nordnorsk Skrevet 22. februar 2022 #1 Del Skrevet 22. februar 2022 (endret) Kan det virkelig stemme at så mange av de med mangel blir alvorlig eller kritisk syk? Jeg fikk påvist lav D-vitamin (verdier under 20) for ikke lenge siden og testet i går positivt for korona. Er allerede ganske dårlig med feber og plager fra brystet, men ble jo veldig redd nå for at det kan utvikle seg. Tar tilskudd nå, men rekker jo ikke å få opp lageret så veldig fort. https://www.nrk.no/trondelag/ny-forskning_-fant-igjen-sammenheng-mellom-vitamin-d-og-covid-19-1.15854838 Endret 22. februar 2022 av nordnorsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamasitas Skrevet 22. februar 2022 #2 Del Skrevet 22. februar 2022 nordnorsk skrev (1 minutt siden): Kan det virkelig stemme at så mange av de med mangel blir alvorlig eller kritisk syk? Jeg fikk påvist lav D-vitamin (under 20) for ikke lenge siden og testet i går positivt for korona. Er allerede ganske dårlig med feber og plager fra brystet, men ble jo veldig redd nå for at det kan utvikle seg. Tar tilskudd nå, men rekker jo ikke å få opp lageret så veldig fort. https://www.nrk.no/trondelag/ny-forskning_-fant-igjen-sammenheng-mellom-vitamin-d-og-covid-19-1.15854838 Lykke til, det kommer til å gå bra!❤ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunique Skrevet 22. februar 2022 #3 Del Skrevet 22. februar 2022 Er vel det flere 'konspirasjonsteoretikere' har ment lenge, at D vitaminer er essensielle for å motarbeide covid. 10 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 22. februar 2022 #4 Del Skrevet 22. februar 2022 (endret) 1 hour ago, Tunique said: Er vel det flere 'konspirasjonsteoretikere' har ment lenge, at D vitaminer er essensielle for å motarbeide covid. Essensiell er neppe riktig ord. At D-vitaminmangel gjør folk mer mottagelige for infeksjoner er gammelt nytt, og ikke på noen måte overraskende. Det er derfor heller ikke overraskende at man gjør slike funn som i den israelske studien det snakkes om her. Men dette er en observasjonsstudie, som ikke sier noe om noen årsakssammenheng, men at man har gjort dette funnet. Ja, dette er en faktor. Nei, man kan hverken forebygge eller kurere covid-19 med vitamin D. Men disse funnene bekrefter det vi i utgangspunktet vet, nemlig at normale D-vitaminnivåer gir en viss motstandskraft mot alvorlig forløp av infeksjonssykdom. Vi ser at det nå er sterk evidens for at dette også gjelder covid-19. Den eneste helt sikre konklusjonen man kan trekke av dette, er at det er lurt å ta tilskudd av vitamin D i vinterhalvåret i Norge. Endret 22. februar 2022 av Robert Koch Presiserte en formulering. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 22. februar 2022 #5 Del Skrevet 22. februar 2022 1 hour ago, nordnorsk said: Kan det virkelig stemme at så mange av de med mangel blir alvorlig eller kritisk syk? Ta det med ro. Observasjonene du viser til, er observasjoner. Det er et hyppig forekommende funn, men det sier ikke at man får et alvorlig eller kritisk forløp utelukkende på grunn av D-vitaminmangel. Det er veldig mange andre faktorer i spill, og konklusjonen du antyder, finnes det ikke grunnlag for å trekke. Det er ikke påvist noen årsakssammenheng, men funnet en sammenfallende tendens. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordnorsk Skrevet 22. februar 2022 Forfatter #6 Del Skrevet 22. februar 2022 Robert Koch skrev (43 minutter siden): Ta det med ro. Observasjonene du viser til, er observasjoner. Det er et hyppig forekommende funn, men det sier ikke at man får et alvorlig eller kritisk forløp utelukkende på grunn av D-vitaminmangel. Det er veldig mange andre faktorer i spill, og konklusjonen du antyder, finnes det ikke grunnlag for å trekke. Det er ikke påvist noen årsakssammenheng, men funnet en sammenfallende tendens. Jeg antyder vel ingen konklusjon her, men gjør heller det motsatte ved å stille spørsmål og stille meg tvilende. Denne tendensen er likevel urovekkende i min situasjon. Men skal prøve å ta det med ro, takk☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 22. februar 2022 #7 Del Skrevet 22. februar 2022 (endret) 2 hours ago, Robert Koch said: Ta det med ro. Observasjonene du viser til, er observasjoner. Det er et hyppig forekommende funn, men det sier ikke at man får et alvorlig eller kritisk forløp utelukkende på grunn av D-vitaminmangel. Det er veldig mange andre faktorer i spill, og konklusjonen du antyder, finnes det ikke grunnlag for å trekke. Det er ikke påvist noen årsakssammenheng, men funnet en sammenfallende tendens. Om det ikke er årsakssammenheng betyr det at det ikke er sikkert at det hjelper å ta D-vitamintilskudd for å kompensere, ikke at de som har lavt D-vitaminnivå ikke trenger å bekymre seg. Jeg er likevel enig i at det ikke er grunn til alvorlig bekymring, spesielt hvis hun er vaksinert. Undersøkelsene er gjort mens Delta og tidligere varianter dominerte. Nesten ingen vaksinerte blir så syke av Omikron at de må legges inn. Endret 22. februar 2022 av Fakta? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 22. februar 2022 #8 Del Skrevet 22. februar 2022 Ikke så rart om det viser seg å stemme. Ved vitaminmangel, er man mer utsatt for sykdom, og fungerer dårligere generelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 22. februar 2022 #9 Del Skrevet 22. februar 2022 Just now, Fakta? said: At det ikke er en årsakssammenheng betyr at det ikke er sikkert at det hjelper å ta D-vitamintilskudd for å kompensere, ikke at de som har lavt D-vitaminnivå ikke trenger å bekymre seg. Jeg er likevel enig i at det ikke er grunn til alvorlig bekymring, spesielt hvis hun er vaksinert. Undersøkelsene er gjort mens Delta og tidligere varianter dominerte. Nesten ingen vaksinerte blir så syke av Omikron at de må legges inn. Dette er jeg helt enig i. Forøvrig vil nok eventuelle kompenserende tilskudd måtte gis på annen måte enn som kosttilskudd dersom det skulle ha noen avgjørende betydning for forløpet etter symptomdebut. Vi har forøvrig litt dårlig konklusjonsgrunnlag. Jeg tror ikke man uten videre kan ekstrapolere disse resultatene til en generell befolkning. Ser man på land i arktiske og tempererte soner er D-vitaminmangel nokså utbredt, uten at man kan attribuere dette til høyere forekomst av alvorlige sykdomsforløp. Det er mange konfundere som kan tilsløre disse mekanismene. Det hadde vært interessant å se en slik screening med virkelig store utvalg, der man tar med pasienter som ikke har vært innlagt. Forekomsten av D-vitaminmangel hos disse vil kunne være av avgjørende betydning for tolkningen av denne mekanismen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovis Fenja Skrevet 22. februar 2022 #10 Del Skrevet 22. februar 2022 Tunique skrev (6 timer siden): Er vel det flere 'konspirasjonsteoretikere' har ment lenge, at D vitaminer er essensielle for å motarbeide covid. Ja, "konspirasjonsteoretikere" som i leger og forskere. Det har også stått i msm, men da i små notiser. Gud forby om noen klarte å styrke immunforsvaret sitt, for vi har jo vaksiner, så ingen grunn til litt egeninnsats. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 22. februar 2022 #11 Del Skrevet 22. februar 2022 Hvordan D-vitamin påvirker immunforsvaret er beskrevet i en enkel setning i Store Norske Leksikons artikkel om D-vitamin: Sitat Gjennom den aktive formen kalsitriol påvirker D-vitamin genekspresjon og celledeling i enkelte celler, blant annet celler assosiert med immunforsvaret. Immuncellene må altså ha tilgang til D-vitamin for å få til å kunne taste "execute" på genene som utløser celledeling i immunceller. I klartekst betyr det at immunforsvaret hos folk med D-vitaminmangel får problemer med å produsere immunceller. Jo mindre D-vitamin i blodet, desto dårligere fungerer immunforsvaret. At D-vitamin utløser celledeling i immunceller er et faktum som er ubestridt og har vært grundig beskrevet i vitenskapelig litteratur siden 1983. Hvorfor skal det da være nødvendig å bevise at D-vitamin har direkte påvirkning på forløpet av covid-19 for å anbefale folk å øke D-vitaminnivået i blodet? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 22. februar 2022 #12 Del Skrevet 22. februar 2022 2 hours ago, Lovis Fenja said: Ja, "konspirasjonsteoretikere" som i leger og forskere. Det har også stått i msm, men da i små notiser. Gud forby om noen klarte å styrke immunforsvaret sitt, for vi har jo vaksiner, så ingen grunn til litt egeninnsats. Immunforsvaret skal ikke styrkes. Det skal være normalt. Det er ikke noen konspirasjon, men derimot uhyre mange ukvalifiserte meninger om dette. At D-vitamin er en regulerende faktor for immunkompetansen er ikke kontroversielt. 32 minutter siden, Lonehill said: Hvordan D-vitamin påvirker immunforsvaret er beskrevet i en enkel setning i Store Norske Leksikons artikkel om D-vitamin: Immuncellene må altså ha tilgang til D-vitamin for å få til å kunne taste "execute" på genene som utløser celledeling i immunceller. I klartekst betyr det at immunforsvaret hos folk med D-vitaminmangel får problemer med å produsere immunceller. Jo mindre D-vitamin i blodet, desto dårligere fungerer immunforsvaret. At D-vitamin utløser celledeling i immunceller er et faktum som er ubestridt og har vært grundig beskrevet i vitenskapelig litteratur siden 1983. Hvorfor skal det da være nødvendig å bevise at D-vitamin har direkte påvirkning på forløpet av covid-19 for å anbefale folk å øke D-vitaminnivået i blodet? Forskningen dreier seg om den spesifikke betydningen for forløpet av covid-19. Ikke om hvorvidt D-vitamin har noen rolle i immunreguleringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 22. februar 2022 #13 Del Skrevet 22. februar 2022 Robert Koch skrev (8 minutter siden): Forskningen dreier seg om den spesifikke betydningen for forløpet av covid-19. Ikke om hvorvidt D-vitamin har noen rolle i immunreguleringen. Så du mener at det ikke har noen betydning at D-vitaminmangel fører til immunsvikt, så lenge ingen har bevist at D-vitamintilskudd kurerer covid-19? Robert Koch skrev (14 minutter siden): Immunforsvaret skal ikke styrkes. Det skal være normalt. Det er ikke noen konspirasjon, men derimot uhyre mange ukvalifiserte meninger om dette. At D-vitamin er en regulerende faktor for immunkompetansen er ikke kontroversielt. Regulerende faktor for immunkompetansen, du liksom. At vitamin D "er en regulerende faktor for immunkompetansen" (hvor tar du det fra?) er en svært liten del av vitamin D's rolle i immunforsvaret. Uten vitamin D er vi ikke bare immun-inkompetente. Uten vitamin D har vi ikke noe immunforsvar som kan være kompetent til noe som helst. Bør vi ikke fortelle folk at D-vitaminmangel fører til immunsvikt før vi begynner å snakke om et "normalt immunforsvar"? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 22. februar 2022 #14 Del Skrevet 22. februar 2022 16 minutter siden, Lonehill said: Så du mener at det ikke har noen betydning at D-vitaminmangel fører til immunsvikt, så lenge ingen har bevist at D-vitamintilskudd kurerer covid-19? Regulerende faktor for immunkompetansen, du liksom. At vitamin D "er en regulerende faktor for immunkompetansen" (hvor tar du det fra?) er en svært liten del av vitamin D's rolle i immunforsvaret. Uten vitamin D er vi ikke bare immun-inkompetente. Uten vitamin D har vi ikke noe immunforsvar som kan være kompetent til noe som helst. Bør vi ikke fortelle folk at D-vitaminmangel fører til immunsvikt før vi begynner å snakke om et "normalt immunforsvar"? Hva er det du prøver å si med dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 22. februar 2022 #15 Del Skrevet 22. februar 2022 Robert Koch skrev (9 minutter siden): Hva er det du prøver å si med dette? Jeg ser ikke noe poeng i å gjenta meg selv. Sorry. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BethD Skrevet 23. februar 2022 #16 Del Skrevet 23. februar 2022 Jeg har D-vitamin mangel og blir ikke smittet engang. Så det er vel individuelt som alt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 23. februar 2022 #17 Del Skrevet 23. februar 2022 (endret) Sånn er det vel med alle smittsomme sykdommer. D-vitamin mangel gjør at folk blir lettere syk og noen blir kanskje sykere enn de som ikke har mangel? Husker for noen år siden hadde jeg litt mangel på D-vitamin (har ikke det nå) da var jeg forkjøla og syk flere ganger i året og fikk alltid bihulebetennelse etterpå. Omgangssyken fikk jeg også to ganger på under ett år. Ble så lett syk og da fikk jeg vite jeg hadde mangel på d vitamin. Det er nok individuelt også. I alle fall det med alvorlig sykdom. For det er jo folk som ikke har D-vitamin mangel som også blir skikkelig dårlig. God bedring❤️Det går nok bra❤️ De sier jo omikron er mildt og siden de åpnet opp alt så da må man bare stole på det. De hadde nok ikke åpnet opp hvis mange ble alvorlig syk regner jeg med, og det er veldig mange her i Norge med d-vitamin mangel. Endret 23. februar 2022 av Warrior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordnorsk Skrevet 23. februar 2022 Forfatter #18 Del Skrevet 23. februar 2022 Warrior skrev (54 minutter siden): Sånn er det vel med alle smittsomme sykdommer. D-vitamin mangel gjør at folk blir lettere syk og noen blir kanskje sykere enn de som ikke har mangel? Husker for noen år siden hadde jeg litt mangel på D-vitamin (har ikke det nå) da var jeg forkjøla og syk flere ganger i året og fikk alltid bihulebetennelse etterpå. Omgangssyken fikk jeg også to ganger på under ett år. Ble så lett syk og da fikk jeg vite jeg hadde mangel på d vitamin. Det er nok individuelt også. I alle fall det med alvorlig sykdom. For det er jo folk som ikke har D-vitamin mangel som også blir skikkelig dårlig. God bedring❤️Det går nok bra❤️ De sier jo omikron er mildt og siden de åpnet opp alt så da må man bare stole på det. De hadde nok ikke åpnet opp hvis mange ble alvorlig syk regner jeg med, og det er veldig mange her i Norge med d-vitamin mangel. Tusen takk for dette svaret ❤️ Jeg tenker alt jeg kan gjøre nå (som alle bør gjøre når de blir syk) er å hvile, få i meg nok væske og litt næring og kontakte lege hvis ting skulle bli veldig ille ☺️ Også får jeg ruste meg meg med nok D-vitamin i blodet fremover, for eventuelle nye sykdomsrunder 🤒 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg