Perleblomst Skrevet 6. mars 2022 #41 Del Skrevet 6. mars 2022 Jeg tror nok man må innse at man ikke kam kreve like mye hjelp som før. Hvorfor skal en hjemmehjelp utsette seg for faren fremfor at en bruker blir liggende i sengen? Her kommer alle til å tenke på seg selv, altså være egoister. Og det er rett og slett instinkter også. En ansatt på sykehus med små barn kommer nok til å dra hjem for å hente barna sine og ta vare på de fremfor å bli igjen på jobben sin. Per nå er det ingen handlingsplaner som alle er gjort kjent med med tanke på samfunnskritiske funksjoner. Det bør komme på plass ASAP så folk føler seg trygg og vet hva som forventes. Kanskje det blir som med korona. Om far jobber i et samfunnskritisk yrke, må han kanskje bli igjen, mens mor får dra hjem fra jobb for å ivareta barna. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 6. mars 2022 #42 Del Skrevet 6. mars 2022 I den tiden vi ev har etter at alarmen går kommer hamstringen og panikken til å gå til nye høyder. Hamstringen av dopapir av mars 2020 vil bli småtteri. Folk vil hamstre mat, vann, ved, batterier osv. Ved og slikt på dessuten lagres inne…Bensin og diesel….Bankene vil oppleve en storm av de som vil ta ut pengene sine. Kaos. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Puddingen93 Skrevet 6. mars 2022 #43 Del Skrevet 6. mars 2022 akkurat passe skrev (3 timer siden): Etter det jeg vet så hjelper det så lenge vinduer og ventiler er lukket (varmepumpe trengs visst ikke skrus av), men det er jo her i Norge hvor den geografiske avstanden til Ukraina er såpass stor. Jeg synes bare det er veldig ubehagelig å tenke på at fra det skjer en ulykke så har vi ca 48 timer på oss før det kommer hit med vær og vind, hvis det blåser hitover riktignok. Med all den uroen der nede, føler jeg det bare er et tidsspørsmål før det skjer noe sånt. Tror eneste som vil fungere er en drakt av noe slag. forskere som virker skeptiske. Alltså sån radiassion går gjenom vegger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Puddingen93 Skrevet 6. mars 2022 #44 Del Skrevet 6. mars 2022 akkurat passe skrev (3 timer siden): Etter det jeg vet så hjelper det så lenge vinduer og ventiler er lukket (varmepumpe trengs visst ikke skrus av), men det er jo her i Norge hvor den geografiske avstanden til Ukraina er såpass stor. Jeg synes bare det er veldig ubehagelig å tenke på at fra det skjer en ulykke så har vi ca 48 timer på oss før det kommer hit med vær og vind, hvis det blåser hitover riktignok. Med all den uroen der nede, føler jeg det bare er et tidsspørsmål før det skjer noe sånt. https://www.mabra.com/medicin/jodtabletter-radioaktiv-stralning-skadligt/8281733 Strålskyddsmyndigheten skriver vidare på sin hemsida att den viktigaste skyddsåtgärden vid ett eventuellt nedfall av radioaktiva ämnen från en kärnvapenexplosion är att söka skydd. Det vill säga att uppsöka lokaler inomhus vilka erbjuder gott skydd, så som skyddsrum. Enligt Martin Goliath, som är kärnvapenforskare på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) kan det också en vara en god idé att ha en spade till hands. – Att vara i en källare eller i ett skyddsrum är bättre än att vara ute i det fria. Försvaret brukar säga att en spade inte är dumt, och det är faktiskt så att med den kan du gräva en grop som ökar skyddet avsevärt, säger Martin Goliath i en intervju med sajten Ny Teknik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 6. mars 2022 #45 Del Skrevet 6. mars 2022 Puddingen93 skrev (5 minutter siden): Tror eneste som vil fungere er en drakt av noe slag. forskere som virker skeptiske. Alltså sån radiassion går gjenom vegger. Skulle gjerne likt å vite hva slags drakt dette er. Mulig å bestille på nett? He he Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Puddingen93 Skrevet 6. mars 2022 #46 Del Skrevet 6. mars 2022 Becky skrev (1 minutt siden): Skulle gjerne likt å vite hva slags drakt dette er. Mulig å bestille på nett? He he Hehe jeg vet ikke , det va bara en gjetting av meg 😂 rymddrakter beskytte jo ikke mot solarstorm, men metaller og sånt på farkost gjør jo det. Så kanskje Noen form av isolasjon vil hjelpe? Vi må finne ut av det. Men eneste jeg vet er at jod ikke hjelper sån særligt. Og at strålning kan gå gjenom vegger og luft. Så som han skrev greve en grop eller besøke rom under marken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 6. mars 2022 #47 Del Skrevet 6. mars 2022 Skulle det skje en atomulykke og man må holde seg inne, kommer man nok til å kutte/stenge det meste i noen dager. Skoler, barnehage, kjøpesenter, operasjoner som ikke er akutte, all hjemmesykepleie som ikke er strengt nødvendig. Skjer det i Ukraina, tar det jo noen dager før nedfallet kommer hit selv med vind som fører det rett hit. Skjer det en ulykke rett utenfor norskekysten kommer det vel an på hvor man bor og været. Jeg kommer i alle fall til å hente barn i barnehage og skole. Tør å løpe fra bilen og inn i barnehagen/inn i boligen. Tror man blir mest sannsynlig ikke skadet om man utsettes for litt stråling i veldig korte perioder. Man kan f.eks. besøke Tsjernobyl og utsettes for litt stråling uten å skades. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 6. mars 2022 #48 Del Skrevet 6. mars 2022 Puddingen93 skrev (56 minutter siden): Tror eneste som vil fungere er en drakt av noe slag. forskere som virker skeptiske. Alltså sån radiassion går gjenom vegger. De brukte drakter i Tsjernobyl også, hjalp ikke stort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Puddingen93 Skrevet 6. mars 2022 #49 Del Skrevet 6. mars 2022 Jajajane skrev (3 minutter siden): De brukte drakter i Tsjernobyl også, hjalp ikke stort. Da får vi greve oss en grop da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 6. mars 2022 #50 Del Skrevet 6. mars 2022 nomore82 skrev (2 timer siden): Jeg synes det er fascinerende å se hvor opptatt folk er av Jodix nå om dagen. Om vi tar for eks Chernobyl som eksempel så var det over 100 ulike farlige stoffer som ble sluppet ut i atmosfæren. De aller fleste av disse hadde så kort halveringstid at de forsvant relativt fort igjen (eller, ufarliggjort via halvering til andre stoffer). Og det var før de rakk å komme hit og lage problemer. De stoffene som ble igjen var jod (halveringstid på 8 dager), strontium (halveringstid på 29 år) og cesium (halveringstid på 30 år) (kilde: https://www.iaea.org/newscenter/focus/chernobyl/faqs). Jodix har kun en effekt på radioaktiv jod, som har den korteste halveringstiden av de tre stoffene. Altså det er det som forsvinner fortest ut av miljøet vårt. De to andre stoffene skaper fortsatt ett problem den dag i dag etter Chernobyl ulykken - men det er altså radioaktiv jod vi henger oss opp i. Og jeg tror dette henger mest med at det er håndgripelig, lettest å gjøre noe med og beroligende for folk flest. Atomulykker i seg selv kan skremme de alle fleste men med "her er noen tabletter" så vil mange akseptere dette og bli beroliget av det alene. Skulle det bli en ny atomulykke i dag så er det vanskelig å forutse hvilke stoffer som slippes ut og i hvilke mengder. Men det er altså kun radioaktivt jod tablettene Jodix hjelper mot, ikke alt det andre. Myndighetene har i lang tid anbefalt å ha jod tilgjengelig som en del av egenberedskapen og jeg synes det er bra at folk følger dette. Men rent konkret - dersom det oppstår et radioaktivt utslipp så vet vi ikke hva det inneholder eller hva som skjer før de ansvarlige myndigheter og organisasjoner kommer med konkrete råd og anbefalinger. Husk at det er ganske mange som følger med på utslipp fra atomkraftverk og dersom det faktisk skulle oppstå en ulykke med påfølgende utslipp så vil det komme masse informasjon om dette etter ganske kort tid via offisielle og uoffisielle kanaler. I mellomtiden følg myndighetenes råd om egenberedskap og skulle værst tenkelige scenario slå til så kan du ikke forvente at noe fungerer som normalt lenger. Heller ikke at arbeidsplassen er tilgjengelig. Eller barnehager. Eller ambulansetjenesten. Det er jo ikke så rart. Man kan redusere sjansen for å bli syk av 1 av 3 på en enkel måte. Da gjør man jo det. De fleste vet vel at man ikke kan gå ut å ha normal hverdag selv om man har tatt en jodix? Og det får vi sikkert også masse info om dersom det skulle være relevant. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymFrk1 Skrevet 6. mars 2022 #51 Del Skrevet 6. mars 2022 Becky skrev (1 time siden): Men hjelpes. Jeg vil ikke være frekk. Men om det blir slik at du blir utsatt for radioaktiv stråling kommer det av to ting: 1.Kjernekraftverk utslipp eller 2.Atomvåpen. JA, da skal man være hjemme, eller helst i et bomberom så langt under jorden som overhodet mulig, slik at stråling fra atomvåpen eller kjernekraftverk ikke ødelegger kroppen din, skal visst være en veldig ubehagelig død med stråling. Hvis du i det hele tatt overlever atomvåpen...Men da er det ingen ambulanse som vil kjøre rundt i gatene, med mindre de aktivt ønsker å dø. Nei. Da er det survival of the fittest. Beklager å bære de depressive nyhetene ❤️ Kjernekraftverk kan ende mye bedre hvis man ikke er i de mest utsatte områdene. Da skal man også holde seg inne minst i 72 timer. MINST. Dette kommer selvsagt an på området. Skjønner hva du mener og I disse tilfellene er det så klart en annen sak. Det er ikke alle områder kanskje som blir like hardt rammet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 6. mars 2022 #52 Del Skrevet 6. mars 2022 akkurat passe skrev (3 timer siden): Jeg tenker som deg. Blir det derimot krig og ambulansepersonalet risikererer å bli skutt, så er jo saken en annen. Men dette handler jo om radioaktivt nedfall (som også er alvorlig selvsagt). Men når yrkesgruppene beskytter seg så godt de kan med jodix og fullt beskyttelsesutstyr så blir nok de akutte pasientene ivaretatt. Tviler sterkt på noe annet. Sjansen for kreft i skjoldbruskkjertelen av radioaktivt jod regnes ikke som forhøyet etter 40 år, så kanskje det blir befolkningen over 40 år som må slite seg gjennom dageslange vakter, for å skåne de yngre og for å unngå at flest mulig blir eksponert. Håper inderlig ikke myndighetene tenker at alt helsepersonell skal ofte liv og helse for å redde andre (som i så fall også vil bli stråleskadet. Radioaktiv jod er den delen av stråleskader jeg er minst bekymret for. Man går ikke ut selv om man har tatt jodix, ærlig talt! Jeg kunne fint løpt ut mellom kuler og bomber for å prøve å redde andre, (vel, før jeg fikk barn i hvert fall), men aldri faen om jeg hadde utsatt meg for radioaktiv stråling for andre enn mitt eget barn. Å dø av en kule eller en bombe er en veldig mye bedre død enn å lide seg gjennom en stråleskadedød - det er jo det ultimate mareritt. Grønt blad skrev (1 time siden): Skulle det skje en atomulykke og man må holde seg inne, kommer man nok til å kutte/stenge det meste i noen dager. Skoler, barnehage, kjøpesenter, operasjoner som ikke er akutte, all hjemmesykepleie som ikke er strengt nødvendig. Det er jo ikke så rart. Man kan redusere sjansen for å bli syk av 1 av 3 på en enkel måte. Da gjør man jo det. De fleste vet vel at man ikke kan gå ut å ha normal hverdag selv om man har tatt en jodix? Og det får vi sikkert også masse info om dersom det skulle være relevant. Pølsevann skrev (28 minutter siden): Hvordan tenker du den informasjonen skulle gå ut? Ingen garanti for at internett eller radio vil fungere. Og hva slags absolutt nødvendig helsehjelp er det du tenker skal bli gitt? (sorry, ser to innlegg ble klistret sammen, får ikke til å fikse det) De som trenger livsnødvendig helsehjelp disse dagene, vil dø. Så enkelt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 6. mars 2022 #53 Del Skrevet 6. mars 2022 velociraptor skrev (5 minutter siden): Hvordan tenker du den informasjonen skulle gå ut? Ingen garanti for at internett eller radio vil fungere. Ja, hvordan skal informasjon nå ut? Om internett/nødnett er oppegående, vil jeg jo tro det er lagt en eller annen form for plan på å kunne komme med offentlige kunngjøringer via DAB? Personer i posisjon til å komme med den type informasjon bør kanskje ha noe utstyr hjemme som gjør at de kan formidle beskjeder selv under denne 72-timers perioden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 6. mars 2022 #54 Del Skrevet 6. mars 2022 Anononyma skrev (1 minutt siden): Ja, hvordan skal informasjon nå ut? Om internett/nødnett er oppegående, vil jeg jo tro det er lagt en eller annen form for plan på å kunne komme med offentlige kunngjøringer via DAB? Personer i posisjon til å komme med den type informasjon bør kanskje ha noe utstyr hjemme som gjør at de kan formidle beskjeder selv under denne 72-timers perioden? Radio vil fungere. Det ble brukt på samme måte under andre verdenskrig. Men ikke gå god for radio med strøm, ha radio med batteri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rediken Skrevet 6. mars 2022 #55 Del Skrevet 6. mars 2022 Jeg tviler særdeles sterkt på at andre mennesker (selv helsepersonell) blir pålagt å gå utendørs dersom et slikt scenario dukker opp. Ingen kan forvente at noen skal utsette seg for radioaktivitet for å redde andre. Og dersom folk blir pålagte, tipper jeg mange rømmer hjem eller til skole/barnehage for å få sine egne og seg selv i sikkerhet. Mulig forsvaret kan bli satt til noe slikt dersom det finnes verneutstyr for å ferdes ute. Sykehus og omsorgshjem tror jeg vil være bemannet siden man kan holde seg innendørs. Selv arbeider jeg innen samfunnskritisk yrke (ikke helse, og ikke kritisk i en slik situasjon) , ledelsen sendte faktisk ut en beredskapsplan fredag ved radioaktivt forurensing. Alle blir sendt hjem dersom det er nok tid før evakuering, om det er ikke nok tid har de laget en beredskapsplan for hvor ansatte skal søke tilflukt på arbeidssted. Hvem som har ansvar for hva osv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktusogsol Skrevet 6. mars 2022 #56 Del Skrevet 6. mars 2022 Vi gjør bare det samme som under Tsjernobyl. Gikk helt fint for oss det. Jeg satt hvertfall ikke inne i dagesvis 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 6. mars 2022 #57 Del Skrevet 6. mars 2022 velociraptor skrev (2 timer siden): Håper inderlig ikke myndighetene tenker at alt helsepersonell skal ofte liv og helse for å redde andre (som i så fall også vil bli stråleskadet. Radioaktiv jod er den delen av stråleskader jeg er minst bekymret for. Man går ikke ut selv om man har tatt jodix, ærlig talt! Jeg kunne fint løpt ut mellom kuler og bomber for å prøve å redde andre, (vel, før jeg fikk barn i hvert fall), men aldri faen om jeg hadde utsatt meg for radioaktiv stråling for andre enn mitt eget barn. Å dø av en kule eller en bombe er en veldig mye bedre død enn å lide seg gjennom en stråleskadedød - det er jo det ultimate mareritt. Hvordan tenker du den informasjonen skulle gå ut? Ingen garanti for at internett eller radio vil fungere. Og hva slags absolutt nødvendig helsehjelp er det du tenker skal bli gitt? (sorry, ser to innlegg ble klistret sammen, får ikke til å fikse det) De som trenger livsnødvendig helsehjelp disse dagene, vil dø. Så enkelt. Samtidig og på samme måte som vi vil få beskjed om å holde oss inne og ta jodix. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 6. mars 2022 #58 Del Skrevet 6. mars 2022 velociraptor skrev (4 timer siden): Hvordan tenker du den informasjonen skulle gå ut? Ingen garanti for at internett eller radio vil fungere. Hvorfor skal ikke Internett eller fungere om det skjer et utslipp i Ukraina som fraktes til Norge med vanlig vind? Er selvsagt noe helt annet om en atombombe smeller i Oslo/Trondheim e.l. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 6. mars 2022 #59 Del Skrevet 6. mars 2022 Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 8. mars 2022 #60 Del Skrevet 8. mars 2022 Jeg tenker det hadde vært en fin situasjon for helsepersonell å nekte å jobbe i. Da hadde de kanskje fått bedre arbeidsforhold på sikt og det hadde reddet liv ved senere anledninger selv om en del hadde dødd der og da. Jeg høres kanskje hjerteløs ut, men jeg vil redde flest mulig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå