Gå til innhold

Hvordan fungerer dette med tilfluktsrom?

Pippi Lotta

Anbefalte innlegg

DetVarIkkeMeg skrev (2 timer siden):

Hvordan finner man ut hvilke rom som beskytter mot stråling også? Står at noen gjør det, men er det noen måte å finne ut hvilke? I tillegg har jeg funnet et tilfluktsrom i nærheten, men på det viser forskjellige steder på forskjellige kart. Blir litt stresset av at vedlikehold og informasjon om rommene er så dårlig. 

Stråling? Hva tenker du på? Hvis det smeller er det allerede for seint. Det er tvilsomt med en atombombe. At noen av atomreaktorene i Ukraina går til helvete er mer sannsynlig. Og da vil man ha litt tid på seg før det kommer hit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det kun jeg som nesten får litt angst av å tenke på å måtte være nedi et tilfluktsrom? Jeg har ekstrem klaustrofobi, og jeg tror faktisk den trumfer hvis noe skjer og jeg må i et tilfluktsrom. Jeg ser for meg mørke tilfluktsrom under bakken som er overfylt av mennesker som også har panikk (av alle slags mulige grunner). 

Jeg tror jeg hadde taklet tilstedeværelse i tilfluktsrom veldig dårlig!  Noen flere som tenker slik? Eller tror du at angsten for å dø av en bombe trumfer eventuell klaustrofobi?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janzypants skrev (1 minutt siden):

Er det kun jeg som nesten får litt angst av å tenke på å måtte være nedi et tilfluktsrom? Jeg har ekstrem klaustrofobi, og jeg tror faktisk den trumfer hvis noe skjer og jeg må i et tilfluktsrom. Jeg ser for meg mørke tilfluktsrom under bakken som er overfylt av mennesker som også har panikk (av alle slags mulige grunner). 

Jeg tror jeg hadde taklet tilstedeværelse i tilfluktsrom veldig dårlig!  Noen flere som tenker slik? Eller tror du at angsten for å dø av en bombe trumfer eventuell klaustrofobi?

Det siste der er høyst sannsynlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Janzypants said:

De fleste tilfluktsrom har strømaggregater, så det er lys der. Det er også toaletter i de fleste av dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 180 plasser i kommunens tilfluktsrom hvor vi er ca 18000.. hva tenker de med?! Redd noen få, samma faen med resten av gjengen?

Endret av mingus
Feil tall, leste på en annen.
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, dere kan få min plass iallefall. 

Jeg kommer ikke til å stresse med å nå noe bomberom dersom alarmen går. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

durkie skrev (38 minutter siden):

Samme her, da jeg har et under kjelleren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (På 2.3.2022 den 7.17):

https://www.sivilforsvaret.no/dette-er-sivilforsvaret/tilfluktsrom/

Det du skriver stemmer ikke. Se avsnittet "vern"

Nå er det vel slik at det ved en evnt krigføring innenfor våre grenser, ikke er interessant for motparten å bruke ressurser på å bombe hver minste lille bygd. Målet er storbyene, og i første omgang hovedstaden. Befinner man seg langt inni en dal med 1000 innbyggere, er nok det i seg selv et ganske godt vern.

Er Oslo så sykt interessant utover det politiske?

Det er vel enda mer viktig å få kontroll på ressursene våre (vannkraftverk, olje +++)? 🤷‍♀️

Som beboer i Oslo nå bor jeg jo i nærheten av mye administrative greier - men det er jo ikke her det er interessante verdier å hente rent fysisk/militært.

Vil tro SørVestlandet/Finnmark samt kommuner med større vannkraftverk er mer fucked sånn sett?

I tillegg til «oss» selvsagt. 

Her jeg bor er det feks parkeringskjeller og boder 2 etasjer under bakken. Men jeg hadde ikke vært så giret på å gå ned dit og bli begravet under 10 etasjer liksom 🙃

Søkte nå i bydelen min, og det er ett offentlig med 250 plasser 😂 Det rommer vel knapt blokka den er i. Blir parkeringskjelleren, da. 

Endret av Fløff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de private eierne av bomberommene som er ansvarlige for nødvendig utstyr. Ingen av tilfluktsrommene vi er på befaring i er utstyrt med for eksempel nødlys eller sanitæranlegg. At Norge er fullt av bomberom som ikke er operative, er egentlig gammelt nytt. Justisdepartementet har vært klar over det lenge.
https://www.dagbladet.no/nyheter/norske-bomberom-lufta-er-kvelende/75512747

Endret av AnonymBræker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBræker skrev (6 minutter siden):

Det er de private eierne av bomberommene som er ansvarlige for nødvendig utstyr. Ingen av tilfluktsrommene vi er på befaring i er utstyrt med for eksempel nødlys eller sanitæranlegg. At Norge er fullt av bomberom som ikke er operative, er egentlig gammelt nytt. Justisdepartementet har vært klar over det lenge.
https://www.dagbladet.no/nyheter/norske-bomberom-lufta-er-kvelende/75512747

Leste det... skummelt... skulle noe skje er det ikke bra å være nede i slike rom i 3 dager. Her jeg bor står et sted som bomberom...(på kommune nettsider) men jeg fant en artikkel 5 år siden. Det står det at dette bomberommet ikke lenger finnes..😳😳

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, MuggenKanari said:

Nærmeste tilfluktsrom er over to timer unna. Det blir en kjip løpetur 😅

Nærmeste her er 1 time unna, håper det er beskyttelse nok å bo langt ute på landet😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (42 minutter siden):

Leste det... skummelt... skulle noe skje er det ikke bra å være nede i slike rom i 3 dager. Her jeg bor står et sted som bomberom...(på kommune nettsider) men jeg fant en artikkel 5 år siden. Det står det at dette bomberommet ikke lenger finnes..😳😳

Det høres ikke bra ut. Det hadde vært nyttig å få vite hvor trygt det er i parkeringskjellere, og om parkeringskjellere  eventuelt er et godt alternativ til tilfluktsrom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan dere alle lese denne tråden med gode forslag fra Nafiaa? ♥️

Endret av AnonymBræker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

durkie skrev (6 timer siden):

Samme her! Har rigget til i kjelleren og kommer til å ta opphold der ved behov. Tar ikke sjansen på å stå i kø ved offentlig bomberom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBræker skrev (13 minutter siden):

Beredskapen er på « topp» i Norge som vanlig😯 Norge har jo ikke beredskap på noen områder. Hva politikerne driver med lenger vet jeg ikke. Men innbyggerne sin sikkerhet hverken ved pandemi, terror eller mulig krig er de i hvert fall ikke opptatt av. Etter hva som kom frem etter 22 juli og da pandemien kom til Norge så er beredskap fortsatt like fjernt for de. Bekymringsverdig.

Endret av J.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
J.E skrev (14 minutter siden):

Beredskapen er på « topp» i Norge som vanlig😯 Norge har jo ikke beredskap på noen områder. Hva politikerne driver med lenger vet jeg ikke. Men innbyggerne sin sikkerhet hverken ved pandemi, terror eller mulig krig er de i hvert fall ikke opptatt av. Etter hva som kom frem etter 22 juli og da pandemien kom til Norge så er beredskap fortsatt like fjernt for de. Bekymringsverdig.

Det hadde vært fint med bedre beredskap ja. 

Vil stenge tilfluktsrom – nå ber regjeringen nordmenn om å beskytte seg selv. Ifølge regjeringen vil Norges befolkning ikke rekke å søke dekning i et tilfluktsrom.
https://www.tv2.no/a/11733857/

Vil stenge flere tilfluktsrom. Regjeringen vil erstatte tilfluktsrom med «trygge oppholdssteder».
Noen nærmere tidspunkt for når regjeringen ser for seg å erstatte dagens tilfluktsrom med såkalte trygge oppholdssteder blir ikke angitt.
https://forsvaretsforum.no/beredskap-tilfluktsrom/vil-stenge-flere-tilfluktsrom/166051

Endret av AnonymBræker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 1.3.2022 den 14.53):

Norge har bare 2,5 milioner plasser i tilfluktsrom, det er jo ikke i nærheten av nok til helle befolkningen. Jeg så også at en representant for Oslo kommune sa de kom til å trenge 72 timer på og rydde ut av bommberomene før bruk, 72 tiner etter bombingen starter er litt sent tror jeg. Er jeg den eneste som blir litt stredet av nivået på beredskapen i Norge? 

HemmeligeMeg skrev (På 1.3.2022 den 15.41):

Jeg er så bekymret for hva som kan skje og er redd for det værste. 
Jeg har sjekket hvor de nærmeste tilfluktsrommene ligger der jeg bor, men det er nesten bare på skoler. 
Det virker som det bor flere folk i området enn det vil være plass til i rommene, og hva skjer om alarmen går på natten eller kvelden når skolen er stengt, hvordan kommer man seg inn dit da? 
Selv om jeg vet på et kart hvor bomberommet ligger, så vet jeg jo ikke eksakt hvordan man kommer seg inn dit, og man har vel ikke tid til å finne ut av det om alarmen først går?

Jeg lurer også på hva som skjer om en bombe skulle treffe bygningen man er i, om man er i et tilfluktsrom, hvordan skal man komme seg ut da, hvis man er begravd under bygningsrester? Og man har vel ikke tid til å ta med seg mat og drikke til tilfluktsrommet om alarmen først går? 

Jeg synes ikke flyalarmen er så sterk der jeg bor heller, tenk om man ikke våkner om alarmen ringer på natten? 

Pust dypt. Jeg vil tro at det innen de 72 timene en har på å gjøre bomberommet klart, MED vann og mat, toaletter osv, vil huske på å ha noen som låser opp. 

Det er trolig at bomberom blir begravet ved nedslag. Da er enten nedslaget så sterkt at alle dør, eller så vet jo myndighetene hvor det er, og kommer og redder de som er inni. Om det fortsatt er kapasitet. Eller så dør man. Bare litt tregere. 

Dolce skrev (På 1.3.2022 den 20.50):

I gamle dager (altså før 1998 eller deromkring), var det i flere tiår vanlig å bygge tilfluktsrom i alle nye boligblokker. Jeg vokste opp i en stor drabantby på 60- og 70-tallet og alle boligblokkene hadde egne tilfluktsrom i kjelleren. Så det er mulig at mange som nå bor i boligblokker som ble bygget på 60- og 70- og 80-tallet har tilfluktsrom der de bor - kanskje uten å vite det. 

Det var ikke bare vanlig, men påbudt. 

Voksenmann skrev (På 1.3.2022 den 22.05):

Begynner bombene å regne over norske byer er nok løpet kjørt uansett. De bomberom som ble bygget etter krigen var ment som beskyttelse for atomvåpen. 

De var ment som beskyttelse mot den tids atombomber, fløyet inn med fly. Dagens raketter er både raskere og kraftigere enn systemet med bomberom er beregnet for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Disse rommene bør du vite om. I en eventuell krigssituasjon, kan det bli aktuelt å søke til et av landets mange tilfluktsrom.

Dem finnes det rundt 20.000 av, ifølge Sivilforsvaret. Noen er offentlige, og eksisterer i form av fjellhaller med alle fasiliteter.

Andre finnes i offentlige bygg som skoler, kulturhus og arbeidsplasser. I tillegg er det en rekke private bedrifter som også tilbyr ly til folk som oppholder seg i de respektive byggene.

Her kan du se et norgeskart med oversikt over landets offentlige tilfluktsrom."
https://www.tv2.no/nyheter/14618585/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan vel gjøre som de gjør i Ukraina. Nemlig bruke t banen, men stoppe t banen fra å gå. Det er vel knapt et bomberom i Kiev tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...