Gå til innhold

Spørsmål om MR

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal ta MR av hodet. 

Tar det lang tid?

Bråker det veldig? Er tidvis lydsensitiv på grunn av migrene (som også er grunnen til at jeg skal ta MR).

Anonymkode: bba4c...105

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg tok MR tok det ca 40 min. 

Bråkte litt, men fikk hørselsvern på 😊

Anonymkode: b8947...f47

• Liker 2
Skrevet

Ja du får hørselsvern i MR maskinen, jeg tar bilder av hodet og det tar 20 min sånn ca :) 

Anonymkode: 2e4f4...0f6

• Liker 2
Skrevet

Hei,tok MR på tirsdag av samme grunn som deg. Måtte ta en sobril for å roe meg ned. Men ja,det bråker. Hos meg tok det en time siden de skulle ta ryggen også. Ellers er det 25 minutter.

Anonymkode: 79630...9a5

• Liker 2
Skrevet

15-25 min. Du må nok belage deg på at det lager en del dunkelyder og litt pipelyder osv. Du får hørselvern, men det fjerner selvfølgelig ikke lydene helt. 

Anonymkode: c6fa8...5d9

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk både ørepropper og hørselvern, med radio. Hører litt lyd, men ikke så ikke. Du kan jo be om uten radio, hvis det blir for mye lyd. Hvor lang tid det tar kommer an på hva de tar bilde av og om det er med kontrast. 

Anonymkode: c66c4...302

Skrevet

Jeg har nettopp tatt MR av hodet (også pga migrene). Det tok 15 min. Fikk hørselvern med radio. Bråkte fortsatt noe, men det gikk greit.

Anonymkode: 5ad8c...0e2

• Liker 2
Skrevet

Hvilken radiokanal var det? Hvis det er P4, så er et sabla bråk fra MR-maskinen å foretrekke. 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei,tok MR på tirsdag av samme grunn som deg. Måtte ta en sobril for å roe meg ned. Men ja,det bråker. Hos meg tok det en time siden de skulle ta ryggen også. Ellers er det 25 minutter.

Anonymkode: 79630...9a5

Fikk du sobril, eller tok du selv før du dro? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fikk du sobril, eller tok du selv før du dro? 

Ikke meg du spør, men jeg ringte fastlegen og han ga meg en resept. Du bør ta den en stund før du møter på sykehuset, kanskje du trenger en på kvelden for å sove? :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meg du spør, men jeg ringte fastlegen og han ga meg en resept. Du bør ta den en stund før du møter på sykehuset, kanskje du trenger en på kvelden for å sove? :)

Jeg har noen hjemme nå, som jeg har trengt i en heftig periode med voldsomme anfall. Da tar jeg en før jeg drar på MR. Er ikke langt hjemmefra, så jeg kan gå. Gruer meg ikke og bruker ikke få panikk, men kan ikke skade å sikre seg at det går behageligst mulig for seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har noen hjemme nå, som jeg har trengt i en heftig periode med voldsomme anfall. Da tar jeg en før jeg drar på MR. Er ikke langt hjemmefra, så jeg kan gå. Gruer meg ikke og bruker ikke få panikk, men kan ikke skade å sikre seg at det går behageligst mulig for seg. 

Gjør det du føler for, at du er avslappet og rolig kan jo ikke være feil det heller 😊

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har tatt mr en del ganger, fikk valium og det tok mellom 20-60 minutter, fikk hørselvern og så på tv

Anonymkode: 6dca4...96e

• Liker 1
Skrevet

Fikk valium på sykehuset *

Anonymkode: 6dca4...96e

• Liker 1
Skrevet

Da får jeg ta en sobril og stålsette meg. Tok heldigvis bare en uke fra henvisning sendt  til jeg skal ta undersøkelsen. Er spent på resultatet. 😥

Skrevet

Er det forresten noen av dere med migrene som har hatt funn på MR-bilder? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde ikke funn. Så "bare" migrene var svaret fra fastlegen.

Anonymkode: 5ad8c...0e2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal ta MR av hodet. 

Tar det lang tid?

Bråker det veldig? Er tidvis lydsensitiv på grunn av migrene (som også er grunnen til at jeg skal ta MR).

20 minutter uten kontrast og 40 med, da stopper de maskinen og gir deg kontrast hvis du skal ha det.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, hjerneblødning.

Anonymkode: 8fbcc...1c2

Skrevet

Er det lov til å ha med seg en venn som kan stå nært mens man tar MR av hodet?

Anonymkode: b6f7f...7b6

Skrevet

Min erfaring er at noen MR maskiner lager høyere lyd enn andre. Men ja,  det bråker ganske bra.

Det står et nummer i innkallingen som du kan ringe hvis du har spørsmål. Ta kontakt med dem på forhånd og nevn dette med lyden eller andre ting du tenker på. Hvis det skulle være slik at sykehuset har flere ulike maskiner kan det hende at en av dem er litt bedre for deg enn en annen. Kanskje du kan få ekstra ørepropper e.l.

Jeg har klaustrofobi har alltid blitt hjulpet på en god måte (i alle fall de siste 15 årene). Det gjelder å kommunisere sine behov. Dette skal nok gå veldig bra!

Anonymkode: 01d37...315

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...