Gå til innhold

Den store Jodix tråden

hufsa87

Anbefalte innlegg

Denne ble flyttet fra Generell debatt. Det har med samfunnsberedsskap å gjøre og hvis den absolutt måtte flyttes så hører den ikke hjemme i kropp og helse

Anonymkode: 031a0...4e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jaha.

Dette er utklipp av beredskapsplanen som henger på kjøleskapet hjemmet hos meg, og der står det 18 år.
Jeg husker ikke hvilket år jeg fikk den, men det er den eneste brosjyren jeg har fått tilsendt.

bilde.png.10744009d6e9bbc987432dabbcf85e29.png

Anonymkode: 1ceee...f3e

5 hours ago, AnonymBruker said:

Og her står det mer utdypende om medisiner, fra samme brosjyre, fremdeles er ikke 40 år nevnt:

bilde.png.b04ae40f759e61f500f335f7b5cf4845.png

Anonymkode: 1ceee...f3e

….og likevel sitter halve tråden her og tyter om at gravide er forferdelige og egoistiske som bekymrer seg over at vi nå ikke får tak i disse tablettene, gravide er nemlig ikke viktige i denne sammenhengen 🙄

Anonymkode: 0db1d...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av den nåværende situasjonen, er det viktig å få i seg nok jod. Jodmangel er relativt vanlig, og det er lett å motvirke. Drikk melk, spis fisk og ta kosttilskudd om du trenger det. 

Anonymkode: 5f850...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor i alle dager er dere så hysteriske? Tror dere seriøst det blir en atomkatastrofe de neste dagene?

Anonymkode: 8ac5a...2ee

Ehhh, det bombes i nærheten av kjernekraftverk. Hva tror du?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men, sier det igjen, så lenge TS følger vanlig kostholdsråd for gravide og tar helt vanlig jodtilskudd, spiller det heller ingen rolle om hun har jodix hjemme ved en eventuell atomulykke. Da kroppen ikke vil ta opp radioaktivt jod med mindre den har jodmangel i utgangspunktet. 

Selvfølgelig ikke heldig at en gravid kvinne som allerede utsetter fosteret for fare via jodmangel også risikerer å få i seg radioaktivt jod. Men hovedstrategien bør jo være å unngå problemstillingen ved å få i seg nok jod i utgangspunktet, som anbefalt for gravide uansett. 

Anonymkode: a7cc8...b13

Dette er vel ikke riktig! Kan du dokumentere din påstand?

Anonymkode: 0da95...120

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 19.23):

Spis torsk

Anonymkode: d6303...41f

Spis brunost 

Anonymkode: 48186...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, AnonymBruker said:

Større sannsynlighet for bivirkninger jo eldre man blir. 

Anonymkode: 8ccc7...bc5

Har ikke noe med bivirkning å gjøre? Grunnen er vel at risikoen for kreft i sjkoldbruskkjertelen avtar etter 40 års alderen?

Anonymkode: 26bcf...499

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen hjelpe meg med matematikken? Jeg har også jod som kosttilskudd, og ungdommer under 18 år.

Flaska sier iodine in purified water. 3 dråper = 150 mcg.

Hvordan regne om det til 130 mg som det er i Jodix?

Selsagt kan jeg ikke stå og dryppe ti tusen dråper. Men det går an å finne ut hvor mange dråper det er i en spiseskje, for eksempel. Det klarer jeg. Men når det blir et tall med fire eller fem nuller, så blir kobler hjernen ut.

Jeg vil gjøre det klinkende klart at jeg ikke skal klusse med det, med mindre myndighetene sier: Ta krisejod nå.

Endret av ops2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

At folk ikke dør av flauhet når de møter opp på apotek og kjøper disse jod tablettene nå er helt utrolig lol

Ekspertene sier til og med at det er ingenting med det som skjer i Ukraina som gjør det nødvendig å skaffe det nå. Men allikevel hopper tullingene rett til apoteket. Herregud så kleint 😂

Anonymkode: 80b97...e0d

Det er jeg veldig uenig i og så synd at du skal skambelegge det. Myndighetene har lenge anbefalt at nordmenn skal ha et beredskapslager hjemme. Men denne informasjonen har ikke nådd ut til nok personer.  Mange jeg kjenner har først blitt kjent med dette nå etter at mediene har linket til denne siden  https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ i artiklene om jodix. Beredskapslagret er ikke bare nødvendig ved krigshandlinger, men ting som uvær, naturhendelser, sabotasjer, tekniske problemer og terror. Behovet for jodix strekker seg også lengre enn krigshandlinger. Jeg er sikker på at de som jobber på apoteket syntes det er flott at folk bevisstgjøres. 

Anonymkode: e874b...aa3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det kommer litt an på ruten til transportbilene i utgangspunktet. I dagligvarebransjen har det i hvert fall vært slik at noen butikker får (tørr)varer mandager og onsdager, noen får på tirsdager og fredager. Og så spørs det når bilen faktisk kommer frem. I den ene butikken jeg jobbet i, hendte det en gang at de ikke fikk varer den dagen fordi veien til området var stengt av ras. (Området er generelt utsatt for ras, spesielt på våren og høsten.) Hvis bilen må ta ferge på veien, kan kansellerte avganger lage forsinkelser etc.

Og så må de som jobber i apoteket få tid til å pakke ut varene, innimellom kundebehandling. (Det er ikke bare å åpne eskene og stappe inn i hyllene, de må sjekke at de får det de skal ha, og fange opp eventuelle mangler eller feilsendinger.) Får de holde på med dette i fred, blir varene raskere tilgjengelig. 

Anonymkode: ffbb6...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Avstand said:

Mistenkelig at det blir vanskelig å få tak i akkurat nå da! 

Nei det er ikke mistenkelig! Det er jo fordi flere er redde for en ulykke eller bruk av atomvåpen nå enn da anbefalingene kom, så alle som ikke lyttet til anbefalingene da de kom må handle inn nå. Etterspørsel skutt i været, tilbudet har ikke rukket å tilpasse seg. Ingen som trenger å hamstre eller fråtse, når mange nok trenger én pakke blir det utsolgt. 

Jeg har for eksempel ikke jodix i hus. Betyr ikke at jeg fråtser selv om jeg bidrar til den økte etterspørselen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men, sier det igjen, så lenge TS følger vanlig kostholdsråd for gravide og tar helt vanlig jodtilskudd, spiller det heller ingen rolle om hun har jodix hjemme ved en eventuell atomulykke. Da kroppen ikke vil ta opp radioaktivt jod med mindre den har jodmangel i utgangspunktet. 

Selvfølgelig ikke heldig at en gravid kvinne som allerede utsetter fosteret for fare via jodmangel også risikerer å få i seg radioaktivt jod. Men hovedstrategien bør jo være å unngå problemstillingen ved å få i seg nok jod i utgangspunktet, som anbefalt for gravide uansett. 

Anonymkode: a7cc8...b13

Kilde?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kjøp multitilskudd for gravide

Anonymkode: 8a2e3...9c7

Hilsen hen som ikke leste tråden

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Albbas skrev (4 timer siden):

Nei det er ikke mistenkelig! Det er jo fordi flere er redde for en ulykke eller bruk av atomvåpen nå enn da anbefalingene kom, så alle som ikke lyttet til anbefalingene da de kom må handle inn nå. Etterspørsel skutt i været, tilbudet har ikke rukket å tilpasse seg. Ingen som trenger å hamstre eller fråtse, når mange nok trenger én pakke blir det utsolgt. 

Jeg har for eksempel ikke jodix i hus. Betyr ikke at jeg fråtser selv om jeg bidrar til den økte etterspørselen. 

Jeg også synes det er feil å kalle det hamstring, det er økt etterspørsel. Det er lite sannsynlig at folk kjøper mange pakker, når man bare trenger en tablett per pers. Men etterspørselen etter den ene pakken økte voldsomt når folk innså at at det var lurt å ha. 

Anonymkode: c0d50...29d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har ikke noe med bivirkning å gjøre? Grunnen er vel at risikoen for kreft i sjkoldbruskkjertelen avtar etter 40 års alderen?

Anonymkode: 26bcf...499

Hvis du klarer å lese innlegget jeg siterte ser du at det var svar på hva som skjer dersom noen over 40 tar det og om det er farlig. 

Anonymkode: 8ccc7...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig skrev (23 timer siden):

Myndighetene har gitt beskjed i åresvis om at man bør ha det i hus. Apotekene har ikke hatt inne så mye fordi det ikke har blitt solgt noe særlig. Folk må snart lære seg å ta ansvar for seg selv og ikke skylde på myndighetene ved hver eneste anledning. 

Nei du får gi deg. Å holde tilbake noe som skal være viktig er ondskap. Ikke lokk med noe som ikke finnes. Bait and switch. Så er det psykopater som hamstrer. 

Anonymkode: 92904...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig en sånn person som liker å ha sånne føre-var ting stående hjemme. Jeg har både vann, dopapir, hermetikk, tørrvarer som mel, og katte/hundemat stående. Men jeg sverger at det før bare var anbefaling for folk under 18 år, gravide eller ammende. Med andre ord, ikke "vanlige" voksne som meg og mannen min.

Litt irriterende, for nå som jeg selv selvsagt skulle ønske jeg hadde det så er det ikke å få tak i noe sted. Nesten så apotekene skulle ha sett det komme med tanke på kranglingen mellom Russland og Ukraina, men gjort er gjort. :vetikke: 

Jeg leste også i dag et sted at de holder mye lengre enn datoen tilsier, men jeg mener å ha lest før at de hadde kort holdbarhet så det ikke var noe vits å kjøpe inn med mindre faren faktisk var reell. Nok en gang: irriterende å få vite dette først nå. Håper jeg får kjøpt inn snart.

Anonymkode: 8b13b...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...