Krakilsk Skrevet 25. februar 2022 #1 Del Skrevet 25. februar 2022 Nysgjerrig semi-nybegynner innen løping her 🙋🏼♀️ Har så langt løpt kun for moro skyld, og da er det jo gøyest å bare kjøre på med masse spurter og hele tiden teste grensene…men nå føler jeg meg klar for å begynne å gjøre det skikkelig, og har skjønt at roooolig langløping er greia. Men tingen er, for at jeg skal holde meg under sone 3 så blir det jo innmari rolig jogging, til den graden at det overhode ikke føles som løping i det hele tatt. Skal det virkelig gå så treigt? Jeg føler meg jo helt parkert der jeg jogger rundt i gangtempo Derav nysgjerrig på hvor langsomt/fort andre løper i de lave pulssonene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #2 Del Skrevet 25. februar 2022 Kan ikke løpe i sone 1, pulsen går opp i 2 om jeg løper. Går ikke ann å løpe sakte nok. I sone 2 løper jeg gjerne i 8-8,5 km/min. Det er dritsakte, ja, oppvarmingstempo, og føles litt humpete. Anonymkode: a305d...1f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krakilsk Skrevet 25. februar 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan ikke løpe i sone 1, pulsen går opp i 2 om jeg løper. Går ikke ann å løpe sakte nok. I sone 2 løper jeg gjerne i 8-8,5 km/min. Det er dritsakte, ja, oppvarmingstempo, og føles litt humpete. Anonymkode: a305d...1f7 Godt å høre at det ikke bare er meg 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 25. februar 2022 #4 Del Skrevet 25. februar 2022 Jeg var i god form før korona, men har sittet på rompa siste to årene før jeg tok meg i nakken i desember og begynte å trene meg opp igjen. Måtte titte på de siste øktene mine, og den siste økta kjørt med gjennomsnittlig sone 1 puls og sone 2 puls ble (samme 5k runde som ble løpt). Sone 1: 6min 45 sek/km (9,3km/t) Sone 2: 5min 50 sek/km (ca 11 km/t) Men det er også dagsavhengig. Har jeg trent tungt dagen før, eller er litt tufs i formen kan pulsen skyte i været på "sone 1 fart". Jeg sliter med knærne så jeg kan ikke løpe mer enn 5k av gangen når jeg løper på vinterføre og asfalt om jeg vil løpe noen ganger i uka. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #5 Del Skrevet 25. februar 2022 Det går meget sakte i sone 1-2 for min del også, ikke veldig langt unna gangfart. Jeg løper 40-50 km i uka og har gjort det i mange år, så dette handler ikke nødvendigvis om dårlig form. Vil si at sone 1-2 er omtrent to minutter saktere per kilometer enn sone 4-5 for min del. Anonymkode: ce893...8a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #6 Del Skrevet 25. februar 2022 I sone 1 må jeg gå. Går jeg i 7 km/t er jeg i pulssone 1, jogger jeg i samme tempo smetter jeg over i sone 2. Jeg skulle jogge 1 time på mølle her om dagen, og begynte på 8 km/t. Etter 35 minutter måtte jeg ned på 7.5, siden pulsen snek seg opp mot sone 3. Jeg bruker olympiatoppens pulsskala, i den grad det er interessant. Anonymkode: 1f9b9...83f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #7 Del Skrevet 25. februar 2022 Jeg "løper" 1 km på 7 min 45 sekunder i sone 1 (Olympiatoppens intensitetsskala, altså under 72 % av makspuls om jeg husker rett). Garmin og Polar har andre soneinndelinger. Vet ikke hvor fort det går i sone 2, men om jeg skal gjette? Ca 7 min/km. Sone 3 er ihvertfall ca 6 min, men bikker over i sone 4 etter ca en halvtime. Sone 4: Ca 5 min/km (4-800-metere) Sone 5: Ca 4 min 30 sek/km (kortintervaller) Anonymkode: 99dd5...cb9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 25. februar 2022 #8 Del Skrevet 25. februar 2022 Klarer ikke å løpe I sone 1. Men i sone 2 ligger jeg på rundt 6 i pace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thinkywinky Skrevet 25. februar 2022 #9 Del Skrevet 25. februar 2022 Haha, dette er tråden for meg! Nå skal dere få føle dere raske og spreke 😂 Jeg er tung og har hatt utrolig dårlig kondis, men har tatt grep. Nå har jeg begynt på et joggeprogram, og håper og ta musesteg mot å lære meg å like løping. Jeg havner i sone 3!!!! På 7km/t. Jeg må gå for å holde meg i sone 1 og 2. Men jeg rører meg og tenker at med kontinuitet vil jeg se rask bedring. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #10 Del Skrevet 26. februar 2022 Hvis det er helt flatt, på asfalt og vindstille så kan jeg løpe i sone 1 på hastighet på ca. 5:45(10,43km/t) ganske så lenge. Løper hver dag og er alright trent😊 Under her var jeg på en veldig rolig 2 mils langtur hvor farten var 6:37 på km(9km/t ish). Følger Olympiatoppens soneskala og har testet meg på laboratoriet slik at det er riktig. Anonymkode: 0977d...073 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #11 Del Skrevet 27. februar 2022 Jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare å løpe i sone 1 og 2. Klarer ikke gå i sone 1 en gang, med mindre jeg bare tasser litt. Hvis jeg går tur havner jeg i sone 2 med en gang. Føler ikke jeg har spesielt dårlig kondis heller. Trener en del, også kondisjonsøkter hvor pulsen blir høy og jeg blir andpusten. Anonymkode: 57bff...894 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #12 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare å løpe i sone 1 og 2. Klarer ikke gå i sone 1 en gang, med mindre jeg bare tasser litt. Hvis jeg går tur havner jeg i sone 2 med en gang. Føler ikke jeg har spesielt dårlig kondis heller. Trener en del, også kondisjonsøkter hvor pulsen blir høy og jeg blir andpusten. Anonymkode: 57bff...894 Har du justert til faktisk maxplus? Anonymkode: 1f9b9...83f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #13 Del Skrevet 27. februar 2022 Det skjedde med meg og når jeg brukte polar sine automatiske soner, hjalp ikke å justere makspuls. Nå har jeg justert sonene manuelt i hht. Olympiatoppen og da er sone 2 blitt mye høyere og tilsvarer polar sin sone 3. Anonymkode: cd04b...e12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 27. februar 2022 #14 Del Skrevet 27. februar 2022 Sone 1 altså snakketempo går på rundt 4 min. pr. km. I terrenget selvfølgelig med lavere tempo. I fjellet ca. 500 - 700 hm. pr. time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #15 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du justert til faktisk maxplus? Anonymkode: 1f9b9...83f Nei, det har jeg jo ikke gjort.. merker ofte at klokka mener jeg har ligget på høyeste intensitet, mens jeg selv på ingen måte føler at jeg har vært oppe mot maks. Anonymkode: 57bff...894 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krakilsk Skrevet 27. februar 2022 Forfatter #16 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det skjedde med meg og når jeg brukte polar sine automatiske soner, hjalp ikke å justere makspuls. Nå har jeg justert sonene manuelt i hht. Olympiatoppen og da er sone 2 blitt mye høyere og tilsvarer polar sin sone 3. Anonymkode: cd04b...e12 Hvordan fikk du justert sonene manuelt på polar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #17 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det har jeg jo ikke gjort.. merker ofte at klokka mener jeg har ligget på høyeste intensitet, mens jeg selv på ingen måte føler at jeg har vært oppe mot maks. Anonymkode: 57bff...894 Da har du nok svaret på "provlemet". Estimert maxpuls kan bomme med opptil 20 pulsslag. Anonymkode: 1f9b9...83f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #18 Del Skrevet 27. februar 2022 Krakilsk skrev (4 timer siden): Hvordan fikk du justert sonene manuelt på polar? Jeg gikk inn på profilen min til polar på nettsiden til klokka, altså flow.polar.com. Der var det en egen fane (konto) hvor jeg kunne justere sonene for hver aktivitet (sportspofiler) som roing løping, hiit ++ Tok utgangspunkt i min makspuls og justerte da hver sone i hver aktivitet i hht. Olympiatoppen Anonymkode: cd04b...e12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krakilsk Skrevet 27. februar 2022 Forfatter #19 Del Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gikk inn på profilen min til polar på nettsiden til klokka, altså flow.polar.com. Der var det en egen fane (konto) hvor jeg kunne justere sonene for hver aktivitet (sportspofiler) som roing løping, hiit ++ Tok utgangspunkt i min makspuls og justerte da hver sone i hver aktivitet i hht. Olympiatoppen Anonymkode: cd04b...e12 Takk! 🙏🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #20 Del Skrevet 27. februar 2022 For meg tok det ca et halvt år med løping før jeg faktisk kunne løpe (istedenfor løpe/gå) i sone 1. Og det var først når jeg bikket 40 km/u at det ble skikkelig lett trening, som å spasere en rolig tur. Så nå satser jeg på å få vekten ned (litt overvektig ifølge BMI-skalaen) og tempoet opp! Fokuserer på noen få økter med litt høyere intensitet, men mest rolig✅ Anonymkode: 99dd5...cb9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå