AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #461 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar, alle. ☺️ Jeg synes også det er litt rart at så mange ikke har kjøpt inn før nå, men det er vel slik det er - man tror det ikke før man ser det. Hvordan så mange kan unngå å få med seg infoen i beredskapsuka hvert år er litt merkelig. Eller kanskje de tenker det ikke er så viktig. Uansett.. Takk for svar. Håper alle får tak i. ❤️ Har igjen 1 spørsmål jeg ikke har fått svar på da. Kan omformulere litt. Det står at de over 40 ikke trenger å ta Jodix, men er det "farlig" for de å ta det? Står jo litt ulikt i alle beskrivelsene. Gjør det noe om de tar det for sikkerhets skyld? Ts Anonymkode: 34e67...ff9 Større sannsynlighet for bivirkninger jo eldre man blir. Anonymkode: 8ccc7...bc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #462 Del Skrevet 27. februar 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er under 40år og har et spedbarn. Jeg har også vært slapp, og har ikke fått tak i jodix selv ennå. Men jeg klager ikke på andre for det- det er jo min feil. Både jeg, min mann og min baby-jente trenger jodix hvis det skulle bli atomkrig. Mener du at du som gravid har mer rett på å få jodix enn min familie? Er dere mer verdt enn oss? Anonymkode: b0332...42e Det har jeg overhodet ikke sagt. Jeg er bare lei all drittslengingen mot gravide gjennom hele tråden her. Av en eller annen grunn ser det ut til at folk her tror gravide har satt seg selv over andre grupper - mitt poeng har vært som jeg har nevnt tidligere at det burde vært rasjonert ut til husstander med behov - og ja, der faller vel både min og din gruppe inn. Nå kom det jo akkurat spørsmål fra ts rett over her om folk over 40 kan ta det «for sikkerhets skyld» (hvilket jeg ikke vet svaret på, ts). Tror ikke ts er den eneste som tenker sånn. Mistenker derfor at det er mer enn nok jodix ute og går hos grupper som ikke har behov - hvilket går utover både deg, meg og våre barn. Men, sånn jeg oppfatter mange her er det kanskje like greit. Hver mann for seg, nordmenn i et nøtteskall. Anonymkode: 0d826...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #463 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har aldri hørt om eller sett disse brosjyrene før her på kg. Anonymkode: 3e3be...876 Ikke jeg heller. Synes det kunne vært bedre informert om. Får ikke tak i jod nå hvertfall, utsolgt overalt. Anonymkode: 77542...ed6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #464 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Større sannsynlighet for bivirkninger jo eldre man blir. Anonymkode: 8ccc7...bc5 Bivirkninger av Jodix altså? Så de over 40 bør ikke ta da? I noen beskrivelser står det jo ikke noe om alder. ☺️ Ts Anonymkode: 34e67...ff9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #465 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det har jeg overhodet ikke sagt. Jeg er bare lei all drittslengingen mot gravide gjennom hele tråden her. Av en eller annen grunn ser det ut til at folk her tror gravide har satt seg selv over andre grupper - mitt poeng har vært som jeg har nevnt tidligere at det burde vært rasjonert ut til husstander med behov - og ja, der faller vel både min og din gruppe inn. Nå kom det jo akkurat spørsmål fra ts rett over her om folk over 40 kan ta det «for sikkerhets skyld» (hvilket jeg ikke vet svaret på, ts). Tror ikke ts er den eneste som tenker sånn. Mistenker derfor at det er mer enn nok jodix ute og går hos grupper som ikke har behov - hvilket går utover både deg, meg og våre barn. Men, sånn jeg oppfatter mange her er det kanskje like greit. Hver mann for seg, nordmenn i et nøtteskall. Anonymkode: 0d826...9a1 Burde vel vært rasjonert, ja, eller informert med større kraft tidligere, etter som mange ikke har fått det med seg. Har hatt det i hus i 2 år her og hørt om det før det. Og det med over 40 år burde det stått mer om ja. Kan hende mange kjøper for sikkerhets skyld, skal ikke se bort i fra det. Jeg lurer fordi jeg har en pakke med 10 stk og vi er 2 voksne og 1 barn. Og den ene voksne er over 40. Ikke fordi jeg har hamstret.☺️ Ts Anonymkode: 34e67...ff9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #466 Del Skrevet 27. februar 2022 Nå har jeg noen svar. Googlet litt for kjapt tidligere... Fra DSA: Kan eldre folk ta jodtabletter? a. Myndighetene anbefaler ikke jodtabletter for voksne over 40 år. Det er ikke farlig om du tar det, men det gir ingen reduksjon i risikoen for å få kreft i skjoldbruskkjertelen. b. For eldre mennesker er det i tillegg større sjanse for bivirkninger fra jodtabletter. "Uavhengig av situasjonen i Ukraina anbefaler DSA alle under 40 år å ha jodtabletter lagret hjemme. Hovedgrunnen er at atomubåter og atomisbrytere jevnlig seiler langs norskekysten. Ved et alvorlig uhell med ett av disse kan det bli nødvendig med jodtabletter i Norge, spesielt for barn og unge under 18 år, gravide og ammende. Ved svært alvorlige ulykker kan også voksne under 40 år få råd om å ta jodtabletter." https://dsa.no/nyheter/informasjon-om-jodtabletter Ligger også en fin pdf med mange svar om man trykker seg litt videre der. ☺️ Anonymkode: 34e67...ff9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #467 Del Skrevet 27. februar 2022 https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ Og her er oversikten over hva dere bør ha hjemme.. Til alle som ikke har fått det med seg. ❤️ Ts Anonymkode: 34e67...ff9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #468 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ikke jeg heller. Synes det kunne vært bedre informert om. Får ikke tak i jod nå hvertfall, utsolgt overalt. Anonymkode: 77542...ed6 Men kommer på lager i neste uke. Så dette ordner seg. Anonymkode: a75a7...aaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #469 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Med mindre ulykken skjer i hagen din så går det helt fint. Med mindre en ulykke skjer på en helgedag mens du og ungene er hjemme så må du ut av huset uansett. Anonymkode: 8f154...083 Helt feil. Ref Tsjernobyl da det blåste mot Norge. Akkurat nå blåser det mot Russland og vi får håpe at det blåser mot Russland om det skulle skje atomulykke. Og det går atomubåter forbi norske kysten. «Det er målt forhøyede verdier av radioaktivitet rundt Tsjernobyl-anlegget. De rapporterte nivåene vil ikke medføre helsemessige konsekvenser per nå. Hvis vindretningen vender mot Norge, vil det kunne bli målt svært lave nivåer av radioaktivitet også her. Det vil ikke utgjøre fare for liv, helse eller miljø.» https://dsa.no/atomberedskap/ukraina--atomsikkerhet-og-beredskap «Norge frykter atomulykke i Ukraina. Krigen herjer rundt Ukrainas atomkraftverk. En ulykke vil også kunne ramme Norge, advarer norske myndigheter.» https://www.nrk.no/urix/norge-frykter-atomulykke-i-ukraina-1.15869404 Anonymkode: b4953...33b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #470 Del Skrevet 27. februar 2022 Nei det er kun i svært spesielle situasjoner mennesker over 18 som ikke er gravid eller ammer har behov for disse tablettene. Vi er kun to her og ingen under 18. Så jeg avventer kjøp en stund til. Jeg har selv ikke behov for tabletter på grunn av alder. Anonymkode: 36a84...0ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #471 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 24.2.2022 den 15.55): Ja jeg kjøpte inn jod mtp atomulykker for et par år siden. Men vurderer å kjøpe mer så jeg kunne lagt fra meg en pakke på hytta osv for jeg tar det jo ikke med meg på feks vinterferie som nå. Anonymkode: 031a0...4e8 Hvor mange er det i pakken? Har du nok i pakken til heller å fordele det du har til hjemme og hytta. Så gjør heller det enn å kjøpe nye. Apoteket er tomt nemlig. Og man trenger bare en tablett. Så sitter du med et hamster lager du egentlig ikke trenger så er det mange andre som ikke har fått tak i. Du trenger en tablett for hver i hus standen Anonymkode: 6eb24...818 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #472 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det har alltid stått under 40år. Anonymkode: 031a0...4e8 Jaha. Dette er utklipp av beredskapsplanen som henger på kjøleskapet hjemmet hos meg, og der står det 18 år. Jeg husker ikke hvilket år jeg fikk den, men det er den eneste brosjyren jeg har fått tilsendt. Anonymkode: 1ceee...f3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #473 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jaha. Dette er utklipp av beredskapsplanen som henger på kjøleskapet hjemmet hos meg, og der står det 18 år. Jeg husker ikke hvilket år jeg fikk den, men det er den eneste brosjyren jeg har fått tilsendt. Anonymkode: 1ceee...f3e Og her står det mer utdypende om medisiner, fra samme brosjyre, fremdeles er ikke 40 år nevnt: Anonymkode: 1ceee...f3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antæ Skrevet 27. februar 2022 #474 Del Skrevet 27. februar 2022 Du kan gå inn på apotek1 å se hvilke butikker som har det, så hvis det ikke er i nærheten av deg, så kjenner du kanskje noen som bor en annen plass med jod tilgjengelig på deres nærmeste apotek 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #475 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere som tror innlegget omhandler jod-kosttilskudd må ha levd under en stein de siste dagene? Har dere ikke lest utallige nyhetsartikler om mangel på Jodix grunnet frykt for atom-ulykke pga konflikten i Ukraina? Det er helt naturlig at dette spørsmålet stilles i er gravidforum, da det først og fremst anbefales for gravide og ammende samt barn under 18 år. Ved spesielle tilfeller vil det også kunne anbefales alle under 40 år. «Myndighetene anbefaler alle under 18 år, samt gravide og ammende, å innta jod så raskt som mulig ved en atomulykke. Dette fordi disse befolkningsgruppene er mest utsatt for å få kreft i skjoldbruskkjertelen ved kontakt med radioaktivt jod. I spesielle tilfeller kan også personer mellom 18-40 år bli anbefalt tilskudd med jod. Voksne med hjemmeboende barn må også ha jod i beredskap hjemme.» Anonymkode: 4624a...111 Jo, men da er det unødvendig å slenge med opplysningen om at hun er gravid. Da misleder hun oss til å tro at det er tilskudd hun trenger. Anonymkode: 630ed...810 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #476 Del Skrevet 27. februar 2022 Jodix kommer inn i uke 9, altså i løpet av kommende uke. Jeg tar en tur på apoteket i løpet av uka. Anonymkode: 1925e...3c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #477 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, men da er det unødvendig å slenge med opplysningen om at hun er gravid. Da misleder hun oss til å tro at det er tilskudd hun trenger. Anonymkode: 630ed...810 Enig. Jodix anbefales til hele befolkningen under 40 år (og spesielt til barn og unge), noe som utgjør en veldig stor del av befolkningen. Jeg trodde derfor også at TS snakket om jod (som jo anbefales spesifikt for gravide), og hadde blandet dette med jodix som det snakkes om nå. Misforståelse, rett og slett. Uansett, det går nok helt fint, TS. Som andre skriver skal kommunen ha jodix i beredskap dersom det blir nødvendig å ta tilskuddet. Man skal vel dessuten kun ha en tablett. Jeg er også gravid (og under 40), men stresser ikke med det. Alle som har behov vil få pillen dersom uhellet skulle være ute Anonymkode: 1bf4b...264 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #478 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Og her står det mer utdypende om medisiner, fra samme brosjyre, fremdeles er ikke 40 år nevnt: Anonymkode: 1ceee...f3e https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-oslo-og-viken/helse-omsorg-og-sosialtjenester/helsetjenester/oppdatert-informasjon-til-helsepersonell.pdf Anonymkode: 1e064...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #479 Del Skrevet 27. februar 2022 On 2/25/2022 at 7:19 PM, AnonymBruker said: Er så veldig bekymret. Er gravid og jod er anbefalt for gravide og ammede. Men tablettene er ikke ett eneste sted å finne! Det er utsolgt overalt. Både på nett og i fysiske butikker. Hva skal jeg gjøre? Hilsen redd og fortvilet kommende mor Anonymkode: d1fce...59b Hvis du snakker om daglig jod-tilskudd, så er det jod i multivitaminer med mineraler. Du trenger egne jod-tabletter. Alternativt så kan du spise mye torsk/sei/hyse. Anonymkode: 7f5d9...995 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 27. februar 2022 #480 Del Skrevet 27. februar 2022 (endret) I følge hamstrerne så trengs et helt lager. Flere esker med mange pakker. Endret 27. februar 2022 av Avstand Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå