AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #81 Del Skrevet 19. februar 2022 Rytz skrev (2 timer siden): Det er stort sett bjørnen som dreper og kun spiser juret. Surplus killing er absolutt noe som er vanlig når det kommer til sau, men det er også noe som alle de store rovdyrene gjør. Det er en stor utfordring og en vond realitet, men har ingenting med lystmord å gjøre - sau er som å plukke epler for en topp-predator. Å drepe en elg krever enorm energi fra en ulv / ulveflokk. Ulven og elgen er to arter som har sameksistert i mange tusen år, og således evolvert side om side. Rovdyr er opportunister og får de mulighet dreper de gjerne flere enn de trenger i ett måltid. Ulven er absolutt ikke alene om dette, men ulven er vel så vidt jeg vet på topp når det kommer til uttak av sau. Hundedyr er ikke de mest effektive jegerne, og utsetter nok bytte sitt for ekstra pine sammenlignet med enkelte andre dyr, kanskje spesielt kattedyr. Men, som jeg har skrevet tidligere så utsetter alle rovdyr sine bytter for pine. Er det slik at dere ønsker at kun de "verste" rovdyrene skal utryddes fra naturen da? Afrikanske villhunder er kanskje på topp når det gjelder pining av sine bytter. Skal de utryddes? Haien er ikke ukjent for å dele sine bytter i to, hvor feks selen blir liggende på stranden uten bakpart. Skal alle haier tas ut? Ønsker ikke at den utryddes, men synes det er greit den ikke er i hele landet med tanke på husdyr. Veldig lett for de som ikke har ulven i hagen å uttale seg (Mener ikke deg, men sånn generelt). Ellers synes jeg det er bra info du kommer med her som et veldig greit å vite. Anonymkode: 079fe...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurium Skrevet 19. februar 2022 #82 Del Skrevet 19. februar 2022 Dette handler i bunn og grunn om naturlandskap vs. kulturlandskap. Som nevnt på SNL har vi om lag 10% Naturlandskap i Norge, dette går jeg ut i fra primært er over "tregrensa" hvor ulven ikke lever annet enn ved transportetapper. Dvs. at den finsk-russiske ulven i Norge lever i kulturlandskap. Arter som er avhengig av kulturlandskap anslås å være 24%. Hva er konsekvensen av at det ikke blir beskattet ulv, gaupe, og bjørn? Bønder avvikler husdyrhold på utmark, ergo trenger de ikke forproduksjon lenger og utmarka og innmarka utenfor de 2-3 kjerneområdene for dyrking av korn gror igjen. Dette resulterer igjen i at disse 24%, 1/4 av Norges dyreliv, mister biotopene sine. Dyrevernere som sier at det er bare å passe på dyrene aner ikke hva de prater om. Norge er et ulendt land, og det å "gjete" saueflokker er ikke det samme som i land hvor de neste ikke har høydemeter. Det jeg reagerer mest på personlig er hvor uredelige disse dyrevernsorganisasjonene er, ved å fortsatt si at den finsk-russiske ulven i Norge er utryddningstruet, når denne stammen anslås å være på ~ 60 000 individer. For ikke å snakke om hvor inneavlet ulvene i Sverige og Norge er, 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #83 Del Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det kvalmeste med hele saken er at jegerene få timer etter de fikk tillatelse skyntet seg å drepe flere ulver før folk fikk sjanse til å reagere/stoppe det🤢 Anonymkode: a6e58...5c3 Ja? Hva skulle de ha gjort? Skutt litt saktere eller hva? Anonymkode: 3d200...f07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #84 Del Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg bryr meg. Synes det er en skam, og jeg blir flau av Norge. Men jeg og sliter med hvordan jeg skal vise at jeg bryr meg? Jeg er imot slakt av dyr = spiser ikke dyr. Jeg er imot hvaljakten = informerer folk og spiser ikke på resturanter som serverer hval. Men man kan jo ikke akkurat gjøre det på samme måte med ulv. Jeg bruker jo ikke produktene til bondene da, som er stor grunn til at ulven slaktes, men den sammenhengen drar jo ikke politikerene. Jeg signerer de underskriftskampanjene jeg kommer over, men hva mer er det å gjøre? Anonymkode: a79e3...07a Hva gjør det verre å servere hval enn laks? Anonymkode: 3d200...f07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #85 Del Skrevet 19. februar 2022 Ja, saken er svært pinlig for Norge. Men dette er typisk norsk, næring går foran natur. Vi vil gjerne redde Amazonas og beskytte tigeren i India. Men våre egne rovdyr skal skytes og våre skoger skal hugges ned for å bli til jorder for å dyrke gress til beitedyr. Anonymkode: 81fbc...f0f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rytz Skrevet 19. februar 2022 #86 Del Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ønsker ikke at den utryddes, men synes det er greit den ikke er i hele landet med tanke på husdyr. Veldig lett for de som ikke har ulven i hagen å uttale seg (Mener ikke deg, men sånn generelt). Ellers synes jeg det er bra info du kommer med her som et veldig greit å vite. Anonymkode: 079fe...936 Helt enig med deg! Det er mange ulveforkjempere som har liten forståelse for de som ikke ønsker ulv. Det er veldig dumt. Ulvedebatten er en veldig bentent debatt og jeg skulle ønske at vi prøvde å forstå hverandre litt mer. For det er virkelig gode argumenter på begge sider. Det handler jo om hvilke verdier man selv velger å legge vekt på, og det er personlig hva vi mener er rett og galt. Forhåpentligvis kan vi finne løsninger som er bedre for begge parter (og ulven) i fremtiden ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #87 Del Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Så kan jeg legge til at jeg var på ulvens "lag" før. Men har innsett at det er umulig å kombinere sau og ulv, og at ulven kan bli for nærgående. Ikke minst at den påfører ekstremt store lidelser hos andre dyr. Da er det greit den ikke er over hele landet, så lenge den ikke utryddes. Noen fylker har mer sau enn andre. Anonymkode: 079fe...936 Da må jeg bare si at jeg er glad for at nordmenn stadig spiser mindre og mindre kjøtt, og spesielt sauekjøtt. Vi har utrolig mange tonn til overs hvert år, og man ønsker ingen økt produksjon i hvertfall. Så skal ulven utryddes for at disse sauene skal løpe rundt i marka uten tilsyn... når vi kun spiser halvparten av dem. Enda en ting som gjør meg sjokkert er det faktum at sauene lider uten tilsyn, med eller uten ulv. Rovdyr står for kun 20% av tapet. Resten er fall, påkjørsler, sykdom, parasitter etc. En syk sau eller en sau som har satt seg fast får ikke hjelp. Dette er det ingen som bryr seg om. Så skal ulven utryddes og 20% mindre sau går tapt, men fortsatt har man store tap pga de andre årsakene jeg nevnte. Dette er løsninger fra folk som ikke har respekt for naturen. Folk som har det prøver å finne løsninger. Har også lest at tapet vil kunne reduseres om man ikke har sauene langt oppi skauen, MEN, det kjøttet smaker bedre om de får spise tytterbær etc, så det var svært nødvendig at de var der. Da er man lite løsningsorientert. Utrydde ulven for at sauen skal ha tilgang på viltvoksende tyttebær så kjøttet skal smake bedre...hallo. Anonymkode: 9c271...9e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #88 Del Skrevet 19. februar 2022 Jeg bor i Norge. Og her blir vi ikke hørt om vi ikke liker hva som skjer. Anonymkode: d1282...2b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #89 Del Skrevet 19. februar 2022 Hellikopter og hagle? Jeg vil være med som tilskuer og baksetepilot 😎 Anonymkode: cadb2...1e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 19. februar 2022 #90 Del Skrevet 19. februar 2022 Jeg synes det er groteskt jævelig! men blir helt ødelagt av å tenke på det så jeg prøver å beskytte meg selv... Prøver å late som det ikke skjer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 23. februar 2022 #91 Del Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 18.2.2022 den 22.31): Tull. Bryr du deg om dyr, burde du stille deg opp i en matbutikk. Ulven lider ikke. Det er det andre dyr som gjør. Ulvejakta er meget effektiv og rask. Anonymkode: 94522...d2a Dyrevelferd blant husdyr og dyrebestand i naturen ber to heeelt forskjellige temaer. Dyrevelverden er verdt å diskutere den og, så opprett gjerne en tråd om det, eller heng deg på en av de eksisterende, men denne handler om ulvebestanden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #92 Del Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 18.2.2022 den 21.32): Fakta: Ulvene som slaktes nå, tar ikke sau Fakta: Ulvene er i et såkalt beskyttet område (der det ikke skal være sau eller andre byttedyr) Fakta: Ulvene er utrydningstruet. En liten gruppe såkalte "aktivister" bryr seg. Resten av Norge gir blanke faen. I utenlandske medier blir Norge nå sett på som barbarer. Det er ikke lov i hht. til internasjonalt og nasjonalt lovverk å slakte rovdyr i denne perioden. Sverige slakter også rovdyr, men har nå takket nei for å bli med på den nye ulveslakten fordi det bryter mot EU- og internasjonal regler om å slakte rovdyr i perioden der de parer seg. Nå går staten inn og slakter ulv. Med helikopter og hagle. Som også strider mot lovverket. Og på Norges største forum er det ingen som bryr seg. Barbarer. Er vi stolte over å ble sett på som barbarer? Er vi stolte av det som pågår nå? Anonymkode: 69953...380 Fakta er at du ikke forstår deg på forvaltning av rovdyr. Om vi ikke holder bestanden nede, sprer de seg utover et stort geografisk område. Når det har gått så langt at det er skjedd, DA er vi i trøbbel. De 5% av Norge som er avsatt til Denne galskapen, kan og bør forvaltes på en slik måte at ikke ulven sprer seg. Så får dere som ønsker ha de heller dra ut i de områdene hvor de finnes og ligge ute der om natta sammen med de. De som har husdyr har en rett til å bruke utmark, og da kan ikke ulven være der. Og de områdene som ulven er nå, har bønder gitt opp å ha husdyr, derfor er det heller ikke så mye å skrive om at ulven tar dyr lengre. Men slik forstår jo ikke du? Anonymkode: 8109e...d31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå