AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #21 Del Skrevet 15. mars 2022 sicario skrev (5 minutter siden): Objektiv moral finnes ikke. Troen på en «gudegitt» objektiv moral betyr at mennesker manglet moral i førbibelsk tid. Stort sett kristenekstremister som fortsatt holder på tanken om objektiv moralitet. Hva ska man svare noen som sier gud veldignet deg? Jeg hadde netopp en kunde som sa at hvis jeg tar in Jesus så blir jeg velsignet. Og Hvis jeg er velsignet så er jeg guds barn. Og så videre….. jeg blir helt satt ut av slike mennesker. Hva ska jeg si? Anonymkode: 98469...d71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #22 Del Skrevet 15. mars 2022 sicario skrev (8 minutter siden): Objektiv moral finnes ikke. Da er det meningsløst å omtale en gud som "ond". "Ond" finnes ikke, uten noe objektivt å måle "ond" ut fra. Finnes det ingen slik objektiv målestokk så finnes heller ikke "ond". Anonymkode: 6ea57...e7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 15. mars 2022 #23 Del Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva ska man svare noen som sier gud veldignet deg? Jeg hadde netopp en kunde som sa at hvis jeg tar in Jesus så blir jeg velsignet. Og Hvis jeg er velsignet så er jeg guds barn. Og så videre….. jeg blir helt satt ut av slike mennesker. Hva ska jeg si? Anonymkode: 98469...d71 Da kan du svare «så hyggelig at du vil mitt beste, men jeg tror hverken på Gud eller velsignelse. Ha en fortsatt fin dag». ☺️ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #24 Del Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da finnes det heller ikke noe galt med krig og drap på uskyldige. Uten en objektiv moralsk standard (en moralsk standard med opphav utenfor mennesket) så er der ikke noe moralsk rett eller galt. Samtidig sier du det selv, det er galt å drepe uskyldige, selv i krig. Det bekrefter jo det du forsøker å motbevise. Anonymkode: 6ea57...e7c Morale og empati er noe som fantes før religion. Uten andre mennesker så dør vi. Og naturen er brutal så en må sammarbeide for å overleve, det heter tribes/ flokk. Anonymkode: 98469...d71 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #25 Del Skrevet 15. mars 2022 sicario skrev (3 minutter siden): Da kan du svare «så hyggelig at du vil mitt beste, men jeg tror hverken på Gud eller velsignelse. Ha en fortsatt fin dag». ☺️ Jeg blir så satt ut av slike mennesker så sa bara ja jeg ska ta å lese bibeln, og ta emot Jesus… han va jo søt, eldre mann. Anonymkode: 98469...d71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 15. mars 2022 #26 Del Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da er det meningsløst å omtale en gud som "ond". "Ond" finnes ikke, uten noe objektivt å måle "ond" ut fra. Finnes det ingen slik objektiv målestokk så finnes heller ikke "ond". Anonymkode: 6ea57...e7c Jo. Når man ikke tror det finnes en gudegitt objekt moralitet, så finnes det fortsatt ondskap ut i fra ens egne verdier, etikk og holdninger som er i tråd med felleskapet sine. Hva man definerer som ondskap forandrer seg også igjennom menneskeheten i takt med opplysning, vitenskap og utvikling av kulturer siden tidenes morgen. Ting man kan tenke er ondskap i dag, var ikke nødvendig vis det for 20 000 år siden. Om det fantes en gudegitt objektiv moralitet, ville ikke dette vært tilfellet. Man kan også si at om man mener Gud er allmektig, noe man selvfølgelig mener om man er kristen, så er Gud pr definisjon enten ond eller inkompetent. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 15. mars 2022 #27 Del Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg blir så satt ut av slike mennesker så sa bara ja jeg ska ta å lese bibeln, og ta emot Jesus… han va jo søt, eldre mann. Anonymkode: 98469...d71 Er ikke noe gærnt i å svare det heller. Da gikk han nok i god tro på at han hadde gjort en god gjerning 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 15. mars 2022 #28 Del Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men hvis guden ikke eksisterer så er jo en slik gud ikke ond. For da finnes det ikke noe objektivt ondt eller godt. Bare et filosofisk dilemma uten noe moralsk objektivt utgangspunkt. Du synes det er galt. Sadisten synes det er godt når noen andre lider. Hvis moral bare er synsing, ikke basert på noe objektivt utenfor mennesket, så er der ikke noe moralsk rett eller galt, bare hva som føles si eller så. Putin føler ikke at det er galt å drepe uskyldige barn i krig. Uten noen gud så er der heller ingen moral å henvise til som han bryter mot. Anonymkode: 6ea57...e7c Moral og empati kommer ikke fra en religion. Mennesket er et komplisert flokkdyr og moral kommer fra at man evelusjonært trenger empati, felles regler og holdninger for å hjelpe flokken på best mulig måte. Alle religioner har selvsagt brukt moral og bakt inn moral på mange måter. Men religion er ikke opprinnelsen til at en gruppe trenger felles verdier og leveregler. Putin bryter rådende moral. En hærskare av religiøse ledere gjennom tidene har brutt både sin egen religions moral og våre tiders moral basert på menneskeverd og empati. Moral og empati er ikke synsing, de er basert på verdier og regler for sameksistens. En sadist vil alktid bryte mot rådende moral såfremst ikke hele gruppen/samfunnet deler sadistens syn og er sadistiske selv. En eller flere guder kan fint holdes utenfor alt dette, de samme mekanismene råder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #29 Del Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Morale og empati er noe som fantes før religion. Anonymkode: 98469...d71 Ja. Det er ikke der problemet ligger. Problemet ligger i om moral er noe objektivt, "det er galt fordi (noe annet enn følelser)" eller om moral er subjektivt "det er galt fordi følelser". Hvis det er basert på følelser så er det ikke mulig å si at noe er moralsk galt, annet enn at det er moralsk galt for deg. Men for Putin er det jo ikke moralsk galt å drepe uskyldige barn. For han føles det moralsk riktig. Hvis moral er basert på følelser så er det moralsk riktig av Putin å drepe barn. Da er det til og med slik at han er moralsk forpliktet til å drepe barn, hvis det føles riktig for han. Hvis du ikke har noe objektivt å basere moral på så er moralen en meningsløs målestokk. Anonymkode: 6ea57...e7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #30 Del Skrevet 15. mars 2022 Frøkensina skrev (5 minutter siden): holdninger for å hjelpe flokken på best mulig måte. Hvorfor er dette moralsk riktig? Du kommer med en konklusjon uten å ha noe objektivt å henge det på. Det føles riktig for deg å hjelpe flokken best mulig. Men hva med den som føler at det er riktig å drepe deler av flokken. Slik Putin gjør. Hvis moral er basert på følelser så er moral meningsløst som målestokk. Anonymkode: 6ea57...e7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 15. mars 2022 #31 Del Skrevet 15. mars 2022 Stina234 skrev (1 time siden): Virkelig? Så da trenger vi ingen gud da. Menneskene er i ledersetet. Nei vi trenger han, men vil du ha en Gud som griper inn hver gang du gjør en feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ghostface Skrevet 15. mars 2022 #32 Del Skrevet 15. mars 2022 Hvorfor henvende seg til noe man ikke tror på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #33 Del Skrevet 15. mars 2022 Stina234 skrev (1 time siden): Virkelig? Så da trenger vi ingen gud da. Menneskene er i ledersetet. Nei vi trenger ikke en gud. En kan godt leve Etter menneskerettighetene isteden:) Anonymkode: 98469...d71 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #34 Del Skrevet 15. mars 2022 Tar meg heller ett knull og noen liter vin, takk Anonymkode: 9e14f...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #35 Del Skrevet 15. mars 2022 Stina234 skrev (1 time siden): Virkelig? Så da trenger vi ingen gud da. Menneskene er i ledersetet. Bibeln sier også at mennesker ska følge samfundets satte regler / lover. Hva om et land får en leder som setter helt urimelige regler som går ut over menneskers rettigheter. Ska en da følge dette fordi bibeln sier det? det er så mye i den boka som går emot god morale…. folk ska få lov å tro på gud Hvis dem vil. Men ikke la det gå ut over mennesker og jeg tror samfundet kan fungere fint uten en felles gud men Hva en tror på får vare privat. Anonymkode: 98469...d71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #36 Del Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor er dette moralsk riktig? Du kommer med en konklusjon uten å ha noe objektivt å henge det på. Det føles riktig for deg å hjelpe flokken best mulig. Men hva med den som føler at det er riktig å drepe deler av flokken. Slik Putin gjør. Hvis moral er basert på følelser så er moral meningsløst som målestokk. Anonymkode: 6ea57...e7c https://snl.no/etikk Her har du litt lesestoff om etikk og moral. Alt er basert på følelser. Uten følelser hadde vi ikke hatt tanker, inntrykk, erfaringer. Har man et rikt indre følelsesliv. Sjel. Empati, så ligger det naturlig for oss mennesker som flokkdyr å ta vare på hverandre. Og ved å ta vare på hverandre følge etikk og moral (regler flokkdyr har skapt) - det handler om egen og flokkens beskyttelse, og et sivilisert samfunn. Det er heldigvis få mennesker uten empati. Disse er født med dissosial personlighetsforstyrrelse også kalt antisosial pf. (eller psykopat på folkemunne). Har man antisosial pf. er man ikke en del av flokken, og man bryr seg ikke om andre (det ligger i ordet. ANTIsosial). Putin er en av disse... Mennesker med antisosial pf. kan ha lett for å brøyte seg frem - få seg lederstillinger, og fordi de er uredde og skamløse så tar de sjangser mange andre ikke tør. De har et grandiost ego. Tenker man at man er best - så blir det en selvoppfyllende profeti, slik klatrer noen av dem til toppen der de kan få styre og kontrollere andre. Anonymkode: 36b31...ce9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 15. mars 2022 #37 Del Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 3/2/2022 den 1.42): Det rette og vakre og skjønne: Vegetar: Man skal ikke ta liv. Da behandler man også kroppen rett. Bare dette er bærekraftig, og mennesket må forvalte naturen på en god måte. Alle tre bokreligionene har rett: Jødedommen, Kristendommen og Islam er inspirerte og ikke dikterte og alle handler om Gud. Inngående studier av alle tre religionene er derfor riktige. Man skal tilstrebe fred og velsignelse. Askese: Faste, bønn og sølibat (om man kan) for himmelrikets skyld og til ære for Gud. Man bør vende seg bort fra verden og dette livet, slik bokreligionene ber dere om å gjøre. For der ditt hjerte er, det er der din skatt er. Man bør derfor fordype seg i studier av Tanakh, GT, NT, Apokryfer og Koranen, samt Hadith og lovtekster i komparativt øyemed. Forskning, særlig i en historisk og filosofisk kontekst, den teologiske diskurs samt åpne og demokratiske diskusjoner bør ikke utelates. Disse bør gjøres med stor ydmykhet og sans for ulike perspektiver. Gud er en. Fred være med dere. Anonymkode: 607d4...77b Denne ville du likt: https://youtu.be/MpfjdSfUl9U Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #38 Del Skrevet 15. mars 2022 Amen❤️ Anonymkode: 6ac3c...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #39 Del Skrevet 15. mars 2022 omarel skrev (20 minutter siden): Denne ville du likt: https://youtu.be/MpfjdSfUl9U Uff da: Bare Gud hadde makt til å utføre mirakler, mens djevelen bare lot slik, i håp om å skaffe seg makt over sjelene.[17]Frem til den første heksebrenningen i 1340 hadde den katolske kirke vært opptatt av å bekjempe det som ble kalt «hedensk overtro». Dette innbefattet troen på hekser. Kvinner ble brent på bål pga religion kvinner blir idag stenet fortsatt pga religion Det han sier i videon er pga at han har lest før mye teologi og ikke psykologi/ forskning. Anonymkode: 98469...d71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 15. mars 2022 #40 Del Skrevet 15. mars 2022 lurven skrev (2 timer siden): Gud er ingen diktator som griper inn overalt. Han har overlatt det til oss mennesker å bestemme over jorden. Men hvorfor skåner han ikke de uskyldige? De har jo ikke valgt å bli ofre. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå