Gå til innhold

Russere som utestenges og hetses pga Russisk regime og Putin

elskermenn

Anbefalte innlegg

elskermenn skrev (På 28.2.2022 den 14.18):

Guilt by association - synes selv ikke at dette er greit. 

Idrettsutøvere er på jobb, for sin egen del, først og fremst. De er ikke landet sitt, selv om mange tror det. De er ikke propaganda utstyr heller. De gjør jobben og lidenskapen sin. Synd at politikk skal ødelegge det. 

Russere kan ikke stoppe Putin. De har ikke hatt demokratiske valg der på mange år. Det kan få fatale sanksjoner om russere mobiliserer seg eller motsetter seg individuelt. 

Håper denne tråden får stå. Ikke hets vanlige folk for det politikere gjør. 

https://www.nrk.no/sport/ulvang-vil-stoppe-russerne-1.15872483

De representerer Russland. Hvis de tar klar avstand fra Russlands angrepskrig og erklærer at de ikke lenger representerer Russland, så greit nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 3/5/2022 at 8:25 PM, matsats said:

Vitenskapelig artikkel som viser at sanksjoner funker ikke.

https://ejpr.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1475-6765.12065

Jeg får bare lest sammendraget siden det er en betalingsartikkel. Det sier at man legger til grunn at man prøver å innføre demokrati, og at sanksjonene har en begrenset påvirking på økonomien og samfunnet. Ingen av delene stemmer med de svært omfattende sanksjonene Russland utsettes for nå. I dette tilfellet er det dessuten like viktig at Russland får mindre penger til å finansiere krigføringen med.

Endret av Fakta?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på bildene og videoopptak fra Putins propagandaseremoni nylig og ser at Bolsjunov er ganske utilpass.

Han er eneste OL-utøver på scenen uten Z på jakken og han hverken smiler, vinker og så vidt klappet kort en gang. 

Det er tydelig at han ikkeønsker å være der. Jeg vil spekulere såpass at ut fra hans kroppsspråk vil jeg anta at han er sterkt mot denne krigen og skylder på Putin for sin ødelagte karriere. Han kunne nok ikke si nei, men valgte istedet å være alvorlig, passiv og synlig utilpass. Er det hans måte å vise avstand på?

Endret av Drizzt
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på opphavsrett og brudd på rommets retningslinjer, og svar til det. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En privat helseinstitusjon i Tyskland ville nekte russere helsehjelp. Tilbake til 30-tallet det der, hvor enkelte mennesker ble ansett for å være mye mindre verdt enn andre. 

Er dette greit? 

Ikke faen! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (27 minutter siden):

En privat helseinstitusjon i Tyskland ville nekte russere helsehjelp. Tilbake til 30-tallet det der, hvor enkelte mennesker ble ansett for å være mye mindre verdt enn andre. 

Er dette greit? 

Ikke faen! 

De er de nye uvaksinerte

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

elskermenn skrev (5 timer siden):

De er de nye uvaksinerte

Ja, var jo en hel haug med folk her som mente at uvaksinerte bare kunne daue. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (På 5.3.2022 den 11.13):

Hva tenker du at verden kan gjøre med Putin? Sanksjonene er ikke bare "straff" - de er også en måte å kommunisere at noe er riv ruskende galt på. Det er ikke alle russerne som en gang vet om krigen i Ukraina - sanksjonene får antakelig de til å stille en del betimelige spørsmål. 

Jeg tror ikke verden skal gjøre noen ting. Han skal arresteres av Russisk politi, militære eller FSB, og dømmes for brudd på grunnlovens paragraf om å starte krig.

Sanksjonene hjelper neppe på Putins velgere i Russland. De blir bare sinte og nasjonalistiske av det, men det hjelper  i forhold til eliten. Jfr Igor Girkin (alias Strelkov, FSB-offiser og første forsvarsminister og grunnlegger av hæren i Donbass) er Gazpromdirektøren offentlig rasende på Putin og krever umiddelbar avslutning av krigen. Sanksjonene påvirker sannsynligvis eliten, og sanksjonene begrenser krigsøkonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke verden skal gjøre noen ting. Han skal arresteres av Russisk politi, militære eller FSB, og dømmes for brudd på grunnlovens paragraf om å starte krig.

Sanksjonene hjelper neppe på Putins velgere i Russland. De blir bare sinte og nasjonalistiske av det, men det hjelper  i forhold til eliten. Jfr Igor Girkin (alias Strelkov, FSB-offiser og første forsvarsminister og grunnlegger av hæren i Donbass) er Gazpromdirektøren offentlig rasende på Putin og krever umiddelbar avslutning av krigen. Sanksjonene påvirker sannsynligvis eliten, og sanksjonene begrenser krigsøkonomien.

Hadde Russland fungert på den måten hadde det vært det beste om de ordnet opp selv - jeg er enig i det. Men det ser ikke ut at at det kommer til å skje.... 

At sanksjonene hjelper på eliten og begrenser krigsøkonomien er nok noe av målsettingen med disse. Jeg er, for å være helt ærlig, i likhet med deg, usikker på hvor mye man bør sanksjonere vanlige mennesker i Russland.

Men at vanlige mennesker merker sanksjonene gjør i allefall sitt til at de blir klar over at det er noe som foregår (hvis de ikke har fått det med seg) og at store deler av verden ikke liker det som foregår. Så får man i det minste kommunisert det gjennom sanksjonene siden man ikke ellers når fram med ikke-sensurert informasjon til den vanlige russer for tiden. 

Endret av CrossRoad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (8 minutter siden):

Hadde Russland fungert på den måten hadde det vært det beste om de ordnet opp selv - jeg er enig i det. Men det ser ikke ut at at det kommer til å skje.... 

At sanksjonene hjelper på eliten og begrenser krigsøkonomien er nok noe av målsettingen med disse. Jeg er, for å være helt ærlig, i likhet med deg, usikker på hvor mye man bør sanksjonere vanlige mennesker i Russland.

Men at vanlige mennesker merker sanksjonene gjør i allefall sitt til at de blir klar over at det er noe som foregår (hvis de ikke har fått det med seg) og at store deler av verden ikke liker det som foregår. Så får man i det minste kommunisert det gjennom sanksjonene siden man ikke ellers når fram med ikke-sensurert informasjon til den vanlige russer for tiden. 

Jeg tror du overvurderer dem når du tenker at de bir klar over hva som foregår. De lukker igjen øyne og ører og tror blindt på det som er på TV. De tror at Russlands spesialoperasjon skal redde Ukraina fra nazistene, og de tror sanksjonene er en del av USA sin trakassering av Russland. Jeg gidder ikke å se på RT, men burde kanskje gjøre det for å vite mer om Russlands befolknings virkelighetsbilde. 

Angående ordne opp selv. Jeg tror generalene forstår at Putin må arresteres. De tør jo nesten ikke skyte raketter på sivile byer. Krigsskipene skyter ikke mot Odessa. De føler at de presses i retning krigsforbrytelser som vil ta fra dem muligheten til å besøke vesten uten å bli arrestert. De kan ha venner, familie og luksusleiligheter i vesten som plutselig blir utilgjengelige, og noen av dem kan faktisk også ha moral. Dessuten kan de frykte for konsekvensene av en utvikling mot verdenskrig.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du overvurderer dem når du tenker at de bir klar over hva som foregår. De lukker igjen øyne og ører og tror blindt på det som er på TV. De tror at Russlands spesialoperasjon skal redde Ukraina fra nazistene, og de tror sanksjonene er en del av USA sin trakassering av Russland. Jeg gidder ikke å se på RT, men burde kanskje gjøre det for å vite mer om Russlands befolknings virkelighetsbilde. 

For å si det sånn - om alle McDonalds-sjappene, Zara-butikkene, Apple-stores, IKEA og H&M stengte dørene her i Norge hadde jeg jaggu begynt å lure på hva som skjedde. Jeg hadde også skjønt at Norge var blitt temmelig upopulær i veldig mange andre land. Da hadde jeg nok blitt rimelig opptatt av å finne ut hva som egentlig foregikk dersom jeg hadde litt omløp i hodet. Det sier seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (1 minutt siden):

For å si det sånn - om alle McDonalds-sjappene, Zara-butikkene, Apple-stores, IKEA og H&M stengte dørene her i Norge hadde jeg jaggu begynt å lure på hva som skjedde. Jeg hadde også skjønt at Norge var blitt temmelig upopulær i veldig mange andre land. Da hadde jeg nok blitt rimelig opptatt av å finne ut hva som egentlig foregikk dersom jeg hadde litt omløp i hodet. Det sier seg selv. 

Det  propagandataket Putin har på store deler av befolkningen er helt utrolig. Men det er mulig. Tenk på Tyskland under andre verdenskrig. Hitler hadde jo solid popagandagrep på tyskerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 minutter siden):

Det  propagandataket Putin har på store deler av befolkningen er helt utrolig. Men det er mulig. Tenk på Tyskland under andre verdenskrig. Hitler hadde jo solid popagandagrep på tyskerne.

Ja, men da hadde man ikke så mye tilgang på informasjon som det vi har i dag. Og den informasjonen har også russerne hatt tilgang til så jeg tror kanskje de ikke er så hjernevasket som det mange andre tror. I allefall ikke den yngre generasjonen. 

Endret av CrossRoad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, I Grosny said:

De tenker nok som vi tenker i vesten: "Det er jo vi som vet best, det er de andre som er indoktrinerte".

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (1 minutt siden):

De tenker nok som vi tenker i vesten: "Det er jo vi som vet best, det er de andre som er indoktrinerte".

Trenger ikke være indoktrinert for å være i mot krig - verken i øst eller vest. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (Akkurat nå):

Ja, men da hadde man ikke så mye tilgang på informasjon som det vi har i dag. Og den informasjonen har også russerne hatt tilgang til så jeg tror kanskje de ikke er så hjernevasket som det mange andre tror. I allefall ikke en yngre generasjonen. 

Jeg tror også at det er de over 50 som er verst kontrollert. Men Putin har klart å tette igjen informasjonslukene ganske bra. De er skremmende de rapportene jeg får om russiske debatter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, CrossRoad said:

Når de andre kriger selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 minutter siden):

Jeg tror også at det er de over 50 som er verst kontrollert. Men Putin har klart å tette igjen informasjonslukene ganske bra. De er skremmende de rapportene jeg får om russiske debatter. 

Han har tettet de til nå ja. Men jeg vet ikke hvor mye de var tettet før invasjonen. Tror det har vært mye aktivitet på tvers av den russiske grensen - for eksempel at folk har spilt på nettet sammen, chattet osv. Putin er en aldrende mann - det kan være kontaktflater han og hans folk ikke har vært så bevisste på. 

Endret av CrossRoad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (Akkurat nå):

Når de andre kriger selvfølgelig.

Nei. Man kan synes at krig er en utdatert måte å gjøre opp på uavhengig av hvem som kriger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (1 minutt siden):

Men disse enorme massene av russiske fascister (de regner seg ikke som fascister selv) som vil drepe nazistene i Ukraina, de er tett indoktrinerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...