Gå til innhold

Det må finnes en Gud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du kan lese deg opp på overgrepene japsene begikk før og under 2. vk

Anonymkode: 8cf26...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shawtyella
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja da avstår jeg hellre fra religion. Ønsker ikke å leve mitt liv utifra en bok som er skummel og trist. 

Anonymkode: 0eff9...d45

Nei, ingen som har tvingt deg til det. Jeg svarte bare på hva du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
herremann skrev (1 time siden):

Men følger du 1 Timothy 2:12 fra NT da? 

"I do not permit a woman to teach or to have authority over a man; she must be silent." CEV: "They should be silent and not be allowed to teach or to tell men what to do."

Grattis, du fant 1 bibelvers som kan tolkes dårlig! Selvfølgelig er kvinner under mennene når Eva ble laget av Adam sitt ribbein. Adam derimot var laget av Gud. Det står klart og tydelig i bibelen, at mannen skal lytte til, og respektere kvinnen sine meninger eller ønsker. 

Jeg synes mye i bibelen er vanskelig å støtte seg på, og mye virker/er urettferdig. Men jeg klarer ikke tro det ikke finnes noen Gud, så jævlig som mennesker og samfunnet er.

Anonymkode: b2312...9ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg klarer ikke tro det ikke finnes noen Gud, så jævlig som mennesker og samfunnet er.

Isaiah 45:7 state, “I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the LORD do all these things.”

Er I så fall gud som er en sadist som bevisst skaper ondskap for å påføre oss mennesker mest mulig lidelse. 

Endret av herremann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Grattis, du fant 1 bibelvers som kan tolkes dårlig! Selvfølgelig er kvinner under mennene når Eva ble laget av Adam sitt ribbein. Adam derimot var laget av Gud. Det står klart og tydelig i bibelen, at mannen skal lytte til, og respektere kvinnen sine meninger eller ønsker. 

Jeg synes mye i bibelen er vanskelig å støtte seg på, og mye virker/er urettferdig. Men jeg klarer ikke tro det ikke finnes noen Gud, så jævlig som mennesker og samfunnet er.

Hele bibeln går ut på at kvinnen ska følge mannen. Og at han er ledere fordi han er nærmere gud. Bibeln er ike vanskelig å tolke. Kun ektenskap mellom man og kvinne. Bibeln er en bok som skrevs for mange mange år siden- som kun går ut på en ting. Å ha ett samfund og regler. Jeg gjetter på at det var mye sykdom og derfør kom Noen på boken som en veiledning for å minske spridning av sykdommer i det samfundet- og Selfølgelig også skrevet av en man. I bibeln står det også at en man ska ha skjegh og kun kle seg i ull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Boken ska ikke tolkes den ska følges Ellers så havner du i hælvete. Og det er veldigt tydligt når en leser bibeln. Så alle som holder på med ”tolkninger hit og dit”. Den er ikke til for tolkning- its the holy bible og den ska følges. Om du vil til himmelen. Ikke vanskeligere en så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei gud finnes ikke- finnes heller ingen bevis for det. 

Joda, Gud finnes og vitenskapen støtter dette. Dine og andre ateisters manglende kunnskaper endrer ikke faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen bevis på at det finnes noen gud, men hvis det gjør det tenker jeg det er logisk at det må være en motpol til en god gud. To motpoler gjør det lettere for oss å oppnå en viss grad av stabilitet og vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Joda, Gud finnes og vitenskapen støtter dette. Dine og andre ateisters manglende kunnskaper endrer ikke faktum.

Jeg dør invendigt. Det finnes ikke noe som helst bevis for det du prøver å påstå. Og jeg lurer på hvorfør du finner på slike ting? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt, innlegg kun bestående av lenker og latterliggjøringer. I tillegg er tråden ryddet for diskriminerende, nedsettende og hatefullt innhold samt. siteringer av slettede innlegg.
- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.2.2022 den 5.17):

Det er ikke Gud som skaper lidelse og nød i verden, det er mennesker som bruker vår frie vilje til ondskapsfulle og syndige handlinger. Hadde vi fulgt Guds vilje ville vi sluppet det.

Gud skapte alt, ikke sant?

Da skapte han jo oss, og han skapte vår evne til å benytte oss av fri vilje. Så da har han jo lagt opp til alt dette.

Ond.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jabx skrev (2 timer siden):

Gud skapte alt, ikke sant?

Da skapte han jo oss, og han skapte vår evne til å benytte oss av fri vilje. Så da har han jo lagt opp til alt dette.

Ond.

Nei, Han la opp til at vi skulle gjøre godt og ønsker at vi skal gjøre godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2022 den 15.01):

Uten Gud finnes ikke objektiv moral. Så ingenting er fælt. Kanskje for din subjektive opplevelse men det er ingen regel. 

Anonymkode: 40838...616

Ingen svarte på innlegget mitt. Dvs jeg har rett og vant diskusjonen. 

Anonymkode: 40838...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.3.2022 den 14.44):

Ateister trenger kun sitt eget indre moralske kompass  

Anonymkode: fe739...d2a

Kor ligg dette indre kompasset? Sånn heilt konkret?

sicario skrev (På 6.3.2022 den 17.58):

En hver sann kristen må jo mene at Gud er allmektig. Om ikke er man strengt tatt ikke kristen.

Det må vel vere opp til kvar enkelt om dei vil definere seg som kristne, og ikkje opp til deg.

Om det er noko i denne trua, så er det ikkje vår plass som menneske å dømme.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, om Gud eksisterer eller ikkje er ikkje eit vitskapleg spørsmål. Vitskapen vil aldri kunne støtte verken det eine eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, Han la opp til at vi skulle gjøre godt og ønsker at vi skal gjøre godt.

Det jeg har store problemer med i kristendommen er akkurat dette. Gud skapte Adam og Eva, det står i bibelen at Gud vet om fortiden, nåtiden og fremtiden, han vet hva vi tenker og hva vi kommer til å gjøre. Med den viten i bakhodet: hvorfor i alle dager plasserer han dette treet i hagen når han vet de kommer til å spise eplet? Det gir bare ikke mening. 

Det som heller ikke gir mening er at Gud har muligheten til å slette en hel verden, han kan få mennesker til å gjøre som han vil, han er allmektig og allvitende, men allikevel griper han ikke inn når han ser at det er så mange mennesker som lider. Og de lider fordi Han har planlagt alt dette, han visste dette kom til på skje når han plasserte dette treet i hagen. Kanskje sadistisk Gud spør du meg. 

Han er åpenbart fullstendig istand til å lage en himmel uten smerte og hvor mennesker bor som kun vil gjøre godt og det rette. Det gir virkelig ingen mening at han skal lage en verden hvor mennesker skal leve 1-100 år i smerte for å så havne i himmelen. Hadde han vært en kjærlig og god Gud så hadde han skapt himmelen med engang og kun det. Nå er han bare en sadistisk jævel som ser på det som skjer uten å gripe inn. 

i tillegg: hva hadde du rådet ei venninne som hadde sagt følgende: hun er sammen med en mann som vil at hun skal gjøre alt for han, ofte hele livet sitt for ham, men han gjør ikke det tilbake. Han kommer til å teste henne underveis og er aldri hjemme. Hun ringer han ofte men han tar sjeldent telefonen. Han truer også henne med at hvis hun ikke gjør som han sier så kommer han til å torturere henne til døden. 

Vi hadde så absolutt rådet henne til å forlate ham! Dette her er ikke kjærlighet! Dette her er narsissistisk, manipulerende oppførsel, og Gud gjør akkurat dette. 

jeg skjønner ikke at folk ikke forstår at kristendommen har utviklet seg slik fordi visse mennesker vil ha makt. Makt ved å manipulere folk til å tro at de havner i helvete hvis ikke de gjør slik som dem sier. 

HVIS gud finnes så kan ikke det være den kristne guden eller Allah eller Jahweh. Da må det være en sadistisk jævel som gjør ALT for å ikke bli sett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2022 den 1.43):

Boken ska ikke tolkes den ska følges Ellers så havner du i hælvete. Og det er veldigt tydligt når en leser bibeln. Så alle som holder på med ”tolkninger hit og dit”. Den er ikke til for tolkning- its the holy bible og den ska følges. Om du vil til himmelen. Ikke vanskeligere en så

Ingen havner i helvete det er ikke evig pine men evig død. Så du er bare død du er ikke i helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Sommer2464 skrev (25 minutter siden):

Ingen havner i helvete det er ikke evig pine men evig død. Så du er bare død du er ikke i helvete.

Ikke ifølge Dante. Moses og de andre folka møtte gud, Dante møtte Satan. Fortellingene er like troverdige i mine øyne. 

Anonymkode: 961fb...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mintgrønn skrev (14 timer siden):

Det jeg har store problemer med i kristendommen er akkurat dette. Gud skapte Adam og Eva, det står i bibelen at Gud vet om fortiden, nåtiden og fremtiden, han vet hva vi tenker og hva vi kommer til å gjøre. Med den viten i bakhodet: hvorfor i alle dager plasserer han dette treet i hagen når han vet de kommer til å spise eplet? Det gir bare ikke mening. 

Det som heller ikke gir mening er at Gud har muligheten til å slette en hel verden, han kan få mennesker til å gjøre som han vil, han er allmektig og allvitende, men allikevel griper han ikke inn når han ser at det er så mange mennesker som lider. Og de lider fordi Han har planlagt alt dette, han visste dette kom til på skje når han plasserte dette treet i hagen. Kanskje sadistisk Gud spør du meg. 

Han er åpenbart fullstendig istand til å lage en himmel uten smerte og hvor mennesker bor som kun vil gjøre godt og det rette. Det gir virkelig ingen mening at han skal lage en verden hvor mennesker skal leve 1-100 år i smerte for å så havne i himmelen. Hadde han vært en kjærlig og god Gud så hadde han skapt himmelen med engang og kun det. Nå er han bare en sadistisk jævel som ser på det som skjer uten å gripe inn. 

i tillegg: hva hadde du rådet ei venninne som hadde sagt følgende: hun er sammen med en mann som vil at hun skal gjøre alt for han, ofte hele livet sitt for ham, men han gjør ikke det tilbake. Han kommer til å teste henne underveis og er aldri hjemme. Hun ringer han ofte men han tar sjeldent telefonen. Han truer også henne med at hvis hun ikke gjør som han sier så kommer han til å torturere henne til døden. 

Vi hadde så absolutt rådet henne til å forlate ham! Dette her er ikke kjærlighet! Dette her er narsissistisk, manipulerende oppførsel, og Gud gjør akkurat dette. 

jeg skjønner ikke at folk ikke forstår at kristendommen har utviklet seg slik fordi visse mennesker vil ha makt. Makt ved å manipulere folk til å tro at de havner i helvete hvis ikke de gjør slik som dem sier. 

HVIS gud finnes så kan ikke det være den kristne guden eller Allah eller Jahweh. Da må det være en sadistisk jævel som gjør ALT for å ikke bli sett. 

Sadist? Så dersom dine barn havner i en lei livssituasjon, så er du som medskaper en sadist?? 🤔

Hele konseptet med fri vilje er jo at dette skal gi menneske, og ikke dyrene, herredømme over jorden. Fri vilje gir oss et godt og rikt liv dersom vi tar de riktige valgene i livet. Uten fri vilje hadde vi gått rundt her nede som viljeløse zombier og aldri fått utrettet noe. Man kan alltid snu en negativ situasjon til noe positivt. Og der kan viljen snu f.eks en dårlig start på livet.

Tanken rundt det valgsystemet Gud hevder han gav menneske, er jo at hvert bittelille valg i tar i livet forgrener seg som tuppen på en gaffel. Gud har nok satt opp en slags A-plan for at alle skal få det godt. Men så var det fri vilje da.....vilje til å lyve, vilje til å drepe, voldta, stjele osv, som igjen får negative ringvirkninger for alle rundt de menneskene som bruker friheten sin til dritt!

Ondskap og negativitet er til for at vi skal kunne klare å føle glede og lykke. For hvordan skal du kunne kjenne på glede, når du aldri har følt sorg? Spørsmålene du svarer på med å avfeie som sadistisk og urettferdig, er nok mer komplisert enn du tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (På 9.3.2022 den 8.06):

Sadist? Så dersom dine barn havner i en lei livssituasjon, så er du som medskaper en sadist?? 🤔

Hele konseptet med fri vilje er jo at dette skal gi menneske, og ikke dyrene, herredømme over jorden. Fri vilje gir oss et godt og rikt liv dersom vi tar de riktige valgene i livet. Uten fri vilje hadde vi gått rundt her nede som viljeløse zombier og aldri fått utrettet noe. Man kan alltid snu en negativ situasjon til noe positivt. Og der kan viljen snu f.eks en dårlig start på livet.

Tanken rundt det valgsystemet Gud hevder han gav menneske, er jo at hvert bittelille valg i tar i livet forgrener seg som tuppen på en gaffel. Gud har nok satt opp en slags A-plan for at alle skal få det godt. Men så var det fri vilje da.....vilje til å lyve, vilje til å drepe, voldta, stjele osv, som igjen får negative ringvirkninger for alle rundt de menneskene som bruker friheten sin til dritt!

Ondskap og negativitet er til for at vi skal kunne klare å føle glede og lykke. For hvordan skal du kunne kjenne på glede, når du aldri har følt sorg? Spørsmålene du svarer på med å avfeie som sadistisk og urettferdig, er nok mer komplisert enn du tenker.

Gud er en sadist fordi han sørger for at mennesker lider, og han viser ingen som helst kjærlighet for menneskeheten. Det er ikke menneskene som i bunn og grunn ødelegger verden, det er gud som har skapt oss slik og dermed er han skyldig i alt dette her. Det går ikke an å sammenligne dette med mennesker som får barn. vi er ikke allmektige og allvitende og vi skaper ikke våre barn slik som gud skaper oss. 

Vi hadde ikke gått rundt som zombier hvis vi ikke hadde hatt fri vilje. Hvis han hadde skapt oss uten evne til å gjøre vonde ting så hadde vi fått en kjempefin jord. Er ikke det slik i himmelen? En samling av mennesker som kun vil gjøre godt? Har aldri hørt noen påstå at man blir som zombier i himmelen heller. Hadde Gud virkelig elsket oss hadde han kun skapt himmelen. 

Det er ikke menneskene som bruker «sin frie vilje» feil, det er Gud som har skapt oss slik. Og han vet akkurat hvem han skaper og hva slags liv de kommer til å få, han vet fortiden, nåtiden og fremtiden. Men allikevel velger han å skape en pedofil. 

Vi trenger ikke ondskap og negativitet for å kjenne på glede. Det står i bibelen at når vi kommer i himmelen så glemmer vi alt som har vært og kjenner kun på glede og godhet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mintgrønn skrev (På 3/10/2022 den 22.57):

Gud er en sadist fordi han sørger for at mennesker lider, og han viser ingen som helst kjærlighet for menneskeheten. Det er ikke menneskene som i bunn og grunn ødelegger verden, det er gud som har skapt oss slik og dermed er han skyldig i alt dette her. Det går ikke an å sammenligne dette med mennesker som får barn. vi er ikke allmektige og allvitende og vi skaper ikke våre barn slik som gud skaper oss. 

Vi hadde ikke gått rundt som zombier hvis vi ikke hadde hatt fri vilje. Hvis han hadde skapt oss uten evne til å gjøre vonde ting så hadde vi fått en kjempefin jord. Er ikke det slik i himmelen? En samling av mennesker som kun vil gjøre godt? Har aldri hørt noen påstå at man blir som zombier i himmelen heller. Hadde Gud virkelig elsket oss hadde han kun skapt himmelen. 

Det er ikke menneskene som bruker «sin frie vilje» feil, det er Gud som har skapt oss slik. Og han vet akkurat hvem han skaper og hva slags liv de kommer til å få, han vet fortiden, nåtiden og fremtiden. Men allikevel velger han å skape en pedofil. 

Vi trenger ikke ondskap og negativitet for å kjenne på glede. Det står i bibelen at når vi kommer i himmelen så glemmer vi alt som har vært og kjenner kun på glede og godhet. 

Det står jo at djevelen var Guds engel, som ville ha makt. Det står også at djevelen skapte et opprør og at Gud kastet dem ut av himmelen. Slik jeg leser dette kan det tyde på at ondskap har sameksistert med godhet siden tidenes morgen. Hvordan vet vi detaljene i eksistensen's dna? Var det Gud som skapte ondskap? Neppe! Og dermed er det bare en "kraft/åndsmakt" vi alle må forholde oss til i likhet med Gud. Den eksisteree side om side med godhet.

Jeg tror Gud skapte et perfekt selvgående økosystem, hvor alle artene vokser og utvikler seg i takt med hverandre. Tilpasser seg automatisk til nye klimaer og tidsepoker. Dette ser vi jo bevis på i naturen. Evolusjonsteorien er ikke motstridene med bibelen etter min mening, dersom man ikke tolker den bokstavelig.

Dyr og organismer har ingen fri vilje. Og derfor fungerer naturen i en perfekt harmoni med hverandre. De som kludrer alt til er menneske. Hvorfor sier du? Fordi vi er den eneste arten på kloden som kan tenke, føle og ta gode og dårlige valg. Ergo fri vilje. Ifølge bibelen kan vi velge godhet eller ondskap i alle valgene vi tar hver dag. Positivitet avler positivitet. Godhet avler godhet. Ondskap avler ondskap. Vold avler vold. Gud belønner gode valg med godhet, vekst og positivitet. Ondskapen belønner ondskap med død, fordervelse, løgn og kaos. Det er naturlige konsekvenser av samtlige valg hver av oss tar hver eneste dag! Det har ingenting med Gud å gjøre. Vi har fått alt lagt til rette for oss, til å leve i et paradis, men vi klarer bare ikke å legge bort løgn, egoisme, herskesyke og grådighet.

Så nei, Gud er ingen sadist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...