Gå til innhold

Er man smittsom etter en uke?

evybergen

Anbefalte innlegg

Jeg skal fly på tirsdag for å besøke familie.Da er det en uke siden jeg begynte å få symptomer på korona.Er fortsatt slapp og litt forkjølet,men er feberfri.
Er det noen vits å teste seg før jeg drar?Kommer hurtigtesten til å slå ut uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

270919 skrev (1 time siden):

Hurtigtesten vil etter all sannsynlighet være positiv ja, selv om du ikke lenger er smittebærende 

Dette stemmer vel ikke, det er pcr som vil være positiv selv om man ikke er smittsom lenger. Hurtigtestene blir brukt i andre land til å teste seg ut av karantene. Er de positive er man fortsatt smittsom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkensina skrev (Akkurat nå):

Dette stemmer vel ikke, det er pcr som vil være positiv selv om man ikke er smittsom lenger. Hurtigtestene blir brukt i andre land til å teste seg ut av karantene. Er de positive er man fortsatt smittsom.

Haha, nei,...  De kan godt være positive, det kan både hurtigtester og pcr tester være i lang tid etter covid sykdom. Det kan finnes inaktive viruspartikler som slår positivt ut, uten at de har evne til å utvikle sykdom. Man er altså ikke smittsom bare fordi en hurtigtest slår ut positiv. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være smittebærer til enhver tid etter gjennomgått sykdom.

Dette pga en vet ikke om en har fått i seg nye virus fra andre etter en selv var syk. Det er ikke slik at kroppen dreper virus med en gang de kommer inn, selv om en har vært syk.

Man kan puste inn virus, ha dem i kroppen og puste de ut, selv om en er ferdig med sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

270919 skrev (36 minutter siden):

Haha, nei,...  De kan godt være positive, det kan både hurtigtester og pcr tester være i lang tid etter covid sykdom. Det kan finnes inaktive viruspartikler som slår positivt ut, uten at de har evne til å utvikle sykdom. Man er altså ikke smittsom bare fordi en hurtigtest slår ut positiv. 

Nei hurtigtester er ikke positive i lang tid etter covid. De slår ut på høy virusmengde her og nå mens pcr kan oppdage genetisk materiale fra rester av virus. Pcr slår ut mer langs hele perioden man er smittsom også.

61c4825a1f3fca0018a53794?width=1200&form

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøkensina skrev (Akkurat nå):

Nei hurtigtester er ikke positive i lang tid etter covid. De slår ut på høy virusmengde her og nå mens pcr kan oppdage genetisk materiale fra rester av virus. Pcr slår ut mer langs hele perioden man er smittsom også.

61c4825a1f3fca0018a53794?width=1200&form

Nå spurte ts om hurtigtest ville slå ut positiv en uke siden symptomdebut- og etter så kort tid er det mye sannsynlig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde positive hurtigtester 13 dager etter symptomutbrudd, TS. Jeg ville sjekket med flyselskapene. I verste fall må du kanskje avlyse reisen. I beste fall kanskje bruke munnbind på flyplass og på flyet. At du er feberfri betyr ikke at du ikke er smittsom. At du er forkjølet kan bety at du fortsatt sprer virus ved å hoste eller med nesesekrentene. 

Hvorfor ikke høre med kommunen eller fastlegen i det minste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

evybergen skrev (2 timer siden):

Jeg skal fly på tirsdag for å besøke familie.Da er det en uke siden jeg begynte å få symptomer på korona.Er fortsatt slapp og litt forkjølet,men er feberfri.
Er det noen vits å teste seg før jeg drar?Kommer hurtigtesten til å slå ut uansett?

Jeg testet meg ni dager etter at første test var positiv, og test nr to var positiv den også.

Den kommer nok til å slå ut på deg også. Men hvor lenge man faktisk er smittsom har jeg ikke fått med meg, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Drizzt skrev (13 minutter siden):

Jeg ville sjekket med flyselskapene. I verste fall må du kanskje avlyse reisen.

Er nesten ikke tester når man lander i utlandet lengre. Coronapass er det som gjelder.

Og innenlands trenger man ikke teste seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

270919 skrev (1 time siden):

Nå spurte ts om hurtigtest ville slå ut positiv en uke siden symptomdebut- og etter så kort tid er det mye sannsynlig 

Ja hvis den slår ut da er hun fortsatt smittsom. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Jeg vet ikke. Jeg har alltid lært at man er smittsom så lenge man har symptomer selv om det er mest virus i starten og de første dagene. Jeg hadde i alle fall ikke tatt sjansen på å reist til noen etter en uke og når du fortsatt har symptomer også. Hadde ventet 2 uker for å være 100% sikker på å ikke smitte noen, men det er nå meg. Har stor frykt for å smitte folk som kanskje blir alvorlig syk. Du får høre med legen din som vet mer om smittsomme sykdommer enn meg, om du kan reise å besøke de eller om du bør vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Athena79 skrev (1 time siden):

Du kan smitte andre 1-2 dager før du får symptomer, og 2-3 dager etterpå.

Det er mer enn 2-3 dager etterpå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen diskuterer når det er trygt å gå ut (uten å smitte andre) etter omikron på en grei måte. Den sammenligner tre av studiene man har så langt, den fra Japan med to amerikanske. https://www.npr.org/sections/health-shots/2022/02/17/1081510375/isolation-testing-omicron-infection?t=1645450118242

Endret av Frøkensina
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt fra artikkelen: Ti dager etter symptomstart virker veldig trygt for de fleste, dette gjentar seg i flere studier av omikron. Dag 6-7 kan flere fortsatt ha betydelig mengde virus med omikron, noen bruker lenger tid enn andre på å nå topp-nivå av mengden. Andre er mest smittsomme tidligere og blir ferdige med å være veldig smittsomme tidligere.   I den japanske studien fant de at man var mest smittsom dag 3-6. 

For å se om man fortsatt skiller ut en stor mengde virus (som gir høy smittsomhet) kan man ta en hurtigtest. Eller man kan isolere seg i 8 dager som er mye tryggere enn 6 dager. Ta hensyn til utsatte og bruk en god maske når man går ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vepsen skrev (6 timer siden):

Man kan være smittebærer til enhver tid etter gjennomgått sykdom.

Dette pga en vet ikke om en har fått i seg nye virus fra andre etter en selv var syk. Det er ikke slik at kroppen dreper virus med en gang de kommer inn, selv om en har vært syk.

Man kan puste inn virus, ha dem i kroppen og puste de ut, selv om en er ferdig med sykdommen.

Dette er jo selvfølgelig ikke riktig! 

Vi får sannsynligvis i oss virus flerfoldige ganger hver dag, men kroppens immunforsvar gjør at dette ikke slår ut i sykdom. Hvis immunforsvaret ikke klarer å ta knekken på viruset før den kommer seg inn i vertscellen, formerer viruset seg og man får høyere og høyere virusmengde. Det er da man blir smittsom - så at jeg får i meg en liten virusmengde med covid, betyr ikke at jeg blir smittet eller kan smitte andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (2 timer siden):

Dette er jo selvfølgelig ikke riktig! 

Vi får sannsynligvis i oss virus flerfoldige ganger hver dag, men kroppens immunforsvar gjør at dette ikke slår ut i sykdom. Hvis immunforsvaret ikke klarer å ta knekken på viruset før den kommer seg inn i vertscellen, formerer viruset seg og man får høyere og høyere virusmengde. Det er da man blir smittsom - så at jeg får i meg en liten virusmengde med covid, betyr ikke at jeg blir smittet eller kan smitte andre.

Hvem snakket om liten virusmengde? Om du får i deg masse virus i en samtale med en smittet, vil jo du kunne spre disse igjen selv om du har hatt covid tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da hadde man ikke fått lov til å dra på jobb etter 4 dager.  Hvordan er det mulig å ikke ha fått med seg dette?

Endret av Djungelvrål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...