Gå til innhold

Gravid, droppe trening?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har i alle år trent tung styrketrening med både knebøy, markløft  ++.

Nå er jeg gravid, bør jeg slutte med dette og satse på turer i skogen, svømming istedet?

Anonymkode: 90a52...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei? Hvorfor tenker du det? Google litt om trening og graviditet.. https://www.helsenorge.no/gravid/trening-graviditet-og-fodsel/ for eksempel.

Du kan helt fint trene tung styrke som gravid. Også knebøy og markløft. 

Men du må være nøye med å lytte til kroppen. Smerter, eller mye kynnere, er tegn på at du må roe ned. Det anbefales også å unngå høyt buktrykk. Så du må gjerne gå litt ned i vektene på knebøy og markløft. 

Jeg trente like mye som gravid som ikke-gravid i begge mine svangerskap. Men jeg måtte bytte ut noen øvelser etter hvert, som sumo-markløft i stedet for markløft når magen ble så stor at den kom i veien, kutte ut pull-ups og alt som innebar å henge etter armene, for det ga meg så vonde ligamentsmerter, osv. 

Anonymkode: c4e5c...f1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei? Hvorfor tenker du det? Google litt om trening og graviditet.. https://www.helsenorge.no/gravid/trening-graviditet-og-fodsel/ for eksempel.

Du kan helt fint trene tung styrke som gravid. Også knebøy og markløft. 

Men du må være nøye med å lytte til kroppen. Smerter, eller mye kynnere, er tegn på at du må roe ned. Det anbefales også å unngå høyt buktrykk. Så du må gjerne gå litt ned i vektene på knebøy og markløft. 

Jeg trente like mye som gravid som ikke-gravid i begge mine svangerskap. Men jeg måtte bytte ut noen øvelser etter hvert, som sumo-markløft i stedet for markløft når magen ble så stor at den kom i veien, kutte ut pull-ups og alt som innebar å henge etter armene, for det ga meg så vonde ligamentsmerter, osv. 

Hvor mye må jeg gå ned i vekt på markløft og knebøy?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det må du kjenne på selv. Poenget er å unngå maks buktrykk, og det er det kun du som kjenner om du må ha eller ikke for å gjennomføre løftet på en trygg måte. Jeg var vel nedi omtrent 50% av hva jeg vanligvis løfter på slutten av svangerskapet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei nei, det må du ikke! Jeg her trent tung styrke gjennom hele graviditeten og ikke hatt en eneste plage eller vondte. I starten trengte jeg ikke redusere noe på vektene, men merket det gradvis når det føltes lurt å redusere vektene. 

Nå er jeg i uke 38 og har tatt maks 3x6-10 på 60-70 i knebøy (1RM der er 110kg), og 3x5-10 på 80-100kg i markløft (1RM 155) de siste månedene, ofte enda lettere. Så fremdeles relativt tungt, men likevel lett i forhold til hva kroppen min klarer (det som tidligere var lett oppvarming🤪) Holder det alltid godt innafor slik at det er mye igjen i tanken og jeg slipper å lage buktrykk (strammer heller magen på en mer «gravidvennlig» måte). Benkpress måtte jeg kutte ut en lenger periode (fikk ubehag/strekk i livmoren), men kunne fint begynne med det igjen etter uke 25 tror jeg det var! Ellers har jeg kunne trent alle øvelsene jeg vanligvis har trent gjennom hele graviditeten, mens andre igjen må kutte f.eks. bulgarsk utfall ganske tidlig pga. vondt i bekkenet. 

Så du må rett og slett bare kjenne etter på kroppen din og ta det derfra, men å kutte ut noe trenger du ikke - spesielt ikke når kroppen din faktisk er vant med regelmessig trening gjennom alle år😊 Det er bare bra for hodet ditt og kroppen din!

Anonymkode: 37c35...328

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg økte antall reptisjoner/sett, når jeg tok lettere vekter, for å "veie opp". Til vanlig kjører jeg 1-5 repetisjoner, men da jeg var gravid lå jeg mellom 8-12 i stedet. 

Det kan også være lurt å droppe øvelser som krever mye iforhold til balanse. Ikke så greit å ramle når magen begynner å bli stor. 

Øvelser hvor du har beina mye fra hverandre (som utfall o.l.) kan gi økte bekkenproblemer, men igjen, det kjenner du best selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kost på deg en time hos fysioterapeut som er god på gravidtrening :) Og ikke glem å trene bekkenbunnen. Og hvil nok! 

Anonymkode: a2d1d...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange fine onlineopplegg på dette. Sjekk for eksempel ut Hedvig på Naardic eller Pia Seeberg sitt opplegg for trening under graviditet og etter fødsel. 

Anonymkode: a9896...7c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ikke! 

Fortsett som du pleier, har du trent i mange år kjenner du nok kroppen din godt nok til å kjenne når det er på tide å gjøre endringer. 

Jeg trente både markløft og knebøy i begge mine graviditeter, hadde også flere år bak meg med styrketrening. Fortsatte med samme vekter frem til jeg kjente at det var på tide å justere ned. Gikk ned på vekten og opp på repetisjoner. 

Benkpress måtte jeg bytte med skråbenk og pullups (og nedtrekk) ga utbuling på magen fra rundt uke 18 i første og uke 16 i andre svangerskap. 

AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 9.11):

Det kjenner du, men om du nettopp er blitt gravid kan du løfte som vanlig, men ofte vil man gå litt ned i vekt om formen ikke er på topp. Utover i svangerskapet så er det buktrykket som avgjør vektene. Jeg fokuserte på å stramme kjernen, men lagde ikke buktrykk på vanlig måte, og der kommer lettere vekter inn i bildet. 

Mot slutten, uke 36 i siste svangerskap, var jeg nede på ca 50% av maksløftet mitt i markløft og litt mindre i knebøy. Brukte også mye alternative øvelser som sumomark med kettlebell og knebøy med manualer.

Anonymkode: 2099a...abe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I mitt forrige svangerskap løp jeg intervaller til uke 34, gikk lange turer i skogen til uke 38. Jeg trente ikke tung styrke, men det var fordi jeg var mest på løpestadiet da 🙂 

Jeg tenker at så lenge man ikke har vondter eller plager, så er det bare supert å bevege seg 🙂

Anonymkode: 5e9f7...bde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere PT-er har spesialisert seg på trening med gravide, kanskje ta en time med en som har det? :)

Anonymkode: 568c6...3cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...