Gå til innhold

Urinveisinfeksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ikke uvanlig med slike problemer, har harr UVI så mange ganger opp gjennom årene at jeg har smerter selv når jeg ikke har uvi fordi slimhinnene er kronisk irriterte.

Cystoskopi, har tatt det et par ganger for å utelukke nyregrus, videre undersøkelser er røntgen av nyreveier for å utelukke nyresten, begge disse tilstandene kan føre til tilbakevendende UVI. Men i de fleste tilfeller er det ikke noen bakenforliggende årsak. 

Mitt råd er, og det har vært det eneste som har fungert.  Få legen til å skrive ut penisilin som du tar en av ved samleie. Det forutsetter selvfølgelig at du og partner ikke har penetrerende sex på daglig basis. Du kan jo ikke gå på dette året rundt. 
Som andre sier, tiss rett etter samleie, tørk deg alltid bakover, selv når du har tisset. Drikk mye, helst sure juicer, hvis magen tåler det, ta C-vitamin. 

Lykke til

Anonymkode: a6bed...cdb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med du har kontaktet legen igjen med tanke på at du har hematuri? 

Anonymkode: 5f7f9...e12

• Liker 1
Skrevet

Huff, dette var som å lese meg. Jeg er også resistent mot antibiotika og ligger nå med uvi. Er så lei...

Kom gjerne med oppdatering når du utredes videre, TS. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det der må være skrevet av en lege: "Bare legemidler hjelper".

Anonymkode: 9ed24...448

Det var mye fjas i svaret ditt, men akkurat dette må få tilsvar. Legen har faktisk ikke lov til å anbefale ting som ikke er helt sikkert at virker. Ting som virker må dokumenteres før en lege kan anbefale det. Dette er essensen i vestlig medisin.

Utenfor vestlig medisin kan man få en hel masse råd om alt fra grønn te, håndspåleggelse og kosttilskudd. Ofte koster det mye penger og har tvilsom effekt utover placebo.

Til ts - jeg håper du får hjelp med uvi-en din. Be om utredning hos legen. Hiprex er et fint alternativ hvis det ikke blir oppdaget noe annet galt.

Anonymkode: d4690...dde

• Liker 2
Skrevet

Har du prøvd dobbelt-tissing?

Det er viktig at det ikke er igjen noe urin i urinrøret etter at man har tisset. Vent ett minutt på do etter at du føler du har tisset ferdig. Ofte kommer det noen dråper til etterhvert, som gjør at man får tømt urinrøret ordentlig. 

(tips fra min lege)

Anonymkode: a831b...4c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2022 den 23.22):

Ville bedt om henvisning til videre undersøkelser. Dette høres ikke normalt ut etter min erfaring med mye UVI og nyreproblemer. Sjekk at nyrene jobber som de skal, eller at det ikke er andre problemer. 

Ang kjerringråd, jeg trodde og at jeg klarte å ta knekken på det selv på forskjellige måter, men egentlig hadde jeg ikke tatt det skikkelig, så det blomstret opp igjen ved første anledning. På ditt nivå med blod i urinen ville jeg bedt om lengre eller sterkere ab kur.

Anonymkode: c7485...e08

Har fått Selexid 400mg 3 ggr/døgn i 7 dager.

Det som er så ufattelig plagsomt er at symptomer blir helt borte etter 2 piller. Fullfører kurern så går det alt fra 2 uker til 2mnd så er det tilbake.

Legen ba meg tømme blæren for å ta UL og se om den er tømt, er det er den...så det er ikke der problemet ligger.

Han er ikke fastlegen min. Sist jeg var hos han i des 21 sa han at jeg bør utredes videre gitt UIV historikken min. Får det tilbake Jan 22, går til min fastlege som sier "klassisk UIV", at det kommer tilbake etter 2 uker er liksom helt normalt, og så får jeg ny og lengere kur. 

Nå er det bare gått 4-5 uker så er det tilbake 😵💫

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2022 den 23.37):

Du kan ikke være resistent mot antibiotika 

Anonymkode: b209c...973

Bakterier kan være resistente for en type antibiotika jo. Det ser de etter dyrkning, så får jeg beskjed om å hente en annen type antibiotika 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2022 den 9.27):

Øh, hvor blåst er du egentlig? Antibiotikaresistens er et økende problem, og jo ts kan ha bakterier i urinen som er resistent mot antibiotika.

Anonymkode: 1312f...974

Er vel bare uviten 😅 men man lærer så lenge man lever 🤪

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2022 den 15.00):

Regner med du har kontaktet legen igjen med tanke på at du har hematuri? 

Anonymkode: 5f7f9...e12

Klart det. Har jo sånn rød urin hver gang jeg har UIV. I det siste med koagulert blod også (ikke hatt menstruasjonen altså, så jeg vet det kommer fra urinen).

Men som sagt, føler ikke legen følger opp skikkelig nå. 

I tillegg til dette har jeg flere andre kroppslige plager som hun bare hever skuldrene for og klør seg på haka og sier "jeg vet ikke hva jeg skal si, vet ikke hva det kommer av"...

Men på andre ting er hun kjempe dyktig. Frustrerende

Skrevet
Ugresset skrev (På 22.2.2022 den 16.11):

Huff, dette var som å lese meg. Jeg er også resistent mot antibiotika og ligger nå med uvi. Er så lei...

Kom gjerne med oppdatering når du utredes videre, TS. 

Har oppdatert med flere svar her 😉 men ang resistente bakterier. Du har vel en type bakterie? Slik at når de dyrker urinen ser de det, og kan gi deg en annen type antibiotika som fungerer på bakteriene du har? 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har du prøvd dobbelt-tissing?

Det er viktig at det ikke er igjen noe urin i urinrøret etter at man har tisset. Vent ett minutt på do etter at du føler du har tisset ferdig. Ofte kommer det noen dråper til etterhvert, som gjør at man får tømt urinrøret ordentlig. 

(tips fra min lege)

Anonymkode: a831b...4c3

Tisser regelmessig, og legen sjekket i går om jeg får tømt meg og det får jeg 😊

Rimelig lei det her nå. Første gang jeg kan huske jeg fikk det var når jeg var 10 år 😵💫 og var på toppen av det hele hos en tante i utlandet. Sa jeg hadde så vondt og det var blod. Hun fikk meg til å bruke bind og sa jeg hadde fått mensen 🤦‍♀️ heldigvis skjønte pappa at det var noe annet og tok meg med til legen 😅 

Og nå er jeg 34 år...slitt med dette i 24 år da! 😵💫😵💫😵💫

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...