Gå til innhold

Jeg haaaater ferier!!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Minmorsbarn skrev (5 timer siden):

Ferie er hva du gjør det til. Vi har hytte, men det er ikke alltid man får ferie til å dra dit. Et år var ferien til barna at jeg fikk fri et par dager, den ene dagen dro vi til byen og kjørte trikk, den andre til å lage ‘pizzarestaurant’  hjemme i hytte på stua,

Enig.

Man få bort tankene på at kun hytteferie om vinteren eller Sydenferie om sommeren duger. 

Svigers tar ungene en helg på fjellet her, selv kan jeg spare meg for å enten bli kald eller for varm, drasse med masse utstyr opp og ikke minst gå på ski.  Fryktelig deilig å være hjemme alene når de er på fjellet.   Drar ikke til Syden heller for at eldste og mannen skal ligge i skyggen….

Det er mulig å finne på morsomme ting i nærområdet. Vi drar til byen, baker, griller og går turer i nærområdet etter jobb.  Ungene er sent oppe, står opp sent, god frokost og masse kakao.

Anonymkode: 0efe5...281

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn spør om mye rart, jeg har blitt spurt blant annet hvorfor jeg ikke har større hus, om jeg kun eier én jakke eller om jeg ikke har råd til *spesifikk bil*. Et barn spurte også om jeg manglet penger siden jeg ikke gikk på BI (foreldrene gikk der). Dette er helt normalt, og jeg svarer etter beste evne hvorpå barnet godtar det eller spør videre. Barn skal være nysgjerrige, de skal lære. 

Vi har som sagt god økonomi, men ikke tilgang til hytte og jeg ser ikke problemet med å si nettopp det fordi alle har ikke hytte, på samme måte som noen har 2 fedre, 2 mødre, 8 sett besteforeldre, en bestevenn på nettet istedenfor i nabolaget, liker katt bedre enn hund...

Det er voksne som har ansvaret for å svare på "hvorfor" , og som voksenpersoner må vi lære barna våre at "vår normal" ikke nødvendigvis er andres normal. 

Anonymkode: 53711...d09

• Liker 3
Skrevet

Det er vel kun et mindretall som tar vinterferie? Jeg har aldri kjent på et press der. Jeg skal i hvert fall jobbe hele uka og barna skal i barnehage og SFO. De klager ikke heldigvis. Vi ser heller frem til påskeferien :) 

Anonymkode: 7408b...b05

• Liker 3
Skrevet

Ikke alle har hytte, mine foreldre syns tanken av å reise til samme sted hver gang var kjedlig så de sparte vel heller de pengene til en litt mer spennende tur

Anonymkode: 5cc6a...c01

• Liker 1
Skrevet

Mine bestebarndomsminner fra vinterferier er at mamma tok oss med på biblioteket hvor vi kunne låne bøker og filmer, så lagde vi verdens beste boller og fikk kakao

Man trenger ikke være spesielt fattig for å benytte SFO istedet for Leo's lekeland i vinterferien. Her har barna vært på SFO de dagene foreldrene har jobbet på sykehuset. 

Det samme gjelder barn som har foreldre i butikkjobber, i politiet, brannmenn, foreldre som også jobbet på sfo eller i bhg. Osv. 

Ikke alle kan ta fri. 

Anonymkode: e6eaf...af7

Skrevet

Har ikke hytte, og ikke gjort mange dyre aktiviteter i ferien. Men vi har kost oss glugg ihjel med ferie allikevel. Ungene har hatt overnattinger, vi har vært på tur, spilt spill og tv-spill sammen, filmkveld, sene frokoster og late morgener i pysj. Sånne ting man ikke har tid til i en hektisk hverdag. Har heller ikke inntrykk av at det er krav om å gjøre masse dyre greier i vinterferien. Jeg har tre barn, fra 9-15 år.

Anonymkode: b5b62...b75

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

De fleste har vel tilgang til en hytte? Tror ikke jeg kommer på et eneste av våre vennepar som ikke har mulighet til å reise på hytte, selv om ingen eier selv.

Anonymkode: 330d8...3c1

Vi har ikke tilgang på hytte, ønsker det heller ikke siden vi bor flott til med kort avstand til badested på sommeren, og har skiløyper i nærheten om vinteren.  Har stor deilig hage som vi jobber mye med, så hytte for oss ville bare blitt hassle.   Når vi ønsker avveksling fra hjemmeliv, reiser vi og bor  på hotell. 

Skrevet

Her har ungene fri (8, 11 og 12 år). Vi har ingen store planer.

I dag skal vi til sentrum og spille Pokémon Go og kjøpe lørdagsgodt 😁

Anonymkode: 4d78a...6f7

Skrevet

Vinterferien her pleide å være hjemme. Har hytte, men den er finest å være på om sommeren. Her tok gjerne min mann og jeg et par dager fri hver. Noen ganger passet vi barn for andre, og de passet noen ganger vårt barn. Deilig å ha god tid og kose seg hjemme. Spille spill, bake, være masse ute. Noen ganger tur til badeland. Barna i nabolaget her hadde det kjempekoselig. Barn elsker at foreldre har god tid til å være sammen med dem. 

Anonymkode: 6b8c9...f97

Skrevet

Eldste her er 12, og vi har aldri pleid å ta ferie i verken vinterferien eller høstferien. Vi har derimot 4 uker på sommeren og ferie i romjula. Ingen av barna her som har vært skuffet av den grunn. Det blir vel mer hva man gjør det til selv.

Anonymkode: 0aa53...335

Skrevet

Vi har ikke tilgang på hytte. Alle ferie tilbringes stort sett hjemme. Denne ferieuka har barnet vært på noen aktiviteter som koster litt penger, men jeg tror hun setter like stor pris på de turene vi har hatt  i skogen med kakao, tid til å bare være sammen og leke med de vennene som også er hjemme. 

Anonymkode: 5236c...032

Skrevet

Gå til en DNT hytte da og grill pølser med unga. Det er gratis. 

Anonymkode: c5cfe...a77

• Liker 2
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

All dette ferie presset er skapt av de voksne ikke barna. Bare tull.. foreldrene griner til VG hver sommer fordi DE vil på ferie. Som barn ble jeg dratt til hytter og syden og det var ikke i nærheten av like gøy som det var å være hjemme i ferien. Venner som ringte på døra og spurte om du ville være med å leke hver dag, vi løp rundt i hele nabolaget hele dagen og lekte. Det var så sinnsykt gøy.. mens sydenferie var bare meg og min 5 år eldre søster.. ligge på stranda hele dagen.. også spise på resturant på kvelden.. i mellom der bare stirre i veggen og kjede meg.. det var IKKE gøy. Det var så de voksne kunne slappe av og slikke sol. Ikke for barna. Og ingen snakk om bamseklubber osv, det måtte min samboer på da han var barn og han sa det var tortur. Så slutt å klag, det er din holdning som smitter over på barna. Masse morsomt du kan finne på her hjemme.

Anonymkode: 586bd...cbb

Helt enig, har ikke forstått meg på dette maset om å dra til syden med barn, det er jo kun strand og restaurant liv, barn flest synes jo det er kjedelig. 

• Liker 1
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Ikke ha mange barn hvis du ikke har råd til det. Tullinger

Anonymkode: 552c6...10f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 18.14):

Finnes jo masse billig/gratis man kan gjøre da. 

- Familiefilm hjemme med popcorn

- barna kan sove i et annet rom enn de pleier, feks ta madrasser i tv-stua 

- Spille brettspill, pusle puslespill sammen (gjerne 500/1000 brikkers)

- tegne, male, lage kort til bursdager osv 

- dra frem all duplo eller lego og ha utover spisestuen. Lage masse ut fra egen fantasi, hus og byer osv 

- biblioteket 

- låne skøyter/ski osv på bua (gratis) 

- dra til en stor utendørs lekeplass i nærheten, de er gratis.

- svømmehallen (billigere enn badeland/lekeland) 

- bake sammen 

- dra på billig cafeer/bakerier om dere har sånne i nærheten. Vi har en billig cafe vi kan dra til + backstube, da får man mye for pengene 

Ja, det var hvertfall noe jeg kom på nå - diverse småting som ikke koster noe særlig 😃 

Anonymkode: a3dc8...4ac

Spisestue og tv stue, hvor store hus tror du folk bor i ? Her er begge de stuene i min ene stue. Men hun kunne lagt seg på det tredje soverommet.

Anonymkode: 3b80d...33b

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ikke ha mange barn hvis du ikke har råd til det. Tullinger

Anonymkode: 552c6...10f

Vi har råd til 3 barn, men vi har ingen besteforeldre. Men takk gud for at vi har god råd fordi vi bruker barnevakt hele tiden når vi ikke kan være hjemme. 

Hva gjør folk som ikke har god råd og ikke har familie?

Anonymkode: 83489...c08

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Spisestue og tv stue, hvor store hus tror du folk bor i ? Her er begge de stuene i min ene stue. Men hun kunne lagt seg på det tredje soverommet.

Anonymkode: 3b80d...33b

Det var alt du fikk ut av den lista? Jeg skrev «for eksempel».

Det kan like gjerne være i hagen, terrassen, stua, på trampolina med myggnetting over, på rommet til hverandre, i naturen under åpen himmel, i hengekøye osv. Poenget var å gjøre noe koselig med barna som ikke koster penger.

Anonymkode: a3dc8...4ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...