Gå til innhold

Hva tenker dere er belastende navn ? ser dere skriver det mye her

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vondt å lese for oss som har en Anders født lenge før Utøya. Jeg stemmer for å ta navnet tilbake og gi det en positiv klang igjen. Det er et stødig og fint navn, også kan vi heller bruke Fjotolf om han andre som ødela for alle fine Anders rundt omkring.

Anonymkode: 72770...dd8

Signerer denne. Kjenner virkelig  utelukkende bra folk som heter Anders👍 Tilsvarende trenger ikke Fillip bli et belastende navn kun fordi en stk Fillip gjorde terrorhandling.

Disse er heller unntak.

Nå skal det sies at jeg kjenner to stk Johnny også, som av mange betraktes som et belastet navn.. Begge er ressurssterke, smarte, ryddige typer med ansvarsfulle jobber/verv og streite liv. Kommer fra gode hjem gjør de også. Så det er unødvendig å generalisere/plassere mennesker ut fra navn. 

Anonymkode: 1f9c7...b2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da jeg var yngre var det disse pøbelnavna som gikk igjen på guttene - enten alene eller i en eller annen dobbelvariant: Ronny, Roger, Kim, André, Remi, Kent, Kenneth, Tim, Raymond, Tony, Kai. Disse guttene var ofte tilknyttet tatermiljøet/reisende her jeg bor.

Av jentenavn var det Michelle, Renathe, Angelica, Charlotte, Melissa, Therese, Jeanette, Marita, Lene, Sandra. Disse var døtre av enslige, arbeidsledige mødre, eller av mødre som var frisører og røyka med begge hendene 😂

Det er vanskelig å komme unna at disse menneskene stort sett kom fra familier med foreldre i lavtlønnede yrker, trygdede alenemødre eller andre litt trøblete bakgrunner - uansett hvor dømmende det høres ut.

Anonymkode: 7f1c1...ec7

Litt artig da, jeg heter Marita, har foreldre som er gift, høyt utdannet og gode jobber. Bestevenninnen min heter Lene, og det samme gjelder henne😆 Vi er barn av 80 tallet. 

Anonymkode: 97959...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg synes det er forskjell på belastende navn og navn man bare forbinder med negative ting/lavstatus-navn. Jeg er enig i at f.eks. Ronny er et lavstatusnavn, men jeg kjenner flere helt normale mennesker som heter det, og jeg synes ikke det er et belastende navn - selv om det vel bare er den som heter det selv som kan vurdere om det er belastende.

Belastende navn vil jeg si enten er Vidkun og andre navn som nesten utelukkende knyttes til historiske skikkelser med dårlig ettermæle, eller navn som betyr noe stygt på språk(ene) som snakkes/forstås i det landet man bor i. F.eks. er Drita et albansk jentenavn, og sikkert fint å hete der, men i Norge vil jeg si det er et belastende navn.

Belastende navn = navn som det er vondt/kjipt/flaut å hete. Ikke navn mange synes høres lavstatus ut.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 0.31):

Mannen min har André som mellomnavn, og det synes jeg er så grusomt, haha! Føler det er et sånt navn som mange bare slang på, i alle mulige kombinasjoner. 

Ellers liker jeg ikke så veldig «kreative» navn som Chrisander, Chander, Maximillian, Nathaniel, Naia osv. Har også lite til overs for sukkersøte navn som Isabella, Michelle, osv.

Da jeg fikk barn som 18 åring for 15 år siden stode det mange merkelige navn på lista. Glad jeg ikke fikk de igjennom! Det endrer seg jo gjennom livet hva man liker.. Nå har jeg sansen for Solveig, Marianne, Nestor osv.

Anonymkode: 7c112...408

André er jo et kjempe fint navn?? Gjetter det er fornavnet som er skikkelig stygt 😂

Må helt ærlig si meg helt uenig i Marianne, konete og billig kopi av Karianne.

Men, denne tråden handlet ikke om hvilke navn en liker….

Så for å svare på spørsmålet:

Ronny, Daniel, Atle, Roald, Thim og Christer. 
Cecilie, Tanja, Lene/Lena, Janne, Birgitte og Cathrine 

Anonymkode: 6ef78...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (22 timer siden):

Pakistanske navn er fine! 😊

Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

André er jo et kjempe fint navn?? Gjetter det er fornavnet som er skikkelig stygt 😂

Må helt ærlig si meg helt uenig i Marianne, konete og billig kopi av Karianne.

Men, denne tråden handlet ikke om hvilke navn en liker….

Så for å svare på spørsmålet:

Ronny, Daniel, Atle, Roald, Thim og Christer. 
Cecilie, Tanja, Lene/Lena, Janne, Birgitte og Cathrine 

Er vel heller omvendt - Karianne som er en kopi av Marianne?

Synes for øvrig ingen av dem er "belastende". 

Anonymkode: 975bc...917

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Men er det sånn at dobbeltnavn automatisk betyr trøbbel/lavklasse? Er det belastende navn med en gang det er dobbelt?

Anonymkode: 7e1ca...5ff

Jeg har dobbeltnavn. Bor i et fint hus på vestkanten i Oslo, tilhører høyere middelklasse. 

Anonymkode: 62609...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Ja det er trash. Spesielt om foreldrene insisterer på at begge navn SKAL bli brukt, gjerne med bindestrek mellom. Heter du feks Solveig Anita, er det selvsagt noe annet enn Lykke-Marielle eller Mie-Antonie

Anonymkode: d91ee...790

Flott da. Da har jeg et trashnavn. Bruker riktignok ikke bindestrek. Bor som sagt på vestkanten i Oslo i et fint hus. 
Jeg har til og med et mellomnavn og etternavn som er under 200-grensen på navn.
Du føler deg ganske bra siden du rakker ned på folk? Jeg vet at det er mange store fjell i Norge – kanskje dra hjem til Trollheimen.

Anonymkode: 62609...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders er et stødig og solid navn, at noen er så tåpelige at de lar den Fjotolf-fyren overstyre det, er utenfor min fatteevne.

Kjenner såpass mange fine typer som heter Anders, at det navnet overhodet ikke forbindes med noe belastende. Det samme kan jeg si om veldig mange av de andre navnene som blir nevnt i tråden. De eneste navnene jeg ikke liker så godt, er de som unge, naive foreldre dikter opp til barna sine for at de skal være "spesielle".

Anonymkode: f83e9...f82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...