AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #21 Skrevet 25. februar 2022 Du legger jo begrensningene for hva en bra ferie er, ts. Du får trøste deg med at det er flest hverdager, og når barna blir ungdom er hytta det kjedeligste som er. Anonymkode: bef4f...a13 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #22 Skrevet 25. februar 2022 Vi har hytte på begge sider av familien. Men begge er jævla rønner i mine øyne, gamle små ekkle trehus. Vi har bokstavlig talt aldri vært der siden vi ble voksne. Anonymkode: 4cad6...052
Minmorsbarn Skrevet 25. februar 2022 #23 Skrevet 25. februar 2022 Ferie er hva du gjør det til. Vi har hytte, men det er ikke alltid man får ferie til å dra dit. Et år var ferien til barna at jeg fikk fri et par dager, den ene dagen dro vi til byen og kjørte trikk, den andre til å lage ‘pizzarestaurant’ hjemme i hytte på stua,
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #24 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Altså man MÅ ikke ha en hytte eller dra på ferie, for å føle at man har ferie. Hva med å lære seg å være takknemlig for det man har? Hva er det voksne lærer barna sine? Spill brettspil/dataspill, dra ut skogen, lån vinterutstyr i kommunen etc. Det er MYE du som mor kan gjøre for at barna dine får en fin vinterferie. Slutt å sitt der, og synes synd på deg selv og barna. Anonymkode: 0b203...ec5 Hva med å ikke være så dritfrekk bare fordi du ikke har det slik? Barn oppfatter hvordan venner har det, og ønsker seg ofte det samme. Er ikke såå moro for niåringen når kameratene sier «skal dere ikke på hytta dere da? hva, har dere ikke hytte?» osv. Voksne og barn har ulike perspektiver. Jeg er så lei av at alle som IKKE har barn som er i denne situasjonen bare oppfatter de voksne som klagete og kravstore. Denne diskusjonen kommer hver sommer, og ved andre ferier. Hvorfor nekter dere å tro på at dette er et problem for noen? At det kan være sårt når barna er lei seg? Det er alltid noen som har det verre, og du kan tute ungenes ører fulle med det. Men… Anonymkode: 12556...67e 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #25 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Snakk for deg selv. Vi storkoser oss i ferier og finne på mase uten å bruke masse penger. Du høres veldig bitter ut. Sann er det å bli alenemor med flere barn. Anonymkode: bf9cb...3da Stygg og unødvendig kommentar. Plutselig kan det være du som sitter der som alenemor med flere barn. Karma er det noe som heter. Anonymkode: 30488...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #26 Skrevet 25. februar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi vil ikke ha hytte!!! Det byr meg imot å ha enda en eiendom som krever vedlikehold og oppussing! Min eks og jeg hadde hytte, og jeg kjedet meg hver gang vi var på hytta! Så nei takk! Skjønner ikke hvorfor hytte er blitt så populært? Og noe alle liksom "må" ha? Forklar meg. Jeg og mannen vil heller være fri til å reise dit vi vil uten å måtte ta helger og ferier på hytta, bare fordi vi har den, og fordi ting må gjøre der. I helger og ferier vil vi ikke ha noe som binder oss. Snart må vi nok ta over en strandeiendom som moren hans eier, men jeg gruer meg. Men mannen vil ta over, for eiendommen betyr mye for han. Trives når jeg er der, men vil ikke ha det som hytte eller fritidsbolig. Vil som sagt ikke ha noen hytte i det hele tatt, enten den er ved sjøen eller på fjellet. Anonymkode: 541fb...640 Helt enig! Orker ikke hytte. Kunne kjøpt en kontant i dag, vil ikke ha en til bygning å ta meg av. Er hjemme med ungene i ferien. Har vært på en skitur, ellers slappe av, med venner osv. Anonymkode: 635a1...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #27 Skrevet 25. februar 2022 Ferie for oss/meg, er å slippe alarm og stresse oss av gårde til jobb/bhg/skole om morgenen. Har heller ikke tilgang til hytte. Eller foreldrene mine har seter, men det er for langt for barna å gå dit på ski. Hadde en dag da vi tok en bytur, men ellers har vi vært hjemme og kost oss. Har vært en del utendørs, i akebakken, gått tur, vært på en lekeplass. Så får barna løpt litt fra seg før kvelden. Anonymkode: a28f4...bb3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #28 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De fleste har vel tilgang til en hytte? Tror ikke jeg kommer på et eneste av våre vennepar som ikke har mulighet til å reise på hytte, selv om ingen eier selv. Anonymkode: 330d8...3c1 Eh… Vi har ingen hytte vi kan bruke. Kjenner mange som ikke har det. Kan selvsagt leie en, men ingen i familien til meg eller min mann som har en hytte vi kan låne, nei. Anonymkode: a3dc8...4ac 2
Nuith Skrevet 25. februar 2022 #29 Skrevet 25. februar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: De fleste har vel tilgang til en hytte? Tror ikke jeg kommer på et eneste av våre vennepar som ikke har mulighet til å reise på hytte, selv om ingen eier selv. Anonymkode: 330d8...3c1 Gratulerer, du er en del av problemet. Nei, alle har ikke tilgang på en hytte. Vi har for eksempel IKKE tilgang på en hytte - verken mine foreldre, søsken eller for den saks skyld mine tanter og onkler eier en hytte. Ikke min manns familie heller. Mine nærmeste venner har heller ikke hytte, selv om et par har campingvogn og én har feriehus i Spania. Til TS: hvor gamle er barna? Mitt barn på 8 år synes at besøk hos bestemor og en tur på kino, pluss noen ski- eller aketurer i nærområdet og brettspillkvelder hjemme, holdt lenge som vinterferieaktiviteter. Bensin og snacks inkludert så havner vi på max 300 kr (tar med smågodt fra Rema pluss en flaske vann på kinoen..). 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #30 Skrevet 25. februar 2022 Mulig jeg er idiot som ikke skjønner problemet men... Vi er økonomisk og sosialt ressurssterke, men har ikke hytte eller reiser mye til utlandet med barn. Ferie for oss er å være sammen, lange morgener uten stress, nyte det å ikke måtte rekke noe. Drar kanskje en tur i bassenget i løpet av en ukes ferie, og vi pleier leie gjennom airbnb i kjøreavstand i sommerferien, ofte lite spennende steder men vi liker å dra til steder andre ikke ser verdi i. Vi kommer ikke til å dra på lengre og mer spennende turer før barna er store nok til å ta litt ansvar for seg selv, og selv da blir det kanskje kun hvert 3.år. Anonymkode: 53711...d09 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #31 Skrevet 25. februar 2022 Finnes jo masse billig/gratis man kan gjøre da. - Familiefilm hjemme med popcorn - barna kan sove i et annet rom enn de pleier, feks ta madrasser i tv-stua - Spille brettspill, pusle puslespill sammen (gjerne 500/1000 brikkers) - tegne, male, lage kort til bursdager osv - dra frem all duplo eller lego og ha utover spisestuen. Lage masse ut fra egen fantasi, hus og byer osv - biblioteket - låne skøyter/ski osv på bua (gratis) - dra til en stor utendørs lekeplass i nærheten, de er gratis. - svømmehallen (billigere enn badeland/lekeland) - bake sammen - dra på billig cafeer/bakerier om dere har sånne i nærheten. Vi har en billig cafe vi kan dra til + backstube, da får man mye for pengene Ja, det var hvertfall noe jeg kom på nå - diverse småting som ikke koster noe særlig 😃 Anonymkode: a3dc8...4ac 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #32 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva med å ikke være så dritfrekk bare fordi du ikke har det slik? Barn oppfatter hvordan venner har det, og ønsker seg ofte det samme. Er ikke såå moro for niåringen når kameratene sier «skal dere ikke på hytta dere da? hva, har dere ikke hytte?» osv. Voksne og barn har ulike perspektiver. Jeg er så lei av at alle som IKKE har barn som er i denne situasjonen bare oppfatter de voksne som klagete og kravstore. Denne diskusjonen kommer hver sommer, og ved andre ferier. Hvorfor nekter dere å tro på at dette er et problem for noen? At det kan være sårt når barna er lei seg? Det er alltid noen som har det verre, og du kan tute ungenes ører fulle med det. Men… Anonymkode: 12556...67e Åja, du er av den sorten som tar alt personlig. Det er forskjell på å være frekk og kritisere/være uenig. Hallo i luken 😉 Barn har evnen til å tilpasse seg sine omgivelser, og om de blir påvirket eller ei handler mye om selvregulering. Hvis foreldrene lærer de i tidlig alder om likheter og ulikheter, at de ikke kan få alt, og gjøre alt som alle andre - så er de ganske rustet følelsesmessig til å håndtere slike problemstillinger som dukker opp. Da kommer ikke barna hjem med slike kommentarer, fordi DE har lært hjemme at det finnes ulikheter i samfunnet. Og de har stabile foreldre som hjelper barna å regulere sine følelser. Om de kommer hjem med en slik kommentar, er det selvsagt viktig å anerkjenne barnets følelser. Men ikke la fokuset være på negative følelser, og det barnet ikke har eller ikke kan få. Fokuser på de ressursene man har, og det man KAN gjøre sammen. Foreldre har et ansvar, om å påminne hva som er viktig - og alternativer som hva som kan gjøres for at man skal ha en fin ferie. Men de fleste barna er faktisk glad bare av å ha fri fra skolen, og kunne gjøre det de vil. Det er i mange tilfeller foreldrene som setter barnas forventninger. Anonymkode: 0b203...ec5 4
Jadzia Skrevet 25. februar 2022 #33 Skrevet 25. februar 2022 De ungene som skriker høyest om at andre ikke har ditt og datt, er fåtallet. Men de høres så innmari godt! Spesielt hvis barna er litt usikre fra før. Poden her kom hjem og sa at alle hadde en leke, viste seg at det var to som faktisk hadde den. I dag maser han om roblox. Alle har det. Joda… tre av gutta i klassen har det. Og sånn har jeg mange tilfeller av. jeg har ekstremt flyskrekk, så å reise til syden osv er utelukket. Ikke har vi hytte pga økonomien, ikke har vi råd til mange netter på hotell heller. Men vi har noen dager på sfo, og noen dager vi finner på noe sammen. Det kan være alt fra en skitur (sjekk om kommunen har et sted du kan låne utstyr hvis dere ikke har råd), til en tur på cafe eller museum. I sommer var vi på langtur til ei venninne som har flytta langt unna. Ellers var vi kun på dagsturer. Den som skrev og fortalte mest om alt han hadde gjort i ferien, var vår unge. De andre var misunnelige på alt han hadde opplevd. Alt handler om fokus og vinkel 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #34 Skrevet 25. februar 2022 Jøss, hvor bor du hen, ts? Høres helt merkelig ut at unger holder på sånn. Hverken her vi bor (litt dyrt område i Oslo) eller der jeg vokste opp (eneboligland i mellomstor by) er/var dette noen gang et tema barna var særlig opptatt av. Rolige dager med sein frokost i pysjen er hva mine liker best, og kommer til å trekke fram fra ferien. Selv om vi har dratt de med på ei hytte noen dager nå 😅 Anonymkode: 944c7...13b 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #35 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Får så dårlig samvittighet for ungene mine hver gang! Andre barn: Haaaar dere ikke hytte?? Så rart! Alle har jo hytte!!! Vi har dårlig økonomi. Har ikke råd til å dra på hytte, kino, leos osv hver dag i 1 uke som forventes. I ferien skal man jo h a det gøy og IKKE være hjemme i alle fall! Jeg er syk i tillegg. Planen var at ungene skulle på SFO! Men de er så skuffa og jeg føler meg som verdens verste forelder. Disse pålagte feriene legger opp til utenforskap og forventninger fra andre. haaater det!!! lurer på om jeg noen gang kommer til å glede meg til en helg eller ferie igjen!! Anonymkode: f44ed...c0d Det finnes da masse som ikke koster penger. Dra til sjøen, fiske, pilke, turer med bål i skogen, lekeplasser, besøke venner , få besøk osv osv. Slett ikke alle har hytte. Mine er hjemme hele skoleferien om sommeren. Vi reiser jo steder, men ikke i 8 uker. Vi er borte ca 3 av dem. Likevel er det noe som skjer hver dag. Fiske krabber, bade i ferskvann, sjø, basseng, plukke bær, museer, kano, kajakk, besøke familie, fly drager, ++++ . Noe av dette koste noe men ikke all verdens. Anonymkode: 3e600...50e 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #36 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Får så dårlig samvittighet for ungene mine hver gang! Andre barn: Haaaar dere ikke hytte?? Så rart! Alle har jo hytte!!! Vi har dårlig økonomi. Har ikke råd til å dra på hytte, kino, leos osv hver dag i 1 uke som forventes. I ferien skal man jo h a det gøy og IKKE være hjemme i alle fall! Jeg er syk i tillegg. Planen var at ungene skulle på SFO! Men de er så skuffa og jeg føler meg som verdens verste forelder. Disse pålagte feriene legger opp til utenforskap og forventninger fra andre. haaater det!!! lurer på om jeg noen gang kommer til å glede meg til en helg eller ferie igjen!! Anonymkode: f44ed...c0d jeg elsker ferier ❤️ Anonymkode: 79639...f14
Anonym6789 Skrevet 25. februar 2022 #37 Skrevet 25. februar 2022 Vi har heller ikke hytte, og selvfølgelig kunne jeg tenkt meg en hytte, men jeg føler ikke at noen legger noe press på meg fordi "alle" har hytte. Kjenner heller ikke til at det må være kino, badeland osv hver dag i ferien. Her leker ungene sammen, og syns det er deilig nok med skolefri. Det blir hva man gjør det til, tenker jeg.. 2
Hareena Skrevet 25. februar 2022 #38 Skrevet 25. februar 2022 Halvparten av nordmenn har tilgang til hytte. https://www.nettavisen.no/okonomi/hyttelandet-norge/s/12-95-3424020518
Mooza Skrevet 25. februar 2022 #39 Skrevet 25. februar 2022 (endret) Jeg var alene med tre små barn etter brudd. Det var ikke mye penger, og slett ingen hytte, men jeg elsket ferier. Bake boller med ungene, sove litt lenger, ha god tid, pakke niste og ta vogna og ungene ut på tur. Når de var eldre så kunne vi gå på kino, på bytur, eller skogstur. Vi har hytte nå, og jeg har ny mann, stort hus og vi har god råd. Feriene er ikke bedre nå enn de var i de gylne årene der jeg og ungene koste oss. Absolutt ikke. Hvem er det du tror du skal leve opp til? Det er ikke alle unger som har hytte, og mine unger trives ikke så godt på hytta. (De er ungdommer så det kan jo ha noe med det å gjøre...) Poenget er; kos deg i ferien. Finn deg en bok og la ungene nyte fri. Hva er det du stresser med? Endret 25. februar 2022 av Mooza 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #40 Skrevet 25. februar 2022 Jeg er datter av en person som var høyt på strå i min barndom, som måtte jobbe i all ferier, og vi hadde ikke tilgang til hytte. For meg høres dette ut som noe nymotens? For meg var ferie å få gå cafe med min forelder, eller et museum. Anonymkode: bc3da...b09
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå