Kaktusogsol Skrevet 2. mars 2022 #21 Del Skrevet 2. mars 2022 MorTil2 skrev (7 minutter siden): Mat og drikke? Mener du det som er igjen etter siste årsmøte for et år siden? Jeg hadde heller valgt et bad uten vindu enn noen av de private tilfluktsrommene jeg har vært inni. Har jeg nevnt mat og drikke? Nei 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 2. mars 2022 #22 Del Skrevet 2. mars 2022 Kaktusogsol skrev (15 minutter siden): Har jeg nevnt mat og drikke? Nei Nei. Det var mer ment som en ironisk betraktning over vedlikeholdet av private tilfluktsrom. Men er jo litt kjipt å bli stengt inne i et slikt rom og oppdage at det eneste av vått og tørt er en halv flaske brus og noen gamle kjeks? Mat og drikke er plassert helt øverst på egen beredskapsplan av en grunn. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sedna Skrevet 2. mars 2022 #23 Del Skrevet 2. mars 2022 Ser kommunen min kun har plasser til 18% av befolkningen… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktusogsol Skrevet 2. mars 2022 #24 Del Skrevet 2. mars 2022 MorTil2 skrev (28 minutter siden): Nei. Det var mer ment som en ironisk betraktning over vedlikeholdet av private tilfluktsrom. Men er jo litt kjipt å bli stengt inne i et slikt rom og oppdage at det eneste av vått og tørt er en halv flaske brus og noen gamle kjeks? Mat og drikke er plassert helt øverst på egen beredskapsplan av en grunn. Og du tror offentlige tilfluktsrom har matlager? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 2. mars 2022 #25 Del Skrevet 2. mars 2022 MorTil2 skrev (1 time siden): Nå er det vel slik at det ved en evnt krigføring innenfor våre grenser, ikke er interessant for motparten å bruke ressurser på å bombe hver minste lille bygd. Målet er storbyene, og i første omgang hovedstaden. Befinner man seg langt inni en dal med 1000 innbyggere, er nok det i seg selv et ganske godt vern. Utenom Oslo og andre større byer så vil og steder som Ørlandet, Evenes, Finnmarkskysten, Bardufoss og områdene rundt være opplagte mål. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voksenmann Skrevet 2. mars 2022 #26 Del Skrevet 2. mars 2022 3 hours ago, MorTil2 said: https://www.sivilforsvaret.no/dette-er-sivilforsvaret/tilfluktsrom/ Det du skriver stemmer ikke. Se avsnittet "vern" Beskytter tilfluktsrom fra atomvåpen så beskytter de selvfølgelig også fra konvensjonelle våpen som er langt svakere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 2. mars 2022 #27 Del Skrevet 2. mars 2022 Hvis det blir nødvendig og jeg kan gjøre det (uten å bli beordret av politi), så blir jeg værende i mitt hjem uansett. Det er ikke plass til alle i et bomberom, så da melder jeg meg frivillig til å ta den sjansen. "Hjem, kjære hjem" er det noe som heter og skal jeg nå dø vil jeg heller trekke mine siste sukk der enn i et sammenstudd digert rom fullt av fremmede folk, avføring og panikk. Flukt er en refleks vi har, men er det uunngåelig vil jeg heller se det i øynene og ta farvel på min måte. Hvis jeg har tid. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 2. mars 2022 #28 Del Skrevet 2. mars 2022 Kaktusogsol skrev (På 2.3.2022 den 8.48): Og du tror offentlige tilfluktsrom har matlager? Regner med at det er noe som ligger innenfor "klargjøring iløpet av 72 timer". Tror du at private borettslag har kapasitet, kunnskap og økonomi til å klargjøre iløpet av 72 timer? https://journalen.oslomet.no/2018/05/borettslag-ansvarlige-for-var-beskyttelse Jeg forstår ikke helt hvorfor du vrir og vrenger så voldsomt dette med mat og drikke? Voksenmann skrev (På 2.3.2022 den 10.33): Beskytter tilfluktsrom fra atomvåpen så beskytter de selvfølgelig også fra konvensjonelle våpen som er langt svakere. Men det virket som at påstanden din var at tilfluktsrom ikke var til hjelp når bombene begynner å falle. Fordi, ifølge deg, er de laget for å beskytte mot atomvåpen. Jeg forstår egentlig ikke hva du mener. Slik jeg forstår det, vil alle verne mot konvensjonelle våpen, altså "vanlig" bombing. Mens noen i tillegg vil beskytte mot stråling, biologiske våpen osv. På den annen side, slippes det en atombombe over oss, er det kanskje likså greit å stryke med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voksenmann Skrevet 2. mars 2022 #29 Del Skrevet 2. mars 2022 3 minutter siden, MorTil2 said: Men det virket som at påstanden din var at tilfluktsrom ikke var til hjelp når bombene begynner å falle. Fordi, ifølge deg, er de laget for å beskytte mot atomvåpen. Jeg forstår egentlig ikke hva du mener. Slik jeg forstår det, vil alle verne mot konvensjonelle våpen, altså "vanlig" bombing. Mens noen i tillegg vil beskytte mot stråling, biologiske våpen osv. På den annen side, slippes det en atombombe over oss, er det kanskje likså greit å stryke med. Husker dette kom opp på nyhetene for noen år siden og sjefen for beredskapen i Norge sa at bomberom var utdatert. Tanken var at krig har endret seg da vi ikke kan forvente en uhemmet bombing av sivile i tettsteder. Teknologien har også endret seg slik at vi får liten eller ingen varsling før rakettene lander. Men du har jo selvfølgelig rett, bomberom vil beskytte oss mot konvensjonelle bomber. Beklager at jeg var upresis. I en krig eller naturkatastrofe vil nok tilgang til mat, vann og medisiner være langt mer viktig enn et bomberom. Kutter feks fienden strømmen vår så opplever vi ville vesten etter 4-5 dager. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 2. mars 2022 #30 Del Skrevet 2. mars 2022 Voksenmann skrev (4 minutter siden): Husker dette kom opp på nyhetene for noen år siden og sjefen for beredskapen i Norge sa at bomberom var utdatert. Tanken var at krig har endret seg da vi ikke kan forvente en uhemmet bombing av sivile i tettsteder. Teknologien har også endret seg slik at vi får liten eller ingen varsling før rakettene lander. Men du har jo selvfølgelig rett, bomberom vil beskytte oss mot konvensjonelle bomber. Beklager at jeg var upresis. I en krig eller naturkatastrofe vil nok tilgang til mat, vann og medisiner være langt mer viktig enn et bomberom. Kutter feks fienden strømmen vår så opplever vi ville vesten etter 4-5 dager. Jeg er enig med deg i at tilfluktsrom sannsynligvis ikke er til så veldig stor hjelp i det lange løp i morderne krigføring. Det er et ganske alvorlig tankekors at det er slikt nordmenn bekymrer seg for ved tanke på en krig, mens de færreste har vann, tørrmat eller varme- og kokekilder tilgjengelig hvis behovet blir der for å klare seg selv i 3 - 4 dager. Litt som innkjøp av handlevogner med toalettpapir i mars 2020. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktusogsol Skrevet 2. mars 2022 #31 Del Skrevet 2. mars 2022 MorTil2 skrev (24 minutter siden): Regner med at det er noe som ligger innenfor "klargjøring iløpet av 72 timer". Tror du at private borettslag har kapasitet, kunnskap og økonomi til å klargjøre iløpet av 72 timer? https://journalen.oslomet.no/2018/05/borettslag-ansvarlige-for-var-beskyttelse Jeg forstår ikke helt hvorfor du vrir og vrenger så voldsomt dette med mat og drikke? Alle klarer å rydde plass på 72 timer. Er ikke snakk om å lage noe der folk kan oppholde seg i dagesvis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voksenmann Skrevet 2. mars 2022 #32 Del Skrevet 2. mars 2022 39 minutter siden, MorTil2 said: Jeg er enig med deg i at tilfluktsrom sannsynligvis ikke er til så veldig stor hjelp i det lange løp i morderne krigføring. Det er et ganske alvorlig tankekors at det er slikt nordmenn bekymrer seg for ved tanke på en krig, mens de færreste har vann, tørrmat eller varme- og kokekilder tilgjengelig hvis behovet blir der for å klare seg selv i 3 - 4 dager. Litt som innkjøp av handlevogner med toalettpapir i mars 2020. Vi er er folk som snur oss mot myndighetene hver gang det blir litt motbakke. Tror vi er et av de mest sårbare landene i verden mtp feks en hybridkrig. Som nevnt så trenger bare fienden koble ut strømmen så kollapser det norske samfunnet innen en uke. Butikkene har mat for 3-5 dager maks. Har opplevd en orkans herjing ved flere anledninger og så selv hvor raskt et moderne samfunn ble skrudd tilbake nesten hundre år en uke uten strøm og det i et land som er forberedt på slike kriser. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 2. mars 2022 #33 Del Skrevet 2. mars 2022 Hvorfor må tilfluktsrom være under jorda. Hva med oss som har kjellere, som er delvis under jorda? Hva er egentlig kriteriet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 2. mars 2022 #34 Del Skrevet 2. mars 2022 1 hour ago, Jens said: Hvorfor må tilfluktsrom være under jorda. Hva med oss som har kjellere, som er delvis under jorda? Hva er egentlig kriteriet? Om noe ligger under jorda, er du jo mer beskyttet enn om du er i en konstruksjon som har har vegger/vinduer helt eller delvis tilgjengelig fra utsiden. Men en kjeller som er delvis under jorda, er bedre beskyttet enn 1. etasje eller etasjer høyere opp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 3. mars 2022 #35 Del Skrevet 3. mars 2022 Hoppetaujenta skrev (14 timer siden): Hvis det blir nødvendig og jeg kan gjøre det (uten å bli beordret av politi), så blir jeg værende i mitt hjem uansett. Det er ikke plass til alle i et bomberom, så da melder jeg meg frivillig til å ta den sjansen. "Hjem, kjære hjem" er det noe som heter og skal jeg nå dø vil jeg heller trekke mine siste sukk der enn i et sammenstudd digert rom fullt av fremmede folk, avføring og panikk. Flukt er en refleks vi har, men er det uunngåelig vil jeg heller se det i øynene og ta farvel på min måte. Hvis jeg har tid. Enig med deg. Sjansen for å overleve i et bomberom er mye større. Men om alt av sivilisasjon er ødelagt, lufta full av div nervegasser osv, vil jeg heller dø med en gang. I mitt eget hjem med mine kjære. Spille favorittmusikken vår og ta seg et par beroligende. Det beste hadde kanskje vært å drikke seg full? 😐 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frustrert husfrue Skrevet 3. mars 2022 #36 Del Skrevet 3. mars 2022 Hvordan finner man ut hvilke rom som beskytter mot stråling også? Står at noen gjør det, men er det noen måte å finne ut hvilke? I tillegg har jeg funnet et tilfluktsrom i nærheten, men på det viser forskjellige steder på forskjellige kart. Blir litt stresset av at vedlikehold og informasjon om rommene er så dårlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole Brumme Skrevet 3. mars 2022 #37 Del Skrevet 3. mars 2022 DetVarIkkeMeg skrev (1 minutt siden): Hvordan finner man ut hvilke rom som beskytter mot stråling også? Står at noen gjør det, men er det noen måte å finne ut hvilke? I tillegg har jeg funnet et tilfluktsrom i nærheten, men på det viser forskjellige steder på forskjellige kart. Blir litt stresset av at vedlikehold og informasjon om rommene er så dårlig. Du får skaffe deg en blydrakt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 3. mars 2022 #38 Del Skrevet 3. mars 2022 Ryddet for brudd på opphavsrett. - Rhodiola, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 3. mars 2022 #39 Del Skrevet 3. mars 2022 Hoppetaujenta skrev (På 2.3.2022 den 10.43): Hvis det blir nødvendig og jeg kan gjøre det (uten å bli beordret av politi), så blir jeg værende i mitt hjem uansett. Det er ikke plass til alle i et bomberom, så da melder jeg meg frivillig til å ta den sjansen. "Hjem, kjære hjem" er det noe som heter og skal jeg nå dø vil jeg heller trekke mine siste sukk der enn i et sammenstudd digert rom fullt av fremmede folk, avføring og panikk. Flukt er en refleks vi har, men er det uunngåelig vil jeg heller se det i øynene og ta farvel på min måte. Hvis jeg har tid. Samme her. Tilfluktsrom er helt uaktuelt. Satser heller på at de ikke vil bombe plassen jeg bor. Et strategisk mål er ca 4 km unna der jeg bor, og det er nok mer interessant å bombe enn huset mitt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 3. mars 2022 #40 Del Skrevet 3. mars 2022 Jens skrev (På 2.3.2022 den 13.51): Hvorfor må tilfluktsrom være under jorda. Hva med oss som har kjellere, som er delvis under jorda? Hva er egentlig kriteriet? Når huset klapper ned over kjelleren er det likevel ikke håp. Hvordan har du tenkt å komme deg ut? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå