Gå til innhold

Kreftsvulst & Stomi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kreftsvulst i endetarmen og legene ønsker å fjerne den og gi meg stomi.

Jeg ønsker ikke dette, og prøver i det lengste å spise sunt og trene daglig for å holde kreften i sjakk, slik at svulsten ikke vokser noe mer.

Den har krympet litt etter cellegiftbehandling, men ikke nok sier legene.

Har ingen plager av svulsten, så sånn sett kan den bare være der mener jeg, men legene vil ha den ut.

Jeg er 31 år og har ikke lyst på pose på magen.

Elsker å bade, langrennski/slalom, fjellturer og overnatting ute.

Ser for meg at jeg må begrense en del av disse aktivitetene.

Har også lyst på dame/forhold...

Noen erfaringer med å være ung, singel og stomi?

Anonymkode: 19038...02c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså, valget er enkelt. Død eller stomi, kreften vil spre seg. Takk ja til operasjon! De fleste lever meget godt med stomi.

Anonymkode: 3d727...e52

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har desverre ingen erfaring. Men jeg hadde absolutt valgt stomi over alvorlig sykdom og verste fall død innen få år. 

Vet det er en influenser (ung dame) husker ikke navnet, som viser litt om livet med stomi. Viser at man kan leve tilnærmet normalt. Kan være lurt å sjekke ut iallefall 🙂 

God bedring og håper det ordner seg for deg! Har forståelse for at dette er vanskelig og om du velger stomi vil det nok ta lang tid å venne seg til.. 

Anonymkode: 8ba5a...7fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså, valget er enkelt. Død eller stomi, kreften vil spre seg. Takk ja til operasjon! De fleste lever meget godt med stomi.

Har du selv stomi?

Jeg tenker ikke at jeg skal dø, men leve et bra liv med oppfølging/medisiner selv med uhelbredelig eller kronisk kreft.

Jeg får ct av bekken og blodprøver annenhver måned slik at de følger med om det skjer noe negative forhandlinger.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Følg tarmbanden på snap :)

Anonymkode: c4c8c...d5d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stomi er ingen hindring for det du nevner. Man kan fint bade, ha sex, stå på ski, klatre, reise, stå på ski osv med stomi. Det er jo en fordel å slippe å gå på do på f.eks overnatting ute, festivaler etc. 

Anonymkode: c4c8c...d5d

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å spise sunt og trene hjelper ikke på kreft. Hør på legen din, det er en grunn til at han ønsker fjerne den. 
Min eks har stomi, han lever et særdeles aktivt liv. 

Anonymkode: b78d0...37d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å spise sunt og trene hjelper ikke på kreft. Hør på legen din, det er en grunn til at han ønsker fjerne den. 
Min eks har stomi, han lever et særdeles aktivt liv. 

Anonymkode: b78d0...37d

Sunn mat og fysisk form er VELDIG viktig når man har kreft, ikke minst har den fysiske formen nesten alt å si for hvor godt man tåler tøffe behandlinger.

Jeg har fått vite av samtlige kreftleger at min gode fysiske form og det at jeg spiser næringsrikt, økologisk og mest mulig mat fra bunnen av, er årsaken til at mine blodprøver er så og si normale og at jeg tålte også cellegiftbehandlingen veldig bra med lite bivirkninger i forhold til mange andre pasienter.

Jeg klarte å gå opp i muskelmasse og vedlikeholde kondisen min når jeg gikk på cellegift.

Mistet nesten ikke håret heller.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Risiko for metastaser (spredning) er enorm med endetarmskreft. Hjelper ikke spise sunt og trene. 

Stomi er bare midlertidig. Som regel opereres det tilbake etter 3-6 mnd

Anonymkode: c6ea7...67e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sunn mat og fysisk form er VELDIG viktig når man har kreft, ikke minst har den fysiske formen nesten alt å si for hvor godt man tåler tøffe behandlinger.

Jeg har fått vite av samtlige kreftleger at min gode fysiske form og det at jeg spiser næringsrikt, økologisk og mest mulig mat fra bunnen av, er årsaken til at mine blodprøver er så og si normale og at jeg tålte også cellegiftbehandlingen veldig bra med lite bivirkninger i forhold til mange andre pasienter.

Jeg klarte å gå opp i muskelmasse og vedlikeholde kondisen min når jeg gikk på cellegift.

Ts

Det er jo bare tull. Om man tåler cellegift godt eller ikke kommer mer an på cellegifttypen. Og blodprøvene ved kreft holder seg ikke bedre ved at man er godt trent. Enten har man en krefttype som gir utslag på blodprøver eller så har man det ikke. Men uansett er det bra å være i god form da. 

Anonymkode: b4b92...27f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts

Ingen onkolger sier dette. Det er ingen vitenskapelige bevis heller. Men det hjelper psyken. Psyken kan flytte fjell. Du kan ha supre blodverdier og være full av kreft. Ikke alle kreftyper har markører som synes på blodprøver. Da hadde det vært lett å få diagnoser ved en simpel blodprøve.

Cytostatika er også forskjellig fra folk til folk. Noen merker ingenting, noen merker litt, noen dør nesten.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du selv stomi?

Jeg tenker ikke at jeg skal dø, men leve et bra liv med oppfølging/medisiner selv med uhelbredelig eller kronisk kreft.

Jeg får ct av bekken og blodprøver annenhver måned slik at de følger med om det skjer noe negative forhandlinger.

Ts

Nei, men jeg kjenner to som har dødd av rektalkreft.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke søk råd om dette på kg. De fleste svarene her er villedende eller direkte gale.

Her må du følge legens råd. Å nekte operasjon er galskap.

Anonymkode: e90e3...e65

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen onkolger sier dette. Det er ingen vitenskapelige bevis heller. Men det hjelper psyken. Psyken kan flytte fjell. Du kan ha supre blodverdier og være full av kreft. Ikke alle kreftyper har markører som synes på blodprøver. Da hadde det vært lett å få diagnoser ved en simpel blodprøve.

Cytostatika er også forskjellig fra folk til folk. Noen merker ingenting, noen merker litt, noen dør nesten.

Dette er helt riktig. Antagelig er utsagnet ønsketenkning fra ts' side. Eller så er det ondsinnet trolling for å fremme en eller annen diett, og ts har ikke kreft.

• Liker 1
Gjest MuggenKanari
Skrevet

Snart kommer det noen og anbefaler sellerijuice. 

Skrevet

Midlertidig stomi eller permanent?

ellers ikke noe å tenke på. Det vil spre seg på et eller annet tidspunkt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MuggenKanari skrev (17 minutter siden):

Snart kommer det noen og anbefaler sellerijuice. 

Og gurkemeie. 

Anonymkode: b4b92...27f

Skrevet

Du takker ja til stomi og fortsetter å spise sunt og trene, noe annet er galskap. Mat kurerer ikke kreft, men riktig og sunn mat kan forebygge kreft. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Risiko for metastaser (spredning) er enorm med endetarmskreft. Hjelper ikke spise sunt og trene. 

Stomi er bare midlertidig. Som regel opereres det tilbake etter 3-6 mnd

Stomi er ikke midlertidig når de fjerner endetarmen.

Ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ikke søk råd om dette på kg. De fleste svarene her er villedende eller direkte gale.

Her må du følge legens råd. Å nekte operasjon er galskap.

Jeg nekter ikke, men ønsker å utsette den ved å leve sunt.

Av og til utvikler svulsten arrvev som gjør at den skrumper inn, og det ser ut som det kan skje med svulsten min, sier legene.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...