Gå til innhold

IVF (og barn generelt) i en ødelagt verden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2022 den 21.59):

Spennende debatt! Litt trist å se hvor lett folk blir hårsår eller krenket så fort en diskusjon kommer opp.

Jeg er selv barnløs og gjennomgår ivf (4 forsøk nå). Jeg synes selv dette rr helt hinnsides all fornuft. Sliter en del med skyld, angst og tristhet når jeg tenker på hva jeg gjør for å sette nytt liv til verden. 

Personlig har ønske om barn alltid vært stort. Det å skape seg en egen familie, en liten gjeng med mennesker som hører sammen. Føre egne gener videre har i tillegg føltes viktig. Det er vel stort sett biologi som spiller inn vil jeg tro. Hadde jeg blitt gravid naturlig hadde jeg nok ikke tenkt så mye mer på det. Men nå som vi legger inn ufattelig med penger og teknologi inn i forsøket har altså følelsen av hvor høl i huet dette er meldt seg mer og mer. Og da særlig med tanke på jordas tilstand forøvrig.

Men i tillegg har man et sosialt press. Begge mine søsken er døde og jeg er eneste som kan gi min mor og far opplevelsen av å bli besteforeldre  noe som er deres største drøm. Følelsen at familien stadig blir ferre og ansvaret for å holde populasjonen i gruppa oppe faller på meg. Ønske om å få oppleve vanlige familieting, som å feire bursdager  jul med barn, påskeskirenn etc...

Så jeg har vel noen unnskyldninger til hvorofr jeg gjør dette, men ingen som egentlig holder mål for å forsvare det (for meg) svært uetiske valget av å gjennomføre ivf. Jeg tror det for de fleste handler om ren og skjær egoisme, uten at man ønsker å inrømme det selvfølgelig.

Nå skal jeg snart sette inn nytt embryo. Veldig rart. Det føles ut som at jeg håper like mye på både positiv og negativ graviditetstest om 2 uker. Men skammen vil nok alltid følge meg uansett

Anonymkode: 4550d...c53

Endelig et oppriktig og reflektert svar uten svada som "duuhh hørt om biologi eller?" Ja, no shit sherlock. Jeg som de fleste andre har hørt om biologi, men jeg spør likevel gjør jeg ikke? 

Du svarer faktisk på det jeg lurer på. Og jeg vil bare si takk. For det må jeg si, bare det at du ikke blir offenda som alle andre, til tross for at du selv holder på med IVF.. Wow. 

For en som aldri egentlig har ønsket seg barn, er dette et svar jeg kan stille meg bak. Det er kanskje biologi mye av det du beskriver, men du gir et veldig nyansert bilde av begrunnelsen for å til tross for omstendighetene, velge å få barn. Biologi eller ikke - det er nyansene rundt behovet for barn jeg er nysgerrig på og de synes jeg du får frem bra. Du virker mye mer reflektert enn majoriteten her inne, og dette er egenskaper jeg vil tro du fint klarer å føre videre til det barnet du får. Noe jeg oppriktig ønsker deg lykke til med :hjerte: 

Anonymkode: 9393d...331

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Sofakona skrev (På 6.3.2022 den 22.03):

Du..jeg sitter og dirrer...jeg mister min pappa til kreft...så du mener at det at pappa burde dø.. ikke være med med min mamma..eller se sine barnebarn vokse opp...og jeg måtte igjennom iui og medisiner for å kunne bli gravid med våre to flotte barn... mamma fikk kreft i fjor..hun lever nå...men du mener hun burde dø...

Skam deg 😡

Det var jo ironi da til den brukeren som mente at det var naturens måte å si at man ikke skal ha barn, om man ikke klarer å lage de selv.

For ordens skyld: jeg mener folk skal få den hjelpen de trenger til å få barn, fysiske sykdommer og psykiske sykdommer.

Anonymkode: 89e87...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Endelig et oppriktig og reflektert svar uten svada som "duuhh hørt om biologi eller?" Ja, no shit sherlock. Jeg som de fleste andre har hørt om biologi, men jeg spør likevel gjør jeg ikke? 

Du svarer faktisk på det jeg lurer på. Og jeg vil bare si takk. For det må jeg si, bare det at du ikke blir offenda som alle andre, til tross for at du selv holder på med IVF.. Wow. 

For en som aldri egentlig har ønsket seg barn, er dette et svar jeg kan stille meg bak. Det er kanskje biologi mye av det du beskriver, men du gir et veldig nyansert bilde av begrunnelsen for å til tross for omstendighetene, velge å få barn. Biologi eller ikke - det er nyansene rundt behovet for barn jeg er nysgerrig på og de synes jeg du får frem bra. Du virker mye mer reflektert enn majoriteten her inne, og dette er egenskaper jeg vil tro du fint klarer å føre videre til det barnet du får. Noe jeg oppriktig ønsker deg lykke til med :hjerte: 

Anonymkode: 9393d...331

Takk for det. Nå er jet som nenvnt litt usikker på hva jeg egentlig håper på selv 😛

Kan legge til at det vil føles som et stort tap å ikke få oppleve å gå gravid eller føde. Uten å nevne jobbtittel arbeider jeg ved en fødeavdeling og ser kvinner føde hver eneste dag, og kan ikke se for meg å ikke få oppleve de rå og dyriske kreftene som herjer selv.

Synes det er merkelig og trist  å tenke på at det offentlige helsevesenet bruker alle de pengene og ressursene de gjør på forsøke å reprodusere helt tydelig dårlig arvmaterialet som dessverre vil gjøre problemet større og større selvfølgelig. Ressurser og penger vi kunne brukt på liv som allerede er tilstede.

Og ja, det blir stadig vanskeligere og vanskeligere å diskutere noe som helst. De fleste nikker og smiler og går i fistel hvis ikke sidemannne gjør det samme

Anonymkode: 4550d...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...