Gå til innhold

Dårlige tilfluktsrom i Norge. Hva med dugnad?

Nafiaa

Anbefalte innlegg

Mange av tilfluktsrommene i Norge er dårlig vedlikeholdt og noen fulle av skrot. Uansett om det blir krig i Norge nå eller ikke, så er jo dette viktig at vi ordner så fort som mulig. Det hjelper ikke å tenke på det i det noe skjer. 

Jeg tenker litt på om det hadde vært mulig å få i gang dugnad. Da tenker jeg på at vanlig folk melder seg til å være med på dugnaden, får tildelt et tilfluktsrom de skal møte i og får tildelt arbeidsoppgaver. Med mange nok i hvert rom kunne vi på få dager virkelig fått til mye. Kanskje hadde det vært mulig å få til avtaler med firmaer også til ting man trenger. Dette kunne vært gjennomført i hver by. 

Hva tenker folk om dette?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nafiaa skrev (48 minutter siden):

Mange av tilfluktsrommene i Norge er dårlig vedlikeholdt og noen fulle av skrot. Uansett om det blir krig i Norge nå eller ikke, så er jo dette viktig at vi ordner så fort som mulig. Det hjelper ikke å tenke på det i det noe skjer. 

Jeg tenker litt på om det hadde vært mulig å få i gang dugnad. Da tenker jeg på at vanlig folk melder seg til å være med på dugnaden, får tildelt et tilfluktsrom de skal møte i og får tildelt arbeidsoppgaver. Med mange nok i hvert rom kunne vi på få dager virkelig fått til mye. Kanskje hadde det vært mulig å få til avtaler med firmaer også til ting man trenger. Dette kunne vært gjennomført i hver by. 

Veldig god ide! Kanskje du eller noen andre ønsker å be en eller flere aviser om å skrive om det? :) 

Det kunne også vært lurt om mange oppfordrer borettslag som har tilfluktsrom til å arrangere en slik dugnad som du beskriver :) 

Eller kanskje kontakte de enkelte boligbyggelagene med en slik oppfording  og/eller kontakte NBBL og hør om de kan sende ut oppfordring til boligbyggelagene?

https://www.nbbl.no/

Endret av AnonymBræker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBræker skrev (15 minutter siden):

Veldig god ide! Kanskje du eller noen andre ønsker å be en eller flere aviser om å skrive om det? :) 

Det kunne også vært lurt om mange oppfordrer borettslag som har tilfluktsrom til å arrangere en slik dugnad som du beskriver :) 

Eller kanskje kontakte de enkelte boligbyggelagene med en slik oppfording  og/eller kontakte NBBL og hør om de kan sende ut oppfordring til boligbyggelagene?

https://www.nbbl.no/

Takk for flott innspill 😊

Jeg skal høre med avisa her og har sendt mail til kommunen. Jeg tror virkelig at dette kan funke og at mange innbyggere har lyst til å være med 💪 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nafiaa skrev (1 minutt siden):

Jeg skal høre med avisa her og har sendt mail til kommunen. Jeg tror virkelig at dette kan funke og at mange innbyggere har lyst til å være med 💪 

Det er veldig fint :) Jeg håper at mange gjør slik som du gjør og at mange blir med på dugnad. Lykke til! ♥️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBræker skrev (Akkurat nå):

Det er veldig fint :) Jeg håper at mange gjør slik som du gjør og at mange blir med på dugnad. Lykke til! ♥️

Det håper jeg også, sammen er vi sterke 😊 Takk for det ❤

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nafiaa skrev (19 minutter siden):

Det håper jeg også, sammen er vi sterke 😊 Takk for det ❤

♥️ Noen skrev dette i tråden i linken:

"Om det "bare" er vanlige bomber, trenger man ikke nødvendigvis dra til et tilfluktsrom.

Et moderne parkeringsanlegg under jorda vil være trygt nok, de fleste solide kjellere vil nok også fungere."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBræker skrev (4 minutter siden):

♥️ Noen skrev dette i tråden i linken:

"Om det "bare" er vanlige bomber, trenger man ikke nødvendigvis dra til et tilfluktsrom.

Et moderne parkeringsanlegg under jorda vil være trygt nok, de fleste solide kjellere vil nok også fungere."

Ja, det er gode alternativer ved "vanlig bomber" . Men for oss mange som ikke har solide kjellere, eller byer som kanskje har få moderne parkeringsanlegg under jorden, eller langt dit- har vi et større problem.  

Uansett så er det jo flott å få tilfluksrommene fungerbare igjen 😊 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Muligheten til å kunne søke tilflukt i et bomberom er en folkerett, men skulle vi trenge det vil under halvparten av Norges befolkning få plass her. Og de to og en halv millionene tilfluktsrommene har plass til, bør ikke føle seg helt trygge.

Dette her er jo nesten som når koronaen kom til landet . Vi tar det når det kommer liksom....🙄

Jeg ser det for meg allerede 😱

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

milla80 skrev (9 minutter siden):

Dette her er jo nesten som når koronaen kom til landet . Vi tar det når det kommer liksom....🙄

Jeg ser det for meg allerede 😱

Er det sitatet fra TV2-artikkelen? Jeg får ikke lengre lest den artikkelen. Jeg fant den Dagbladet-artikkelen her:

https://www.dagbladet.no/nyheter/norske-bomberom-lufta-er-kvelende/75512747

Endret av AnonymBræker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBræker skrev (1 minutt siden):

Er det sitatet fra TV2-artikkelen? Jeg får ikke lengre lest den artikkelen.

Leste det just på Dagbladet. Mulig det har stått på TV2 også ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

milla80 skrev (Akkurat nå):

Leste det just på Dagbladet. Mulig det har stått på TV2 også ?

Takk :) Nei, jeg tenkte på en annen artikkel som det var linket til i en annen tråd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBræker skrev (1 minutt siden):

Takk :) Nei, jeg tenkte på en annen artikkel som det var linket til i en annen tråd.

😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om tilfluktsrom i bodø? Det er en artikkel om det men den har paywall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommunen min har ikke ett tilfluktsrom en gang, fordi de er ikke "pålagt det". 2 nabokommuner har heller ikke. En nabokommune med 30000 innbyggere har ETT offentlig tilfluktsrom med plass til 100 stk. Guess we're fucked, for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskermenn skrev (1 time siden):

Noen som vet om tilfluktsrom i bodø? Det er en artikkel om det men den har paywall

Kan du finne de her?

"Disse rommene bør du vite om

I en eventuell krigssituasjon, kan det bli aktuelt å søke til et av landets mange tilfluktsrom.

Dem finnes det rundt 20.000 av, ifølge Sivilforsvaret. Noen er offentlige, og eksisterer i form av fjellhaller med alle fasiliteter.

Andre finnes i offentlige bygg som skoler, kulturhus og arbeidsplasser. I tillegg er det en rekke private bedrifter som også tilbyr ly til folk som oppholder seg i de respektive byggene.

Her kan du se et norgeskart med oversikt over landets offentlige tilfluktsrom."
https://www.tv2.no/nyheter/14618585/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nafiaa skrev (3 timer siden):

Det er mange gode steder å søke tilflukt i Norge. Problemet er vanligvis stengetid og høy ølpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Beredskapen i Norge er nok som alltid når behovet melder seg, dvs ikkeeksisterende eller rustet fast. Vi så det på Utøya, vi så det i forbindelse med Korona. Historien går helt tilbake til andre verdenskrig. Rapporter skrives og heftige debatter finner sted. Ingen ting skjer. Det koster penger. Det har vi ikke råd til. Flyalarmen virker da, den hører vi av og til med noen tåkelurer. Det koster sikkert ikke mange kronene, så den funker. Nyttig å vite at vi burde hatt sikre tilfluktsrom når bombeflyene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katt22 skrev (10 timer siden):

slutt å overreager, det blir ikke krig i norge, senk skuldrene, slutt å les fake news dagbladet og ro deg ned 35 hakk

vi er medlem i nato det er nok til at du kan sitte rolig å lage nye dumme tråder på KG uten å bekymre deg

Selv om vi er medlem av nato betyr ikke at vi ikke kan bli bombet. Det vil ta tid for naboland å komme med hjelp til Norge om vi skulle ha blitt bombet. Så da må vi holde oss selvgående til den tid kommer. Dessuten kan en sende missiler mange mil fra der den skal treffe. Så å ha bomberom klare til befolkningen bør være et minimum. Det er ikke å være hysterisk når det er så mye usikkerhet i verden akkurat nå. Selv om ikke akkurat du føler det er slik, så er det mange som synes det er utrygt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nafiaa skrev (13 timer siden):

Jeg blir med! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...