AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #1 Del Skrevet 20. februar 2022 Noe av det mest skremmende jeg noen gang har hørt er når noen påpekte at eksistensen av "uncanny valley" antyder at det på et tidspunkt var en evolusjonær grunn til å være redd for noe som så menneskelig ut, men som ikke var det 😦 Anonymkode: 7382e...e3c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #2 Del Skrevet 20. februar 2022 Og hvorfor var dette så skremmende for deg? Anonymkode: 98c16...81b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #3 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 20.2.2022 den 9.36): Og hvorfor var dette så skremmende for deg? Anonymkode: 98c16...81b Fordi eksistensen av "uncanny valley" antyder at det på et tidspunkt var en evolusjonær grunn til å være redd for noe som så menneskelig ut, men som ikke var det 😦 Anonymkode: 7382e...e3c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #4 Del Skrevet 21. februar 2022 Tror du har misforstått Anonymkode: 4e46d...29d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #5 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi eksistensen av "uncanny valley" antyder at det på et tidspunkt var en evolusjonær grunn til å være redd for noe som så menneskelig ut, men som ikke var det 😦 Anonymkode: 7382e...e3c Man skal legge godviljen til for å mene dette. Anonymkode: 16f0f...0e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #6 Del Skrevet 21. februar 2022 Sikkert bare neandertalare Anonymkode: aa8e3...71e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 21. februar 2022 #7 Del Skrevet 21. februar 2022 Må det være pga evolusjon at vi finner uncanny valley ubehagelig? Jeg var livredd klovner når jeg var liten, det betyr vel ikke at mine forfedre levde side om side med "klovno sapiens" 😜 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #8 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror du har misforstått Anonymkode: 4e46d...29d Forklar Anonymkode: 7382e...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #9 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man skal legge godviljen til for å mene dette. Anonymkode: 16f0f...0e0 Nei Anonymkode: 7382e...e3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #10 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sikkert bare neandertalare Anonymkode: aa8e3...71e For nært opp mot vår tid. Anonymkode: 7382e...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #11 Del Skrevet 21. februar 2022 Callisto83 skrev (1 minutt siden): Må det være pga evolusjon at vi finner uncanny valley ubehagelig? Jeg var livredd klovner når jeg var liten, det betyr vel ikke at mine forfedre levde side om side med "klovno sapiens" 😜 ALT er pga. evolusjon. Men folk vil ikke utforske av frykt for hva svarene vil bringe. Anonymkode: 7382e...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #12 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei Anonymkode: 7382e...e3c I høyeste grad. Anonymkode: 16f0f...0e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #13 Del Skrevet 21. februar 2022 Føler folk det når de ser noen med med autisme? Det er jo en annen hjerne.. Anonymkode: 0d37f...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 21. februar 2022 #14 Del Skrevet 21. februar 2022 Uncanny valley-fenomenet kommer av at vi er svært sosiale og emosjonelle dyr. Når vi ser noe som ligner på et menneske men ikke kan observere emosjoner fra dette så går det i mot vår natur som sosiale dyr og vi opplever en aversjon mot dette ikke-emosjonelle. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 21. februar 2022 #15 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Føler folk det når de ser noen med med autisme? Det er jo en annen hjerne.. Anonymkode: 0d37f...379 Sannsynligvis ikke, men personlig får jeg det bittelitt med Mark Zuckerberg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #16 Del Skrevet 21. februar 2022 Polyester skrev (13 minutter siden): Uncanny valley-fenomenet kommer av at vi er svært sosiale og emosjonelle dyr. Når vi ser noe som ligner på et menneske men ikke kan observere emosjoner fra dette så går det i mot vår natur som sosiale dyr og vi opplever en aversjon mot dette ikke-emosjonelle. Hmmmm....Ikke helt? Grensen vakler mellom noe som er vanskelig å sette ord på. Mange ting ser ut som menneske, men uten emosjoner - uten at det er uncanny. Roboter, mannekenger, oppblåsbar barbara, dukker osv. Noen ting er mer abstrakte, andre virkelig nære. De færrests syns mannekenger og dukker ser så jævlig freaky ut at de kjenner nakkehårene reise seg. Noen ting kan se emosjonelle ut uten å ligne på oss (tamagotchi osv for eks) Men uncanny valley er noe annet. Det er ikke nødvendigvis bare en robot eller en hvilken som helst dukke - det er noe som ligner mennesker men har en x faktor som gir deg en slags insiktiv refleks. Eksakt hva dette er, kan jeg ikke forklare. Men du vet det når du ser det. Anonymkode: 11899...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jaconandersen Skrevet 21. februar 2022 #17 Del Skrevet 21. februar 2022 Det er ikke nødvendigvis slik at noe som lignet på mennesket har eksistert og som jaktet på oss. Mange andre vesen reagerer på samme måte når de ser noe som ligner veldig på egen art, men ikke 100 prosent. De mener det handler om at en skal unngå syke individer av egen art. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 21. februar 2022 #18 Del Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke nødvendigvis bare en robot eller en hvilken som helst dukke - det er noe som ligner mennesker men har en x faktor som gir deg en slags insiktiv refleks. Eksakt hva dette er, kan jeg ikke forklare. Men du vet det når du ser det. Anonymkode: 11899...4e6 Ja, som for eksempel et lik? Jeg sier ikke at uncanny valley er definert av menneskelig utseende i motsetning til sosiale egenskaper, men det er disse områdene som er aktivert i hjernen når uncanny valley-følelsen trigges. Vi forventer en sosial egenskap, men gjenkjenner fort at den ikke er der. Et lik er hundre prosent et menneske, men vi gjenkjenner fort at det er noe veldig galt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #19 Del Skrevet 22. februar 2022 Anonymkode: 08a90...dbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #20 Del Skrevet 22. februar 2022 Polyester skrev (8 timer siden): Ja, som for eksempel et lik? Jeg sier ikke at uncanny valley er definert av menneskelig utseende i motsetning til sosiale egenskaper, men det er disse områdene som er aktivert i hjernen når uncanny valley-følelsen trigges. Vi forventer en sosial egenskap, men gjenkjenner fort at den ikke er der. Et lik er hundre prosent et menneske, men vi gjenkjenner fort at det er noe veldig galt. Det var et godt eksempel 😊 Anonymkode: 0d37f...379 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå