Gå til innhold

Kreftsvulst & Stomi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har kreftsvulst i endetarmen og legene ønsker å fjerne den og gi meg stomi.

Jeg ønsker ikke dette, og prøver i det lengste å spise sunt og trene daglig for å holde kreften i sjakk, slik at svulsten ikke vokser noe mer.

Den har krympet litt etter cellegiftbehandling, men ikke nok sier legene.

Har ingen plager av svulsten, så sånn sett kan den bare være der mener jeg, men legene vil ha den ut.

Jeg er 31 år og har ikke lyst på pose på magen.

Elsker å bade, langrennski/slalom, fjellturer og overnatting ute.

Ser for meg at jeg må begrense en del av disse aktivitetene.

Har også lyst på dame/forhold...

Noen erfaringer med å være ung, singel og stomi?

Anonymkode: 19038...02c

Hannah Witton har en del videoer om stomi på sin YT kanal.

Stomi er ikke verdens undergang. Man kan leve et langt, godt og fint liv med stomi. 

Anonymkode: de0fb...085

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stomi ville ikke gjort noe fra eller til for meg hvis jeg skulle datet deg. Ubehandlet kreft derimot, ville jeg virkelig syntes var skummelt! Jeg syns du skal ta operasjonen, det er ikke verdens undergang.

Anonymkode: 6db03...41e

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
anonymLala skrev (36 minutter siden):

Midlertidig stomi eller permanent?

ellers ikke noe å tenke på. Det vil spre seg på et eller annet tidspunkt.

Den blir permanent siden de fjerner endetarmen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Jeg har vært i møter hos sikkert 6 forskjellige leger på sykehuset, og alle sier jeg må prøve å trene daglig og spise sunt, for da har jeg de beste forutsetninger for minst mulig bivirkninger både av kreften og cellegift.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts her.

Jeg har vært i møter hos sikkert 6 forskjellige leger på sykehuset, og alle sier jeg må prøve å trene daglig og spise sunt, for da har jeg de beste forutsetninger for minst mulig bivirkninger både av kreften og cellegift.

Men av alle de seks legene, hvor mange anbefaler operasjon? 

Anonymkode: 8ba5a...7fe

• Liker 1
Gjest loveli
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har kreftsvulst i endetarmen og legene ønsker å fjerne den og gi meg stomi.

Jeg ønsker ikke dette, og prøver i det lengste å spise sunt og trene daglig for å holde kreften i sjakk, slik at svulsten ikke vokser noe mer.

Den har krympet litt etter cellegiftbehandling, men ikke nok sier legene.

Har ingen plager av svulsten, så sånn sett kan den bare være der mener jeg, men legene vil ha den ut.

Jeg er 31 år og har ikke lyst på pose på magen.

Elsker å bade, langrennski/slalom, fjellturer og overnatting ute.

Ser for meg at jeg må begrense en del av disse aktivitetene.

Har også lyst på dame/forhold...

Noen erfaringer med å være ung, singel og stomi?

Kreften kan spre seg.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke hadde brydd meg i det hele tatt! Virkelig ikke! 

Jeg skjønner at det kan virke stort for deg, for det er jo ingen som ønsker seg kreft og pose på magen, men sett utenfra så er det ingenting som betyr noe.

Jeg ville heller tatt vekk kreften før den sprer seg og fått pose på magen, enn å risikere at kreften dreper meg på andre og vonde måter.

Endret av loveli
Skrevet

Operer deg, vær så snill... Min venninne døde for 3 mnd siden, endetarmskreft. Kun 44 år gammel. Som deg tålte hun både cellegift og stråling kjempegodt.  Men kreft er en lunefull sykdom..  hun levde kun 8 mnd etter hun ble diagnostisert, selv om hun gjorde alt legene anbefalte...

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde stomi da jeg var 26-29 år. Kunne gjøre alt jeg ville. Var egentlig ikke noe problem.

Var i forhold da. Mulig jeg hadde syntes det var vanskeligere som singel. 

Anonymkode: 65d55...28a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men av alle de seks legene, hvor mange anbefaler operasjon? 

Anonymkode: 8ba5a...7fe

Legene jobber i team om pasientene, og vil foreløpig avvente operasjon i forhold til hva ct bilder viser, siden jeg ikke er så ivrig etter å få utlagt tarm.

Svulsten kan (hvis jeg har flaks) skrumpe inn pga arrvev.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hadde stomi da jeg var 26-29 år. Kunne gjøre alt jeg ville. Var egentlig ikke noe problem.

Var i forhold da. Mulig jeg hadde syntes det var vanskeligere som singel. 

Anonymkode: 65d55...28a

Den har du lagt inn igjen eller?

Min stomi blir permanent

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Ariam skrev (46 minutter siden):

Operer deg, vær så snill... Min venninne døde for 3 mnd siden, endetarmskreft. Kun 44 år gammel. Som deg tålte hun både cellegift og stråling kjempegodt.  Men kreft er en lunefull sykdom..  hun levde kun 8 mnd etter hun ble diagnostisert, selv om hun gjorde alt legene anbefalte...

Kondolerer med din venninne ❤️ 

Men ble hun ikke operert? Trodde det var førstevalg :( Så forferdelig trist når man er så ung..

Anonymkode: e1d33...e2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kondolerer med din venninne ❤️ 

Men ble hun ikke operert? Trodde det var førstevalg :( Så forferdelig trist når man er så ung..

Joda, hun fikk bade stomi, cellegift og stråling. Desverre går ikke ting alltid som man håper 😟 Kreft er ikke til å spøke med

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ariam skrev (1 time siden):

Joda, hun fikk bade stomi, cellegift og stråling. Desverre går ikke ting alltid som man håper 😟 Kreft er ikke til å spøke med

Har en i familien med samme diagnose, han er også i 40-årene, der sa de det ikke var vits med operasjon engang. Kun cellegift/livsforlengende. Aner ikke hva man kan vente seg av tid :( 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du gambler med livet ditt. Det er jo ditt valg, men tenk på familien og vennene dine som kommer til å føle stor sorg hvis du ikke tar rett valg.

Min mor har levd med stomi i 20 år. Det var ikke bare bare i starten, selvfølgelig, men hun så fort fordelene også. 😉 Nå er hun erfaren stomibruker og det fungerer helt fint både i hverdagen, til fest, og på ferier. Hun lever et mye lettere liv enn meg som fikk kreft samtidig, og som har masse grums som følger meg gjennom livet.

Når det gjelder fysisk attraksjon er vi kvinner mer opptatt av at en evnt partner ikke går bort å dør, enn at han har en pose på magen. Så ikke tenk på det iallefall.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Drittsekken er en mann med stomi :) altså Google Drittsekken og stomi. Han syr sånne trekk også. 

Anonymkode: c4c8c...d5d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...