Gå til innhold

For rik for uføretrygd

Fremhevede innlegg

Skrevet
milla80 skrev (2 minutter siden):

Synes at alle som er for syke til å kunne jobbe skal motta lik stønad på lik linje som alle andre i dette landet. Man skal ikke straffes fordi man har penger fra før, Mange har jobbet hardt for sine egne penger så synes ikke de skal straffes med å ikke motta trygd .

Det blir bare et prinsipp da. Handler jo ikke om å straffe noen hvis de i grunn ikke har behov for å få trygd?

Nei burde være forbeholdt, for de som fysisk trenger det. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Når synes dere noen er for rike til å søke uføretrygd? Om man har 100 millioner på banken? 10 millioner? Nebetalt hus og 1 million? Eller synes dere ikke det er noen grense?

Jeg ber dere være respektfulle i svarene deres. Dette er ikke ment til å kritisere uføretrygdede. Jeg har selv blitt ufør, men er usikker på om det er etisk riktig av meg å få uføretrygd. Men det kan være depresjonen og selvkritikeren som snakker.

Anonymkode: 6682f...2e3

Det er etisk riktig å få uføretrygd når du er så syk at du ikke kan delta i arbeidslivet og dermed får uføretrygden innvilget etter en lang og rigid prosess. 

Hva du har i formue, penger på bok eller eier har ingen relevans, og har ingenting med etikk og moral og gjøre. 

Du kan jo bruke uføretrygden til å betale ned formueskatten, om ikke annet ;) 

Anonymkode: 54a5a...efe

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at om en person har ti millioner i banken trenger den personen ikke månedlig utbetaling fra nav. Det blir for dumt. Kom tilbake når det er tomt på konto :)

Anonymkode: d477f...5a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei. Det er det du som tolker slik.

Anonymkode: b3a5c...8aa

Nei, mulig du tror du skriver noe annet. Men du knytter svaret ditt opp til «så lenge» reglene er slik.

Skrevet
PetterKanin skrev (45 minutter siden):

Uføretrygd er ikke behovsprøvd og da skal det gis til alle som søker og har krav på det, uansett formue.

Spørsmålet som blir stilt er om det bør behovsprøves.

• Liker 1
Skrevet

Hva med gaver, arv eller å vinne på tipping? Nå snakker jeg ikke om store summer, men sånn 1 eller 2 mill. Skal man velge å leve med disse pengene som lønn hver måned, istedenfor å for eksempel kjøpe seg en leilighet, noe man kanskje aldri får lån til med bare en uføretrygd. 

Anonymkode: 79a5f...0df

• Liker 1
Skrevet
kikkana skrev (18 minutter siden):

Det blir bare et prinsipp da. Handler jo ikke om å straffe noen hvis de i grunn ikke har behov for å få trygd?

Nei burde være forbeholdt, for de som fysisk trenger det. 

Selvfølgelig men for mange kan det muligens virke som en form for straff hvis de får avslag på uføretrygden sin kun basert på hvor mange penger de har oppspart i  banken selv 😊

• Liker 1
Skrevet

Uføretrygd er egentlig en offentlig forsikringsordning gjennom folketrygden, som vi alle er pliktige å betale inn til.

Vi har alle slik sett forsikret arbeids/inntektsevnen vår i tilfelle sykdom eller skade.

Hva en måtte ha av andre midler eller eiendeler er helt irrelevant.

Alle som opplever å miste muligheten til å jobbe skal få utbetalt uføretrygd.

Anonymkode: ca21d...2f5

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker at de som eier mer enn 1 million ikke burde får statlig støtte. Velferd skal ikke gå til millionærer!

Anonymkode: e50da...525

Man betaler formuesskatt, jo mer formue jo mer skatt. 

Forskjell mellom kapitalinntekt og pensjonsgivende inntekt.  Har man ingen annen pensjonsgivende inntekt har man rett på uføretrygd fra Nav som alle andre. 

Så lenge det er så mye skatt på kapitalinntekt og formue, så bidrar man uansett med mer i skatt enn det man får av nav. 

Anonymkode: b86f2...aae

Skrevet

Forøvrig tror jeg null og niks på at dette er et tilfeldig retorisk spørsmål - fra en som liksom bare er rik og deprimert.

Litt for påfallende.

Bare en av mange påfallende tråder på KG med sære vinklinger for å forsøke å påvirke folks meninger om velferdsytelsene våre.

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Forøvrig tror jeg null og niks på at dette er et tilfeldig retorisk spørsmål - fra en som liksom bare er rik og deprimert.

Litt for påfallende.

Bare en av mange påfallende tråder på KG med sære vinklinger for å forsøke å påvirke folks meninger om velferdsytelsene våre.

Ok. Jeg snakker sant. Om jeg er "rik" varierer vel på definisjonen. Har som sagt bolig og nesten en million i banken, men har aldri tjent over medianinntekten. Jeg er for tiden deprimert, men det er ikke grunnen til uføretrygd. 

Du kan jo alltid tvile på om noen snakker oppriktig eller bare troller. Jeg tenker at det beste er enten at du rapporterer eller at du tar tråden på alvor. 

• Hjerte 3
Skrevet
Brunello skrev (18 minutter siden):

Spørsmålet som blir stilt er om det bør behovsprøves.

Hvor i HI står det spørsmålet?

• Liker 1
Skrevet
Just now, PetterKanin said:

Hvor i HI står det spørsmålet?

Originaltanken var vel noe sånt som når dere selv ville unngått å søke uføretrygd på grunn av egen formue. Jeg tror det er best at uføretrygd ikke er behovsprøvd, for det blir så rotete, men jeg lurer på hva dere tenker er innafor moralsk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når synes dere noen er for rike til å søke uføretrygd? Om man har 100 millioner på banken? 10 millioner? Nebetalt hus og 1 million? Eller synes dere ikke det er noen grense?

Jeg ber dere være respektfulle i svarene deres. Dette er ikke ment til å kritisere uføretrygdede. Jeg har selv blitt ufør, men er usikker på om det er etisk riktig av meg å få uføretrygd. Men det kan være depresjonen og selvkritikeren som snakker.

Jeg tror at den tankegangen din er med på å opprettholde depresjonen din. DU fortjener å leve, ikke bare overleve. Akkurat som alle andre. 

Anonymkode: d4964...0b9

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig spørsmål.
Dersom du har jobbet lenge, tjent godt og skattet av din inntekt - da burde du også få uføretrygd på lik linje med alle andre. Det er en rettighet du burde takke ja til, siden du har bidratt til velferdsstaten i lang tid.

Det høres også ut som om du er en person med gode verdier. I stedenfor å takke nei til uføretrygd, så kunne du brukt deler av trygden på formål du synes er viktige. F.eks faste donasjoner til en organisasjon som hjelper vanskeligstilte. Kanskje noen som bidrar med hjelp eller forskning innen det som førte til at du ble ufør?

Forøvrig høres det ikke ut som om du er "rik" utfra det du forteller. 1 mill i banken, hvor mange år strekker det til? 3 - 4? Og hva gjør du når sparekontoen er tom? Er det depresjonen som forteller deg at du ikke fortjener å ha det godt her i livet?

Dersom man har såpass mye bi-inntekt og penger på bok at man kan leve et helt greit liv fram til sin død, først da er det ok å takke nei til uføretrygd. Så hvis man er 50 og lever til man er 85, bør man ha ha over 10 millioner tilgjengelig.

Si ja til uføretrygd du. ❤️

Anonymkode: cd96c...4e9

Gjest laPistola
Skrevet

Skal vi da gjøre det samme med alderspensjon ? Det blir jo det samme. 
de som er virkelig rike har gjerne bidratt veldig mye, og det de får i ufør blir en dråpe i havet i forhold til hva de har betalt inn. Husker det var en mangemillionær som for noen år siden ville si ifra seg barnetrygden, fordi han mente han ikke trengte den. Det gikk visst ikke an. Det burde kunne gå an.. med all trygd.

men.. og ha en million i banken er ikke og være rik. Hvor mange år klarer en og forsørge seg selv på en million? Eller to eller tre? Det blir jo som en straff for og ha jobbet, skattet, og spart. 
jeg synes ikke uføretrygd bør være behovsprøvd, men regnes ut slik som nå på samme måte som alderspensjon. Jo mer du har bidratt jo mer får du. Ikke jo mer du har bidratt jo mer skal du straffes. 

Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Nei, mulig du tror du skriver noe annet. Men du knytter svaret ditt opp til «så lenge» reglene er slik.

Ta på deg lesebrillene. HI handler ikke om regler. Jeg skrev «Aldri». Dvs man aldri for rik for å søke/få uføretryd. Videre er kriteriet for uføretryg kun uføregrad og slik kan alle som fyller det vilkåret søke og motta trygda.

Anonymkode: b3a5c...8aa

Skrevet

Hvis jeg kunne forsørget meg selv hadde jeg ikke søkt om uføretrygd. Da hadde jeg heller ikke vært gjennom de årene på AAP, så kunne jo ikke søkt heller.

Anonymkode: 3005f...23e

Skrevet (endret)

Jeg synes alle som er uføre av helsegrunner, har rett til uføretrygden. Uansett antall kroner på banken og i verdiplasseringer.

Endret av Million
Skrevet

Hvis man har trygd og blir rik, så kan ingen kreve at man skal si opp trygden. Det er helt greit.

Anonymkode: 4843e...ace

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...