Gå til innhold

Hunden min raserer leiligheten

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har en valp på 3 måneder gammel som annen hver dag raserer leiligheten min når jeg er på jobb eller sover. 
Har et rom jeg kan ha den i mens jeg er på jobb/sover. Er dette innafor vis jeg legger frem vann, leker og sengen han som han føler seg trygg i. Tar han på lange turer før jeg drar på jobb og før han blir satt inne på rommet og etter jeg har kommet hjem fra jobb. Han får også mye oppmerksomhet når eg er hjemme. Er dette forferdelig eller innafor?

Anonymkode: 54e7d...e64

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er han alene da og hvor mange dager? Er det for mye? 

Anonymkode: 26f19...fdb

AnonymBruker
Skrevet

Hvem passer valpen når du er på jobb? Regner med du ikke lar en valp på 3 mnd være alene en hel arbeidsdag? Voksne hunder bør jo ikke være alene mer enn Max 6 timer så regner med du har pass til en så liten valp. De som passer hunden må aktivisere den mer i løpet av dagen. Hvis de ikke klarer det bør du finne noen andre til å passe den eller la den begynne i en hundebarnehage. 

Anonymkode: d5b8c...de2

• Liker 13
Skrevet

Når du sover kan du ha den på soverommet, men den er for ung til å være alene en hel arbeidsdag. Om du ikke har noen til å passe den kan du undersøke om det finnes en hundebarnrehage i området. Den må sakte vendes til å være alene, hvis ikke så kan den få varige problemer. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du trent den til å være alene? Hvis du har en annen enhet kan du laste ned appen «dog monitor» for å se når valpen gjør dette. 

Jeg tipper nøkkelen kanskje ligger i mer alene-trening. Kan du evt få noen til å komme innom i lunsjen for å lufte den litt, eller en pensjonist/hjemmeværende til å passe den noen timer så det ikke blir så lenge hjemme alene.

Anonymkode: c91ae...5e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er den alene, og hva har du gjort av hjemme-alene trening? 

Det er vanligvis 2 grunner til hvorfor en valp/hund raserer hjemmet mens den er hjemme alene: kjedsomhet eller separasjonsangst. Siden hunden din er en valp på bare 3mnd, så vil jeg gjette at den har separasjonsangst. Valper har et instinkt som forteller de at de ikke vil overleve om de er alene, og det er derfor det er så viktig med grundig hjemme-alene trening.

Anonymkode: 4677d...59a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et avgrenset rom føles ofte tryggere enn en hel leilighet.

Anonymkode: edd3e...2a4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Krokodillesko skrev (24 minutter siden):

Det er jo bare å sette valpen i buret med en skål vann. Hvorfor lar du valpen ødelegge materielle verdier i leiligheten din?

En 3 måneder gammel valp i bur en hel arbeidsdag? Hvorfor vil du torturere valpen?

Anonymkode: df09c...e20

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil anbefale at du filmer valpen når den er alene hjemme. F.eks kamera som du gjennom en app kan streame til din telefon. Da vil du kunne se om valpen synes det er ok å være hjemme alene eller ikke.

Hvis den bjeffer, sutrer og virker urolig så er det tegn på at den ikke er komfortabel med å være alene.  Hvis den leker og raserer litt, men ellers er stille og sover, så er det tegn på at den føler seg trygg.

• Liker 7
Skrevet

altså, mener ikke å være kjipt, bare realistisk: du virker som om du ikke har det minste peiling på hund, og særlig ikke hva de innebærer å ha hund. Å la en valp på 3 mnd være alene en arbeidsdag, om den så er kortere enn 8 timer, er helt idiotisk. En valp krever masse trening, sosialisering og oppfølging, ikke lang tur før og etter jobb. Tvert imot, en valp på 3 mnd skal absolutt ikke ha lange turer, om de så har mye energi, fysikken deres er ikke klar for det og du kan gi hunden varige slitasjeskader om du går lange turer i så ung alder. Og det er ikke et worst-case-scenario, det er noe alle med i hvert fall litt peiling på hund vet.

Jeg tenker ærlig talt at det beste for hunden er at du omplasserer den så fort som mulig, den er ennå "liten og søt", men skal love deg at den klarer å herpe mye mer ting når den er ett eller to år, og understimulerte hunder kan utvikle mange problematferder.

Du burde ikke ha hund. Sorry.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Hundejente skrev (4 timer siden):

altså, mener ikke å være kjipt, bare realistisk: du virker som om du ikke har det minste peiling på hund, og særlig ikke hva de innebærer å ha hund. Å la en valp på 3 mnd være alene en arbeidsdag, om den så er kortere enn 8 timer, er helt idiotisk. En valp krever masse trening, sosialisering og oppfølging, ikke lang tur før og etter jobb. Tvert imot, en valp på 3 mnd skal absolutt ikke ha lange turer, om de så har mye energi, fysikken deres er ikke klar for det og du kan gi hunden varige slitasjeskader om du går lange turer i så ung alder. Og det er ikke et worst-case-scenario, det er noe alle med i hvert fall litt peiling på hund vet.

Jeg tenker ærlig talt at det beste for hunden er at du omplasserer den så fort som mulig, den er ennå "liten og søt", men skal love deg at den klarer å herpe mye mer ting når den er ett eller to år, og understimulerte hunder kan utvikle mange problematferder.

Du burde ikke ha hund. Sorry.

Dette er vel overdrevet, jeg har ikke hunden i et bur men et rom stort nok til å fylle hans behov, når jeg sier lange turer mener jeg 10-15 minutt som er det man skal gjøre for en valp, går tur med den 3-4-ganger til dagen og er med den når jeg kommer jeg fra jobb, grunnen til at du sikkert kan så mye om hund er fordi du har erfaring, jeg er jo en my hundeeier som vil få mer erfaring, jeg gjør altså ikke det som står i inlegget, derfor skrev jeg det for å få svar om det var innafor. PS ingen liker å få høre at man ikke burde ha hund, Karen

• Liker 2
Skrevet
Krokodillesko skrev (1 minutt siden):

Mattilsynet:

For at alle dyr skal ha plass ved troa samtidig må bredden på troa minst være lik skulderbredden ganget med antall dyr i bingen.

Det betyr at de ikke skal stå oppå hverandre. Du kan regne ut arealet selv. Bilder fra hvordan grisene har det skal jeg spare deg for.

Det er ingen dyr i Norge som har det så bra som kjæledyr. De får daglig omsorg og folk blir glade i de. Regner med at du er for forbudet mot å binde fast hunden utenfor butikken. Jeg er for at man skal kunne gjøre det så du får rapportere meg på nytt hvis du er uenig.

Bilder av griser er ingen indikator for hvordan man bør behandler dyra sine! 3 måneder gamle hunder er ikke gamle nok til å være alene helle dagen, heller ikke i bur. Låser man de inne i et bur å går fra de vil de sannsynligvis får separasjonsangst som vill være ekstremt plagsomt for eier og hund.  

• Liker 3
Skrevet
Queenofswingd skrev (17 minutter siden):

Dette er vel overdrevet, jeg har ikke hunden i et bur men et rom stort nok til å fylle hans behov, når jeg sier lange turer mener jeg 10-15 minutt som er det man skal gjøre for en valp, går tur med den 3-4-ganger til dagen og er med den når jeg kommer jeg fra jobb, grunnen til at du sikkert kan så mye om hund er fordi du har erfaring, jeg er jo en my hundeeier som vil få mer erfaring, jeg gjør altså ikke det som står i inlegget, derfor skrev jeg det for å få svar om det var innafor. PS ingen liker å få høre at man ikke burde ha hund, Karen

Selv om det er din første hund så har du et ansvar for å undersøke hva hunden trenger. Du svarer ikke på om fu forstår at det er skadelig for valpen å være alene? Det viktigste for hunden er ikke størrelsen på rommet men at du ikke lar den være alene. Tar du ikke grep nå kommer separasjonsangsten til å bli være og det er ikke gøy for verken eier eller hund.

Har du vert på valpekurs? Det kan anbefales 🙂 Alle kan gjøre feil, det viktigste er at man lærer av det og forbedrer seg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (40 minutter siden):

Selv om det er din første hund så har du et ansvar for å undersøke hva hunden trenger. Du svarer ikke på om fu forstår at det er skadelig for valpen å være alene? Det viktigste for hunden er ikke størrelsen på rommet men at du ikke lar den være alene. Tar du ikke grep nå kommer separasjonsangsten til å bli være og det er ikke gøy for verken eier eller hund.

Har du vert på valpekurs? Det kan anbefales 🙂 Alle kan gjøre feil, det viktigste er at man lærer av det og forbedrer seg. 

Selvfølgelig har jeg lest meg opp på hva den trenger, det eneste den ikke har er meg hjemme i di 8 timene jeg er på jobb, hva er det folk tror, at man bare kan slutte å jobbe, at bare arbeidsledige mennesker kan ha hunder va i alle dager har skjedd ass, det tar jo helt av her, lurte bare på om det va innafor eller ikke, for noe tull, nå skriver jeg ikke bare til deg men alle di som har kommentert her idag, for en gjeng ass, bare negative kommentarer

• Liker 2
Skrevet
Krokodillesko skrev (1 time siden):

Mattilsynet:

For at alle dyr skal ha plass ved troa samtidig må bredden på troa minst være lik skulderbredden ganget med antall dyr i bingen.

Det betyr at de ikke skal stå oppå hverandre. Du kan regne ut arealet selv. Bilder fra hvordan grisene har det skal jeg spare deg for.

Det er ingen dyr i Norge som har det så bra som kjæledyr. De får daglig omsorg og folk blir glade i de. Regner med at du er for forbudet mot å binde fast hunden utenfor butikken. Jeg er for at man skal kunne gjøre det så du får rapportere meg på nytt hvis du er uenig.

Nå snakker vi om hund, ikke produksjonsdyr. Men siden du velger å sitere MT, velger jeg å dele utdrag fra Lov om Dyrevelferd. Og en hund skal selvfølgelig behandles ut i fra hva individuelle og artstypiske den har. Og en 3 mnd ung hund, skal ikke være alene i et bur en hel arbeidsdag. 

§ 3.Generelt om behandling av dyr

Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

§ 22.Generelle vilkår for hold av dyr

Dyr skal bare holdes hvis de kan tilpasse seg holdet på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.

§ 23.Dyrs levemiljø

Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel.

Utover dette, er jeg sikker på at du tilslutt blir kastet ut, grunnet trolling. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En valp har ingen forutsetning for å forstå at eier/flokken dens vil komme tilbake om noen timer, og lider i ensomhet. Mange hunder finner da på ting å "underholde" seg selv med mens de er alene.

Hvilken rase er det du har skaffet deg? Noen raser er verre enn andre mht separasjonsangst, og noen raser er verre enn andre når det kommer til å gå løs på inventaret innendørs når de er alene. En nabo av meg, som aldri hadde hatt hund før, gikk ut og kjøpte seg en huskyblanding på impuls. Så bare gikk de fra den om morgenen når de dro på jobb... den ramponerte huset daglig. Spiste på dørkarmer så flisene sto, rev ned persinner, makulerte sofaputer... alt ble ødelagt. Denne typen hund egner seg ikke til et rolig liv innendørs.

Er det en typisk selskapshund-rase du har, er det også stor sannsynlighet for at den takler dårlig å være alene hjemme, da disse er avlet frem for å være selskap for folk.

Anonymkode: 8a745...6a3

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og sitering av slettede innlegg.
- Rhodiola, mod.

Skrevet (endret)
Krokodillesko skrev (6 minutter siden):

Jeg synes at alle dyr er like verdifulle og fortjener å ha det bra. Dyr er dyr og folk er folk. Alle dyr skal behandles med respekt.

Jeg kjøpte det største hundeburet de hadde og valpen hadde god plass. Hunden min kom på 1. plass i Agility så jeg vet mye om. Noen behandler hunden som en baby, men det gjør ikke jeg. Jeg behandler den som et dyr.

Dette blir så useriøst og upassende at jeg melder pass....😒🙄

Endret av Troyamin
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

En valp har ingen forutsetning for å forstå at eier/flokken dens vil komme tilbake om noen timer, og lider i ensomhet. Mange hunder finner da på ting å "underholde" seg selv med mens de er alene.

Hvilken rase er det du har skaffet deg? Noen raser er verre enn andre mht separasjonsangst, og noen raser er verre enn andre når det kommer til å gå løs på inventaret innendørs når de er alene. En nabo av meg, som aldri hadde hatt hund før, gikk ut og kjøpte seg en huskyblanding på impuls. Så bare gikk de fra den om morgenen når de dro på jobb... den ramponerte huset daglig. Spiste på dørkarmer så flisene sto, rev ned persinner, makulerte sofaputer... alt ble ødelagt. Denne typen hund egner seg ikke til et rolig liv innendørs.

Er det en typisk selskapshund-rase du har, er det også stor sannsynlighet for at den takler dårlig å være alene hjemme, da disse er avlet frem for å være selskap for folk.

Anonymkode: 8a745...6a3

Dansksvensk gårdshund

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig har jeg lest meg opp på hva den trenger, det eneste den ikke har er meg hjemme i di 8 timene jeg er på jobb, hva er det folk tror, at man bare kan slutte å jobbe, at bare arbeidsledige mennesker kan ha hunder va i alle dager har skjedd ass, det tar jo helt av her, lurte bare på om det va innafor eller ikke, for noe tull, nå skriver jeg ikke bare til deg men alle di som har kommentert her idag, for en gjeng ass, bare negative kommentarer

Dyremishandling.

Anonymkode: 980b3...458

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...