Gå til innhold

Russere som utestenges og hetses pga Russisk regime og Putin

elskermenn

Anbefalte innlegg

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Men disse enorme massene av russiske fascister (de regner seg ikke som fascister selv) som vil drepe nazistene i Ukraina, de er tett indoktrinerte.

Nja... kanskje noen er det, mens andre ble tvunget ellers så ble de straffet, etter det jeg skjønner. Synes ikke det helt forsvarer det de gjør heller da, men... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, CrossRoad said:

Nei. Man kan synes at krig er en utdatert måte å gjøre opp på uavhengig av hvem som kriger. 

Det kan man synes, dessverre fungerer det ikke alltid sånn i virkeligheten. Krig har vært med oss mennesker siden dag 1, at vi plutselig skal ha kollektivt vokst fra det er nok ønsketenking. Det nye er dog å ha moral og rett på sin side, og der har vi i vesten vært like godtroende som den gjennomsnittelige russer er idag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 19.3.2022 den 23.12):

Jeg ser på bildene og videoopptak fra Putins propagandaseremoni nylig og ser at Bolsjunov er ganske utilpass.

Han er eneste OL-utøver på scenen uten Z på jakken og han hverken smiler, vinker og så vidt klappet kort en gang. 

Det er tydelig at han ikkeønsker å være der. Jeg vil spekulere såpass at ut fra hans kroppsspråk vil jeg anta at han er sterkt mot denne krigen og skylder på Putin for sin ødelagte karriere. Han kunne nok ikke si nei, men valgte istedet å være alvorlig, passiv og synlig utilpass. Er det hans måte å vise avstand på?

Bolshunov er helten min. Stod der uten Z. Han er kaptein i Russlands hær, og han risikerer lang fengselsstraff for det. Kanskje 20 år for landsforræderi.

Andrej Rublov er en annen helt. Han vant Australian Open og skrev et budskap for fred på tv-kameralinsa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (2 minutter siden):

Nja... kanskje noen er det, mens andre ble tvunget ellers så ble de straffet, etter det jeg skjønner. Synes ikke det helt forsvarer det de gjør heller da, men... 

Snakker vi forbi hverandre, det høres ut som om du snakker om soldater som ble sendt til krigen. Jeg snakker om fascistene i Russlands befolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (4 timer siden):

Det kan man synes, dessverre fungerer det ikke alltid sånn i virkeligheten. Krig har vært med oss mennesker siden dag 1, at vi plutselig skal ha kollektivt vokst fra det er nok ønsketenking. Det nye er dog å ha moral og rett på sin side, og der har vi i vesten vært like godtroende som den gjennomsnittelige russer er idag. 

Ja, jeg forstår at det er ønsketenkning. Det er forskjell i motivene man har for å gå til krig. Noen kriger har vært legitimert utfra humanitære hensyn - for eksempel at det har foregått folkemord, andre ut fra preventive hensyn - for eksempel at man mistenker at et land er i ferd med å utvikle atomvåpen mens andre igjen har vært legitimert ut fra imperialisme - at man trenger "lebensraum". I tillegg finnes ønske om hevn/makt som også kan være med å starte krig, men som kanskje ikke er like legitimt å bruke som årsak.

Nå forsøker Russland å legitimere invasjonen i Ukraina ut fra de to første - altså humanitære og preventive hensyn, men sliter med å få det helt til. Bevisene på at det faktisk er slik har ikke vært så veldig overbevisende hittil. 

Endret av CrossRoad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (4 minutter siden):

Snakker vi forbi hverandre, det høres ut som om du snakker om soldater som ble sendt til krigen. Jeg snakker om fascistene i Russlands befolkning.

Da snakket vi forbi hverandre ja. Fascister generelt er nok temmelig indoktrinerte - jeg er enig i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CrossRoad skrev (28 minutter siden):

Ja, men da hadde man ikke så mye tilgang på informasjon som det vi har i dag. Og den informasjonen har også russerne hatt tilgang til så jeg tror kanskje de ikke er så hjernevasket som det mange andre tror. I allefall ikke den yngre generasjonen. 

Men så er jo konsekvensene av å stå offentlig opp mot Putin og hans politikk noe helt annet enn hva vi er vant med i Norge.

Jeg er russisk, har russiske venner og familie og jeg vet hva flesteparten av dem egentlig mener om Russlands politikk.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladepenge skrev (7 minutter siden):

Men så er jo konsekvensene av å stå offentlig opp mot Putin og hans politikk noe helt annet enn hva vi er vant med i Norge.

Jeg er russisk, har russiske venner og familie og jeg vet hva flesteparten av dem egentlig mener om Russlands politikk.

Ja, jeg forstår at det er vanskelig. Likevel oppløftende å vite at dere vet det vi tror dere vet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (55 minutter siden):

Bolshunov er helten min. Stod der uten Z. Han er kaptein i Russlands hær, og han risikerer lang fengselsstraff for det. Kanskje 20 år for landsforræderi.

Andrej Rublov er en annen helt. Han vant Australian Open og skrev et budskap for fred på tv-kameralinsa.

Han ville nok havnet i fengsel hvis han nektet å stille opp, men at han turte å stille opp uten Z og med kroppsspråket der er virkelig en pluss i min bok. Jeg tror ikke Putin ville sent ham i fengsel så lett - Bolshunov er jo en helt og yndling i Russland, men jeg blir ikke overrasket hvis han velger å forlate landet og spille for et annet land. Mange utøvere og dansere gjorde det allerede. Noen av Russlands beste ballettdansere er nå en del av troppen i Amsterdam, andre er kommet til Oslo.

Ja, Rublev selvfølgelig. Han risikerer straff, han også.

Endret av Drizzt
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for nedsettende innlegg og brukerangrep, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et eksempel på hvor uansvarlig, amatørmessig, hype-jagende og agendadrevet den vestlige pressen er: 

https://georgegooding.substack.com/p/kosmonauter-gult-blatt-falsk-nyhet?fbclid=IwAR0SJs83XDxGVE2CXcgBtb5Yl_5ShSa4_JjISNnvnlFzDXVUwMEmdsHZZ8c&s=r

Skjønner de ikke at de skyter seg selv i foten når de publiserer slike falske nyheter på løpende bånd?

Endret av Jegern Puahate
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det å straffe alle russere for hva den russiske regjering gjør, er i følge Genève konvensjonen er det en form for krigsforbrytelse

Det å straffe uskyldige er galt, det gjelder også når det kommer til russere.

De eneste som skal straffes er de som er skyldige. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

elskermenn skrev (På 28.2.2022 den 14.18):

Guilt by association - synes selv ikke at dette er greit. 

Idrettsutøvere er på jobb, for sin egen del, først og fremst. De er ikke landet sitt, selv om mange tror det. De er ikke propaganda utstyr heller. De gjør jobben og lidenskapen sin. Synd at politikk skal ødelegge det. 

Russere kan ikke stoppe Putin. De har ikke hatt demokratiske valg der på mange år. Det kan få fatale sanksjoner om russere mobiliserer seg eller motsetter seg individuelt. 

Håper denne tråden får stå. Ikke hets vanlige folk for det politikere gjør. 

https://www.nrk.no/sport/ulvang-vil-stoppe-russerne-1.15872483

Russland burde blitt utestengt for lengst pga. systematisk, statsdrevet doping. Hadde ikke idrettsverden vært et korrupt pampeveldet hadde russerne blitt utestengt for flere år siden. 

Sport er et propagandainstrument for staten. Slik var det i SSSR. Slik er det i dagens Russland. 

At de blir utestengt nå er bare på sin plass. Skal russere få lov til å løpe, gå på ski, turne osv. mens deres ukrainske motparter er drevet på flukt eller må være på fronten for å krige?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...