AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #1 Skrevet 25. februar 2022 Jeg prater ikke bokmål for å si det sånn. Jeg snakker ganske bredt og også noe fort. I barnehagen er det 2 faste ansatte som ikke har norsk opphav, og jeg har problemer med kommunikasjonen med disse. Ene av de ansatte forstår meg noe bedre enn hun andre, mens hun andre er det helt krise med. Jeg spør henne om noe, å jeg ser at hun svarer ja- men med et spørsmålstegn. Svarer ja på noe jeg bare forteller osv. Jeg synes dette er krise siden jeg faktisk snakker bokmål innimellom slik at de skal forstå meg bedre. Jeg tenker da på språkutvikling på barna, når de da lærer seg feil ord tidlig i stadiet og eller ikke vil bli forstått. Mitt barn er tidlig ute med språk, både jeg og samboer snakker forskjellige dialekter, men ganske bredt. Jeg sier blandt annet «fole (veldig) så drøvsete (klumsete) ej va no, no fikk ej låkt (vondt)» eller «hjelpe mej så ej atletast (bekymrer)» dette er ikke språk som er fremmed, men jeg vil gjerne at barnet mitt skal forstå flere ord tidlig. Jeg synes det er tungvint og noe rart å hele tiden måtte justere meg når jeg snakker med barnehageansatte, for eksempel: Jeg sier «Ej vet at dere har mye å gjør» istedenfor «Ej vætt at dåkkå he fole mykje å jær» 😂.. for det første høres det helt dustete ut å snakke bokmål på min dialekt, og for det andre så er det flaut om noen hører meg. Heldigvis er det flere barnehageansatte som er «bygdinger» og som snakker norsk.. Anonymkode: 8aab1...7ea
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #2 Skrevet 25. februar 2022 Jeg er norsk og tror jeg hadde slitt med å forstå deg jeg og 😊 Anonymkode: 465ac...887 38 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #3 Skrevet 25. februar 2022 Barn tilpasser seg raskt. Regner med det er flere norsktalende voksne i barnehagen hvor barnet ditt går, og barnet ditt og de andre barna har mest sannsynlig en eller to omsorgspersoner i nærheten barnet snakker sitt morsmål med. Om det da er to voksne som snakker gebrokkent tror jeg det skal gå bra 😊 Et barn kan ta til seg uriktig språk, men det retter seg fort opp igjen når de hører andre si den riktige uttalen eller formuleringen rundt seg. De er som svamper! Litt uheldig mtp kommunikasjonen mellom dere voksne, det er jo en fordel at de skjønner hva du sier, og særlig når du tilpasser språket ditt såppass. Jeg vet at mange som lærer norsk sier de lærer best av å være med barn, og det har jeg selv hørt i bhg hvor ungene min går, og jeg har blitt mektig imponert av hun ene som har lært seg masse på kort tid. Anonymkode: 4990c...eb0
Daria Skrevet 25. februar 2022 #4 Skrevet 25. februar 2022 (endret) *leste for fort* Endret 25. februar 2022 av Daria 1
Jadzia Skrevet 25. februar 2022 #5 Skrevet 25. februar 2022 Jeg har «bokmåls»dialekt, og her hadde jeg samme problemet med ene ansatte i barnehagen. Selv om dialekta er lett å forstå, så grunnet det i at jeg snakket alt for fort! Jeg senka hastigheten, og prøvde å snakke tydeligere, og da løsna det. Jeg og har dialektord jeg vil ungene skal ha med seg, og et får de selv om de i barnehagen ikke bruker det. Minsten min har i all hovedsak gått i barnehage med en norsk og to med gebrokkent fra to ulike land som ansatt. Alle vikarer har vært gebrokne. Han er rå i språk og dialekter likevel. Hvis du ønsker at barnet ditt skal lære din dialekt, så er det ditt ansvar å lære det bort. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #6 Skrevet 25. februar 2022 Er måten du prater på normen eller uvanlig der du bor? Anonymkode: e649d...104 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #7 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er måten du prater på normen eller uvanlig der du bor? Anonymkode: e649d...104 Alle forstår meg, noen ord som «atletast og drøvsete» er hjemstedsord de ikke sier her. Jeg bor ikke i Oslo, da hadde jeg slitt med å blitt forstått 😂 Anonymkode: 8aab1...7ea 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #8 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er norsk og tror jeg hadde slitt med å forstå deg jeg og 😊 Anonymkode: 465ac...887 Så lenge man bor på forskjellige stedet snakker man forskjellig. Det du bor vil nok de fleste forstå deg. Utenfor de som snakker gebrokkent Anonymkode: 8aab1...7ea
Gjest Hottentått Skrevet 25. februar 2022 #9 Skrevet 25. februar 2022 Jeg er norsk og hadde ikke skjønt hva du sa 😂 Du MÅ jo ikke snakke så bred dialekt til noen som har mer enn nok med å forstå "vanlig" norsk. Da tilpasser man seg, det er vanlig folkeskikk. Vi har flere venner i England og selvom vi er relativt gode i engelsk tilpasser de måten de prater på så vi skal forstå lettere. Så jeg syns heller du skal tilpasse deg. Hvis du oppriktig er bekymret for at barna i bhg skal lære feil norsk så må du ta opp dette med styrer, for det skal jo ikke være slik.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #10 Skrevet 25. februar 2022 Hottentått skrev (Akkurat nå): Jeg er norsk og hadde ikke skjønt hva du sa 😂 Du MÅ jo ikke snakke så bred dialekt til noen som har mer enn nok med å forstå "vanlig" norsk. Da tilpasser man seg, det er vanlig folkeskikk. Vi har flere venner i England og selvom vi er relativt gode i engelsk tilpasser de måten de prater på så vi skal forstå lettere. Så jeg syns heller du skal tilpasse deg. Hvis du oppriktig er bekymret for at barna i bhg skal lære feil norsk så må du ta opp dette med styrer, for det skal jo ikke være slik. Om du leser så skriver jeg at jeg tilpasser meg de som ikke snakker så bra norsk. Anonymkode: 8aab1...7ea
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #11 Skrevet 25. februar 2022 Dersom du snakker annerledes enn flertaller der du bor, er det ditt ansvar å tilpasse deg. Folk som har norsk som andre/tredjespråk må slippe å lære seg alle slags rare dialekter fordi en person de må forholde seg til i to år snakker uforståelig. Dersom du snakker det som er vanlig der du bor, bør de prøve å lære seg den ene dialekten. Men du bør fortsatt tilpasse deg mens de lærer. Anonymkode: 6b5d5...d5e 4
Tanuki Skrevet 25. februar 2022 #12 Skrevet 25. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Om du leser så skriver jeg at jeg tilpasser meg de som ikke snakker så bra norsk. Anonymkode: 8aab1...7ea så hva er egentlig problemet da? 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #13 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dersom du snakker annerledes enn flertaller der du bor, er det ditt ansvar å tilpasse deg. Folk som har norsk som andre/tredjespråk må slippe å lære seg alle slags rare dialekter fordi en person de må forholde seg til i to år snakker uforståelig. Dersom du snakker det som er vanlig der du bor, bør de prøve å lære seg den ene dialekten. Men du bør fortsatt tilpasse deg mens de lærer. Anonymkode: 6b5d5...d5e Som jeg skriver så må du lese hva jeg skriver. Jeg skriver at jeg tilpasser meg de som snakker dårlig norsk. De som kommer herifra kan dielekten. Anonymkode: 8aab1...7ea
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #14 Skrevet 25. februar 2022 Tanuki skrev (1 minutt siden): så hva er egentlig problemet da? Problemet et at det er vanskelig å kommunisere med de som snakker dårlig norsk. Anonymkode: 8aab1...7ea
Gjest Hottentått Skrevet 25. februar 2022 #15 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om du leser så skriver jeg at jeg tilpasser meg de som ikke snakker så bra norsk. Anonymkode: 8aab1...7ea Da forstår ikke jeg problemet🤷♀️
Tanuki Skrevet 25. februar 2022 #16 Skrevet 25. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Problemet et at det er vanskelig å kommunisere med de som snakker dårlig norsk. Anonymkode: 8aab1...7ea da for du heller ta å kommunisere med dem som snakker bedre norsk da. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #17 Skrevet 25. februar 2022 Kommunikasjon handler om å bli forstått og ikke en menneskerett å snakke sin dialekt overalt. Jeg har bodd i utlandet og ulike steder i Norge og alt handler om å tilpasse seg. Er jeg i Sverige snakker jeg mye svensk, jeg tilpasser min norske dialekt i Norge når jeg er ulike steder, jeg er veldig bevisst hvem jeg prater med. Jeg fjerner veldig hjemlige ord jeg ikke forventer alle forstår. På samme måte som jeg prater helt ulikt på jobben min og hjemme, der mine kollegaer alle er vant til sjargongen og faguttrykk osv som jeg ikke kunne brukt hjemme. Så prater jeg med noen uten norsk som morsmål hadde jeg fjernet alt av dialektord. Jeg prater også ulikt med barn, jeg tilpasser barns ordforråd. Anonymkode: 9808e...ba4 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #18 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg prater ikke bokmål for å si det sånn. Jeg snakker ganske bredt og også noe fort. I barnehagen er det 2 faste ansatte som ikke har norsk opphav, og jeg har problemer med kommunikasjonen med disse. Ene av de ansatte forstår meg noe bedre enn hun andre, mens hun andre er det helt krise med. Jeg spør henne om noe, å jeg ser at hun svarer ja- men med et spørsmålstegn. Svarer ja på noe jeg bare forteller osv. Jeg synes dette er krise siden jeg faktisk snakker bokmål innimellom slik at de skal forstå meg bedre. Jeg tenker da på språkutvikling på barna, når de da lærer seg feil ord tidlig i stadiet og eller ikke vil bli forstått. Mitt barn er tidlig ute med språk, både jeg og samboer snakker forskjellige dialekter, men ganske bredt. Jeg sier blandt annet «fole (veldig) så drøvsete (klumsete) ej va no, no fikk ej låkt (vondt)» eller «hjelpe mej så ej atletast (bekymrer)» dette er ikke språk som er fremmed, men jeg vil gjerne at barnet mitt skal forstå flere ord tidlig. Jeg synes det er tungvint og noe rart å hele tiden måtte justere meg når jeg snakker med barnehageansatte, for eksempel: Jeg sier «Ej vet at dere har mye å gjør» istedenfor «Ej vætt at dåkkå he fole mykje å jær» 😂.. for det første høres det helt dustete ut å snakke bokmål på min dialekt, og for det andre så er det flaut om noen hører meg. Heldigvis er det flere barnehageansatte som er «bygdinger» og som snakker norsk.. Anonymkode: 8aab1...7ea Så, problemet er at det høres dustete ut for deg å snakke på bokmål (som for øvrig ikke er et talespråk eller en dialekt) og at det i tillegg er flaut hvis noen hører deg? Jeg håper du har noen du kan snakke med som kan hjelpe deg med disse utfordringene i hverdagen din❤️ Anonymkode: 2e306...95b 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #19 Skrevet 25. februar 2022 På den andre siden så hadde jeg valgt å ikke kommunisere med de i barnehagen som jeg ikke klarer å kommunisere med. Ikke alltid at det er dårlige norskkunnskaper som ligger bak den dårlige kommunikasjonen. Har vært ansatte i barnas barnehage som har vært så norsk som det går og som det har vært håpløse å prate med og man bare prater forbi, noen ganger er man også bare ulike typer. Anonymkode: 9808e...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #20 Skrevet 25. februar 2022 Jeg er norsk og har hadde slitt med å forstå deg. De færreste snakker så bredt. At bhg ansatt ikke forstår deg må du ta på din egen kappe. Tilpass deg stedet/dialekten der du bor. Anonymkode: 6ab7c...d93 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå