Lillix Skrevet 2. mars 2022 #1 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) Litt nyskjerrig på hvordan stemningen for de fleste norske familier er i forhold til krigen? Jeg har veldig todelte sider. Den ene siden av familien later vel mer eller mindre som at ingenting skjer og de har veldig lite tro på at dette vil få noen alvorlige konsekvenser for resten av Europa.. Dette er samme del av familien, som ikke trodde på at det ikke ville komme et virus til Norge blant annet..Inkludert min samboer som ofrer dette minimalt av tanker, og har lite bekymring. Mens den andre delen av familien min begynner mer eller mindre å forberede seg mentalt om ikke noe praktisk på at dette kan eskalere. Hvordan er din familie ifh til dette? Endret 2. mars 2022 av Lillix Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 2. mars 2022 #2 Del Skrevet 2. mars 2022 Vi sørger for å ha de anbefalte beredskapslagre hjemme (som jo er en generell anbefaling fra myndighetene uavhengig av krigsfare), snakker en del om det og lever ellers livet som normalt. At man forbereder seg mentalt på at noe kan skje, men ikke praktisk, virker veldig rart for meg. Man bør vel forberede seg praktisk, og ellers ha mest mulig is i magen? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 2. mars 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) 6 minutter siden, Hippogriff said: Vi sørger for å ha de anbefalte beredskapslagre hjemme (som jo er en generell anbefaling fra myndighetene uavhengig av krigsfare), snakker en del om det og lever ellers livet som normalt. At man forbereder seg mentalt på at noe kan skje, men ikke praktisk, virker veldig rart for meg. Man bør vel forberede seg praktisk, og ellers ha mest mulig is i magen? TS her. Dette virker også veldig rart for meg. Jeg bor i utlandet (Europa, ikke langt så alt for langt unna Ukraina) og har sagt til min samboer at vi det minste bør kunne snakke om situasjonen. Men han blir faktisk litt irritert. Jeg sa at jeg gjerne vil vite om det er et bomberom i nærheten, kun i aller verste tilfellet. Det er det i vår bygning har vi funnet ut. Jeg passer på å ha medisiner etc på ett sted og alle reise doukumenter samlet, samboer vet ikke at jeg har forberedt litt. Han mener da jeg er "hysterisk". Så holder det for meg selv. Skulle så gjerne ønske han ikke alltid var så innmari naiv. Til og med min far sa at jeg må ta en prat med samboer om dette.. Vel vel.. Godt å vite at jeg ikke er helt alene i det! Endret 2. mars 2022 av Lillix 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 2. mars 2022 Forfatter #4 Del Skrevet 2. mars 2022 Hvis jeg skulle begynt med beredskapslagre hjemme, da tror jeg rett og slett samboer hadde ledd seg ihjel og kalt meg paranoid. Vurderer å lagre opp i smug :') Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 2. mars 2022 #5 Del Skrevet 2. mars 2022 Lillix skrev (10 minutter siden): Hvis jeg skulle begynt med beredskapslagre hjemme, da tror jeg rett og slett samboer hadde ledd seg ihjel og kalt meg paranoid. Vurderer å lagre opp i smug :') Hehe. Det er jo en generell anbefaling her i Norge i alle fall. Husholdningenes egenberedskap er en viktig del av samfunnets totale beredskap. Det er jo ikke snakk om noe verre enn at man bør kunne dekke behovet for vann, mat og andre grunnleggende behov for seg og sine i et par dager fram til myndighetene kan hjelpe. Det er da ikke bare krig som begrunner det. Man kan miste strømmen noen dager, da bør man kunne tilberede mat, ha lys og holde varmen. Man kan miste vannet, da bør man ha omtrent 3 liter vann per person per dag til drikke og matlaging. Flom og orkan kan ramme forsyningsveiene, så man bør ha noe matlager hjemme så det holder noen dager. Jeg syns jo alle bør gjøre en fornuftig risikovurdering av sin egen situasjon. Det var da helt vanlig før. Fortsatt er det slik at trær kan velte over viktig strømledninger, flom kan vaske vekk viktige veier og overivrige entreprenører kan grave over viktige vannrør. Et visst minimum av ansvar greier vi innbyggerne fint å ta for oss selv. Her er noen fine tips: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MuggenKanari Skrevet 2. mars 2022 #6 Del Skrevet 2. mars 2022 Har et beredskapslager I boden med tingene som står på listen. Vi har donert litt penger og snakket en del om det som skjer i Ukraina, og ting vi ikke har tenkt over som at det ikke finnes tilfluktsrom i nærheten og lekt med tanker om hvor vi skulle gjemt oss og hva vi skulle tatt med og besteforeldrene mine har snakket mer om andre verdenskrig enn de har pleid. Men ingen er stresset eller redd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisa1819 Skrevet 2. mars 2022 #7 Del Skrevet 2. mars 2022 Dere skjønner det, folkens? Hvis de begynner å skyte atomraketter rundt oss, spiller hermetikk og havregryn liten rolle. Beste man kan gjøre er å flytte langt, langt unna Europa og USA og håpe det beste. Og dessuten la dette bli starten på å totalforby atomvåpen for all framtid, med streng internasjonal kontroll. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 2. mars 2022 #8 Del Skrevet 2. mars 2022 elisa1819 skrev (9 minutter siden): Dere skjønner det, folkens? Hvis de begynner å skyte atomraketter rundt oss, spiller hermetikk og havregryn liten rolle. Beste man kan gjøre er å flytte langt, langt unna Europa og USA og håpe det beste. Og dessuten la dette bli starten på å totalforby atomvåpen for all framtid, med streng internasjonal kontroll. Det fins vel langt mer sannsynlige risikofaktorer enn atomkrig, som hermetikk og havregryn er nøyaktig det rette svaret på. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisa1819 Skrevet 2. mars 2022 #9 Del Skrevet 2. mars 2022 Hippogriff skrev (2 minutter siden): Det fins vel langt mer sannsynlige risikofaktorer enn atomkrig, som hermetikk og havregryn er nøyaktig det rette svaret på. Jo, det er jeg enig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole Brumme Skrevet 2. mars 2022 #10 Del Skrevet 2. mars 2022 De fleste jeg kjenner tror det er kokt opp litt drama for å ta vekk fokuset på pandemien. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 2. mars 2022 #11 Del Skrevet 2. mars 2022 elisa1819 skrev (15 minutter siden): Dere skjønner det, folkens? Hvis de begynner å skyte atomraketter rundt oss, spiller hermetikk og havregryn liten rolle. Beste man kan gjøre er å flytte langt, langt unna Europa og USA og håpe det beste. Og dessuten la dette bli starten på å totalforby atomvåpen for all framtid, med streng internasjonal kontroll. Hvorfor mener du at det ikke hjelper å ha beredskapslager ved atomkrig når det eneste man kan gjøre er å holde seg inne? Trur du dagens raketter er som ved Tsjernobyl og at lufta blir grønn og at alt er radioaktivt? Tror du atomrakettene som brukes utsletter hele Europa i en avfyring? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisa1819 Skrevet 2. mars 2022 #12 Del Skrevet 2. mars 2022 Tror du at du vil leve i et samfunn der alle blir sjuke, folk dør som fluer, avlingene kolkapser og alt er giftig og infrastrukturen bryter totalt sammen? I tretti, førti, seksti år, hundre år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisa1819 Skrevet 2. mars 2022 #13 Del Skrevet 2. mars 2022 Nei, jeg skal ikke være pessimistisk. Men jeg tenker det haster med å totalforby atomvåpen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 2. mars 2022 #14 Del Skrevet 2. mars 2022 elisa1819 skrev (5 minutter siden): Nei, jeg skal ikke være pessimistisk. Men jeg tenker det haster med å totalforby atomvåpen. At atomvåpen kan gi langvarige alvorlige skadevirkninger har du jo helt rett i, selv om det er riktig som det sies her at den beskjeden vi mest sannsynlig får i en slik situasjon også er å holde oss i ro innendørs. Bekymringen din er utvilsomt berettiget, etter min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 2. mars 2022 #15 Del Skrevet 2. mars 2022 Spesielt å tro at viruset ikke skulle spre seg, for det er jo det virus gjør. Ser derimot ikke noen grunn til å tro at krigen sprer seg. Vi snakker lite om det hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 2. mars 2022 Forfatter #16 Del Skrevet 2. mars 2022 1 hour ago, Hippogriff said: Hehe. Det er jo en generell anbefaling her i Norge i alle fall. Husholdningenes egenberedskap er en viktig del av samfunnets totale beredskap. Det er jo ikke snakk om noe verre enn at man bør kunne dekke behovet for vann, mat og andre grunnleggende behov for seg og sine i et par dager fram til myndighetene kan hjelpe. Det er da ikke bare krig som begrunner det. Man kan miste strømmen noen dager, da bør man kunne tilberede mat, ha lys og holde varmen. Man kan miste vannet, da bør man ha omtrent 3 liter vann per person per dag til drikke og matlaging. Flom og orkan kan ramme forsyningsveiene, så man bør ha noe matlager hjemme så det holder noen dager. Jeg syns jo alle bør gjøre en fornuftig risikovurdering av sin egen situasjon. Det var da helt vanlig før. Fortsatt er det slik at trær kan velte over viktig strømledninger, flom kan vaske vekk viktige veier og overivrige entreprenører kan grave over viktige vannrør. Et visst minimum av ansvar greier vi innbyggerne fint å ta for oss selv. Her er noen fine tips: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ Ja, jeg får begynne å gjøre det i smug! 😪😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 2. mars 2022 Forfatter #17 Del Skrevet 2. mars 2022 54 minutter siden, MuggenKanari said: Har et beredskapslager I boden med tingene som står på listen. Vi har donert litt penger og snakket en del om det som skjer i Ukraina, og ting vi ikke har tenkt over som at det ikke finnes tilfluktsrom i nærheten og lekt med tanker om hvor vi skulle gjemt oss og hva vi skulle tatt med og besteforeldrene mine har snakket mer om andre verdenskrig enn de har pleid. Men ingen er stresset eller redd. Har du alltid hatt dette beredskapslageret eller er dette noe deg og familien først nå har iverksatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 2. mars 2022 Forfatter #18 Del Skrevet 2. mars 2022 54 minutter siden, elisa1819 said: Dere skjønner det, folkens? Hvis de begynner å skyte atomraketter rundt oss, spiller hermetikk og havregryn liten rolle. Beste man kan gjøre er å flytte langt, langt unna Europa og USA og håpe det beste. Og dessuten la dette bli starten på å totalforby atomvåpen for all framtid, med streng internasjonal kontroll. Enig med flere som skriver at det finne mange andre scenarioer som er langt mer realistiske enn atomvåpen krig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 2. mars 2022 #19 Del Skrevet 2. mars 2022 Ole Brumme skrev (48 minutter siden): De fleste jeg kjenner tror det er kokt opp litt drama for å ta vekk fokuset på pandemien. Når over en halv mill mennesker er på flukt er det nok ikke så mye som er kokt opp. Herregud, høres ut som en gjeng fine konspiratører. 🤣 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MuggenKanari Skrevet 2. mars 2022 #20 Del Skrevet 2. mars 2022 Lillix skrev (20 minutter siden): Har du alltid hatt dette beredskapslageret eller er dette noe deg og familien først nå har iverksatt? Siden vi fikk den beredskapsbrosjyren i posten for noen år siden. Lagde det mest for at det var et artig lite prosjekt, ikke fordi vi tenkte at vi seriøst ville få bruk for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå