Gå til innhold

Urinveisinfeksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei...

Har hatt urinveisinfeksjon (UVI) flere ganger i året de siste 20 årene (er 34 år).

Flr jul fikk jeg det nok en gang, men min fastlege var ikke ledig. Han jeg var hos sa jeg burde bli henvist til cystoskopi dersom jeg fortsetter å få UVI...

Jeg fikk det igjen rett før jul. Startet en antibiotika kur (måtte bytte medisin etter urinananlyse fordi jeg resistens for den antibiotika jeg fikk. 

Jeg ba om utredning men nei ...

2-3 uker etter fikk jeg det igjen. Legen: "typisk UIV", ble satt på nye antibiotika kur...

Nå er jeg faen meg i gang igjen. 19/2 var det helt grusomt. Så var det ingen symptomer i går (som vanlig, får ofte symptomer som ikke slår ut på test, så roer det seg ned). Så, i går var det ok. Men i dag er det bånn gass igjen ...

Noen med erfaring?

Hvorfor vil ikke lege videre utrede?

Hva er "normalt" for kronisk UVI?

Denne gangen har jeg virkelig mye blod i urin, aldri hatt det så heftig før...er så lei. Er så vondt med UVI

20220221_221656.jpg

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med du følger de vanlige rådene om å tørke seg bakover, ikke bruke string o.l., så har du spurt om å få prøve Hiprex? Evt får du gå til en annen lege og spørre om det er aktuelt med henvisning til cystoskopi. Hvis du først har fått reistente bakterier så er jo en del av de bakterier man faktisk ikke bli kvitt. 

Anonymkode: 1312f...974

Skrevet

Det eneste som hjalp meg var tranebær med c-vitamin, reseptfritt på apotek.

Anonymkode: ec247...c3d

Skrevet

Jeg lever rett og slett med å bruke vann etter alle dobesøk, truseinnlegg og drikke appelsinjuice. Har hatt uvi 100 ganger og tåler ikke antibiotika. Men om fastlegen ikke får hjulpet deg ta gjerne kontakt med Volvat eller Alerie, koster jo litt men kanskje du får hjelp? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt det et par ganger. Dette har hjulpet meg: Tranebærkapsler, tranebærjuice, sitronjuice til og med vann med eddik. Det hjelper også å drikke mye av disse tingene. Tranebærkapsler har jeg tatt som forebyggende. Anbefales virkelig!

Anonymkode: 7c157...cd7

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Placebo. Ikke dokumentert effekt. 

Anonymkode: caeeb...783

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt det et par ganger. Dette har hjulpet meg: Tranebærkapsler, tranebærjuice, sitronjuice til og med vann med eddik. Det hjelper også å drikke mye av disse tingene. Tranebærkapsler har jeg tatt som forebyggende. Anbefales virkelig!

Placebo. ikke dokumentert effekt. Det finnes ikke anibiotika i det du inntar der. Kun antibiotika tar livet av bakterier. UVI er bakterie infeksjon!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Regner med du følger de vanlige rådene om å tørke seg bakover, ikke bruke string o.l., så har du spurt om å få prøve Hiprex? Evt får du gå til en annen lege og spørre om det er aktuelt med henvisning til cystoskopi. Hvis du først har fått reistente bakterier så er jo en del av de bakterier man faktisk ikke bli kvitt. 

Ja, samt vaske og gå på do etter samleie. Ikke hørt om Hiprex. Må lese meg opp på det. Takk 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tranebær har jeg prøvd x antall ganger før...ingen effekt 😕

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tranebær funker ikke for min del 😕

Skrevet

Jeg har drukket vekk UVI med vann og sitron, men da er det gjerne slik at jeg sitter tre timer på do. 

Anonymkode: 5886c...2d4

Skrevet

Ville bedt om henvisning til videre undersøkelser. Dette høres ikke normalt ut etter min erfaring med mye UVI og nyreproblemer. Sjekk at nyrene jobber som de skal, eller at det ikke er andre problemer. 

Ang kjerringråd, jeg trodde og at jeg klarte å ta knekken på det selv på forskjellige måter, men egentlig hadde jeg ikke tatt det skikkelig, så det blomstret opp igjen ved første anledning. På ditt nivå med blod i urinen ville jeg bedt om lengre eller sterkere ab kur.

Anonymkode: c7485...e08

• Liker 3
Skrevet

Har du prøvd d-mannose? Det gjør at bakterier ikke klarer å feste seg i slimhinnene i blæra. Fås kjøpt på helsekost. Jeg har sikkert hatt urinveisinfeksjon 100 ganger, men fått et nytt liv etter jeg begynte å ta det hver dag😊 Ikke hatt det på ca 5 år nå.

Anonymkode: 2567d...26a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan ikke være resistent mot antibiotika 

Anonymkode: b209c...973

• Liker 2
Skrevet

Mitt problem med gjentatte UVI ga seg når jeg gikk fra å vaske undertøy fra 60 til 95 grader. 

Anonymkode: b47ec...98b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mitt problem med gjentatte UVI ga seg når jeg gikk fra å vaske undertøy fra 60 til 95 grader. 

Anonymkode: b47ec...98b

Seriøst???

Anonymkode: 0e3e1...d4c

Skrevet

Her er mine lifehacks mot urinveisinfeksjon. Disse kan også fungere hvis man har sopp. Jeg har bank i bordet,ikke hatt urinveisinfeksjon siden 2016, før det var det ofte!

Først ville jeg ha bedt om utredning, gått til privatklinikk eller byttet lege. 

Jeg er ekstremt nøye på å ikke fryse, spesielt på beina og føttene. Hvis jeg er på besøk hos noen har jeg alltid med varme sokker. Ikke sitte på kaldt underlag

Prøver å ikke holde meg for lenge,tisse når jeg kjenner at jeg må. 

Tisser før sex, vasker meg og tisser rett etter sex. Uromantisk,men det er jammen urinveisinfeksjon også. Mannen får ikke ta der nede uten å ha vasket hendene først.

Tisser og skifter når jeg har badet ute. Ikke våt bikini. 

Vasker hendene før jeg går på do ,for å ikke få bakterier på hendene og deretter på papiret. Tørker alltid bakover. Vasker selvfølgelig hendene etter også!

Vasker undertøy på 60 grader eller høyere. Ikke mykemiddel. Ikke intimsåpe foran, bare i baken. 

Hvis jeg kjenner snev av urinveisinfeksjon,drikker jeg masse. Gjerne kaffe,for da må jeg tisse mye. 

Unngår å spise eller drikke mye sukker eller gjær, som bakterier og sopp kan vokse bedre av. Derfor drikker jeg ikke lenger appelsinjuice,fordi den har mye sukker. 

Hvis jeg har muligheten til å stinke litt, hiver jeg innpå med hvitløk i alle former, den inneholder et kjemikalie som kan ligne på penicillin.

Håper noen av dette kan hjelpe noen andre! Mange av disse tipsene kommer fra kg!

• Nyttig 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Placebo. ikke dokumentert effekt. Det finnes ikke anibiotika i det du inntar der. Kun antibiotika tar livet av bakterier. UVI er bakterie infeksjon!

Det der må være skrevet av en lege: "Bare legemidler hjelper".

Har du ikke hørt om sånn immunforsvar? Fra naturens side er vi utstyrt med immunforsvar som produserer immunceller som virrer rundt i kroppen og tar livet av både bakterier, virus og sopp som ikke har noe i kroppen å gjøre. Kroppen selv har alt som trengs for å drepe bakterier.

Problemet er at immunforsvaret trenger drivstoff for å funke. Her er også legene flinke til å fortelle oss at dette drivstoffet er bare tull. Mange leger nekter for at immunforsvaret i det helletatt trenger drivstoff for å virke. Enkelte leger påstår til og med at immunforsvaret er farlig og gjør oss syke, sånn at vi bør skru det av.

Og immunforsvarets drivstoff er vitaminer og mineraler: Signalstoffene (hormonene og enzymene) som immunforsvaret må ha for å kunne fungere blir laget av mineraler og vitaminer. Hvis vi f.eks. har for lite sink i kroppen, får ikke immuncellene produsert enzymet 1 alfa hydroksylase. Da får immuncellene heller ikke formert seg.

Og når immuncellene ikke får formert seg, da vinner bakteriene: Det oppstår infeksjoner. Som UVI.

UVI handler ikke om sinkmangel alene. Immunforsvaret er komplisert og trenger en rekke forskjellige innsatsfaktorer. Felles for mange av dem er at du finner dem i hylla med "kosttilskudd".

Anonymkode: 9ed24...448

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan ikke være resistent mot antibiotika 

Anonymkode: b209c...973

Øh, hvor blåst er du egentlig? Antibiotikaresistens er et økende problem, og jo ts kan ha bakterier i urinen som er resistent mot antibiotika.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...