Gå til innhold

Strøk på oppkjøring i dag :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber som trafikklærer, skal prøve å analysere, selv om det er vanskelig siden jeg ikke var med og opplevde kjøringen selv. 

Det er ikke lenger 1er, 2er og 3er feil-system som her blir referert til som A,B,C. Bremsing fra sensor er, nesten, alltid stryk. Men det er fordi «en ulykke kommer sjelden alene» og må sensor først bremse, er det som regel flere ting å plukke på. Kjøringen din vurderes etter hovedmålet. Og vurderingen skal være en samlet vurdering. 

Hovedmål for opplæringen jf. § 11-: 

«Etter å ha gjennomført trafikkopplæringen i klasse B skal eleven ha den kompetansen som er nødvendig for å kjøre bil på en ansvarlig måte.
Eleven skal ha de kunnskaper og ferdigheter, den selvinnsikt og risikoforståelse, som er nødvendig for å kjøre på en måte som:
- er trafikksikker

- gir god samhandling

- fører til god trafikkavvikling

- tar hensyn til helse, miljø og andres behov

- er i samsvar med gjeldende regelverk»

Basert på det du skriver er det i hovedsak vikepliktsbruddet og setter spikeren i kista. Regner med du skulle til venstre på grønt lys? Da får du vikeplikt for de som kommer mot om ikke du har «pil-lys». Det er jo verken trafikksikkert eller i samsvar med regelverk å kjøre da. I tillegg regner jeg med sensor har skrevet noe om at du blir utydelig for andre, og ikke bidrar til god trafikkavvikling og samhandling. Din dobbeltsjekking blir av andre trafikanter oppfattet som utydelighet og vingling. Det er ikke helt uvanlig med over-nervøse elever. Alle kan stryke på en oppkjøring. Selv alle her på kvinneguiden som aldri vil innse feil, gjør nok feil bak rattet ganske ofte som ikke hadde flydd på en oppkjøring. Det hadde jo mest sannsynlig gått bra, som i ikke kollisjon, om ikke sensor bremset i det krysset også. Da hadde nok den andre bilen stoppet. Og sånn kjører folk rundt og ikke får med seg at de har begått ett vikepliktsbrudd. Så kommer de hjem til kona og sier «heregud, jeg møtte en idiot i det lyskrysset i Strandgaten. Han bare durte på, på rødt lys! for jeg hadde jo grønt. Flaks at han klarte å stoppe!». Ca 85% av bilister mener de er over snittet god til å kjøre bil😉

Husk at det er 25% stryk. Veldig mange, de aller, aller fleste, av de som stryker er vurdert som god nok av trafikklærer. Det er alltids noen som «trenger» en stryk for å innse at det er på tide å høre på læreren. Men de får grei beskjed i forkant, det får i alle fall alltid mine elever.

Den faktoren som er lettest for elevene å gjøre noe med er også den viktigste. Hjemmeøving. Selv verdens beste trafikklærer kan ikke gi en elev erfaringene og opplevelsene fra 10 timers hjemmeøving  i løpet av en dobbeltime. Når eleven kan alle regler, og det tekniske er på plass, er det mengdetrening som trengs. Det hjelper ikke å pugge lovverk, om ikke du har opplevd å få vikeplikt fra møtende på grønt lys. Kjør noen runder ut fra parkeringsplassen på trafikkstasjonen, i alle ulike retninger. Få starten på plass. Om de første 5-10 min av kjøreturen er innstudert, senkes skuldrene og man slapper ofte mer av. Kjør bil sånn som du ville kjørt om du var aleine. Ikke prøv å imponere, de vil bare at du kjører helt vanlig bil. Og husk at sensorene heier på deg! De ønsker å gi ut førerkort, det gjør arbeidsdagen deres så mye bedre enn å måtte skuffe folk😊 

Anonymkode: 3bdea...165

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber som trafikklærer, skal prøve å analysere, selv om det er vanskelig siden jeg ikke var med og opplevde kjøringen selv. 

Det er ikke lenger 1er, 2er og 3er feil-system som her blir referert til som A,B,C. Bremsing fra sensor er, nesten, alltid stryk. Men det er fordi «en ulykke kommer sjelden alene» og må sensor først bremse, er det som regel flere ting å plukke på. Kjøringen din vurderes etter hovedmålet. Og vurderingen skal være en samlet vurdering. 

Hovedmål for opplæringen jf. § 11-: 

«Etter å ha gjennomført trafikkopplæringen i klasse B skal eleven ha den kompetansen som er nødvendig for å kjøre bil på en ansvarlig måte.
Eleven skal ha de kunnskaper og ferdigheter, den selvinnsikt og risikoforståelse, som er nødvendig for å kjøre på en måte som:
- er trafikksikker

- gir god samhandling

- fører til god trafikkavvikling

- tar hensyn til helse, miljø og andres behov

- er i samsvar med gjeldende regelverk»

Basert på det du skriver er det i hovedsak vikepliktsbruddet og setter spikeren i kista. Regner med du skulle til venstre på grønt lys? Da får du vikeplikt for de som kommer mot om ikke du har «pil-lys». Det er jo verken trafikksikkert eller i samsvar med regelverk å kjøre da. I tillegg regner jeg med sensor har skrevet noe om at du blir utydelig for andre, og ikke bidrar til god trafikkavvikling og samhandling. Din dobbeltsjekking blir av andre trafikanter oppfattet som utydelighet og vingling. Det er ikke helt uvanlig med over-nervøse elever. Alle kan stryke på en oppkjøring. Selv alle her på kvinneguiden som aldri vil innse feil, gjør nok feil bak rattet ganske ofte som ikke hadde flydd på en oppkjøring. Det hadde jo mest sannsynlig gått bra, som i ikke kollisjon, om ikke sensor bremset i det krysset også. Da hadde nok den andre bilen stoppet. Og sånn kjører folk rundt og ikke får med seg at de har begått ett vikepliktsbrudd. Så kommer de hjem til kona og sier «heregud, jeg møtte en idiot i det lyskrysset i Strandgaten. Han bare durte på, på rødt lys! for jeg hadde jo grønt. Flaks at han klarte å stoppe!». Ca 85% av bilister mener de er over snittet god til å kjøre bil😉

Husk at det er 25% stryk. Veldig mange, de aller, aller fleste, av de som stryker er vurdert som god nok av trafikklærer. Det er alltids noen som «trenger» en stryk for å innse at det er på tide å høre på læreren. Men de får grei beskjed i forkant, det får i alle fall alltid mine elever.

Den faktoren som er lettest for elevene å gjøre noe med er også den viktigste. Hjemmeøving. Selv verdens beste trafikklærer kan ikke gi en elev erfaringene og opplevelsene fra 10 timers hjemmeøving  i løpet av en dobbeltime. Når eleven kan alle regler, og det tekniske er på plass, er det mengdetrening som trengs. Det hjelper ikke å pugge lovverk, om ikke du har opplevd å få vikeplikt fra møtende på grønt lys. Kjør noen runder ut fra parkeringsplassen på trafikkstasjonen, i alle ulike retninger. Få starten på plass. Om de første 5-10 min av kjøreturen er innstudert, senkes skuldrene og man slapper ofte mer av. Kjør bil sånn som du ville kjørt om du var aleine. Ikke prøv å imponere, de vil bare at du kjører helt vanlig bil. Og husk at sensorene heier på deg! De ønsker å gi ut førerkort, det gjør arbeidsdagen deres så mye bedre enn å måtte skuffe folk😊 

Og ja, jeg strøyk på min første oppkjøring som 18-åring. Vikepliktsbrudd, høyreregel, 50 meter fra trafikkstasjonen😂 så det blir folk av oss «strykere» også😉 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har du tilbake meldingen jeg fikk når jeg besto. Jeg hadde ingen massive feil. Var et par ganger jeg var litt rask inn i rundkjøring(små luker) men da sa jeg høyt underveis at jeg kunne ha ventet der, også var det en hendelse hvor lyset ble gult og jeg måte bremse noe hardt. Men ikke noe ekstremt, og når vi var framme så hadde allerede sensor glemt det, så det var nok bare jeg som følte på det. Jeg kjørte også feil vei, men da fikk jeg beskjed om å finne en plass å snu også kjøre tilbake.  

Du trenger nok en god del mengde trening, om dette sensor skrev til deg er riktig. Med tanke på vikeplikts brudd, og mye småtteriet er det ikke rart du strøyk. Vikepliktsbrudd ses jo på som veldig alvorlig dessverre. Men husk å hold hodet kaldt, kjør masse til neste gang og har du noen feil si det høyt. 

BD45F32D-BC51-49A5-A76F-630A1A4168B2.jpeg

Anonymkode: 0d42c...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.3.2022 den 7.34):

ifølge kjørelæreren min, er dette et sikkert stryk, dersom sensor må bremse. 
men etter hva jeg har lest på forum, så har ikke det vært mitt inntrykk.

Anonymkode: fe917...6b0

Det er nok dessverre sikker stryk og hvis du tenker deg om så skjønner du nok at det bør være det også. Hvis sensor må bremse eller ta rattet for å avverge en ulykke, så betyr jo det at ulykken sannsynligvis ville intruffet om sensor ikke var til stede.

Men dette er ikke verdens undergang! Jeg strøk også på min første oppkjøring av nesten samme grunn som deg. Neste forsøk tok jeg etter en 12-timers nattevakt hvor jeg var for utmattet til å være nervøs og besto med glans 🤣

Anonymkode: aa456...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke gøy å stryke på oppkjøring, men er en klar feil.

Hadde et barn som kjørte opp denne uken. Det gikk strålende heldigvis, bare skryt fra sensor og turen varte i ca 30 min

Men barnet mitt har øvd og vært rundt ved oppkjøringsstede flere ganger før oppkjøring

Det som er kjedelig nå, er at det er lang tid mellom ledige oppkjøringer.

Sp mitt tips, kjør rundt i området du har oppkjøring.

lykke til

Anonymkode: 54c65...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PetterKanin skrev (På 5.3.2022 den 18.18):

At du innbiller deg at det var synsing er ikke ensbetydende med at det var synsing. 

Vil du se begrunnelsen? 

Anonymkode: c294c...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg strøk på AKKURAT samme måte som deg! Og så fort sensor bremser, så blir det stryk. Hadde sensor ikke måttet bremse, så kanskje hadde du bestått. 

Ikke ta oppkjøring med mindre du føler deg klar. Jeg følte meg ikke klar til min første oppkjøring, og strøk på denne måten. Men den andre gangen, bestod jeg med glans og følte meg veldig klar føre.

Så, øv mye. Og tro meg. Du gjør ikke samme feilen igjen noensinne😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så, så det går bra til slutt. Jeg strøk 3 ganger, men har siden kjørt uten uhell eller bøter i 20 år. 

Anonymkode: 094a1...590

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neste gang er du kjempegodt forberedt, og du veit jo nå hvordan en oppkjøring er så du er mer rolig. Dette klarer du! 😁

Anonymkode: 40aa3...b24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vil du se begrunnelsen? 

Anonymkode: c294c...99b

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.3.2022 den 18.49):

Jeg strøk også første gang. Andre gangen ga jeg sensor 10000 kr kontant før sensor kom med vurderingen. Jeg bestod oppkjøringen. 👍

Anonymkode: 271ae...6d4

Var dette i Norge?

Anonymkode: c5515...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trådstarter her :D 

takker for gode og konstruktive tilbakemeldinger.   Vil dog likevel understreke at jeg hadde mange kjøretimer, og øvelseskjøringer bak rattet. 
trafikk lærer var helt sikker på at jeg skulle bestå (samme med den nye trafikk læreren jeg fikk i ettertid). 
men nervøsitet i likhet med alle følelser og angst, kan påvirke kjøre evnen til de grader. 

jeg bestod dog på neste, denne gangen sørget jeg for god og behagelig musikk, hadde med meg verdens tryggeste kjøre lærer, og fikk en veldig jordnær kul sensor, som fikk meg til å slappe av. Denne gangen valgte jeg automat så det og var mindre å tenke på. 

presentasjonsangst er ekte. Og trenger ikke bety at du da automatisk er en dårlig sjåfør som aldri burde få lappen. Men så finnes det mange netttroll der ute da :) 

Anonymkode: e601e...e13

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hvis du ikke kan kjøre sikkert selv om hodet koker, så er du ikke klar for å bestå. Jeg vet ikke om brudd på vikeplikten er nok alene til å stryke, men jeg tror du hadde strøket uansett, slik som du beskriver reaksjonen din på stress i trafikken.

Anonymkode: 76fd7...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

hvis du ikke kan kjøre sikkert selv om hodet koker, så er du ikke klar for å bestå. Jeg vet ikke om brudd på vikeplikten er nok alene til å stryke, men jeg tror du hadde strøket uansett, slik som du beskriver reaksjonen din på stress i trafikken.

Personen beskriver presentasjonsangst, ikke angst for trafikken. 

Anonymkode: 00079...24c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/6/2022 at 10:30 PM, Anonym2203 said:

Ikke ta oppkjøring med mindre du føler deg klar. Jeg følte meg ikke klar til min første oppkjøring, og strøk på denne måten. Men den andre gangen, bestod jeg med glans og følte meg veldig klar føre.

Enig! Jeg tok en ganske lang pause fra alt av kjøring etter jeg strøk, og byttet kjøreskole før jeg prøvde på nytt. Jeg hadde nesten ingen kjøretimer og kjørte lite privat, men jeg var så mye mer avslappet neste gang. Den nye kjørelærerens stil passet meg mye bedre og jeg ble mye mer trygg med ham.

Anonymkode: f2288...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Personen beskriver presentasjonsangst, ikke angst for trafikken. 

Anonymkode: 00079...24c

personen beskrev et hode som koker. I trafikken er det jo likegyldig hva grunnen er til at hodet koker. Skal du i trafikken, må du mestre situasjoner der hodet koker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

personen beskrev et hode som koker. I trafikken er det jo likegyldig hva grunnen er til at hodet koker. Skal du i trafikken, må du mestre situasjoner der hodet koker.

På en oppkjøring er det helt normalt at hodet koker, eller at man er stresset. Men i en lære bil er dette forhåndsvis trygt da sensor også har kontroll over bilen :)  ( ellers hadde vel ikke enkelte elever fått lov av vegvesenet å gjennomføre oppkjøringer  😂 og tror de har mer peiling enn deg.. 

men du har ellers helt rett i at å kjøre bil ellers når man er følelsesmessig ustabil på noe vis, ikke er helt trygt. Dette lærte jeg også i kjøre opplæringen.  Da burde man holde seg hjemme. Men dvs etter man skal kjøre bil alene :) 

sikkert veldig gøy for deg å trolle på tråder her da skjønner jeg. Håper du finner noe bedre å gjøre. 

hilsen trådstarter! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2022 den 19.27):

Og ja, jeg strøyk på min første oppkjøring som 18-åring. Vikepliktsbrudd, høyreregel, 50 meter fra trafikkstasjonen😂 så det blir folk av oss «strykere» også😉 

På starten eller slutten av oppkjøringen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På en oppkjøring er det helt normalt at hodet koker, eller at man er stresset. Men i en lære bil er dette forhåndsvis trygt da sensor også har kontroll over bilen :)  ( ellers hadde vel ikke enkelte elever fått lov av vegvesenet å gjennomføre oppkjøringer  😂 og tror de har mer peiling enn deg.. 

men du har ellers helt rett i at å kjøre bil ellers når man er følelsesmessig ustabil på noe vis, ikke er helt trygt. Dette lærte jeg også i kjøre opplæringen.  Da burde man holde seg hjemme. Men dvs etter man skal kjøre bil alene :) 

sikkert veldig gøy for deg å trolle på tråder her da skjønner jeg. Håper du finner noe bedre å gjøre. 

hilsen trådstarter! 

Det at du ikke liker svaret, er ikke ensbetydende med at det var trolling. Det å kalle andres svar for trolling,  gjør derimot deg selv til et troll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det at du ikke liker svaret, er ikke ensbetydende med at det var trolling. Det å kalle andres svar for trolling,  gjør derimot deg selv til et troll.

Jaja, deg om det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...