Gå til innhold

Hva skjer hvis den andre parten motsetter seg skilsmisse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men har det noen betydning at man får barn med en ny før man er offisielt skilt? Og det andre spm jeg hadde om hvem som har rett til å ta beslutninger for meg hvis noe skjer med meg (havner i koma feks) før skilsmisse er bevilget? Er det personen man har søkt skilsmisse fra? 

Anonymkode: 93afe...030

Du må sette opp ny partner som pårørende i Helsenorge. Og han må signere farskapspapirer hos jordmor eller på sykehuset ved fødsel.

Anonymkode: f33ea...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men har det noen betydning at man får barn med en ny før man er offisielt skilt? Og det andre spm jeg hadde om hvem som har rett til å ta beslutninger for meg hvis noe skjer med meg (havner i koma feks) før skilsmisse er bevilget? Er det personen man har søkt skilsmisse fra? 

Anonymkode: 93afe...030

I Norge går man etter pater est, dvs at hvis man er gift, blir ektemannen automatisk far på papiret. Det er grunnen til at far må skrive under på farskapet hvis man er samboer, men ikke hvis man er gift. Finn ut hvordan det fungerer hvis du er separert (og han du er gift med fremdeles åpenbart ikke er far til barnet). Det finnes helt sikkert en løsning, men det er mulig det er mer papirarbeid. 

Anonymkode: 228ef...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du sender inn separasjonspapirene. Da har din eks 3 uker på seg til å svare. Hvis han ikke svarer blir skilsmissen fastslått (jeg husker ikke om den forkynnes). Dersom din eks skulle motsette seg - f.eks. skrive at han ikke vil skilles - har det ingen betydning.

Du må oppgi barnets far som nærmeste pårørende og far. Da er det vedkommende som er pårørende og ikke din eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager, før dna-tester ble vanlig, hadde man noe som het "pater est" regelen. Altså "faren er". Den som var gift med barnets mor på fødselstidspunktet, ble automatisk oppgitt å være og regnet for å være barnets far.

I dag kan man uten skygge av tvil fastslå hvem som er barnets far, eller IKKE kan være barnets far, så det er ikke lenger noe problem.

https://jusleksikon.no/wiki/Pater_est-regelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Min mann og jeg måtte gå fra hverandre pga manipulasjon og konflikter i hans familie og barn. Min eks kunne ikke være gift med meg fordi han satte grenser for sine voksne barn, og det mente de var pga meg. Veldig kort fortalt. Han og jeg var i utgangspunktet ikke ferdige med hverandre. Min eks har vært «fjernstyrt» hele livet av sine foreldre, så har voksne barn tatt over.
Dette har medført at min eks ble kronisk suicidale: innleggelser og mange forsøk hjemme. Jeg ble utsatt for psykisk vold i flere år fra den familien for å innrette meg dems ønsker. Til slutt var det nok for meg. Helt utbrent av mobbing og trakassering, og omsorg for en syk mann. Jeg flyttet og han har valgt å ikke skrive under søknad om skilsmisse. Namsmannen måtte inn. Galskap!!! For meg bekrefter det hvilken marionett og ynkelig han er. Han har sikkert gjort det fordi «sterke» stemmer rundt han har oppfordret han. Han adlyder, istedenfor å ta ansvar og være selvstendig, men det er jo det som er hans livsutfordring. 

Endret av FruBjerke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruBjerke skrev (1 time siden):

Min mann og jeg måtte gå fra hverandre pga manipulasjon og konflikter i hans familie og barn. Min eks kunne ikke være gift med meg fordi han satte grenser for sine voksne barn, og det mente de var pga meg. Veldig kort fortalt. Han og jeg var i utgangspunktet ikke ferdige med hverandre. Min eks har vært «fjernstyrt» hele livet av sine foreldre, så har voksne barn tatt over.
Dette har medført at min eks ble kronisk suicidale: innleggelser og mange forsøk hjemme. Jeg ble utsatt for psykisk vold i flere år fra den familien for å innrette meg dems ønsker. Til slutt var det nok for meg. Helt utbrent av mobbing og trakassering, og omsorg for en syk mann. Jeg flyttet og han har valgt å ikke skrive under søknad om skilsmisse. Namsmannen måtte inn. Galskap!!! For meg bekrefter det hvilken marionett og ynkelig han er. Han har sikkert gjort det fordi «sterke» stemmer rundt han har oppfordret han. Han adlyder, istedenfor å ta ansvar og være selvstendig, men det er jo det som er hans livsutfordring. 

Ok. Da vet vi det. Til tross for at jeg ikke helt skjønner hva dette har med denne snart tre år gamle tråden å gjøre...😅 

Anonymkode: b6b04...5cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...