Gå til innhold

Husdyr ikke tillatt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal leie leilighet og i kontrakten fremgår det at husdyr ikke er tillat. Vi ønsker oss hund og vurderer å skaffe det uansett hva som fremgår i kontrakten. Reparer selvfølgelig eventuelle skader hunden gjør på leiligheten. Hvis utleier skal komme innom leiligheten har vi tenkt å si at det er en hund vi passer. Noen som har gjort eller har kjennskap til lignende situasjon? Kommer sikkert til å få mye hat nå, men poster tråden uansett. 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville heller funnet meg et sted som er lov med dyr, slik at du slipper bråk 👍 Her jeg bor var det egentlig ikke lov, men jeg fikk lov og ha en pus. 

• Liker 16
Skrevet

Siden det vil være brudd på kontrakten kan dere nok bli rettslig ansvarlig om dere skaffer husdyr uten huseiers tillatelse. Ville nok heller funnet annen plass å bo, evt. ventet med husdyr. Har akkurat samme dilemmaet her. Men har valgt å ikke skaffe husdyr.

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du risikerer å bli kastet ut på kort varsel, det er ikke så lett å bare plutselig finne seg en ny leilighet. 

Anonymkode: 9ffee...d2f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig så synes jeg huseiere som forbyr husdyr er helt idiot. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forøvrig så synes jeg huseiere som forbyr husdyr er helt idiot. 

Kan være pga allergier og slikt. Man vet aldri.

Jeg foretrekker å ha et godt forhold med utleieren min, så jeg hadde ikke gjort noe slikt personlig. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Ost skrev (5 minutter siden):

Kan være pga allergier og slikt. Man vet aldri.

Jeg foretrekker å ha et godt forhold med utleieren min, så jeg hadde ikke gjort noe slikt personlig. 

Hvis det er helt ekstrem allergi med pustevansker osv kanskje. Men det burde nå ikke ha noe å si så lenge de ikke bor sammen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært utleier så hadde jeg kastet dere rett ut. Er det ikke lov så er det ikke lov.

Anonymkode: af322...329

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Frkvilikke skrev (4 timer siden):

Vi skal leie leilighet og i kontrakten fremgår det at husdyr ikke er tillat. Vi ønsker oss hund og vurderer å skaffe det uansett hva som fremgår i kontrakten. Reparer selvfølgelig eventuelle skader hunden gjør på leiligheten. Hvis utleier skal komme innom leiligheten har vi tenkt å si at det er en hund vi passer. Noen som har gjort eller har kjennskap til lignende situasjon? Kommer sikkert til å få mye hat nå, men poster tråden uansett. 

Tolk det som du selv vil..

«§ 5-2.Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.»

Anonymkode: 9b163...d42

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi leier ut en leilighet hvor det ikke er tillatt med dyr. Dette pga så kraftig allergi at vi måtte ha totalrenovert leiligheten hvis vi skulle bodd der etterpå. Det er vanskelig å bli kvitt allergener som ligger i sprekker bak lister, mellom gulvbord etc. Du risikerer at det ikke blir igjen mye av depositumet ditt, for å si det sånn. Noen steder er det sameiet/borettslaget som ikke tillater dyr. 

Anonymkode: 16a4b...1e9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var på utkikk etter et sted å leie, og fant leiligheten jeg bor i nå, sto det også i annonsen at det var forbudt med husdyr. Jeg hadde en liten hund på det tidspunktet, men ønsket veldig denne leiligheten, så jeg spurte utleier om det var mulig å få leie, selv med hund. De sa ja, fordi de vurderte meg som den leietakeren de ønsket. Noen ganger kan det være smart å spørre, kanskje får man ja. Jeg hadde i hvert fall ikke skaffet meg hund etter jeg flyttet inn, og gitt blaffen i forbudet. Det er jo å be om et dårlig forhold til utleier.

Anonymkode: 77214...3dc

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Husdyr er kyr, høns, sau etc.
Kjæledyr er dyrene vi har hjemme inne i stua, som hund, katt, kanin, fugl. 

Anonymkode: b381d...4e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Husdyr er kyr, høns, sau etc.
Kjæledyr er dyrene vi har hjemme inne i stua, som hund, katt, kanin, fugl. 

Anonymkode: b381d...4e1

De er også husdyr. Husdyr er alle dyr mennesker har temmet og utnytter. Husdyr deles igjen opp i kjæle-, hobby/sport- og produksjonsdyr.

Anonymkode: 15ea4...29b

• Liker 4
Skrevet

Dere skaffer jo ikke dyr i en leilighet dere leier hvor dette er forbudt. Dere tenker å skaffe dyr uansett? Veldig sært. Det blir jo regelbrudd og huseier kan si opp leieforholdet. 
Dere får heller kjøpe dere egen leilighet eller leie av noen som tillater dyr. 
Dere får neppe bra referanse som kan brukes til andre leieobjekter dersom huseier oppdager at dere holder dyr i leiligheten til tross for regler. Dessuten å lyve om at dere passer er svært frekt. Tillates det ikke dyr så bør en leietaker også spørre eier om det er ok å passe dyr også for en kort periode. Så ikke gitt du kommer unna med den.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig idiotisk av dere om dere velger å skaffe dyr selv om det står i kontrakten at dette ikke er tillatt.
Det er jo kontraktsbrudd og dere kan kastes ut om dette oppdages.

Dere kan jo spørre utleier pent først, men i og med at dere ikke har noen dyr nå, tviler jeg på at utleier tillater det hvis/om dere en gang i fremtiden kanskje skulle skaffe dere et.

Anonymkode: 448ad...017

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt av greia er at hunder ofte lager skade på parketten du ikke er i stand til å fikse selv uten å leie inn profesjonelle. I tillegg til dette må man regne med evt. allergier, ødelagte dørkarmer og eventuelle klager fra naboer på bjeffing og støy. 
Vi leier en leilighet hvor det ikke var lov med dyr, men etter to års leieforhold uten problemer spurte vi om tillatelse likevel og fikk ja. Tror det er en bedre vei å gå, altså. 

Anonymkode: 383cf...7aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller funnet en annen leilighet. 

Jeg er veldig glad i dyr selv, og har dyr selv. Men jeg ville ikke kommet på kant med en huseier som spesifikt sier at dyr ikke er lov, da har de nok sine grunner (enten at de ikke liker dyr, er allergiske, eller at alt er nyoppusset). Jeg tror da at veien er kort for at dere blir kastet ut igjen. 

Jeg hadde ikke likt det dersom jeg leide ut huset mitt, spesifiserte noe i kontrakten, for å deretter finne ut at leier gikk bak min rygg.

Anonymkode: 133d8...73f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde dere vært mine leietakere, hadde jeg sagt dere opp og tatt hele depositumet og pusset opp. Allergener og slitasje på gulv hadde fint vært grunn nok til å gjøre det. Eller jeg vil heller anbefale en annen taktikk; spør pent....

Anonymkode: be05b...c80

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver med utleie, i utgangspunktet tillater jeg ikke husdyr. Men kan avtales i hvert enkelt tilfelle med liten hund. Men hadde en skaffet seg hund uten å si ifra så hadde jeg sagt opp kontrakten umiddelbart. leilighetene jeg leier ut er min eiendom, og jeg skal selv bestemme hvem og hvor mange somskal bo i hver enhet. klarer ikke leietakeren forholde seg til dette får den finne seg et annet sted å bo

Anonymkode: c675c...1c7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig respektløst og tankeløst av deg å vurdere å bryte reglene som er satt allerede før du har flyttet inn. Det kan være mange grunner til at huseier ikke vil ha dyrehold i leiligheten: allergi og slitasje, blant annet. Selv kan jeg ikke fordra dyr, og hadde blitt rasende om jeg hadde oppdaget at noen hadde holdt dyr i min leilighet. 

Blir overrasket igjen og igjen hvor mange som tenker: " JEG vil ha det sånn og slik, så da bryr jeg meg ikke om regler og normer. JEG er nemlig viktigst i MIN verden." Synes det er så mange som vurderer seg selv på denne måten for tiden. 

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...