Gå til innhold

Bør Norge arrangere et nytt vinter-OL?

Mannegenser

Bør Norge arrangere et nytt vinter-OL?  

39 stemmer

1. 1. Bør vi arrangere et nytt vinter-OL?

• Ja, som den beste vintersportsnasjonen bør Norge ta ansvar å arrangere dette!
      20
    • Nei, det er for dyrt.
      19

Anbefalte innlegg

Ja eller nei?

Jeg mener ja. Vi er best på dette. Vi er ikke best på alt, men dette kan vi litt om. Jeg mener vi bør ta ansvar der vi er gode. La verden se et folkehav og entusiasme hvor vi virkelig kan vise Norge slik det kan være. Publikum langs løypene, sol og snø og dyrke litt norsk kultur. Vintersports-interesserte mennesker verden over ville ha elsket at Norge arrangerte dette. Husk at lille Norge er nummer en i vintersport. Det er ganske utrolig.

Ja, det koster penger, men det gjør alt annet også. Etter så mye "sportsvasking" innen OL og fotball-VM, trenger vi en entusiastisk, litt naiv og herlig norsk kultur spredd ut til resten av verden!

Det er lenge siden Lillehammer 1994.

Vi stemte nei sist gang dette var oppe, men det var vel fordi alternativet var Oslo. Oslo og Oslo-folk står ikke i høy kurs i vårt vidstrakte land. Så glem Oslo. (Er selv fra Oslo) 

Hva med OL i Trøndelag? Eller Tromsø?

Jeg stemmer for. Hva mener du?

lillehammer94_siste.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Men litt nedskalert. Vi bør tenke på hvor vi trenger nye anlegg. Og vi bør samarbeide med Sverige. Kanskje Finland og Island også? 

Nå har vi snart klart vm-anlegg i Trondheim, for langrenn og hopp (har det også i Holmenkollen), alpint i Trondheim (evt Kvitfjell), Sverige er nok bedre på ishockey, de har også gode langrennsanlegg. Vi har vel ake-anlegg på lillehammer som kan brukes bare med litt oppgradering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror OL hadde hatt veldig godt av å arrangeres et sted hvor det er gode værforhold, lav korrupsjon og ordentlige forhold for arbeiderne. Så jeg er for OL i Norge!

Helst ville jeg sett det er snøsikkert sted nord for Oslo (og jeg er også fra Oslo).

Tromsø mener jeg hadde vært et kult sted, men kanskje Trondheim-området hadde gjort det enklere for andre å reise dit, og flere hadde fått glede av idrettsanleggene i etterkant.

Som du sier TS, det er lenge siden 1994 og OL fortjener ekte snø!

Anonymkode: 3a7c7...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele OL-konseptet og organsisasjonen IOC må reformeres, hvis OL skal overleve i fremtiden. Tror de har begynt å skjønne dette selv nå. Synes ikke Norge skal arrangere noe OL for dette er gjennomført.

Fremtidens OL må baseres på gjenbruk av det man har. Mener det naturlige er at Oslo og Lillehammer\ Mjøsregionen i fellesskap kunne arrangert et mesterskap. Evt. involvere Trøndelag.

Anonymkode: 63e32...af2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (6 timer siden):

Ja. Men litt nedskalert. Vi bør tenke på hvor vi trenger nye anlegg. Og vi bør samarbeide med Sverige. Kanskje Finland og Island også? 

Nå har vi snart klart vm-anlegg i Trondheim, for langrenn og hopp (har det også i Holmenkollen), alpint i Trondheim (evt Kvitfjell), Sverige er nok bedre på ishockey, de har også gode langrennsanlegg. Vi har vel ake-anlegg på lillehammer som kan brukes bare med litt oppgradering? 

Norge trenger vireklig ikke flere anlegg for vinteridrett. Man har allerede flere anlegg enn det man klarer å ta vare på. Ta feks. hoppbakker, der man allerede har fire anlegg av World Cup kvalitet (Holmenkollen, Vikersund, Lillehammer, Trondheim). Blir helt meningsløst å bygge flere anlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, Mannegenser said:

Vi stemte nei sist gang dette var oppe, men det var vel fordi alternativet var Oslo. Oslo og Oslo-folk står ikke i høy kurs i vårt vidstrakte land. Så glem Oslo. (Er selv fra Oslo) 

Tror du har veldig rett i at det ble stemt ned fordi det var Oslo. Ser det i alle kommentarfelt nesten uansett tema, fra folk utenfor Oslo: "Norge er mer enn Oslo". Så jeg tror man enten måtte gått for Nord-Norge eller en delt løsning mellom Oslo og et annet sted kunne kanskje fungert. Det skal sies at jeg selv stemte nei pga kostnadene og fordi det var for kort tid siden sist. Men på et tidspunkt bør vi ta det på oss igjen dersom vi vil fortsette å delta hver gang. Kan ikke bare sende regningen til andre. Det burde også være mulig å skalere ting ned, det trenger ikke nødvendigvis være det største og mest spektakulære hver gang. Selv om vi nordmenn slukte rått "zhe bezt olympic gamez ever". 

Anonymkode: e9e07...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaa, men hadde helst sett det ble i et sammarbeid med Sverige. Rettere sagt Trondheim/Åre/Østersund. Nordiske i Trondheim, Alpint i Åre, skiskyting i Østersund. Muligens freestyle og snowboard til Oppdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norske myndigheter gidder ikke å arrangere noe som helst selv. 

mye bedre å la noen andre nasjoner ta alle kostnadene rundt dette, og så kan norske utøvere heller fokusere på å grafse til seg flest mulig medaljer.. 

:bond: 

Anonymkode: 129a3...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig at OL som konsept kommer til å dø ut, i alle fall Vinter OL. Seer-tallene for dette OL world wide skal ha vært ekstremt lave, så det har vært en svært dårlig business for IOC.  Husk at er ingen land i verden som er så opptatt av Vinter OL som nordmenn. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en nasjon av dopa "idrettsutøvere" bør på ingen måte få arrangere OL. 

Anonymkode: 2ba68...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hele OL-konseptet og organsisasjonen IOC må reformeres, hvis OL skal overleve i fremtiden. Tror de har begynt å skjønne dette selv nå. Synes ikke Norge skal arrangere noe OL for dette er gjennomført.

Fremtidens OL må baseres på gjenbruk av det man har. Mener det naturlige er at Oslo og Lillehammer\ Mjøsregionen i fellesskap kunne arrangert et mesterskap. Evt. involvere Trøndelag.

Dette. Jeg stemte nei på pollen, men ikke fordi det der for dyrt.

Anonymkode: 85ef8...981

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, en nasjon av dopa "idrettsutøvere" bør på ingen måte få arrangere OL. 

Anonymkode: 2ba68...9f4

Så ikke Russland, Finland eller Østerrike, med andre ord.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, koster for mye, må heller prioritere å ruste opp helsevesenet slik at de har nok intensivplasser til neste pandemi. Ruste opp skolene slik at de kan hjelpe de som trenger det mest og fikse strømmen. Norge har mange andre ting å bruke penger på enn OL..

Anonymkode: 044c9...d51

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Har dere hørt om kravlista til IOC? Den er bare helt vanvittig. Blant annet så forlanger de at det skal bygges en egen fil mellom de ulike stadioene som bare de kan bruke, ingen vanlige folk. De krever å få middag hos kongeparet, der kongeparet skal dekke mat og drikke. De skal ha lunsjbufeer på stadion der rettene skal byttes ut daglig. Alle rom de oppholder seg i skal holde nøyaktig 20 grader. De hotellansatte er pliktige til å hilse og smile til dem, og en hel rekke flere små og store detaljer. 

Kravlista er så stor at det ikke er snakk om å kunne holde et nedskalert OL.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årets vinter OL har en prislapp på rundt 40 milliarder USD!

Norge har mye annet som burde prioriteres før et nytt vinter OL.

Blant annet:

- Infrastruktur.

- Helsevesen.

- Eldrehjem.

- Skoler.

For å nevne noe!

Å sløse bort enorme summer på nok et vinter OL som varer et par uker, for å vise verden hvor flinke vi er til å gå på ski... Det er komplett idioti!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jokernord said:

Å sløse bort enorme summer på nok et vinter OL som varer et par uker, for å vise verden hvor flinke vi er til å gå på ski... Det er komplett idioti!

Men da bør det samme gjelde  deltagelse, vi bruker også store summer på å delta, og ikke minst olympiatoppen og alle forberedelsene.

Anonymkode: e9e07...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mye vintersport på tv. De tre siste Vinter-OL har vært kjedelige. Ser heller på Ski-VM, som faktisk arrangeres der folk er interessert i sporten, enn å følge med på OL nå. Kan godt legge ned hele Vinter-OL for min del.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...