AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #1 Skrevet 20. februar 2022 Vi har leid en hytte sammen med en annen familie. Dette er et vennepar som vi ikke treffer så ofte, og dette er vårt første tur sammen. Dette er 3.dagen og jeg er allerede utslitt. Det er evig krangel fra morgen til kveld mellom barna. Skriking og slåssing og foreldrene griper ikke inn. Det er aldri fred å få. Hvert eneste måltid er kaotisk med matkrig hver gang. Barna ber f.eks om nugatti på brødskiven, men så har faren glemt å ha på smør og det skrikes og kastes mat veggimellom i 30 minutter. Og de andre søsknene erter for å hause opp enda mer. Når det ene barnet har fått roet seg, er det en annen søsken som tar over skrikingen. I går skulle vi alle sammen på tur. Vi stod klare som avtalt klokken 09, men etter en time var de enda ikke klare så vi dro først og de skulle komme etterpå. Det var selvfølgelig skriking og hyling fordi sokken var feil, storebror hadde en kulere jakke, jeg åpnet døren for å gå ut og det ble kaldt. Da vi kom tilbake tre timer senere, holdt de på enda. I mellomtiden, har barna deres gått inn på rommet vårt og hoppet i sengen og tømt innholdet i koffertene utover. Da sa jeg tydelig fra til barna at det ikke er lov og at de får rydde opp etter seg. Dette syns ikke moren noe om. Man verken kjefter eller straffer barn🙈 Legging tar 3-4 timer hver gang. De gangene det er rolig, er når tv eller iPaden er på, men våre barn ønsker ikke å se på tv hele dagen. Vi har hytta frem til fredag, men jeg orker ikke å være her en dag til. Hytta ser helt bomba ut, med matrester overalt, klissete gulv og tallerkner med mat blir ikke ryddet med mindre jeg eller mannen rydder. Anonymkode: 9d5f8...8eb 1
Kaneel Skrevet 20. februar 2022 #2 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har leid en hytte sammen med en annen familie. Dette er et vennepar som vi ikke treffer så ofte, og dette er vårt første tur sammen. Dette er 3.dagen og jeg er allerede utslitt. Det er evig krangel fra morgen til kveld mellom barna. Skriking og slåssing og foreldrene griper ikke inn. Det er aldri fred å få. Hvert eneste måltid er kaotisk med matkrig hver gang. Barna ber f.eks om nugatti på brødskiven, men så har faren glemt å ha på smør og det skrikes og kastes mat veggimellom i 30 minutter. Og de andre søsknene erter for å hause opp enda mer. Når det ene barnet har fått roet seg, er det en annen søsken som tar over skrikingen. I går skulle vi alle sammen på tur. Vi stod klare som avtalt klokken 09, men etter en time var de enda ikke klare så vi dro først og de skulle komme etterpå. Det var selvfølgelig skriking og hyling fordi sokken var feil, storebror hadde en kulere jakke, jeg åpnet døren for å gå ut og det ble kaldt. Da vi kom tilbake tre timer senere, holdt de på enda. I mellomtiden, har barna deres gått inn på rommet vårt og hoppet i sengen og tømt innholdet i koffertene utover. Da sa jeg tydelig fra til barna at det ikke er lov og at de får rydde opp etter seg. Dette syns ikke moren noe om. Man verken kjefter eller straffer barn🙈 Legging tar 3-4 timer hver gang. De gangene det er rolig, er når tv eller iPaden er på, men våre barn ønsker ikke å se på tv hele dagen. Vi har hytta frem til fredag, men jeg orker ikke å være her en dag til. Hytta ser helt bomba ut, med matrester overalt, klissete gulv og tallerkner med mat blir ikke ryddet med mindre jeg eller mannen rydder. Anonymkode: 9d5f8...8eb Herregud! For er mareritt! 32
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #3 Skrevet 20. februar 2022 Hehe, det høres helt forferdelig ut. Anonymkode: 35326...606 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #4 Skrevet 20. februar 2022 Men seriøst da, da drar dere. Finn på noe annet hyggelig i ferien Anonymkode: d1f81...65c 14
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #5 Skrevet 20. februar 2022 Si fra om at vennskapet er i fare hvis dere blir og at dere velger vennskapet og drar hjem. Anonymkode: ed159...ae3 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #6 Skrevet 20. februar 2022 Tusen takk for svar❤️ I hodet mitt har jeg allerede flyttet ut. TS Anonymkode: 9d5f8...8eb 1 1
visp Skrevet 20. februar 2022 #7 Skrevet 20. februar 2022 Dere som sier dra, alle vet jo at det ikke skjer. Dette er jo bare å gjennomføre og ta med seg som viktig lærdom: man gjør det neppe igjen og for framtiden så bør man være ganske sikker på hvordan man fungerer med de man drar med. 11
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #8 Skrevet 20. februar 2022 Hvis dere kom til hytta i går og skal være en uke til ville jeg laget en plan for meg selv og min familie. Er det mulig å komme fra før? F.eks tirsdag/onsdag? Her er hvite løgner lov i mitt hode. Kan dere i størst mulig grad ha deres eget opplegg, slik at dere ikke er sammen hele tiden? F.eks en utflukt som varer heeeeele dagen, der dere kommer til hytta på kvelden, slik at det bare er kveldsmat sammen. Det at barna går inn på deres soverom; lås døra hvis mulig. Si klart ifra at det er forbudt område. Re sengene pent opp slik at det er veldig synlig hvis de har hoppet i sengene. Dette er en marerittferie! Minn dere på denne ferien hver gang dere vurderer å reise sammen med en annen familie. Hvis dere skal reise sammen med noen igjen: sørg for hver sin hytte. Anonymkode: 95de3...082 16
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #9 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har leid en hytte sammen med en annen familie. Dette er et vennepar som vi ikke treffer så ofte, og dette er vårt første tur sammen. Dette er 3.dagen og jeg er allerede utslitt. Det er evig krangel fra morgen til kveld mellom barna. Skriking og slåssing og foreldrene griper ikke inn. Det er aldri fred å få. Hvert eneste måltid er kaotisk med matkrig hver gang. Barna ber f.eks om nugatti på brødskiven, men så har faren glemt å ha på smør og det skrikes og kastes mat veggimellom i 30 minutter. Og de andre søsknene erter for å hause opp enda mer. Når det ene barnet har fått roet seg, er det en annen søsken som tar over skrikingen. I går skulle vi alle sammen på tur. Vi stod klare som avtalt klokken 09, men etter en time var de enda ikke klare så vi dro først og de skulle komme etterpå. Det var selvfølgelig skriking og hyling fordi sokken var feil, storebror hadde en kulere jakke, jeg åpnet døren for å gå ut og det ble kaldt. Da vi kom tilbake tre timer senere, holdt de på enda. I mellomtiden, har barna deres gått inn på rommet vårt og hoppet i sengen og tømt innholdet i koffertene utover. Da sa jeg tydelig fra til barna at det ikke er lov og at de får rydde opp etter seg. Dette syns ikke moren noe om. Man verken kjefter eller straffer barn🙈 Legging tar 3-4 timer hver gang. De gangene det er rolig, er når tv eller iPaden er på, men våre barn ønsker ikke å se på tv hele dagen. Vi har hytta frem til fredag, men jeg orker ikke å være her en dag til. Hytta ser helt bomba ut, med matrester overalt, klissete gulv og tallerkner med mat blir ikke ryddet med mindre jeg eller mannen rydder. Anonymkode: 9d5f8...8eb Kanskje en av dere kan hjelpe til med å feks kle på barnet/barna? Ofte skal det ikke mer til enn en annen voksen. Hvor gamle er barna? Anonymkode: 29616...b36 6 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #10 Skrevet 20. februar 2022 Ref en annen tråd. Derfor er vi som reiser på vinterferie; Kjernefamilien. Som da kan reise uthvilte og lykkelige hjem igjen, etter rolige dager og kvalitetstid sammen.. Anonymkode: f098e...939 13
Rosatoast Skrevet 20. februar 2022 #11 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har leid en hytte sammen med en annen familie. Dette er et vennepar som vi ikke treffer så ofte, og dette er vårt første tur sammen. Dette er 3.dagen og jeg er allerede utslitt. Det er evig krangel fra morgen til kveld mellom barna. Skriking og slåssing og foreldrene griper ikke inn. Det er aldri fred å få. Hvert eneste måltid er kaotisk med matkrig hver gang. Barna ber f.eks om nugatti på brødskiven, men så har faren glemt å ha på smør og det skrikes og kastes mat veggimellom i 30 minutter. Og de andre søsknene erter for å hause opp enda mer. Når det ene barnet har fått roet seg, er det en annen søsken som tar over skrikingen. I går skulle vi alle sammen på tur. Vi stod klare som avtalt klokken 09, men etter en time var de enda ikke klare så vi dro først og de skulle komme etterpå. Det var selvfølgelig skriking og hyling fordi sokken var feil, storebror hadde en kulere jakke, jeg åpnet døren for å gå ut og det ble kaldt. Da vi kom tilbake tre timer senere, holdt de på enda. I mellomtiden, har barna deres gått inn på rommet vårt og hoppet i sengen og tømt innholdet i koffertene utover. Da sa jeg tydelig fra til barna at det ikke er lov og at de får rydde opp etter seg. Dette syns ikke moren noe om. Man verken kjefter eller straffer barn🙈 Legging tar 3-4 timer hver gang. De gangene det er rolig, er når tv eller iPaden er på, men våre barn ønsker ikke å se på tv hele dagen. Vi har hytta frem til fredag, men jeg orker ikke å være her en dag til. Hytta ser helt bomba ut, med matrester overalt, klissete gulv og tallerkner med mat blir ikke ryddet med mindre jeg eller mannen rydder. Anonymkode: 9d5f8...8eb Nei dette kan umulig være sant? Hadde jeg vært deg hadde jeg pakka sammen bilen og dratt fra dem, faktisk. Det er vinterferie og hvis den familien lager mer styr enn nødvendig, så er det bare å reise. Det hadde i hvert fall jeg gjort, jeg hadde aldri ofret ferien min for det tullet der, og da får de sitte igjen med hytta for seg selv - så får de bestemme hva de vil gjøre, og kanskje det går opp for dem at ingen orker å være sammen med de pga ufyselig "oppdragelse". 6
Gjest Blondie65 Skrevet 20. februar 2022 #12 Skrevet 20. februar 2022 Her må dere voksne sette dere ned og fortelle at sånn kan dere ikke ha det. Og her må dere vise kompromissvilje: 1. Ingen skal inn på deres rom, uansett grunn, uten at det er avtalt med dere. Dersom noen likevel ved et uhell går inn på rommet må de voksne besørge rydding etter sine barn 2. Dere er vant med at dere kommer dere ut til fastsatt tidspunkt. Dersom de ikke makter / har lyst til det, kan de si fra, sånn at dere kan dra uten dem. Dere kan eventuelt avtale et bedre tidspunkt enn kl 09 slik at alle er enig. Men her må det realisme inn: det er uaktuelt å vente mer enn max 15 minutter. Makter de ikke holde tiden må de forstå at dere går uten dem. 3. Det skal være ro ved matbordet og det er helt uaktuelt med tandrums og at mat blir slengt rundt. Personer som ikke oppfører seg må forlate bordet og finne et sted de kan roe seg før de kommer tilbake. 4. Hvis reglene 1-3 ikke faller i smak eller følges avbrytes hytteferien for deres del da dere ikke har interesse av denne typen kaos. Slike hytteregler som dette bør dere lage for alle fremtidige ferier uansett hvem dere drar med. Da vet dere ut fra reaksjonene på reglene om det er verdt å dra med slike folk eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #13 Skrevet 20. februar 2022 Hadde ryddet etter meg dere dere har sovet og beklaget at du har blitt syk og trenger å hvile hjemme om det blir for vanskelig å si sannheten, at dette ikke ble ferien dere forventet og at det blir for slitsomt med fullstendig kaos. Anonymkode: 60f34...2c2 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #14 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kanskje en av dere kan hjelpe til med å feks kle på barnet/barna? Ofte skal det ikke mer til enn en annen voksen. Hvor gamle er barna? Anonymkode: 29616...b36 Jeg glemte å nevne i HI at dette er barn i skolealder og burde klare det fint selv. Våre barn er litt yngre og klarer å kle på seg selv. TS Anonymkode: 9d5f8...8eb 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #15 Skrevet 20. februar 2022 Denne familien drar dere neppe på tur med igjen. Den erfaringen er ofte dyrekjøpt. Helt ærlig er det ytterst få venner jeg ferierer med. Om dere så blir enige om regler så har jo denne familien en helt annen standard og holdning til oppdragelse enn dere. Anonymkode: 8b9e5...3a5 8
Kaneel Skrevet 20. februar 2022 #16 Skrevet 20. februar 2022 Ante du virklig ikke dette kunne bli kræsj på forhånd? Du kjente vel både ungene og foreldre 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #17 Skrevet 20. februar 2022 Det er bare å holde ut. Og si at dere en dag ønsker en familiedag. Og neste år ferierer dere ikke sammen Anonymkode: 9bdd9...9d6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #18 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har leid en hytte sammen med en annen familie. Dette er et vennepar som vi ikke treffer så ofte, og dette er vårt første tur sammen. Dette er 3.dagen og jeg er allerede utslitt. Det er evig krangel fra morgen til kveld mellom barna. Skriking og slåssing og foreldrene griper ikke inn. Det er aldri fred å få. Hvert eneste måltid er kaotisk med matkrig hver gang. Barna ber f.eks om nugatti på brødskiven, men så har faren glemt å ha på smør og det skrikes og kastes mat veggimellom i 30 minutter. Og de andre søsknene erter for å hause opp enda mer. Når det ene barnet har fått roet seg, er det en annen søsken som tar over skrikingen. I går skulle vi alle sammen på tur. Vi stod klare som avtalt klokken 09, men etter en time var de enda ikke klare så vi dro først og de skulle komme etterpå. Det var selvfølgelig skriking og hyling fordi sokken var feil, storebror hadde en kulere jakke, jeg åpnet døren for å gå ut og det ble kaldt. Da vi kom tilbake tre timer senere, holdt de på enda. I mellomtiden, har barna deres gått inn på rommet vårt og hoppet i sengen og tømt innholdet i koffertene utover. Da sa jeg tydelig fra til barna at det ikke er lov og at de får rydde opp etter seg. Dette syns ikke moren noe om. Man verken kjefter eller straffer barn🙈 Legging tar 3-4 timer hver gang. De gangene det er rolig, er når tv eller iPaden er på, men våre barn ønsker ikke å se på tv hele dagen. Vi har hytta frem til fredag, men jeg orker ikke å være her en dag til. Hytta ser helt bomba ut, med matrester overalt, klissete gulv og tallerkner med mat blir ikke ryddet med mindre jeg eller mannen rydder. Anonymkode: 9d5f8...8eb Vi har hytte selv. Kjenner meg godt igjen om det du forteller. Alle ønsker å bli med oss, men jeg får NOK etter én natt. Men alle ønsker å bli minst en hel helg! Alle skal skjemmes bort når de først er på hyttetur, noe de ikke er ofte. De fleste hjelper litt til, men likevel er det utmattende for oss å ha gjester da vi må underholde med sightseeing, skiturer som varer i mange timer, ekstra god mat, gi opp sengeplasser slik at vi sover dårlig, ungene må få lov til å være oppe ekstra lenge fordi det er "ferie", osv. Alle skal kose seg slik at maten blir dyr. Ett vennepar handlet mat for 3000 (!?!) for to middager, to frokoster og en lunsj, og da skulle vi selvsagt betale halvparten. En annen familie skulle bli med oss når det var sesongens skiskytter-åpning men da det skulle starte skulle familien dagsove og da ønsket de at vi skulle vente til de våknet da de ikke visste veien.. Gjester er koselig innimellom, men slitsomt når tyve vennepar med barn stadig hinter om å få bli med. Tips til alle som er gjester: spør vertskapet om hvor lenge DE ønsker å ha gjester. Til ts, en hel uke sammen er AAAAAAAAAALTFOR LENGE. Føler med deg! Heldigvis for oss har familien vår økt så nå er det ikke plass til gjester lengre 😂 Anonymkode: 45abb...91b 10
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #19 Skrevet 20. februar 2022 Blondie65 skrev (14 minutter siden): Her må dere voksne sette dere ned og fortelle at sånn kan dere ikke ha det. Og her må dere vise kompromissvilje: 1. Ingen skal inn på deres rom, uansett grunn, uten at det er avtalt med dere. Dersom noen likevel ved et uhell går inn på rommet må de voksne besørge rydding etter sine barn - jeg trodde det var en selvfølge at man ikke går inn i rom man ikke går inn i andres soverom. Og jeg vet ikke hvor foreldrene var mens de var i rommet vårt, for ut fra rotet, har de fått holde på lenge. 2. Dere er vant med at dere kommer dere ut til fastsatt tidspunkt. Dersom de ikke makter / har lyst til det, kan de si fra, sånn at dere kan dra uten dem. Dere kan eventuelt avtale et bedre tidspunkt enn kl 09 slik at alle er enig. Men her må det realisme inn: det er uaktuelt å vente mer enn max 15 minutter. Makter de ikke holde tiden må de forstå at dere går uten dem. - Barna er allerede oppe fra 06 og tenkte at 09 var et greit tidspunkt. Det var også dem selv som foreslo tidspunktet. 3. Det skal være ro ved matbordet og det er helt uaktuelt med tandrums og at mat blir slengt rundt. Personer som ikke oppfører seg må forlate bordet og finne et sted de kan roe seg før de kommer tilbake. - Dette hadde vi gjort med våre barn om de ikke klarte å oppføre seg, mens de er imot å straffe barn. Det er jo bare mat. 4. Hvis reglene 1-3 ikke faller i smak eller følges avbrytes hytteferien for deres del da dere ikke har interesse av denne typen kaos. Slike hytteregler som dette bør dere lage for alle fremtidige ferier uansett hvem dere drar med. Da vet dere ut fra reaksjonene på reglene om det er verdt å dra med slike folk eller ikke. Jeg svarte på 1, 2 og 3 ovenfor. Vi har reist med andre familier før og det har gått strålende. Det er den første med denne familien. De bor et stykke unna oss og da har vi oftest møtt dem uten barna. De få gangene barna var med, har vi møttes ute. Jeg har gått meg en lang tur, stått opp tidlig og spist frokost på rommet med låst dør. Jeg vil veldig gjerne si at jeg ikke orker dette kaoset, men mannen vil pakke det inn på en grei måte. Jeg har gitt beskjed at jeg reiser imorgen tidlig uansett. Så han har til idag å si fra. Anonymkode: 9d5f8...8eb 3 1
Gjest Blondie65 Skrevet 20. februar 2022 #20 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg svarte på 1, 2 og 3 ovenfor. Vi har reist med andre familier før og det har gått strålende. Det er den første med denne familien. De bor et stykke unna oss og da har vi oftest møtt dem uten barna. De få gangene barna var med, har vi møttes ute. Jeg har gått meg en lang tur, stått opp tidlig og spist frokost på rommet med låst dør. Jeg vil veldig gjerne si at jeg ikke orker dette kaoset, men mannen vil pakke det inn på en grei måte. Jeg har gitt beskjed at jeg reiser imorgen tidlig uansett. Så han har til idag å si fra. Anonymkode: 9d5f8...8eb Jeg tenker at det bare er å reise - men man kan jo pakke det inn i "vi er nok alt for ulike til å tilbringe flere dager under samme tak".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå