Gå til innhold

Vi skal døpe barnet vårt. Fadder som er ateist, blir det feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

TS her. Faddere overtar på ingen måte barnet dersom foreldrene dør. Det er urgammelt. Sånn er det heldigvis ikke i dag. Selv foreldrenes egne ønsker i den sammenheng kan totalt overkjøres, dersom levekår, krav om økonomi/stabilitet etc ikke er inntakt.

Dette har jeg sjekket opp.

Rollen som fadder har ingenting med dette å gjøre.

Anonymkode: 8f1b6...a34

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høna79 skrev (16 minutter siden):

Er fadder til to nieser. Måtte være medlem i statskirken for å kunne være fadder i kirkelig dåp, så kunne ikke da melde meg ut av statskirken. Jeg finnes ikke kristen, og det er heller ikke jentenes foreldre, men de døpte mer «av tradisjon og barnetro». 
Tenker det er (minst) to versjoner rundt fadders oppgaver;

1. hjelpe til å oppdra barnet i kristen tro (kirkens versjon)

2. være den som overtar foresatt-rollen dersom begge foreldre skulle dø før barnet er myndig (den jeg er vokst opp med)

Jeg sa ja til å være fadder pga versjon 2. Tenker det er helt greit, så lenge foreldrene vet hvor man står religiøst sett. 

Det er en merkelig myte som mange fremdeles tror på. 

Nei, det er ikke sånn at dersom foreldrene til barnet dør, får fadderen automatisk foreldreansvar for barnet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, Høna79 said:

Er fadder til to nieser. Måtte være medlem i statskirken for å kunne være fadder i kirkelig dåp, så kunne ikke da melde meg ut av statskirken. Jeg finnes ikke kristen, og det er heller ikke jentenes foreldre, men de døpte mer «av tradisjon og barnetro». 

2. være den som overtar foresatt-rollen dersom begge foreldre skulle dø før barnet er myndig (den jeg er vokst opp med)

Jeg sa ja til å være fadder pga versjon 2. Tenker det er helt greit, så lenge foreldrene vet hvor man står religiøst sett. 

Å være fadder fører ikke med seg juridisk ansvar eller rettigheter, men er en rent religiøs funksjon. 

Anonymkode: 0140c...96e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke du eller foreldrene heller, tydeligvis? Ingen av de involverte som skjønner konseptet altså..? 

Anonymkode: 003e0...b02

Jeg var bare 16 så jeg skjønte ikke konseptet med det å være fadder nei.. 

Anonymkode: 48ef4...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men grunn to er vel også mest symbolsk? Det er jo ikke slik at hvis foreldre dør, så overleveres barnet til fadder automatisk liksom. Det er jo slett ikke sikkert det er den beste løsningen hvis den dagen skulle komme i framtida…? Eller? Har foreldrene samtidig skrevet en erklæring på at de ønsker du skal få ansvaret om de dør? Det har jeg nemlig hørt om før, men ikke at det kommer via barnedåpen og fadderrollen. 

Anonymkode: 55710...2a0

Serafina. skrev (14 minutter siden):

Det er ikke sånn at en fadder automatisk overtar ansvaret for fadderbarn hvis foreldrene dør. Så vidt jeg vet må det en separat avtale til for å overta det ansvaret. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS her. Faddere overtar på ingen måte barnet dersom foreldrene dør. Det er urgammelt. Sånn er det heldigvis ikke i dag. Selv foreldrenes egne ønsker i den sammenheng kan totalt overkjøres, dersom levekår, krav om økonomi/stabilitet etc ikke er inntakt.

Dette har jeg sjekket opp.

Rollen som fadder har ingenting med dette å gjøre.

Anonymkode: 8f1b6...a34

Dolce skrev (6 minutter siden):

Det er en merkelig myte som mange fremdeles tror på. 

Nei, det er ikke sånn at dersom foreldrene til barnet dør, får fadderen automatisk foreldreansvar for barnet. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å være fadder fører ikke med seg juridisk ansvar eller rettigheter, men er en rent religiøs funksjon. 

Anonymkode: 0140c...96e

Så urgammelt, myte, ikke automatikk, ikke regel. Greit nok. Samtidig, når det å skulle bli barnas hjem hvis det måtte bli behov ligger i «premissene og avtalen», som i vår familie, og foreldre, tanter/onkler, besteforeldre og hele familien er inneforstått med, så blir det jo sånn i praksis likevel, så lenge fadderne har et stabilt hjem å tilby, hvis det verste skulle skje. 
Tenker at fadder-rollen sånn sett dreier seg om å ville være en del av «storfamilien» rundt barnet, og være villige til å ta et ansvar og være en positiv bidragsyter, livet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Høna79 skrev (39 minutter siden):

Begge de uthevede er feil. Man må ikke være medlem av den norske kirke for å være fadder, og faddere er ikke de som overtar barnet dersom foreldrene dør.

For å være fadder er det eneste kravet at man ikke kan være medlem av et kirkesamfunn som forkaster barnedåp (f.eks. pinsemenighet).

Det at en fadder skal ta over barnet om foreldrene dør, er en greie fra gamle dager. Hvis foreldrene vil at en person skal overta barnet dersom begge foreldrene dør, må de skrive testamente der et slikt ønske formuleres, og det har null og niks med dåp å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er fadder til et barn som er døpt i kirken, er selv ateist. Foreldre fikk beskjed om dette, og det var helt greit. Tenker at de som blir døpt idag er mer grunnet tradisjon å bli døpt i kirken. Er vell et fåtall som idag lærer barnet å leve etter "den kriste tro" i forbindelse med oppveksten, i motsetning til slik det var før i "gamle dager". Tenker at det i så fall er mest foreldrene som tar seg av denne oppgaven om det så måtte være. 

Anonymkode: f6c70...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er fadder til et barn som er døpt i kirken, er selv ateist. Foreldre fikk beskjed om dette, og det var helt greit. Tenker at de som blir døpt idag er mer grunnet tradisjon å bli døpt i kirken. Er vell et fåtall som idag lærer barnet å leve etter "den kriste tro" i forbindelse med oppveksten, i motsetning til slik det var før i "gamle dager". Tenker at det i så fall er mest foreldrene som tar seg av denne oppgaven om det så måtte være. 

Og hvorfor var du da fadder? du skrev under på at du skulle hjelpe til med å oppdra barnet i kristen tro? 

Anonymkode: 3a67b...f2e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hvorfor var du da fadder? du skrev under på at du skulle hjelpe til med å oppdra barnet i kristen tro? 

Anonymkode: 3a67b...f2e

Skrev ikke under på noe som helst 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det bare ikke. 

Alle vet at fadderne får ikke tildelt barnet dersom foreldrene dør. 

Som fadder, forplikter du deg kun til å medvirke til at barnet blir oppdratt i kristendom. Så hvis du selv er ateist, skjønner jeg absolutt ikke dette. 

Tradisjon, javel. 

Men å regelrett lyve for prest og menighet? Er det greit? Fordi det er "tradisjon"? Tradisjon å lyve? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vel sånn på grensa til ateist selv, og har vært fadder flere ganger. For de aller fleste er det en gest, ikke noe religiøst ved det. Blant fadderne til våre barn er det to katolikker og én hindu. 🤣

Anonymkode: 1822d...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er vel sånn på grensa til ateist selv, og har vært fadder flere ganger. For de aller fleste er det en gest, ikke noe religiøst ved det. Blant fadderne til våre barn er det to katolikker og én hindu. 🤣

Anonymkode: 1822d...53e

Ok. Så du ler og ler og synes at det er helt greit å lyve overfor Kirken, prest og menighet? 

Endret av Dolce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må overhodet ikke være medlem av statskirken for å være fadder, så om du fikk beskjed på det har du blitt feilinformert. 

Anonymkode: 003e0...b02

Man må være medlem av et kristelig samfunn for å kunne bli fadder.

«Fadder kan normalt bare den være som er medlem av Den norske kirke. En fadder påtar seg viktige oppgaver når det gjelder den døptes kristelige oppdragelse. Også personer som er medlem av et annet kristent trossamfunn og som ikke forkaster barnedåpen kan velges som fadder. 
En fadder skal kunne bevitne at barnet er døpt, og blir ikke slettet fra kirkebokens dåpsregister selv om han/hun melder seg ut av kirken.«

https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/minside/om-medlemskapet/bestemmelser-om-medlemskap/

Anonymkode: bdd94...bcc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er respektløst å si ja til å være fadder når man anser seg som ateist - ovenfor kirken, ovenfor dåpsbarnet og foreldrene og for så hvidt også ovenfor seg selv. Hvis man har gjort seg opp en så klar mening om at dette ikke er noe man tror på, hvordan kan man da stå med rak rygg i kriken og ta imot et ansvar om å be for barnet og bidra til en kristen opplæring? Ikke at jeg tror det er så mange faddere som tar aktivt del i det uansett, men når man først har prinsipper får man vel stå for dem?

På kirkens nettsider står det for øvrig at faddere som hovedregel skal være medlemmer av DNK, men at andre kirkesamfunn også går så lenge de anerkjenner barnedåp. Det praktiserer sikkert nokså pragmatisk mange steder og man blir neppe avkrevd bevis, men i utgangspunktet er det forventet (og burde jo være en selvfølge) at fadderne er kristne.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ugreit, men jeg skjønner heller ikke hvorfor folk spør noen som ikke er kristne om å være fadder? :klo:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden du spør: Jeg synes det blir veldig feil. Jeg ble selv spurt om å være fadder og takket da nei med begrunnelse i at jeg ikke tror på Gud og Jesus. Jeg kunne aldri ha stått i kirken og ljugd folk rett opp i ansiktet. 

Oppgaven til faddere er, som folk skriver, å bidra til at barnet får en kristen oppdragelse, noe som blant annet innebærer å lære barnet å be. Det sier seg selv at det for meg som ateist ikke vil være aktuelt å be sammen med barnet til mine bekjente og lese i barne-Bibelen og fireårsboka og si at det som står der virkelig har skjedd. Det er ikke sånn at jeg går rundt og sier at kristendommen ikke er sann altså. Jeg har selv barn i barnehagealder og det hender vi sveiper innom tema  religion og kirka, og at folk tror på mye forskjellig. Ingen vet hva som skjer når vi dør; noen tror at vi kommer til himmelen, mens andre ikke tror på det. 

Men å være fadder på liksom, pga "tradisjon", det kunne jeg aldri ha vært.

Anonymkode: ca981...158

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei altså... jeg og samboer venter barn denne måneden og skal ha barnedåp med faddere og hele pakka, men tre av fire faddere tror ikke på noe og det gjør ikke vi heller 😬 Gjør det egentlig bare fordi vi "må" pga. tradisjon.

Anonymkode: 473e8...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man må være medlem av et kristelig samfunn for å kunne bli fadder.

«Fadder kan normalt bare den være som er medlem av Den norske kirke. En fadder påtar seg viktige oppgaver når det gjelder den døptes kristelige oppdragelse. Også personer som er medlem av et annet kristent trossamfunn og som ikke forkaster barnedåpen kan velges som fadder. 
En fadder skal kunne bevitne at barnet er døpt, og blir ikke slettet fra kirkebokens dåpsregister selv om han/hun melder seg ut av kirken.«

https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/minside/om-medlemskapet/bestemmelser-om-medlemskap/

Anonymkode: bdd94...bcc

I teorien, ja. Det er ikke alle prester som er like nøye på det. Og det blir nok ikke sjekket opp i om fadderen virkelig står so mmedlem i statskirka eller i et annet kirkesamfunn

Anonymkode: ca981...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...