Gå til innhold

Hva flykter man med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Da dør nok de fleste dyr også...

Anonymkode: 8859e...673

Kanskje en mager trøst, men kakkerlakkene vil klare seg greit selv etter en atomkrig. Så hvis man tenker seg en utbombet, grå verden fylt av ruiner, og kakkerlakker som kryper rundt, har man fremtidsvisjonen Putin nå truer med.

Anonymkode: 1a572...1fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor i Oslo, så ville nok tatt første buss hjem til Vestlandet. Mer får jeg i grunnen ikke gjort. Førstehjelpsskrin, varme klær, en presenning til evt gapahuk og gode sko er vel det eneste jeg hadde tatt med. 

Anonymkode: c1439...e76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ga du meg en ide. Har noen bøker om sopp, sanking og ville vekster i naturen. Ikke dumt om man må på flukt! 

Jeg syns det er interessant å tenke gjennom hvordan man kan klare seg uten særlig med eiendeler. Det er ikke så dumt. Man trenger ikke være hysterisk av den grunn. Man er bare litt mer forberedt enn de som ser ned på folk som tenker litt. 

Markjordbær, blåbær, bringebær, bjørnebær (og flere, men noen er jo giftig), nyper, diverse sopp (må varmebehandles), skvallerkål, sevje fra bjørk (sukker), bjørkeblader, granskudd, løvetann, geitrams (blomsten), egg (fuglereir), fisk om du har stang eller garn, dyr om du klarer å fange, maur, frukt/grønnsaker om du kommer over en hage. 

Det beste må jo være å være på flukt i Hardanger på høsten. Masse deilige epler og plommer😂

Må du flykte er det lurt å ha med mat som ikke veier for mye og som metter. Havre (bland med vann du finner), nøtter/tørket frukt, knekkebrød og noen bokser pålegg, bønner på boks, frysetørket mat dersom du har med primus og kan varme vann. 

Anonymkode: 10d13...8c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, loveli said:

Ja, dør mennesker så dør dyr, desverre. Men jeg tror nok mange flere dyr vil overleve. :) Var uansett et flåsete ønske fra meg. Dyr ❤

Er også veldig glad i dyr🥰 Men ved en eventuell atomkrig så dør jo dessverre dyrene like mye som menneskene (som jo også er dyr) Kakerlakkene er vel de eneste som klarer seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass, visakortet, telefon, lader, ladebank. Evt medisiner du eller barna går på. Paracet, Ibux og antibiotika hvis du har i huset. Yndlingskosedyret til barnet.

Gode sko, ullklær, god vanntett jakke. Ha praktiske klær med lommer. Lue, votter, ullsokker. Caps eller solbriller. Hodelykt og ekstra batterier.

Kniv, snor, fyrstikker, et par karabinkroker. Primus med gassbeholder og en lett kjele hvis man har. En skål og en kopp. 

Fiskesnøre og noen kroker.En skrivebok og en penn/blyant. Dobbeltsidig tape og gaffatape. Pledd eller soveposer. Tannbørste, tannkrem, hårbørste, håndsprit, plaster, neglesaks, våtservietter, menskopp.

Noe mat. Nøtter, frø, mørk sjokolade, noen poser real turmat. Kanskje et glass pulverkaffe eller noen teposer.

Våpen og ammunisjon. Personlig ville jeg i tillegg tatt med bue og piler.

Yatzee og kortstokk. Kindle med masse masse bøker på.

AnonymBruker skrev (På 27.2.2022 den 22.23):

Morsomt at du nevner penger.

Når det er fredstid, gnåler man om hvor flott det er med bankkort og nettbank, men når det blir krise, står folk i lange køer utenfor minibanken for å rekke å ta ut cash før banken blir tom.

Så et godt råd til alle som vil være forberedt: Ta ut så mye kontanter som mulig. I en krig der infrastrukturen svikter er digitale banktjenester verdiløse.

Anonymkode: 1a572...1fb

Jeg ser ikke at norske kontanter er mye til hjelp i et annet land, eller inne i skogen?

Anonymkode: 82730...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.2.2022 den 19.44):

Hvis vi kommer i en situasjon hvor vi må flykte på samme måte som de i Ukraina hva tar du med? Jeg har to barn (4 og 6 år) og samboer, har ikke peiling på hva man bør pakke i tursekker.. knekkebrød, pass, havregryn, vann, klær, soveposer, medisiner, telt?? Hva hadde du tatt med? 

Hvor i all verden drar man? Jeg blir fryktelig stressa av dette her.. 

Anonymkode: ec93f...353

Dadler og nøtter lever man lenge på. Andre tørrvarer som knekkebrød, kjeks, potetgull. Bananer. 

Vann er viktig å ha tilgang på. Enten ta med en flaske hver, eller finne vann å veien. 

Vet ikke hvor vi skal dra. Vi bor ved verdens ende. 

Anonymkode: fc40f...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi kommer i en situasjon hvor vi må flykte på samme måte som de i Ukraina hva tar du med? Jeg har to barn (4 og 6 år) og samboer, har ikke peiling på hva man bør pakke i tursekker.. knekkebrød, pass, havregryn, vann, klær, soveposer, medisiner, telt?? Hva hadde du tatt med? 

Tror det er værre for de gamle og syke på sykehjem, de som er på sykehus, de som er avhengig av medisin, de som er handicapet, de som er helt alene uten nettverk, barn på barnehjem, foreldre med multihandicapede barn osv. De i fengsel og de psykisk syke som er innlagt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror det er værre for de gamle og syke på sykehjem, de som er på sykehus, de som er avhengig av medisin, de som er handicapet, de som er helt alene uten nettverk, barn på barnehjem, foreldre med multihandicapede barn osv. De i fengsel og de psykisk syke som er innlagt. 

I krig blir det survival of the fittest. Så disse menneskene du nevner dør nok.

Anonymkode: 82730...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er også veldig glad i dyr🥰 Men ved en eventuell atomkrig så dør jo dessverre dyrene like mye som menneskene (som jo også er dyr) Kakerlakkene er vel de eneste som klarer seg

Jeg spesifiserte at jeg ikke snakket om atomkrig. :)

Hvis alle menneskene på jorda bestemmer seg for å drepe hverandre så er det mange dyr som kan overleve. Også noen mennesker, men spørs hvor lang tid det tar for menneskene å ta over jorda igjen... Kanskje de som overlever ikke gjør samme feil som oss? (Selvfølgelig vil de gjøre det, men er vel en mikrosjanse for at de ikke vil ødelegge alt på sin vei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.2.2022 den 22.42):

Vi har barn med store funksjonsnedsettelser i hus, så tror det kunne blitt vanskelig for oss å flykte pga medisinsk utstyr som ikke kan flyttes på...

Hadde det ikke vært for det hadde medisiner, varme klær, turutstyr, pass, hermetikk/tørrmat og noen bilder vært aktuelt. Så kunne vi holdt oss gående en liten stund i alle fall. 

Anonymkode: 1df66...ea7

Samme her. Hvor flykter man da liksom? Med rullestol og alt utstyr det er behov for. Komme seg ut i skogen er umulig med vanlig rullestol. Nei, vi får bli hjemme og heller satse på at den lille plassen vi bor på er uinteressant å bombe, har ikke engang flyalarm der.

Anonymkode: 44767...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal vi isåfall flykte om vi blir angrepet? 

Jeg er redd om det ender opp i 3. Verdenskrig om vi blir angrepet pga artikkel 5 hos NATO. Så er liksom ingen steder man kan flykte til tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Bankkort, bankid, kontanter, pass, powerbanks, ladere, teip, batterier til peiler og gps, vaksinasjonskort og registreringsbevis på hund og katt, jodix, saks, antibac

- primus og flere flasker gass, tennstål, fyrstikker, vanntette pakkposer til tingene, tau, tarp, fiskesnør og stang

- Klær: mest mulig ull, turbukser, yttertøy som tåler vann. Ville passes på å ha noe klær som ikke bråker når man beveger seg

- Hengekøye, sovepose, liggeunderlag, hodelykter, kniv, tannbørste, tannkrem, deo, våtservietter, hårstrikk, tøybind/menskopp, førstehjelp, dopapir om jeg hadde fått plass, solkrem, caps, solbriller/sportsbriller

- Kløv til hunden, med frysetørket vom til hunden, tørrfor til katten, ekstra bånd, hatt på peiler på hunden, sammenleggbar skål, dekken, liggeunderlag i ull til hunden, førstehjelpsutstyr inkludert rester av diverse medisiner vi har, sokker, kondomdress, genser til katten, leke til hunden om plass

- Tørrmat, ikke hermetikk for det er tungt, kakaopulver, sjokolade, kaffepulver, 2 vannflasker, 

Hadde hatt på meg gode tursko, klær som ikke bråker og ikke for mye klær (går mye saktere om jeg blir for varm)

Om man kan flykte med bil blir jo alt mye enklere, muligheter til å ta med mer. Glad hunden er stor av størrelse så hun kan bære en del i kløv, katten hadde fått på sele og bånd, og blitt plasser i sekken min. 

Hvor jeg skulle reist hadde jo kommet an på situasjonen, har noe familie som bor litt øde til, så hadde kanskje reist opp dit i første omgang. De eier en del skog selv også, jakter (dvs at de har våpen) og har jakthunder som kunne hjulpet med å finne vilt. Så i utgangspunktet hadde jeg sikkert reist dit i første omgang, og laget en god plan med videre, sikkert gravd ned/gjemt nødvendige ting i tilfelle.

Tror ikke det blir krig i Norge med det første da, men gjør jo ikke noe å ha tenkt igjennom ting uansett. Burde sikkert hatt pass til dyra også🧐

Endret av Diamant20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymbruker2312 skrev (På 27.2.2022 den 19.56):
  • Medisiner
  • Mye vann! 
  • Knekkebrød, pålegg
  • Pass, dokumenter, nødvendige papier, legitimasjon
  • Bankkort 
  • Penger
  • Mobil-lader (om det ville vært mulighet til bruk av det) 
  • Ha på seg flere lag: tynn genser, varm genser over, jakke over, tynne sokker, tjukke sokker over, tynn tights, bukse over
  • Teppe 
  • Hansker 
  • Lue 
  • Linser/briller for de som trenger det 
  • Lommetørkle/papir 

Jeg har kjøpt batteribank med solceller. Da er man ikke avhengig av å lade den (ønsket meg en uansett) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt pass, varme klær, gode sko, vann, mat typ knekkebrød, energibarer eller annet som holder lenge. Man kan ikke rømme til fots med å drasse både barn og svære tunge kofferter, så man må prioritere. Er det medisiner noen i familien bruker fast, må de også med. Alltid ha full bensintank i bilen i tilfelle og kjøre til nærmeste landsgrense.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktorlesba96 skrev (3 timer siden):

Hvor skal vi isåfall flykte om vi blir angrepet? 

Jeg er redd om det ender opp i 3. Verdenskrig om vi blir angrepet pga artikkel 5 hos NATO. Så er liksom ingen steder man kan flykte til tror jeg

Til Danmark eller Sverige som nærmeste naboer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankevekkende at i Ukraina så går flyktningstrømmen UT av landet, men i Norge (i følge KG og denne tråden) så kommer folk til å gå på kyss og tvers av hverandre på hytta, til familien i nord, til skogs og til fjells.. ingen blir igjen for å kjempe, og ingen vil ta vare på de svakeste som blir igjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (6 minutter siden):

Tankevekkende at i Ukraina så går flyktningstrømmen UT av landet, men i Norge (i følge KG og denne tråden) så kommer folk til å gå på kyss og tvers av hverandre på hytta, til familien i nord, til skogs og til fjells.. ingen blir igjen for å kjempe, og ingen vil ta vare på de svakeste som blir igjen. 

Det har vel litt med hvordan geografien er da. For min del høres det veldig risky ut å reise med båt til Danmark, så da er det å reise til familie først og så evt videre til Sverige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...