositum. Derfor er det ikke enkelt å ta feks 100K i depositum for at noen sksl få lov å ha katt eller annet dyr. Jeg kommer aldri til å tillate dyr om jeg skulle leid ut. Jeg har selv hatt både hunder, katter, rotter, hamstre, kaniner og av alle ting pinnedyr da barna vokste opp. Derfor vet jeg hvor mye enkelte dyr sliter på feks gulv. Jeg har alltid hatt laminat, men det varer ikke evig det heller. Heldigvis skal ikke du leie hos meg iallefall og dyrehold blir helt uaktuelt uansett hvor mange dyr det er som trenger ett hjem. JEG hadde ikke kostet det på meg nei fordi JEG har ikke hund og skal aldri ha det, JEG hadde heller aldri skaffet meg dyr i en leilighet det ikke var lov i, som jeg har nevnt flere ganger. Allergener og allergi er en annen sak, som jeg også har skrevet før. Hva hver enkelt har råd til er jo noe de selv må bedømme, og noe de må ta med i risikoen, det er jo selvfølgelig rett og rimelig at de som bor der med dyr ordner opp etter seg (ut over normal bruksslitasje) slik at det ikke blir ekstra utgifter på utleier, det er jo det jeg synes er så irriterende, dere gir ikke folk sjansen en gang. Jeg hadde aldri leiet hos noen som nektet dyr, ikke hadde jeg ønsket å bodd under kontrollen av slike folk heller som lager problemer ut av ingenting, slapp helt av. Ja og der bare bekrefter du min tankegang om at slike folk bare tenker på seg selv og driter i å ha medfølelse og empati. Anonymkode: 9ffee...d2f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #39 Skrevet 6. mars 2022 Skaffet katt fordi det var lov i bygget vi leide i. Utleier sa ingenting på det da han oppdaget det. Anonymkode: 3db7d...aeb
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #40 Skrevet 6. mars 2022 hvis dere velger å skaffe dere kjæledyr uten å spørre først (og dette faktisk er ett brudd på kontrakten deres) så kan jo hus-eieren selvfølgelig kjppe dere rett ut fra hele leiligheten. Anonymkode: fa406...9ac
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå