Gå til innhold

Hunden min raserer leiligheten

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig har jeg lest meg opp på hva den trenger, det eneste den ikke har er meg hjemme i di 8 timene jeg er på jobb, hva er det folk tror, at man bare kan slutte å jobbe, at bare arbeidsledige mennesker kan ha hunder va i alle dager har skjedd ass, det tar jo helt av her, lurte bare på om det va innafor eller ikke, for noe tull, nå skriver jeg ikke bare til deg men alle di som har kommentert her idag, for en gjeng ass, bare negative kommentarer

Anonymkode: 54e7d...e64

Du spurte  om råd i forhold til adferd som trolig skyldes separasjonsangst. Da får du råd om hvordan man kan forhindre dette, begynne med alene trening som er tilpasset valpene alder. 

Du har fått råd her om å finne noen venner eller familie som kan passe på eller skaffe hundebarnrehage, så det er ikke som om du alle ber deg slutte i jobben. Som nesten alle påpeker så handler det også om at hunden din er en valp som ikke er gammel nok eller trent til å være alene. Den vil ikke være valp for alltid så du vill ikke trenge hundepass for alltid, om du greier å «kurere» angsten dens. Har du ikke mulighet til å være hjemme (eller skaffe pass) med en valp kan man jo skaffe seg en voksen hund. Så det er ingen grunn til å hevde at du ikke kan jobbe å ha hund bare fordi valper krever oppfølging. 

Jeg håper du tar tak i problemet, hund med separasjonsangst er ikke noe kjekt og der blir vanskeligere å ta tak i jo lenger du lar det skure å gå. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så små valper skal faktisk ikke være alene, derfor tar folk ferie og allierer seg med familie/venner når de skaffer seg valp.

Vi tok inn en hund fra omplassering for tre år siden, altså før korona. Han viste seg å  ha voldsom separasjonsangst, og han ramponerte rommet han var på da han var alene. Han var alene fra 8.15-13.30 siden vi har skolebarn med korte dager, altså ca 5t og vi tok ut ferie og avspasering de tre første ukene for å venne han til å være alene. Det gikk dårlig og vi lurte på hva vi skulle gjøre, men så kol korona og jeg ble låst til hjemmekontor i to år. Da lot jeg han med vilje sove i et annet rom enn jeg jobbet på, så han skulle synes det er greit å være alene. Nå takler han det helt fint.

Du må gi det tid, ta halve dager, kanskje du kan ta hjemmekontor, kan du finne en pensjonist som kan ha selskap på dagtid?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig har jeg lest meg opp på hva den trenger, det eneste den ikke har er meg hjemme i di 8 timene jeg er på jobb, hva er det folk tror, at man bare kan slutte å jobbe, at bare arbeidsledige mennesker kan ha hunder va i alle dager har skjedd ass, det tar jo helt av her, lurte bare på om det va innafor eller ikke, for noe tull, nå skriver jeg ikke bare til deg men alle di som har kommentert her idag, for en gjeng ass, bare negative kommentarer

Så du har lest deg opp, og funnet ut at det er helt greit at en liten hundebaby er alene i mange, mange timer? Og at det er helt greit å gå lange turer med den? 

Info: Jo, det går fint an å ha jobb og liten valp. Men da velger man å få valpen når man har ferie, slik at man får trent den opp til å være alene. Eller at man engasjerer venner/familie til å hjelpe til.  Så argumentet ditt om at "bare arbeidsledige mennesker kan ha hund", faller som en stein. 

Du har ikke lest deg opp. Du vet ikke nok. innse det før det for sent for den lille valpen. 

• Liker 7
Skrevet

Kanskje du kan få noen tips fra podcasten shaped by dog. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Dolce skrev (15 timer siden):

Så du har lest deg opp, og funnet ut at det er helt greit at en liten hundebaby er alene i mange, mange timer? Og at det er helt greit å gå lange turer med den? 

Info: Jo, det går fint an å ha jobb og liten valp. Men da velger man å få valpen når man har ferie, slik at man får trent den opp til å være alene. Eller at man engasjerer venner/familie til å hjelpe til.  Så argumentet ditt om at "bare arbeidsledige mennesker kan ha hund", faller som en stein. 

Du har ikke lest deg opp. Du vet ikke nok. innse det før det for sent for den lille valpen. 

Til og med jeg som aldri har hatt hund og ikke har tenkt å få meg hund vet om alt som har kommet frem i innlegget her og jeg har ikke prøvd å oppsøke den informasjonen en gang. Vil tro at det er noe av det første man møter på om man faktisk leser seg opp på å ha valp. 

Anonymkode: d464b...b6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt den i 1 måned og hadde da ferie, jeg går turer i 10-15 minutt max, og nå som jeg skal begynne å jobbe igjen så la jeg da ut dette inlegget for og be om råd, han er vandt til å være alene hjemme , dette har vi øvd på, og slutt og snakk om før det er for sent, hunden skal jo ikke dø. Valpen har det så fint hjemme hos meg, der jeg bor er det ikke noe hundebarnehage

AnonymBruker
Skrevet

Men da velger man å få valpen når man har ferie, slik at man får trent den opp til å være alene. Eller at man engasjerer venner/familie til å hjelpe til.

Dette. Jeg valgte å skaffe hund igjen da jeg var student. Ergo, fri hele sommeren, unntatt 2 dager i uken (jobbet deltid). Vi samkjørte det med samboer sin ferie også, slik at vi var to om det, og da var han med valpen de dagene jeg jobbet. 

På den måten vet man at man får i alle fall 5 uker med valpen hjemme, og man kan trene overgangen gradvis. Valpen var da 5 måneder når dagene begynte å bli hyppigere å være alene (jeg var heldig sånn sett, siden jeg studerer). 

På forhånd kjøpte jeg et skoskap, og ryddet vekk/satte høyt alt som kunne friste en liten valp med kløe i tenna. Men selvsagt så røyk det fremdeles med et par ting, det var jo tross alt en valp. I tillegg avgrenset vi valpens tilgang til huset, så det eneste den hadde tilgang til, var spisestua (enkleste rommet for oss å sette grind foran døra). 

Men det viktigste var nok uansett at vi trente på en myk overgang. Og det fikk vi jo gjort ila ferien. Det blir veldig brå overgang for en valp å være sammen med mor døgnet rundt, for å så skulle være alene 8 timer om dagen. 

Sørg også for at valpen har noe å tygge på (biteleker som ikke går i stykker) slik at valpen har et annet alternativ enn ting og tang. 

Anonymkode: 11e26...88d

• Liker 3
Skrevet

En så liten valp skal ikke være hjemme alene så lenge! Ikke rart den reagerer med å rasere ting hjemme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Tommelfingeregelen sier 1 time per måned. Dersom man hjemme-alene trener. Det betyr at valpen din kan være hjemme cirka 4 timer per nå, dersom du på forhånd har vendt den til å være hjemme alene gradvis. Det betyr, i en normalsituasjon, at du har økt med 1 time pr. mnd siden du fikk den. Dette er en gradvis tilvenning, som er anbefalt fordi det gir best resultat.

Om valpen din er hjemme 8 timer nå (uten å ha blitt gradvis tilvendt), så er dette for mye. Problemene du opplever nå, med rasering av leilighet, kommer til å fortsette hele hundens levetid dersom du ikke gå tilbake til scratch. Aller mest sannsynlig har valpen din begynt å utvikle en seperasjonsangst. Dette er tilnærmet umulig å kurere.

Jeg passet på min venninnes hund med seperasjonsangst noen måneder, og livet mitt/vårt ble satt totalt på vent i denne perioden. Naboene våre klagde, dører og lister ble oppspist og hunden utsatt for enormt stress. Vi endte opp med å sitte hjemme på ettermiddag, og dele på å være hjemme på dagtid. Det var "heldigvis" koronarestriksjoner og hjemmekontor.

Om spørsmålet ditt om hva vanlige folk gjør for å ha mulighet for å ha hund? De forbreder seg før de får hund ved å 1) avtale fast hjemmekontor frem til valpen er gammel nok til å være hjemme en hel arbeidsdag, eller 2) avtaler med noen som kan passe hund på dagtid. Noen tar også med seg hunden på jobb, eller 3) gjør en kombinasjon av nummer 1 og 2 og tar ut ferie/avspasering/ubetalt ferie de første ukene.

Igjen - de problemene du opplever nå kommer bare til å forsterke seg om du ikke tar tak i dette nå. Du kommer ikke til å finne noen som vil passe hunden din en helg fordi den ødelegger huset deres. Du kan ikke si ja til en kaffe med en venninne på en lørdag uten at hunden er med. Du kan ikke gå til tannlegen uten at noe er ødelagt når du kommer hjem. Og verst av alt? Du kommer til å ha en hund de neste 15 årene under ekstremt mentalt stress. Dette kommer til å gå ut over hundens generelle oppførsel.

Anonymkode: a6858...813

• Nyttig 3
Skrevet

det er ingen menneskerett å ha hund, altså. Jeg mener at folk med full jobb ikke burde ha hund, sånn er det bare.

Skrevet

Du ødelegger hunden ved å la den være alene en hel arbeidsdag når den er så liten. Du må være så snill å revurdere hundeholdet ditt! 😞

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...