Gå til innhold

Ville du møtt opp på arrangement eller familiefeiring med korona nå?

Jajajane

Anbefalte innlegg

Er bedt i en feiring, men smitte i familien. Nå er det jo slik at så lenge man ikke er syk er det ikke pålagt hverken testing eller karantene. Sannsynligheten for å møte smittede er jo tilstede både på jobb og i butikken. 

Ville du møtt opp hvis man visste at man er smittet selv eller et av barna dine er det? Smittet, men uten symptomer / sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei ville ikke det. Vi skulle på hyttetur med familien i vinterferien, men datteren testet positiv i går. Så her blir vi alene. 

Greit at alt er åpent, men blir for dumt å gå inn for å smitte andre. 

• Liker 25
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72

Nei. Hadde brukt det som unskyldning for å slippe. Men det er jo lov. Vi har covid nå alle 4, og vi går på butikken som vanlig uten maske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så klart ville jeg ikke møtt opp om jeg visste jeg var smittet selv. Jeg ønsker jo ikke å være ansvarlig for at andre evt blir syke, enten det er omgangssyke eller korona.

Det er fullt mulig å teste seg, selv om det ikke er pålagt.

Jeg hadde muligens møtt om barna mine hadde, og jeg selv både var uten symptomer + negativ test (ved halsvondt eller tett nese hadde jeg stått over, da kommer gjerne den positive testen en dag eller to senere om man har der i familien).

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er smittet, bli hjemme. Hvis ett av barna dine er smittet, men ikke du, kan du dra, men jeg ville sett an selskapet. Jeg hadde ikke dratt hvis min 98 år gamle bestefar skulle, eller andre i risikogruppen som ikke har hatt det enda. 

Endret av Lady T
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Forskriftsfestet krav til isolasjon oppheves og erstattes med en anbefaling om at voksne som er bekreftet smittet med covid-19 holder seg hjemme i 4 døgn fra symptomstart og uansett til de har vært feberfri i ett døgn.

Vi forholdt oss selvsagt til anbefalingen. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det ville jeg ikke, akkurat som at jeg ikke ville deltatt i selskapeligheter hvis jeg visste at jeg hadde en annen smittsom sykdom.

Nå blir det sagt at alle tiltakene er byttet ut med anbefalinger og oppfordring om å bruke sunn fornuft, og dette er sunn fornuft i mitt hode.  :)

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (19 minutter siden):

Er bedt i en feiring, men smitte i familien. Nå er det jo slik at så lenge man ikke er syk er det ikke pålagt hverken testing eller karantene. Sannsynligheten for å møte smittede er jo tilstede både på jobb og i butikken. 

Ville du møtt opp hvis man visste at man er smittet selv eller et av barna dine er det? Smittet, men uten symptomer / sykdom. 

Nei. Jeg vil ikke være den som smitter en utsatt person og forårsaker sykehusopphold eller død. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rampenissen72 skrev (16 minutter siden):

Nei. Hadde brukt det som unskyldning for å slippe. Men det er jo lov. Vi har covid nå alle 4, og vi går på butikken som vanlig uten maske.

Uten munnbind i butikk mens du er smittet med korona? Hvorfor i all verden ønsker du å smitte folk med vilje?

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville jeg helt klart ikke! Det er både egoistisk og hjernedødt å gjøre. Uansett covid eller vanlig influensa, sånt gjør man bare ikke!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like ulogisk at for et halvt år siden satt hele familien i isolasjon/karantene, mens nå med påvist smitte drar elever og lærere på jobb med positiv test. Fordi det nå er lov 🤷🏻‍♀️

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men beveger seg selvfølgelig ikke blant andre mennesker enn husholdningen om man er smittet.

Maken til egoisme. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
Klikker83 skrev (2 minutter siden):

Uten munnbind i butikk mens du er smittet med korona? Hvorfor i all verden ønsker du å smitte folk med vilje?

I sms jeg fikk fra kommunen står det at man «kan» være hjemme hvis ønskelig, men at det ikke er et krav. Barna gikk også i bhg/skole forrige uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har hele bunchen  corona denne uka. 

Jeg og mannen var nødt å gå på butikken  og et par andre småting.  Selvfølgelig  m maske på og 2 !meter avstand.

Det ene barnet  var invitert  i bursdagsselskap  i helga nå, sa  seff nei til det. Hvorfor  skal vi ødelegge kommende vinterferie for resten av klassen. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Katten.2.0 skrev (1 minutt siden):

Men beveger seg selvfølgelig ikke blant andre mennesker enn husholdningen om man er smittet.

Maken til egoisme. 

De nye reglene tilsier at man kan være ute blandt folk fra nå av. Barn kommer smittet på skolen, og det er lov. I klassen til ene barnet mitt er det 7 smittede i klassen som var på skolen hele forrige uke. Inkludert 1 lærer! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rampenissen72 skrev (2 minutter siden):

I sms jeg fikk fra kommunen står det at man «kan» være hjemme hvis ønskelig, men at det ikke er et krav. Barna gikk også i bhg/skole forrige uke. 

Samme her, fått beskjed om at man kan leve som normalt. Har man feber er det likevel anbefalt å holde seg hjemme. Ellers er det fritt vilt!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
Jajajane skrev (Akkurat nå):

De nye reglene tilsier at man kan være ute blandt folk fra nå av. Barn kommer smittet på skolen, og det er lov. I klassen til ene barnet mitt er det 7 smittede i klassen som var på skolen hele forrige uke. Inkludert 1 lærer! 

Tror ikke folk har fått med seg nye reglene. Her i min kommune er det flere som har covid, enn de uten. Hvis alle skulle være i isolasjon hadde alt stoppet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jajajane said:

Og så?

Det er fortsatt latterlig egoistisk. Man holder seg hjemme med influensa eller omgangssyke selv om det er 'lov' å være ute blant folk.

Går an å tenke sjæl, vettu. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...