AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #1 Skrevet 3. mars 2022 Jeg har hatt en del utfordringer å ta hånd pm siste tiden, men når krigen i Ukraina brøt ut og trusler om atomkrig, bilder og nyheter fra krigen i Ukraina kom, brøt det ut en helt uventet angst hos meg . Jeg brøt plutselig sammen i voldsomt panikkanfall og er livredd hele tiden. Har dødsangst og klarer ikke roe meg , får ikke sove og klarer ikke spise .. jeg skammer meg for jeg er jo trygg her jeg er nå, men klarer ikke kontrollere angsten.. jeg har ikke opplevd dette tidligere , har en krevende jobb og tenåringsbarn og mann. Jeg gråter alene flere frakter om dagen for meg selv og kjenner et mørke j ikke har kjent på før . Er dette normalt m tanke på det som skjer ?? Hva bør jeg gjøre ? Jeg gikk til fastlegen som gab meg resept på sovemedisin … men den hjelper heller ikke for søvnen.. Jeg er utrolig redd og prøver ta meg sammen.. Anonymkode: dad4e...736 1 3
Handful Skrevet 3. mars 2022 #2 Skrevet 3. mars 2022 Trøsteklem. Jeg har slitt med det samme. For meg hjalp det å spørre litt her på forumet, og prøve å lage en slags plan for worst case. Idag har jeg gått lang tur i solen, i skogen. Også har jeg sett på Emil i Lønneberget på TV. Begge deler hjalp. Også klemmer jeg ekstra mye på familien min. 2 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #3 Skrevet 3. mars 2022 Ring hjelpetelfon, eks mental helse eller kirkens sos. Døgnåpne er de også 👏 De har også døgnåpne chattefunksjoner. Er vell ikke så mye de kan hjelpe med annet enn noen å dele frykten og tankene med, men mulig det hjelper mer å få snakket om det enn å ta en pille for å sove, for så å våkne igjen med de samme tankene..? Anonymkode: 784ed...f0e
Gjest Ghostface Skrevet 3. mars 2022 #4 Skrevet 3. mars 2022 Tror du bør snakke med noen hvis det er så ille.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #5 Skrevet 3. mars 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har hatt en del utfordringer å ta hånd pm siste tiden, men når krigen i Ukraina brøt ut og trusler om atomkrig, bilder og nyheter fra krigen i Ukraina kom, brøt det ut en helt uventet angst hos meg . Jeg brøt plutselig sammen i voldsomt panikkanfall og er livredd hele tiden. Har dødsangst og klarer ikke roe meg , får ikke sove og klarer ikke spise .. jeg skammer meg for jeg er jo trygg her jeg er nå, men klarer ikke kontrollere angsten.. jeg har ikke opplevd dette tidligere , har en krevende jobb og tenåringsbarn og mann. Jeg gråter alene flere frakter om dagen for meg selv og kjenner et mørke j ikke har kjent på før . Er dette normalt m tanke på det som skjer ?? Hva bør jeg gjøre ? Jeg gikk til fastlegen som gab meg resept på sovemedisin … men den hjelper heller ikke for søvnen.. Jeg er utrolig redd og prøver ta meg sammen.. Anonymkode: dad4e...736 Kjære TS! Beklager at du føler det på denne måten 🤍 Det er ikke noe godt i det hele tatt. Det er nok flere som føler på mye av det samme! Jeg har følt på angst selv, men ikke så voldsomt som deg. Jeg ville rett og slett dratt til legen å bedt om noe beroligende. Det er fæle bilder vi hele tiden blir vist, og det er rett og slett veldig ille det som skjer nå. Men jeg tror ikke du skal bekymre deg for storkrig med det første. Husk at Putin må igjennom flere før han skulle sendt et atomvåpen. Vi har også noe spesielt i dag som er digital overvåkning. Vi ville garantert fått beskjed om det skulle vært en eskalering i form av krigføring (utenom atomvåpen selvsagt). Så har vi jo NATO, som nå er mer klare for alt, enn noen gang før. 🤍 Klem til deg ❤️ Anonymkode: 051e3...393 1
Silva Pluvialis Skrevet 3. mars 2022 #6 Skrevet 3. mars 2022 Hva med å skaffe et kjæledyr? En katt, for eksempel? Mye trøst og ro i de små pelsdottene ❤️ 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #7 Skrevet 3. mars 2022 Kjære TS! Jeg har hatt det slik som deg i det siste.Dødsangst,ukontrollerte skjelvinger,kvalm og helt ute av meg selv.Har grått over barnet mitt og vært helt hysterisk,Men idag har jeg klart å roe meg ned noen hakk.Klem til deg.Vi er flere❤️ Anonymkode: 91099...a93 3
Rosa Dartle Skrevet 3. mars 2022 #8 Skrevet 3. mars 2022 Jeg synes ikke det høres normalt ut. Vet ikke hva du har å slite med i tillegg, men høres lurt ut å snakke med noen. Det som skjer er forferdelig trist, men det er per nå ingen grunn til å være redd her. Personlig synes jeg media dekker krigen på en veldig dårlig måte, nesten for å skape frykt hos folk. Jeg hører på P2 om morgenen så jeg får en oppdatering, og unngå de tabloide nettavisene. Mener det er et godt råd for andre også, for det er altfor mange store overskrifter og litt for lite innhold for tida. Jeg er litt engstelig selv, men ikke for krig. Heller for økt rente på huslånet 🙈 9
sicario Skrevet 3. mars 2022 #9 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg er utrolig redd og prøver ta meg sammen.. Anonymkode: dad4e...736 Om ikke du har tenkt deg til Ukraina, så kan du puste ut og slappe av. Eneste vi kan merke her i Norge er småskala konflikter, feks med fiskeflåten involvert, krenkelser av luftrom, disput over territorie på Svalbard osv. Ta det helt med ro. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #10 Skrevet 3. mars 2022 Tvillingsjel skrev (4 minutter siden): Hva med å skaffe et kjæledyr? En katt, for eksempel? Mye trøst og ro i de små pelsdottene ❤️ Nei! Å skaffe seg et dyr er et stor ansvar og man skal tenke gjennom dette nøye før man går til anskaffelse av en kjæledyr. Det skal aldri være en forhastet handling basert på følelser. Det er snakk om en levende skaping og ikke en kosebamse! Anonymkode: 281ca...3fa 12 1 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #11 Skrevet 3. mars 2022 Lev nå. Jeg orker ikke å frykte dette også. Jeg sliter med dødsangst, men dette har jeg ikke bekymret meg då gor med tanke på at Norge ikke er et land som står i førsterekke. Anonymkode: 4955a...204 1 1
princeofithilien Skrevet 3. mars 2022 #12 Skrevet 3. mars 2022 Nå er jeg ikke noen ekspert, men jeg har fulgt veldig mye med på nyhetene i det siste, selv om jeg ikke burde det. Og denne krigen i Ukraina ser ut til å bli veldig kostbar og utmattende for de russiske troppene. Det er jo noen som snakker om at den kan spre seg til andre tidligere Sovjet-land, og det er kanskje mulig på sikt, men med tanke på de strenge sanksjonene som nå blir påført Russland kommer de ikke til å ha råd til å ruste opp igjen med det første. Så en militær krig utenfor Ukraina kommer til å bli vanskelig for dem. Dessuten er det jo helt klart at Putin har en slags besettelse overfor akkurat Ukraina. Han er ikke spesielt interessert i militær konflikt med andre europeiske land. Og i hvert fall ikke NATO-land! Hvis vi kommer til å merke noe i Norge blir det ingen militær invasjon, det tror jeg du kan være helt sikker på. Det måtte være sabotasje, cyber-angrep eller lignende. Og det ville vært ille, men vi overlever det. 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #13 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har hatt en del utfordringer å ta hånd pm siste tiden, men når krigen i Ukraina brøt ut og trusler om atomkrig, bilder og nyheter fra krigen i Ukraina kom, brøt det ut en helt uventet angst hos meg . Jeg brøt plutselig sammen i voldsomt panikkanfall og er livredd hele tiden. Har dødsangst og klarer ikke roe meg , får ikke sove og klarer ikke spise .. jeg skammer meg for jeg er jo trygg her jeg er nå, men klarer ikke kontrollere angsten.. jeg har ikke opplevd dette tidligere , har en krevende jobb og tenåringsbarn og mann. Jeg gråter alene flere frakter om dagen for meg selv og kjenner et mørke j ikke har kjent på før . Er dette normalt m tanke på det som skjer ?? Hva bør jeg gjøre ? Jeg gikk til fastlegen som gab meg resept på sovemedisin … men den hjelper heller ikke for søvnen.. Jeg er utrolig redd og prøver ta meg sammen.. Anonymkode: dad4e...736 Ikke se på mer nyheter. Det er angstmat. Det er IKKE viktig å være oppdatert og det gir ikke mindre angst. Mannen får ikke lov å se slikt mens barna er i stua. For det første så er det umulig å ikke få vite noe om det skulle ramme Norge. Noe det nok ikke gjør. For det andre så får ikke ukrainere noe bedre tilværelse av at du har tenna i tapeten. Dessuten bruker du opp energien din. Anonymkode: 7e013...5d5 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #14 Skrevet 3. mars 2022 Hei TS. Hvis behandlingen legen har gitt deg ikke hjelper deg må du ta kontakt på nytt og gi beskjed om det. Jeg vil ikke si at det er en normal reaksjon på det som skjer nå, med mindre du bor i Ukraina. Men som du skriver selv, du har hatt veldig mye å stri med i lang tid og dette ble dråpen som fikk begeret til å renne over. Prøv å skjerme deg fra nyheter, gjøre hyggelige ting du liker (selv om det er det siste du har lyst til) og prøv å distrahere deg selv i den grad du kan. I tillegg til å ta kontakt med legen på nytt kan du også ta kontakt med rask psykisk helsehjelp. Det er et kommunalt lavterskeltilbud og du behøver ikke henvisning. Jeg har veldig god erfaring med det selv, dyktige og fornuftige mennesker som er gode å snakke med. Anonymkode: ed794...812 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #15 Skrevet 3. mars 2022 Vel, jeg vet ikke om det er betryggende eller litt det motsatte, men nå i mars starter Nato-øvelsen "Cold response", den varer til uti april en gang. Så det er soldater fra alle Nato-land på norsk jord akkurat nå. Om det er en trigger for russland det vet vi ikke enda, halve øvelsen var i fjor, den ble delt opp i to pga. av korona så vidt jeg skjønte. Det betyr iallefall at det norske forsvaret ikke står alene om det skulle skje noe her i løpet av de neste ukene. Anonymkode: 1b94b...66f 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #16 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vel, jeg vet ikke om det er betryggende eller litt det motsatte, men nå i mars starter Nato-øvelsen "Cold response", den varer til uti april en gang. Så det er soldater fra alle Nato-land på norsk jord akkurat nå. Om det er en trigger for russland det vet vi ikke enda, halve øvelsen var i fjor, den ble delt opp i to pga. av korona så vidt jeg skjønte. Det betyr iallefall at det norske forsvaret ikke står alene om det skulle skje noe her i løpet av de neste ukene. Anonymkode: 1b94b...66f Tror russland har sagt at de ikke bryr seg om den øvelse, prøver å finne link Anonymkode: cec1e...c5d 1
Mooza Skrevet 3. mars 2022 #17 Skrevet 3. mars 2022 (endret) Jeg tror det kanskje kan ha sammenheng med livsbelastninger ellers. Du er stressa og nervene er på høykant. Kanskje du bruker denne krisa til å avreagere på, følger med og blir helt opphengt, som igjen blir for mye for deg, men egentlig så ligger det noe annet under? Som du sier; Du har hatt en del å ta hånd om. Nå kommer dette på toppen og nervene dine slår krøll. Du er i fight og flightmodus, og du bryter sammen under det. Men hadde du vært avbalansert ellers i livet, så hadde du gjerne taklet dette med en behersket uro? Nå er du helt på randen. Det ble du nok ikke av denne krigen eller faren. Slik var det med meg. Ikke denne krisen, men tidligere. Nå er jeg forbausende rolig til meg å være. Hva skal du gjøre? Jeg tror du må se på hva som ellers fører deg på randen og prøve å avlaste deg med de bekymringene. Du er nok sliten og er på kant med deg selv, og sensitiv for andre farer som truer i tillegg. Du må føle deg tryggere i deg selv, og livet ditt. Legge litt ansvar for både krig og livet ellers på noen andre. Ellers; Vit at du er ikke alene her i landet. Vi tar hånd om hverandre, og vi har ansvarlige myndigheter. Det gjør deg ikke 100 % trygg, men det har du aldri vært. Du er gjerne født under den kalde krigen, og det var mange farer da. Det går som regel godt. Jeg synes også du skal fortelle familien din at nå er det vanskelig. Ta deg selv og dine reaksjoner på alvor. Det er lett å bli flau og skjule at du sliter, men på en eller annen måte vil det ramme alle hvis du bryter sammen. Du må faktisk kunne greie å være litt svak og si at ; Nå er det vanskelig, og jeg trenger støtte. Endret 3. mars 2022 av Mooza 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #18 Skrevet 4. mars 2022 Mooza skrev (9 timer siden): Jeg tror det kanskje kan ha sammenheng med livsbelastninger ellers. Du er stressa og nervene er på høykant. Kanskje du bruker denne krisa til å avreagere på, følger med og blir helt opphengt, som igjen blir for mye for deg, men egentlig så ligger det noe annet under? Som du sier; Du har hatt en del å ta hånd om. Nå kommer dette på toppen og nervene dine slår krøll. Du er i fight og flightmodus, og du bryter sammen under det. Men hadde du vært avbalansert ellers i livet, så hadde du gjerne taklet dette med en behersket uro? Nå er du helt på randen. Det ble du nok ikke av denne krigen eller faren. Slik var det med meg. Ikke denne krisen, men tidligere. Nå er jeg forbausende rolig til meg å være. Hva skal du gjøre? Jeg tror du må se på hva som ellers fører deg på randen og prøve å avlaste deg med de bekymringene. Du er nok sliten og er på kant med deg selv, og sensitiv for andre farer som truer i tillegg. Du må føle deg tryggere i deg selv, og livet ditt. Legge litt ansvar for både krig og livet ellers på noen andre. Ellers; Vit at du er ikke alene her i landet. Vi tar hånd om hverandre, og vi har ansvarlige myndigheter. Det gjør deg ikke 100 % trygg, men det har du aldri vært. Du er gjerne født under den kalde krigen, og det var mange farer da. Det går som regel godt. Jeg synes også du skal fortelle familien din at nå er det vanskelig. Ta deg selv og dine reaksjoner på alvor. Det er lett å bli flau og skjule at du sliter, men på en eller annen måte vil det ramme alle hvis du bryter sammen. Du må faktisk kunne greie å være litt svak og si at ; Nå er det vanskelig, og jeg trenger støtte. Tusen takk, d hjalp litt … jeg tror du har mye rett i det du skriver . Jeg har en velsig krevende emosjonell jobb, jobber med alvorlig syke barn. Og jeg har hatt et nært familiemedlem som ble veldig syk av covid… tror dette har ræret mer på meg enn jeg hadde trodd og merket . Jeg fikk et plutselig panikkanfall her om dagen og ila mine 42 år har d aldri skjedd…. Jeg skjønte at d var det men ble allikevel livredd og klarte ikke ta kontrollen. Besvimte til slutt…. D var ille . Jeg tenker jo at om krisen kommer ,hvordan skal jeg klare å ta vare på familien da ? Følelsen jeg har er at jeg vil kollapse på stede og ikke være i stand til å gjøre noe … Anonymkode: dad4e...736 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #19 Skrevet 4. mars 2022 kunne ønske jeg var like redd som dere. Frykt fungerer som motivasjon. Herlig. Anonymkode: be392...0df
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #20 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kjære TS! Jeg har hatt det slik som deg i det siste.Dødsangst,ukontrollerte skjelvinger,kvalm og helt ute av meg selv.Har grått over barnet mitt og vært helt hysterisk,Men idag har jeg klart å roe meg ned noen hakk.Klem til deg.Vi er flere❤️ Anonymkode: 91099...a93 Herregud! Ikke rart barn blir redde for krig. Skjerp deg når barnet ditt er tilstede. Anonymkode: 06aca...11f 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå