Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kom til å tenke på det i dag, da jeg ble oppringt av en person jeg aldri har møtt eller snakket med før.

Si jeg heter Cruel Cruelsen, da pleier jeg bare å svare med "Hei, det er Cruel". Men når jeg tenker etter, så er kanskje det litt lite proft? Litt sånn 20- år- gammel- i kundeservice- bransjen? Jeg har en litt mer "akademisk" type jobb. Ringer jo noen ganger selv også, har inntrykk av at folk heller svarer Ja, det er Cruel Cruelsen, eller rett og slett "Cruelsen".

Hva sier dere?

*Sitter her klar til å løse verdensproblemene en fredag ettermiddag*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør det samme som deg - selvom jeg mange ganger har tenkt at nå må jeg begynne å presentere meg med etternavnet ... Gammel vane er vond å vende.

Skrevet

Firmaets navn, det er Tuji.

Privat sier jeg bare navnet mitt.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

På jobb sier jeg "hallo, det er <fornavnet mitt>". Jeg sitter alene på kontoret mitt, så noe annet ville være unaturlig.

Har ikke fasttelefon, men sier bare hallo på mob'en.

Skrevet

På jobben sier jeg firmanavnet og etternavnet mitt.

Hjemme sier jeg "Det er Fornavn"

På mobilen svarer jeg på kjente numre med "Hallo" eller "Hallo Oppringer"

Skrevet

Før når vi hadde kontortelefon svarte jeg med "Firmanavn, det er fornavn etternavn".

Nå bruker vi bare mobiltelefon, så da svarer jeg " Det er fornavn etternavn" evt. "Hei, det er fornavn" dersom jeg ser hvem som ringer.

Jeg har en jobb hvor man bør ha en viss proff tone overfor kunder etc. Dessuten kan jeg komme borti en del "satte" mannfolk som må behandles med en viss "verdighet. ;)

Hilsen Lille meg

Skrevet

Jeg svarer også med firmaets navn + LilleBille - bruker bare fornavn. På mobilen svarer jeg også bare med fornavn - men privat svarer jeg med etternavn.

Skrevet

På jobb:Firmaets navn, eget navn. Privat: alt mulig rart, fra "hallo" til "kattekrematoriet",alt etter hvem som ringer.......

Skrevet

Sånn umiddelbart synes jeg det høres mest proft ut å bruke både for- og etternavn, i tillegg til firmanavn/arbeidsplass om det er logisk. Ellers kommer det vel an på om hvilket forhold man har til telefonen på jobb - det er stor forskjell på en sentralborddame, en kontoransatt uten kundeansvar, en akademisk ansatt med feks 100 studenter som er troende til å ringe deg, hva slags kunder man har eller om man feks bare har en felles telefon i produksjonslokalene...

Selv har jeg knapt hatt egen telefon ved pulten min - eneste gangen var da jeg jobbet utenlands og ikke snakket ett av to språk i landet og folk ringte og bablet i vei på det språket jeg ikke kunne. Da framsto jeg sikkert som proff... Hvis jeg har svart på telefoner i feks vaktrom eller arbeidslokale ellers (fellestelefoner) har jeg bare sagt navnet på arbeidsplassen.

Skrevet

Hos meg er det ikke sånn at telefonen kimer hele dagen, og når noen ringer, så er det meg de skal snakke med.

Skrevet

Jeg svarer "Det er etternavn"

Har fått skryt fra det av andre kolleger, de sier at oftest er det menn som presenterer seg slik, mens kvinner i samme stilling sier fornavn. Da undergraver man sin autoritet.

Må vel sies at jeg jobber et relativt formelt sted, og jeg synes det ville vært litt merkelig å presentere seg kun med fornavn på dette stedet i telefonen.

Gjest GreenSky
Skrevet

Firmanavn og fornavn. Vi kan ikke si etternavnet pga sikkerhetshensyn.

Skrevet

Sier: <firmanavn>, det er <mitt fornavn> hvis jeg tar sentralbordet.

Hvis det ringer dirkete på min sier jeg Hei det er <mitt fornavn>!

Skrevet

FIRMAETS NAVN, det er MITT NAVN.

Hjemme sier jeg bare "Ja, hallo?"

Sier ikke navnet mitt hjemme i tilfelle det er telefonselger som ringer. Når de spør etter meg da, kan jeg si at hun ikke er hjemme, sånn at de tror det er noen andre de snakker med. Høhøhø.. Virker hver gang..

Skrevet

"Firmaets navn", det er "Mitt navn".

Jeg synes ærlig talt det er litt dumt når folk ikke presenterer seg med firma. Det har hendt flere ganger at jeg har blitt usikker på om jeg har kommet riktig.

Skrevet

"<Firmaets navn> det er Lea."

Alle på min arbeidsplass svarer på denne måten. Vi har et langt firmanavn, så det blir for mye å legge til etternavn og sånt synes jeg.

Hvis jeg ser at det er en telefon som er satt over eller som ringer direkte svarer jeg "Hallo, det er Lea" og hjemme sier jeg som regel bare "Hallo"

Skrevet

*Firmanavn* du snakker med *mitt fornavn*

Alle på jobben svarer slik. Men hvis jeg ringer ut så presenterer jeg meg alltid med fornavn og etternavn + firmanavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...