AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #161 Del Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor trenger ikke de over 40 jod? Er de immune mot atomvåpen? Anonymkode: ff4c1...0f8 «Det kan i helt spesielle situasjoner også være aktuelt med tabletter for voksne mellom 18 og 40 år, mens de over 40 år har svært liten risiko for å kreft i skjoldbruskkjertelen, og trenger ikke ta jodtabletter.» https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter#Hvem skal ta jodtabletter? Anonymkode: 521aa...680 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annemor1444 Skrevet 25. februar 2022 #162 Del Skrevet 25. februar 2022 Har jod, dopapir og joikaboller så klarer oss i lang tid.. på samme måte som vi hamstret til pandemien.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #163 Del Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): «Det kan i helt spesielle situasjoner også være aktuelt med tabletter for voksne mellom 18 og 40 år, mens de over 40 år har svært liten risiko for å kreft i skjoldbruskkjertelen, og trenger ikke ta jodtabletter.» https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter#Hvem skal ta jodtabletter? Anonymkode: 521aa...680 Men om man er 38 eller 43, så er man jevngamle, så da kan det være lurt å ts jod, iallfall om man er i begynnelsen av 40-årene? Er det mye jod i tang og tare? Anonymkode: ff4c1...0f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #164 Del Skrevet 25. februar 2022 Skal spise salt med jod jeg Anonymkode: 94437...54d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #165 Del Skrevet 25. februar 2022 Jeg har betennelse i skjoldbruskkjertellen, noen som vet hvorfor jeg ikke skal ta Jodix? Finner ikke ut.. Anonymkode: efbaf...739 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #166 Del Skrevet 25. februar 2022 Er det bare de som bor i Nord som anbefales å ta? Eller også 20 åringer som bor på Vestlandet for eksempel?🤷♀️ Anonymkode: c1b38...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #167 Del Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det bare de som bor i Nord som anbefales å ta? Eller også 20 åringer som bor på Vestlandet for eksempel?🤷♀️ Anonymkode: c1b38...61b Ingen anbefales å ta ettersom vi ikke har noen atomkatastrofe gående! Anonymkode: ebdd5...9dc 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #168 Del Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen anbefales å ta ettersom vi ikke har noen atomkatastrofe gående! Anonymkode: ebdd5...9dc Ok👍🏻 Det ble plutselig bare innmari mye snakk om det nå Anonymkode: c1b38...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 25. februar 2022 #169 Del Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det bare de som bor i Nord som anbefales å ta? Eller også 20 åringer som bor på Vestlandet for eksempel?🤷♀️ Anonymkode: c1b38...61b Det er anbefalt å ha tablett tilgjengelig. Ingen skal ta før myndighetene sier man skal ta. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #170 Del Skrevet 25. februar 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Nei for folk bør ha det hjemme for å få tatt det raskt nok. Skoler og barnehager skal få det utlevert om det skjer midt på en hverdag. Men skjer det noe feks en natt så bør man ta pille før man går ut, derfor kan ikke myndighetene dele det ut på samfunnshus ol fordi folk bør ikke gå ut av huset sitt. Anonymkode: 031a0...4e8 Det var ikke å gå på samfunnshus og stå i kilometervis med kø i radioaktivt nedfall jeg mente. Jeg mente at myndighetene bør sørge for at tilgjengeligheten er der nå i forkant av en hendelse slik at alle som har behov har muligheten til å skaffe seg det. Vi er to voksne godt under 40 med 2 små barn som nå ikke har mulighet til å få tak i. Sikker på at det sitter folk med egne private lager, og ikke minst folk over 40 og gnur på flere pakker enn de noen gang vil få bruk for. Apotekene bør rasjonere neste runde de får inn, kun 1 pk pr kunde etter gyldig dokumentasjon på at det er behov for tabletter i husstanden. Anonymkode: 0db1d...31c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #171 Del Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor trenger ikke de over 40 jod? Er de immune mot atomvåpen? Anonymkode: ff4c1...0f8 Det finnes dessverre også andre radioaktive stoffer etter atomangrep/ulykker som kan være veldig skadelige. Så nei, immune er de ikke. Men de har mindre sannsynlighet for å utvikle kreft i skjoldbruskkjertelen som følger av radioaktivt jod. Anonymkode: a9731...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #172 Del Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det var ikke å gå på samfunnshus og stå i kilometervis med kø i radioaktivt nedfall jeg mente. Jeg mente at myndighetene bør sørge for at tilgjengeligheten er der nå i forkant av en hendelse slik at alle som har behov har muligheten til å skaffe seg det. Vi er to voksne godt under 40 med 2 små barn som nå ikke har mulighet til å få tak i. Sikker på at det sitter folk med egne private lager, og ikke minst folk over 40 og gnur på flere pakker enn de noen gang vil få bruk for. Apotekene bør rasjonere neste runde de får inn, kun 1 pk pr kunde etter gyldig dokumentasjon på at det er behov for tabletter i husstanden. Anonymkode: 0db1d...31c Det har jo vært tilgjengelig og sterk oppfordring med å kjøpe det inn i to år nå, det har stått på dsb sin liste som ble sendt i alle sin postkasse. Hvorfor har ikke folk kjøpt det inn?! Selvfølgelig blir det tomt på apotek akkurat nå, men de vil få det inn jevnt hver uke fremover. Hva er din grunn til at du ikke har fulgt myndighetenes anbefaling om å kjøpe det for to år siden? Da ville du hatt det i skapet ditt nå. Hvorfor skal myndighetene sørge for dette nå for de som ikke har fulgt oppfordringen tidligere? Anonymkode: 031a0...4e8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #173 Del Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Burde ikke myndighetene sørge for at alle som har behov faktisk har mulighet til å få tak i jod? Helt ekstremt frustrerende, har finkjemmet nettet nå, ikke en tablett å oppdrive….. Anonymkode: 0db1d...31c Det var jo det myndighetene gjorde, når de sendte en brosjyre hjem til alle husstander for noen år siden, med beskjed om hva man burde ha i hus. Det ble også snakket og skrevet mye om i mediene. Det vil jo aldri være store nok lagre på apotek etc hvis alle venter til en krise med å kjøpe det. Det er det som er beredskap. Og det kan ikke deles ut _etter_ en atomhendelse, for man må ta det før man går ut av huset. Anonymkode: 8aa3b...2be 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #174 Del Skrevet 25. februar 2022 FrøkenMånestråle skrev (16 timer siden): Jepp, har noen liggende men må nok kjøpe nye for de har gått ut på dato. Sikkert lurt å ha det i hus nå, bare i tilfelle... De kan visst fint tas lenge etter «best før datoen.» Anonymkode: 06fed...d7c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #175 Del Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jo, koster mye for de som har minimalt med penger i Norge...lett for rikinger som deg å si at de ikke er dyre Anonymkode: 7d245...4c8 Jeg synes også det var dyrt når jeg fikk brosjyren (for 3-4 år siden) over det man burde ha i hus. Men det handler egentlig mer om planlegging enn penger. Jeg har fylt opp noen hyller over tid, og så erstatter jeg den eldste knekkebrødpakken med en ny når jeg har brukt den, det samme med hermetikk, fyrstikkeske osv Så jeg har ikke kjøpt noe annet eller mer enn det jeg ellers kjøper, men har over noen år kjøpt bittelitt oftere, slik at jeg etter tre år har mat for noen dager på denne hyllen, men billig mat som hele tiden blir brukt og erstattet. Jodix kostet 200, med nok tabletter for 5 personer under 40 år. Er man færre i husstanden kan man spleise med noen, det gjorde jeg. Og jeg kjøpte det ikke dagen jeg fikk brosjyren, men en dag noen måneder etterpå, når jeg husket det og hadde noen kroner å bruke på det. Og som sagt delte jeg boksen med noen, så det ble ikke så mange kroners utlegg på meg. Anonymkode: 8aa3b...2be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #176 Del Skrevet 25. februar 2022 Via nettapotek klikk og hent koster 10 tabletter jodix 249 kr på apotek 1, da har en til ganske mange. Men hva mener dere som sier at den fungerer et par dager? Trodde det var en en gangs tablett? Anonymkode: 6eff4...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #177 Del Skrevet 25. februar 2022 45 minutter siden, AnonymBruker said: Det har jo vært tilgjengelig og sterk oppfordring med å kjøpe det inn i to år nå, det har stått på dsb sin liste som ble sendt i alle sin postkasse. Hvorfor har ikke folk kjøpt det inn?! Selvfølgelig blir det tomt på apotek akkurat nå, men de vil få det inn jevnt hver uke fremover. Hva er din grunn til at du ikke har fulgt myndighetenes anbefaling om å kjøpe det for to år siden? Da ville du hatt det i skapet ditt nå. Hvorfor skal myndighetene sørge for dette nå for de som ikke har fulgt oppfordringen tidligere? Anonymkode: 031a0...4e8 Så fordi vi ikke planla for atomkrig for 2 år siden, er ikke våre barn like mye verdt som andre? Vil tro vi ikke er de eneste som ikke har planlagt for dette, og i og med at myndighetene har oppfordret burde de også ha planlagt for de som står igjen uten hjelp. Jeg kan ikke huske å ha fått noen brosjyre, og har heller ikke frekventert den nettsiden dere refererer til. Anonymkode: 0db1d...31c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #178 Del Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så fordi vi ikke planla for atomkrig for 2 år siden, er ikke våre barn like mye verdt som andre? Vil tro vi ikke er de eneste som ikke har planlagt for dette, og i og med at myndighetene har oppfordret burde de også ha planlagt for de som står igjen uten hjelp. Jeg kan ikke huske å ha fått noen brosjyre, og har heller ikke frekventert den nettsiden dere refererer til. Anonymkode: 0db1d...31c Frykten er like mye ulykke og det kan ikke planlegges for. Det er atomkraftverk i mange land rundt Norge. Derfor skal man ha jod tabletter hjemme. Anonymkode: 031a0...4e8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #179 Del Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så fordi vi ikke planla for atomkrig for 2 år siden, er ikke våre barn like mye verdt som andre? Vil tro vi ikke er de eneste som ikke har planlagt for dette, og i og med at myndighetene har oppfordret burde de også ha planlagt for de som står igjen uten hjelp. Jeg kan ikke huske å ha fått noen brosjyre, og har heller ikke frekventert den nettsiden dere refererer til. Anonymkode: 0db1d...31c Det har stått om det i alle nettaviser og alle fikk brosjyre i posten. Anonymkode: 031a0...4e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 25. februar 2022 #180 Del Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg kan ikke huske å ha fått noen brosjyre, og har heller ikke frekventert den nettsiden dere refererer til. Anonymkode: 0db1d...31c For et par år siden fikk alle husstander denne brosjyren og de pratet om det på nyheter og det hele så det skal godt gjøre å ikke ha fått det med seg. Men slapp av, blir ikke krig her er jo med tanke på ulykker man har det i hus og nå vet du om det og kan gå til innkjøp av det når de får det inn igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå