Gå til innhold

Er samfunnsengasjement en urimelig preferanse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Matchet med en mann i går, og han virket til å være grei. Vi har en del felles interesser, så praten gikk glimrende. Tror vi chattet i typ 6 timer, men med pauser innemellom selvsagt. 

Men så sa han på en måte at han ikke er samfunnsengasjert. «Bra at en av oss er samfunnsengasjert». Når jeg nå har fått tenkt meg om, så innser jeg at jeg synes det er en stor dealbreaker. Har aldri tenkt på det før, men ja. Tok det som en selvfølge at man var samfunnsengasjert?

Altså man trenger ikke å være medlem i en frivillig organisasjon etc, men jeg synes det er rimelig å ha en preferanse om at mannen er samfunnsengasjert generelt.  

Anonymkode: 9ad47...5c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Matchet med en mann i går, og han virket til å være grei. Vi har en del felles interesser, så praten gikk glimrende. Tror vi chattet i typ 6 timer, men med pauser innemellom selvsagt. 

Men så sa han på en måte at han ikke er samfunnsengasjert. «Bra at en av oss er samfunnsengasjert». Når jeg nå har fått tenkt meg om, så innser jeg at jeg synes det er en stor dealbreaker. Har aldri tenkt på det før, men ja. Tok det som en selvfølge at man var samfunnsengasjert?

Altså man trenger ikke å være medlem i en frivillig organisasjon etc, men jeg synes det er rimelig å ha en preferanse om at mannen er samfunnsengasjert generelt.  

Mener du da at man ser dagsrevyen hver dag og leser aviser hver dag, eller er det et engasjement utover dette?

Anonymkode: 77cc3...4fc

• Liker 1
Skrevet

Jeg møtte en mann som var samfunnsengasjert, men som ikke er det lenger. 

Han har gått fra å være aktiv i politikken til å ikke lese en eneste avis. (Jeg er statsviter av utdannelse). 

Grunnen er at psyken hans tåler det ikke. Han går rett i kjelleren og jo mer han leser og engasjerer seg, jo kjipere synes han verden er. Men - jeg vet allikevel grunnverdiene hans, og jeg oppdaterer han om det aller viktigste. Forrige lørdag f.eks oppdaterte jeg han på Ukraina-situasjonen, for da tenkte jeg at det var greit å forberede han på at det nok kom til å skje noe. 

Hadde han i utgangspunktet vært heeeelt uengasjert, uten standpunkt og helt uvitende hadde det nok vært en dealbreaker for meg i starten av forholdet. Nå tåler jeg det, men jeg ville ikke valgt det - gitt min utdannelse og samfunnsengasjement. 

Så jeg tenker at det er en rimelig preferanse. Dessuten er det du som setter dine preferanser - rimelige eller ei. Du kan velge bort folk som ikke liker prim, om det er viktig for deg. Ditt liv, dine valg. 

Anonymkode: 7814a...a32

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mener du da at man ser dagsrevyen hver dag og leser aviser hver dag, eller er det et engasjement utover dette?

Anonymkode: 77cc3...4fc

Trenger ikke å følge med på dagsryven hver dag, men at personen har en viss oversikt over hva som skjer i lokal miljøet og i verden. Og at det kan føre til interessante diskusjoner/samtaler. 

Jeg er ganske samfunnsengasjert selv, er medlem i en frivillig organisasjon og bidrar en del i aktuelle saker på forum - så blir så rart om personen jeg er sammen med er helt uviten om det som skjer rundt om. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han har gått fra å være aktiv i politikken til å ikke lese en eneste avis. (Jeg er statsviter av utdannelse). 

Grunnen er at psyken hans tåler det ikke. Han går rett i kjelleren og jo mer han leser og engasjerer seg, jo kjipere synes han verden er. Men - jeg vet allikevel grunnverdiene hans, og jeg oppdaterer han om det aller viktigste. Forrige lørdag f.eks oppdaterte jeg han på Ukraina-situasjonen, for da tenkte jeg at det var greit å forberede han på at det nok kom til å skje noe. 

Hadde han i utgangspunktet vært heeeelt uengasjert, uten standpunkt og helt uvitende hadde det nok vært en dealbreaker for meg i starten av forholdet. Nå tåler jeg det, men jeg ville ikke valgt det - gitt min utdannelse og samfunnsengasjement. 

Så jeg tenker at det er en rimelig preferanse. Dessuten er det du som setter dine preferanser - rimelige eller ei. Du kan velge bort folk som ikke liker prim, om det er viktig for deg. Ditt liv, dine valg. 

Tusen takk for et langt og nyttig svar! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at hva som er en dealbreaker eller «urimelige preferanser» får være opp til hver enkelt. Et spørsmål man kan spørre seg er jo om man har veldig mange dealbreakere eller preferanser. Hvis lista er veldig lang over at partner må være slik eller sånn (eller ikke slik eller sånn) så er man kanskje urealistisk kravstor og vil ha problemer med å finne noen. 

Jeg tenker det er helt greit å ha som krav at man følger litt med i verden, hvis det er noe som er viktig for deg. Jeg er selv samfunnsengasjert som du, og tror det hadde blitt litt vanskelig om vi ikke kunne snakke om disse tingene som foregår både i lokalmiljøet, i landet og i verden for øvrig. At man følger med litt på nyheter i hvert fall. 

Men jeg tror jo at jeg ville prøvd å borre litt mer i hva han egentlig mener. Bare fordi han sier han «ikke er samfunnsengasjert», så kan det jo hende at han legger mer i det enn du tror - kanskje han tror han må være aktiv i en organisasjon eller liknende for at du skal synes det teller. Jeg har møtt folk som sier de er samfunnsengasjerte, men som viser seg å ikke egentlig være det - og folk som sier de ikke er det, men som egentlig er ganske engasjert. Så ville prøvd å forske litt mer på hvor samfunnsengasjert han egentlig er før jeg eventuelt hadde droppet ham. Har han fått med seg hvorfor det er krig mellom Russland og Ukraina liksom? 

Anonymkode: 692d9...033

• Liker 1
Skrevet

Ikke urimelig, for meg er det et absolutt krav. 

Anonymkode: 4e611...f26

Skrevet

Er du sikker på at dere legger det samme i det å være samfunnsengasjert da? At ikke han tror du forventer mye mer enn å være normalt orientert om hva som foregår i samfunnet? Ellers er jo like interesser en stor fordel, og du må jo selv kjenne på hva som er viktig for deg,

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Passer man ikke sammen, så passer man ikke sammen. Det er vel ikke noe rett eller galt?

• Liker 1
Skrevet

Trenger ikke å følge med på dagsryven hver dag, men at personen har en viss oversikt over hva som skjer i lokal miljøet og i verden. Og at det kan føre til interessante diskusjoner/samtaler. 

Jeg er ganske samfunnsengasjert selv, er medlem i en frivillig organisasjon og bidrar en del i aktuelle saker på forum - så blir så rart om personen jeg er sammen med er helt uviten om det som skjer rundt om. 

Jeg leser og følger med, bryr meg og bidrar med frivillig arbeid i perioder hvir det er tid. Men jeg diskuterer sjelden politikk og lignende med andre enn nærmeste familie. Så interesse og engasjement synes ikke alltid på utsiden

Anonymkode: 49aef...fd5

• Nyttig 1
Skrevet

Det er litt det samme hos oss, bare motsatt. Mannen min bruker mye tid på å sette seg inn i ulike temaer.  Han leser nyheter, hører på podcaster og og vil prate om det hele tiden. Jeg var/er i utgangspunktet interessert i hva som skjer i verden, men jeg ser at det kan bikke over til å bli destruktivt fokus og min psyke tåler det ikke. Ikke i denne livsfasen med små barn, lite søvn og mye jobb, i alle fall. Han er veldig opptatt av at jeg ikke får med meg alt dersom jeg bare ser på NRK og leser VG, og det er nok sant, men det tar utrolig mye tid og krefter å forfølge alle nyhetssaker gjennom utallige ulike kilder.

Anonymkode: f8a3a...98a

Skrevet

Den kommentaren trenger ikke bety at han ikke er samfunnsengasjert, det kan ha vært en litt sånn flåsete kommenter. 

Jeg anser meg ikke som en "samfunnsengasjert person". Jeg følger med i avisene (på politikk og sånt, ikke reality-tv-nyheter og sport..), og følger med på hva som foregår i hverden, men jeg anser meg ikke som engasjert, fordi jeg er ikke en sånn som har behov for å diskutere det lidenskapelig og inderlig, liksom. 

Jeg er normalt opptatt av nyheter, jeg er ikke direkte engasjert.

Anonymkode: d77ce...f22

• Liker 1
Skrevet

For meg er det nesten et krav. Som du sier, trenger ikke være partimedlem eller frivillig for Røde Kors, men å være totalt likegyldig til hva som skjer i samfunnet sliter jeg med å relatere til.

Anonymkode: 2b078...2fd

• Liker 1
Skrevet

Heller noen som ikke er samfunnsengasjert enn noen som springer rundt å driver Virtue Signaling over en lav sko og tror at de løser krig med å endre profilbilde på sosiale medier. 

Nå er jeg forøvrig mann og bryr meg egentlig ikke om så mye annet enn at jenter er attraktive og sexy. 

Anonymkode: dd39d...407

Skrevet

TS her

Tusen takk for mange gode og reflektere kommentarer til hovedinnlegget mitt! Setter veldig stor pris på det :) Vi har snakket mer siden jeg la ut innlegget, og jeg får egentlig et bedre inntrykk av han som person og hans interesser. Jeg tenkte jeg skulle spørre han om hva han mente med det, men jeg får se. Han veier opp på så mange andre områder, at det muligens ikke kommer til å telle. Han fortalte meg i formiddag at han var interessert i kultur, historie, religionsvitenskap og krigshistorie - og det forteller jo en del om hans engasjement om verden.  

• Liker 1
Skrevet

Hans definisjon på "samfunnsinteresse" og din trenger jo ikke å være den samme.

Jeg definerer meg IKKE som "samfunnsinteressert" eller "en med samfunnsengasjement". Jeg er støttemedlem i et politisk parti, sitter i FAU, leser nyhetene hver dag, kan godt ta en liten prat om nyhetene med partner eller kollega, men der stopper det.

Andre går i tog, organiserer protester eller innsamlinger, eller sitter hele dagen på twitter/facebook og forkynner meningene sine. Jeg er ikke DER, så jeg mener mitt samfunnsengasjement er ganske lavt. Mens andre igjen kanskje ikke engang gidder å lese overskriftene i VG, og anser DET som et lavt nivå.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

TS her

Tusen takk for mange gode og reflektere kommentarer til hovedinnlegget mitt! Setter veldig stor pris på det :) Vi har snakket mer siden jeg la ut innlegget, og jeg får egentlig et bedre inntrykk av han som person og hans interesser. Jeg tenkte jeg skulle spørre han om hva han mente med det, men jeg får se. Han veier opp på så mange andre områder, at det muligens ikke kommer til å telle. Han fortalte meg i formiddag at han var interessert i kultur, historie, religionsvitenskap og krigshistorie - og det forteller jo en del om hans engasjement om verden.  

Jeg tror dere kan få det fint sammen med gode diskusjoner som utvider horisonten til dere begge. Så 👍

Skrevet

Kunne nok ikke selv vært i forhold med ei som verken hadde peiling eller brydde seg om hva som skjer i verden. Synes ikke det er tiltrekkende med dem som kun bryr seg om sin egen lille boble.

Anonymkode: 402e1...087

Skrevet

Jeg tenker at de som leser venstrevridd propaganda ikke klarer å tenke selv. De bare må fores med fake news. Dette høres ut som en mann som kan tenke selv og gjøre egne refleksjoner. Verre med de som bare leser blindt 

Anonymkode: 92a61...0f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

TS her

Men…..da er han jo samfunnsengasjert? 😅

Om man er mest interessert i fortid, samtid eller fremtid er jo individuelt.

Jeg er statsviter, mest interessert i samtid og fremtid. Mannen min er også statsviter, forsåvidt interessert i samtid - men jeg setter meg mest inn i politiske dagsaktuelle saker og politikkutvikling mens han fatter stor interesse for historie/mer det ideologiske kanskje. 

Jeg er typen som har jobbet i og vært engasjert i humanitære organisasjoner og politikk, han er mer sånn leksikon på internasjonale konflikter. 

Vi diskuterer ikke særlig mye disse tingene hjemme, men poenget mitt er: daten din er i aller høyeste grad samfunnsengasjert om han er interessert i de temaene du nevner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...