Gå til innhold

Når den ene har vært gift før

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg giftet meg som ung og dum 19 åring, relativt kontrollert av en som var flere år eldre enn meg. Ble skilt igjen da jeg var 24. Nå er jeg 33, og har møtt mannen i mitt liv. 

Vi planlegger kirkebryllup. Det var et oppriktig feilgrep av meg å gifte meg den gangen, og jeg skulle gjerne hatt det ugjort. Min samboer ser meg heldigvis ikke som oppbrukt, og han vil gjerne oppleve kirkebryllup. Skal vi la det være da, for en feil jeg gjorde for 14 år siden? 

Jeg tenker at folk skal få lov til å bestemme slikt selv. Og jeg mener det blir noe annet dersom man har vært gift med 3 forskjellige fra man var 40-50, man gifter seg jo ikke med en hver man møter, og etterhvert med alderen bør man jo klare å ta mer rasjonelle valg. 

Anonymkode: afc2b...d79

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tidligere vært forlover i et bryllup vi visste var et feil valg (som var en rar opplevelse i seg selv), hadde med glede vært forlover i et storslått bryllup for henne igjen. Med tanke på skilsmissestatistikken i dag tror jeg ikke folk tar "til døden skiller oss ad" så veldig alvorlig lengre, alt må ikke tolkes bokstavelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theoneandonly skrev (Akkurat nå):

Jeg har tidligere vært forlover i et bryllup vi visste var et feil valg (som var en rar opplevelse i seg selv), hadde med glede vært forlover i et storslått bryllup for henne igjen. Med tanke på skilsmissestatistikken i dag tror jeg ikke folk tar "til døden skiller oss ad" så veldig alvorlig lengre, alt må ikke tolkes bokstavelig.

Det er nok ikke det dette handler om.

Men jeg har tre ganger nå opplevd at brudgommens far nærmest bare har har byttet ut brudens navn i talen sin. At presten i kirka snakker om den spesielle kjærligheten de har (for andre gang). At brudgommen danser akkurat den samme innøvde dansen. At forloveren kommer med akkurat de samme poengene.

Det blir bare noe merkelig med hele settingen. 

Anonymkode: 861fa...25f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men jeg har tre ganger nå opplevd at brudgommens far nærmest bare har har byttet ut brudens navn i talen sin. At presten i kirka snakker om den spesielle kjærligheten de har (for andre gang). At brudgommen danser akkurat den samme innøvde dansen. At forloveren kommer med akkurat de samme poengene.

Da synes jeg det handler mer om at de som er rundt gjør en dårlig "jobb" enn at man er oppbrukt (som nevnt tidligere i tråden) og at man ikke kan ha et stort bryllup. 

Og skjønner godt at det må oppleves merkelig 😅

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theoneandonly skrev (1 minutt siden):

Da synes jeg det handler mer om at de som er rundt gjør en dårlig "jobb" enn at man er oppbrukt (som nevnt tidligere i tråden) og at man ikke kan ha et stort bryllup. 

Og skjønner godt at det må oppleves merkelig 😅

Jeg har vært voksen i 20+ år, og derfor vært med på en del sermonier. Et bryllup er, for de som ser på utenfra, ganske generisk.

Presten har sitt han må gjennom, det blir ofte en tale om kjærligheten som er temmelig lik fra gang til gang. Brudgommens far har bare så og så mange minner fra brudgommens barndom, og setter gjerne pris på de samme tingene og opplevelsene som ha gjorde for 10 år siden. Mulig han bytter ut "første julemiddag med Anne", med "første påsketur med Ida". Men "ser hvor mye dere betyr for hverandre", og "Anne/Ida er fortsatt ikke så begeistret for lutefisk, men det skal vi nok fikse", sniker seg gjerne inn likevel. Og det er før jeg begynner med å oppsummere hva jeg har opplevd fra brisne forlovere... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, må absolutt ikke tone ned.

Jeg har vært gift før. Når vi forlovet oss så sa jeg rett ut at om han ønsket stort bryllup så kunne vi gå for det. Det er jo ikke hans feil at jeg desverre hadde gjort det før. Og jeg syns det er veldig viktig å ikke frata den andre drømmebryllupet. 

Vi endte opp med et lite bryllup fordi han ønsket det, og jeg må innrømme jeg var glad for det. Liker ikke å planlegge bryllup, det er noe stress. Strålende fornøyd med et lite bryllup, det ble mye mer personlig og koselig enn det første jeg hadde.

Anonymkode: bde0d...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan gjøre akkurat som man vil, og man bør innse at andre vil ha meninger om de valgene man gjør uansett, så det gjelder å ta de valgene man er fornøyd med og kan stå for. Dessuten kan det være lurt å innse at når man gifter seg med noen som har vært gift tidligere, så innebærer det at det også har vært et bryllup før som venner og slektninger har vært med på, har minner om og kan finne på både å nevne og å sammenligne uten at det er vondt ment.

Endret av Daria
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og ei diger kjerring som for andre gang kler seg i prinsessekjole som av typen hun etter tre unger fra et tidligere ekteskap ikke helt kler lengre....

Gud, det var kleint.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg giftet meg som ung og dum 19 åring, relativt kontrollert av en som var flere år eldre enn meg. Ble skilt igjen da jeg var 24. Nå er jeg 33, og har møtt mannen i mitt liv. 

Vi planlegger kirkebryllup. Det var et oppriktig feilgrep av meg å gifte meg den gangen, og jeg skulle gjerne hatt det ugjort. Min samboer ser meg heldigvis ikke som oppbrukt, og han vil gjerne oppleve kirkebryllup. Skal vi la det være da, for en feil jeg gjorde for 14 år siden? 

Jeg tenker at folk skal få lov til å bestemme slikt selv. Og jeg mener det blir noe annet dersom man har vært gift med 3 forskjellige fra man var 40-50, man gifter seg jo ikke med en hver man møter, og etterhvert med alderen bør man jo klare å ta mer rasjonelle valg. 

Anonymkode: afc2b...d79

Enig med deg! Jeg hadde ikke tenkt noe negativt om at du hadde kirkebryllup en gang til. 
Ikke hør på negativiteten. Noen må bare finne noe negativt i alt, og det er jo dem det er synd på.

Nyt bryllupet ditt ❤️ 

Anonymkode: ce990...4fb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (5 minutter siden):

Og ei diger kjerring som for andre gang kler seg i prinsessekjole som av typen hun etter tre unger fra et tidligere ekteskap ikke helt kler lengre....

Gud, det var kleint.

Og man lurer på hvorfor barn mobber… 💔 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og man lurer på hvorfor barn mobber… 💔 

Vel, jeg lurer på hva forlover og mora tenkte på da de sa i brudebutikken at hun så bra ut i den....

Kanskje de sa det for å drite henne ut i bryllup nr 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (36 minutter siden):

Vel, jeg lurer på hva forlover og mora tenkte på da de sa i brudebutikken at hun så bra ut i den....

Har det noe å si så lenge bruden følte seg vakker? Syns det er flott man kan få gå i akkurat hva man vil på bryllupsdagen sin. Enda bedre om man ikke trenger å få andres bekreftelse, altså å ha selvtilliten på plass.

Syns ikke noe om å snakke stygt om hva brudeparet velger å kle seg i.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navani skrev (13 timer siden):

Har det noe å si så lenge bruden følte seg vakker? Syns det er flott man kan få gå i akkurat hva man vil på bryllupsdagen sin. Enda bedre om man ikke trenger å få andres bekreftelse, altså å ha selvtilliten på plass.

Følt seg vakker....

Navani skrev (13 timer siden):

Syns ikke noe om å snakke stygt om hva brudeparet velger å kle seg i.

Vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O.G. skrev (14 timer siden):

Sier den evige single!!

Anonymkode: cdcf7...01c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sier den evige single!!

Anonymkode: cdcf7...01c

Heller evig singel enn feit og diger i brudekjole i kirkebryllup nr to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme det vel. Toastmaster får vel bare starte talene med å ønske halve forsamlingen velkommen tilbake 😛 

Folk får ha det bryllupet de vil, jeg reagerer ikke på om folk er skilt eller bruker hvitt når de ikke er jomfru eller ikke har holdt sitt ord til Jesus.

Jeg kan gjerne dømme (inni meg) alt fra maten til bandet, men at det er bryllup nummer to for den ene eller begge og at dette liksom skal bety at de "må" feire (eller ikke feire) på den ene eller andre måten, det er jeg ikke med på. 

Endret av Cuntzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var et brylupp der det var brudas TREDJE. Bhun sa at alle gode ting er tre i talen sin. De er skilt nå. 

Anonymkode: 75324...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (15 timer siden):

Gud, det var kleint.

Off, har vært i et slikt. Typ 300 kilo skviset inn i en kjole str 40. Kvalmt. 

Anonymkode: 75324...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det må da være ganske ubehagelig å stå der oppe ved alteret og love Gud og hvermannsen at man skal holde sammen livet ut for andre eller tredje gangen til en ny person? Det hadde ikke jeg hatt mage til i hvert fall.

Jeg er i mot kirkebryllup generelt, med mindre man er personlig kristen. Tinghus eller ambassade holder lenge.

Anonymkode: 996a5...9f7

Helt enig! 

Anonymkode: 9e29b...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære tid, her var det mange surmaga folk! 😳 Jeg gifta meg ung, i begynnelsen av 20-årene. Stort bryllup, full pakke. Åpenbart en feil, da han var utro 1,5 år senere... 

5 år senere fant jeg mitt livs kjærlighet, og vi gifta oss 10 år etter første bryllup. Enda større/finere/bedre bryllup. Mange av mine gjester hadde vært i mitt første bryllup, men ikke et eneste ord ble nevnt om det. Så mange av mannens familie vet ikke at jeg har vært gift før. I bryllupet var det kun smil og glede, og mine gjester unnet meg virkelig å finne kjærligheten på nytt etter alt jeg gikk gjennom med første ekteskap. Så, det går veldig fint, å kjøre stort bryllup to ganger! Det var veldig mye gøyere med riktig mann!

Anonymkode: 75091...d3b

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...