Gå til innhold

Hvorfor er det bare et knøttlite mindretall av nordmenn som bryr seg om ulveslakten som pågår nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er veldig bevisst på det jeg handler, ja, helt ned til sminkeprodukter. Prøver allltid å sjekke, som best jeg kan og mener jeg gjør så godt jeg kan på dette området. Men nå er det vel ikke slik at om jeg har kjøpt et par skinnsko i livet mitt, så har jeg ikke "lov" til å ønske meg en frisk og levedyktig ulvestamme i Norge da. Og jeg hevder fortsatt at du tar feil når du sier at ulven ikke lider når den jaktes med helikopter. Den er antageligvis vettskremt. 

Anonymkode: 9c271...9e1

Så det å være «bevisst på» betyr ikke at man unngår det altså?

Anonymkode: 3d200...f07

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva spiser disse ulvene da? Gress, lyng og bær?

Ingen som vet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (2 minutter siden):

Om det er i strid med internasjonale avtaler eller går ut over økosystemet er en ting, men det er jo ikke derfor folk reagerer så sterkt. Økosystemene står overfor langt større og mer akutte trusler, som faktisk er trusler mot hele klodens fremtid. Folk reagerer fordi de har et romantisk forhold til ulven. Den er et flott dyr som mange liker. Det er ikke noe galt i det, men det er litt kleint å bruke varierende argumenter.

Hvis jakta skader økosystemet er jeg selvsagt mot, men personlig ser jeg ikke poenget med å ulv her bare for ha det når den ikke er utrydningstruet. Da bør heller de som faktisk berøres av ulvens eksistens ha det avgjørende ord i saken.

For min del handler det om at vi mennesker bør tilpasse oss naturen og dyrene i større grad, enn omvendt. Fordi vi utrydder dyrearter og vi ødelegger naturen, slik det er nå. Og jeg mener at det går an å tilpasse seg ulven mer. Og den er ikke SÅ farlig som mange tror, det viser jo statistikken. Andre land har jo forstått dette og prøver å ta konsekvensen av det fordi de mener det er viktig. Så jeg håper at Norge også kommer etter. Det tar bare litt lenger tid her, åpenbart.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen som vet?

Nå fant jeg dette da: Hjortevilt utgjør en stor del av ulvens føde. Foruten elg, står også hjort, rådyr og rein på menyen, men den tar også bever, husdyr og åtsel. Ulven kan også jakte på gytende laks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ulven er en lystmorder som piner dyrene den dreper, og jeg synes det er fint å ikke ha ulv i min del av landet, og synes synd på de som får den tett innpå seg. Folk som mister hundene sine eller barn som møter den på hei til skolebussen. Jeg tror den må jaktes på så den forblir sky. Jeg hater at dyr dør, men jeg håper og tror den dør raskere enn byttet sitt. Jeg synes ulven er nydelig, men jeg er glad jeg ikke bor i ulveområde selv, og kan kose meg med hunden min løs i skogen uten å være redd for at den skal flekkes i biter av en ulv. 

Anonymkode: 079fe...936

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (Akkurat nå):

Da må du svare først hvor mye ulv du egentlig vil ha? Skal vi tolerere at den blir nærgående der folk bor i mye større grad? Har du et maks antall ulv du kunne tenke deg er fornuftig? Er du imot all form for regulering? At jeg ikke unner folk å leve side om side med ulv, og at du dreier dette slik at det er jeg som må forsvare/forklare meg er helt vanvittig.. Jeg  har ingenting imot Gauper forresten.. De tar ikke mer en de behøver for å overleve,, og de lar ikke halvdøde dyr ligge og pines..

Jeg vil at balanse i økosystemet skal være ledende for norsk ulvepolitikk, ikke økonomi slik det er i dag. Når det er sagt er jeg helt for å ha områder hvor feks sau er prioritet, men jeg mener også at ulven bør få oppholde seg flere steder i landet. Jeg mener det bør tas mer hensyn til forskning, og at vi bør ha en mer bevisst tanke om hvilke dyr vi tar ut. Jeg ønsker at folket skal utdannes ytterligere om ulv slik at vi kan leve tettere på den uten å miste livskvalitet. Jeg har stor respekt for de som føler på dette, men jeg tror det har mye med uvitenhet å gjøre. Jeg har tross alt selv levd med husdyr i tjukkeste ulvesona. 

Anbefaler deg å faktisk lese innleggene mine, for der finner du svaret på enkelte av spørsmålene dine. Nei, jeg er absolutt ikke imot all regulering, og er selv jeger. Jeg er heller ikke imot regulering av ulv, bare i mot motivene som ligger bak i norsk ulvepolitikk. 

Gaupa er en mye mer effektiv jeger enn ulven, men det du sier stemmer ikke. Gaupa er like mye en opportunist som ulven, og den dreper gjerne flere dyr enn den trenger. At dyrene ikke blir liggende å pines er heller ikke sant: et raskt googlesøk ga en kilde på det. 

Dette er et fenomen som heter "surplus killing" og mange rovdyr dreper mer enn den kan ete i spesialtilfeller. I naturen så er dette som regel på vinteren når byttet er svakt og rovdyrene sterkere. Sauen er rett og slett et for enkelt bytte og både ulv, gaupe, jerv, ulv og ørn dreper ofte "for" mange av dem. Dyrene dør dog sjeldent forgjeves. Det bøddelen ikke spiser selv blir mat for andre. Som regel kommer rovdyret tilbake til byttene hvis den får muligheten til det. Det er et strengt prinsipp hos alle ville dyr at den energien som kan spares, den spares. 

Du må ikke forsvare eller forklare deg, men dette er en debatt-tråd. Det er naturlig av vi stiller spørsmål, kanskje spesielt kritiske, til hverandre. Jeg respekterer ditt ståsted, og kan til en viss grad forstå det. Det er ikke noen som kan si hva som er rett og galt, bare hva som er rett for seg. Jeg er litt opptatt av hva som ligger bak holdninger, spesielt når det kommer til ulv da dette er en hjertesak for meg. Så føler jeg ofte at såkalte ulvemotstandere ikke vil svare på enkelte spørsmål, og jeg undres veldig over det. 

Men... jeg lurer altså fremdeles på om du mener at alle rovdyr bør fjernes fra naturen? Du sier selv at gaupen har du ingenting i mot, selv om også den dreper og "piner" dyr. Den er forresten mye mer på harejakt enn ulven.

Sannheten er vel at alle rovdyr utsetter sine bytter for pine. Trist, men sant. Sånn er det bare. Forskjellen på ulv og gaupe er vel *trommevirvel* de økonomiske utfordringene ulven står får. Tilveksten på ulven er større = flere individer som rører på seg. Ulven vandrer lengre = ulven dukker oftere opp på nye områder. Kattdyrene etablerer gjerne revir rett ved mors revir = det er lettere å holde oversikt og kontroll over gaupestanden = mindre konflikter med mennesker. 

Jeg er bare vanvittig nysgjerrig på hva som ligger bak slike holdninger. Når det er sagt, så respekterer jeg dine holdninger og ditt ståsted. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så det å være «bevisst på» betyr ikke at man unngår det altså?

Det betyr at jeg alltid velger produkter som ikke har påført dyr skade og lidelser og gjør mitt beste for å finne informasjon om produktene jeg ønsker å kjøpe. Og unngår dem hvis produksjonen av dem har påført dyr lidelse ja. Hva mer ønsker du at jeg skal si rundt dette nå? Hva er det du vil bevise? Du svarer jo ikke på noe av det jeg spør deg om. Mener du at ulven ikke lider når den jaktes fra helikopter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kvalmeste med hele saken er at jegerene få timer etter de fikk tillatelse skyntet seg å drepe flere ulver før folk fikk sjanse til å reagere/stoppe det🤢

Anonymkode: a6e58...5c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rytz skrev (41 minutter siden):

Det er et spørsmål jeg aldri får svar på av mennesker som kaller ulven drapsmaskin. Jeg håper du kan gi meg et svar, for jeg er veldig nysgjerrig. 

Synes du da også at tiger, løve, røyskatt, hai, spekkhugger, falk, hauk, snømus, slanger, mår - ja, egentlig alle rovdyr - skal fjernes fra naturen? 

Dyrene du nevner her dreper når de er sultne. Ulven dreper masse sau uten å spise, og spiser ofte bare juret på dem uten å drepe dem først. Bonden må veldig ofte selv avlive dem. Merkelig at folk synes det er greit. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg. Synes det er en skam, og jeg blir flau av Norge. Men jeg og sliter med hvordan jeg skal vise at jeg bryr meg? 

Jeg er imot slakt av dyr = spiser ikke dyr. 
Jeg er imot hvaljakten = informerer folk og spiser ikke på resturanter som serverer hval. 

Men man kan jo ikke akkurat gjøre det på samme måte med ulv. Jeg bruker jo ikke produktene til bondene da, som er stor grunn til at ulven slaktes, men den sammenhengen drar jo ikke politikerene.

Jeg signerer de underskriftskampanjene jeg kommer over, men hva mer er det å gjøre? 

Anonymkode: a79e3...07a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dyrene du nevner her dreper når de er sultne. Ulven dreper masse sau uten å spise, og spiser ofte bare juret på dem uten å drepe dem først. Bonden må veldig ofte selv avlive dem. Merkelig at folk synes det er greit. 

Det er stort sett bjørnen som dreper og kun spiser juret. Surplus killing er absolutt noe som er vanlig når det kommer til sau, men det er også noe som alle de store rovdyrene gjør. Det er en stor utfordring og en vond realitet, men har ingenting med lystmord å gjøre - sau er som å plukke epler for en topp-predator. Å drepe en elg krever enorm energi fra en ulv / ulveflokk. Ulven og elgen er to arter som har sameksistert i mange tusen år, og således evolvert side om side. Rovdyr er opportunister og får de mulighet dreper de gjerne flere enn de trenger i ett måltid. Ulven er absolutt ikke alene om dette, men ulven er vel så vidt jeg vet på topp når det kommer til uttak av sau. 

Hundedyr er ikke de mest effektive jegerne, og utsetter nok bytte sitt for ekstra pine sammenlignet med enkelte andre dyr, kanskje spesielt kattedyr. Men, som jeg har skrevet tidligere så utsetter alle rovdyr sine bytter for pine. Er det slik at dere ønsker at kun de "verste" rovdyrene skal utryddes fra naturen da? Afrikanske villhunder er kanskje på topp når det gjelder pining av sine bytter. Skal de utryddes? Haien er ikke ukjent for å dele sine bytter i to, hvor feks selen blir liggende på stranden uten bakpart. Skal alle haier tas ut? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fordi ulven er en lystmorder som piner dyrene den dreper, og jeg synes det er fint å ikke ha ulv i min del av landet, og synes synd på de som får den tett innpå seg. Folk som mister hundene sine eller barn som møter den på hei til skolebussen. Jeg tror den må jaktes på så den forblir sky. Jeg hater at dyr dør, men jeg håper og tror den dør raskere enn byttet sitt. Jeg synes ulven er nydelig, men jeg er glad jeg ikke bor i ulveområde selv, og kan kose meg med hunden min løs i skogen uten å være redd for at den skal flekkes i biter av en ulv. 

Når jeg leser dette, så tenker jeg igjen at mennesker burde være bedre på å tilpasse seg naturen og dyrene enn det vi er. Fordi statistikk viser at ulver ikke går til angrep på mennesker uten videre. Og... skal vi virkelig ha en ulvestamme i Norge som er regulert inn til beinet, slik at de er syke og innavlet, fordi mennesker skal kose seg med hundene sine løse i skogen? Jeg tror det er nettopp slike tanker som vil føre til at mennesket til slutt greier å ødelegge all natur og utrydde nesten alle ville dyrearter. Snart må vi våkne opp og endre tankegangen vår.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kvalm, skuffet, trist, men jeg har også kapitulert. Jeg er ofte stolt av Norge, men aldri når det er snakk om ulv. Aner ikke hva jeg kan gjøre, politikerne gjør som de vil uansett. Skuffet over hvem som ble valgt. 

Anonymkode: 17a5e...f81

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn at ulven beveger på seg mer og mer ut av ulvesonen og tar mye sau. Har skjedd i hjemtraktene mine. Det er også mye mer ulv enn de regnet med.

Men dette temaet er ikke det jeg bryr meg mest om

Anonymkode: bc84d...463

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rytz skrev (3 minutter siden):

Jeg vil at balanse i økosystemet skal være ledende for norsk ulvepolitikk, ikke økonomi slik det er i dag. Når det er sagt er jeg helt for å ha områder hvor feks sau er prioritet, men jeg mener også at ulven bør få oppholde seg flere steder i landet. Jeg mener det bør tas mer hensyn til forskning, og at vi bør ha en mer bevisst tanke om hvilke dyr vi tar ut. Jeg ønsker at folket skal utdannes ytterligere om ulv slik at vi kan leve tettere på den uten å miste livskvalitet. Jeg har stor respekt for de som føler på dette, men jeg tror det har mye med uvitenhet å gjøre. Jeg har tross alt selv levd med husdyr i tjukkeste ulvesona. 

Anbefaler deg å faktisk lese innleggene mine, for der finner du svaret på enkelte av spørsmålene dine. Nei, jeg er absolutt ikke imot all regulering, og er selv jeger. Jeg er heller ikke imot regulering av ulv, bare i mot motivene som ligger bak i norsk ulvepolitikk. 

Gaupa er en mye mer effektiv jeger enn ulven, men det du sier stemmer ikke. Gaupa er like mye en opportunist som ulven, og den dreper gjerne flere dyr enn den trenger. At dyrene ikke blir liggende å pines er heller ikke sant: et raskt googlesøk ga en kilde på det. 

Dette er et fenomen som heter "surplus killing" og mange rovdyr dreper mer enn den kan ete i spesialtilfeller. I naturen så er dette som regel på vinteren når byttet er svakt og rovdyrene sterkere. Sauen er rett og slett et for enkelt bytte og både ulv, gaupe, jerv, ulv og ørn dreper ofte "for" mange av dem. Dyrene dør dog sjeldent forgjeves. Det bøddelen ikke spiser selv blir mat for andre. Som regel kommer rovdyret tilbake til byttene hvis den får muligheten til det. Det er et strengt prinsipp hos alle ville dyr at den energien som kan spares, den spares. 

Du må ikke forsvare eller forklare deg, men dette er en debatt-tråd. Det er naturlig av vi stiller spørsmål, kanskje spesielt kritiske, til hverandre. Jeg respekterer ditt ståsted, og kan til en viss grad forstå det. Det er ikke noen som kan si hva som er rett og galt, bare hva som er rett for seg. Jeg er litt opptatt av hva som ligger bak holdninger, spesielt når det kommer til ulv da dette er en hjertesak for meg. Så føler jeg ofte at såkalte ulvemotstandere ikke vil svare på enkelte spørsmål, og jeg undres veldig over det. 

Men... jeg lurer altså fremdeles på om du mener at alle rovdyr bør fjernes fra naturen? Du sier selv at gaupen har du ingenting i mot, selv om også den dreper og "piner" dyr. Den er forresten mye mer på harejakt enn ulven.

Sannheten er vel at alle rovdyr utsetter sine bytter for pine. Trist, men sant. Sånn er det bare. Forskjellen på ulv og gaupe er vel *trommevirvel* de økonomiske utfordringene ulven står får. Tilveksten på ulven er større = flere individer som rører på seg. Ulven vandrer lengre = ulven dukker oftere opp på nye områder. Kattdyrene etablerer gjerne revir rett ved mors revir = det er lettere å holde oversikt og kontroll over gaupestanden = mindre konflikter med mennesker. 

Jeg er bare vanvittig nysgjerrig på hva som ligger bak slike holdninger. Når det er sagt, så respekterer jeg dine holdninger og ditt ståsted. 

Det må være lov å snakke litt på generell basis.. For jeg er faktisk for å ha en rovdyrbestand.. I det store bildet er gaupa en mye mer "skånsom" jeger, selv om den også må reguleres.  Jeg mener ikke alle rovdyr må fjernes, men hvis en innser at regulering er nødvendig, så vil en jo ende opp med å måtte ta ut enda flere dyr i året enn nå hvis man har mange flere individer totalt sett. I mitt hode blir dette faktisk mer inhumant. Vi må bare innse at ulver og mennesker aldri har hatt noe godt naboskap. Det var derfor våre forfedre utryddet den fra faunaen. Skal vi reintrodusere ulven i stort antall så må folk som blir berørt av dette ha siste ordet. Ønsker de flere ulv så gjerne for meg, men vi veit jo at det er folk som har havnet i fengsel eller blitt bøtelagt for å ha skutt nærgående ulver... Dette er totalt uhørt for min del. Vi tvinger folk til å leve side om side med et potensielt farlig rovdyr. Jeg prøver å identifisere meg med disse folkene. Jeg tror ikke nødvendigvis de er i stor fare. Men det er den maktesløsheten de må føle over ha så lite å si over situasjonen andre har satt dem i. Er det noe man kan være sikker på når det kommer til rovdyr, så er det at de kan være uforutsigbare. Hadde jeg vært småbarnsforelder som bodde i nærheten av en ulveflokk, så hadde jeg vært temmelig stressa, og hadde i likhet med våre forfedre antakeligvis ikke vært særlig intressert i å "utdanne" meg i å leve tettere på disse dyrene. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skyt ulven for min del, stammen som er i Norge nå er innført og hører ikke til her.  Et maltraktert lam får ingen spalteplass men en skutt ulv skaper hysteri.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bryr meg veldig og hjertet mitt blør. Men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. Jeg stemte ikke på disse idiotene som har bestemt det da. Og har deltatt i demonstrasjoner tidligere.

Samme her. Jeg synes det er helt forferdelig. Er en jævla skam for Norge at vi dreper disse flotte dyrene. 

Anonymkode: be2bd...e39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg leser dette, så tenker jeg igjen at mennesker burde være bedre på å tilpasse seg naturen og dyrene enn det vi er. Fordi statistikk viser at ulver ikke går til angrep på mennesker uten videre. 

Den går ikke til angrep på mennesker nei, men den er lystmorder på husdyr og kjæledyr. Den tar ikke bare en sau her og der. Den dreper lett 15-20 uten å spise av dem. Å gjerde inne sauene er umulig, ulven kommer seg inn uansett. Den kan klatre opp det som skal være ulvesikkert gjerde. Om ikke ulven drepte alt den kom over, så skulle jeg såklart valgt å ta på båndet på hunden framfor at ulven ble drept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den går ikke til angrep på mennesker nei, men den er lystmorder på husdyr og kjæledyr. Den tar ikke bare en sau her og der. Den dreper lett 15-20 uten å spise av dem. Å gjerde inne sauene er umulig, ulven kommer seg inn uansett. Den kan klatre opp det som skal være ulvesikkert gjerde. Om ikke ulven drepte alt den kom over, så skulle jeg såklart valgt å ta på båndet på hunden framfor at ulven ble drept. 

Så kan jeg legge til at jeg var på ulvens "lag" før. Men har innsett at det er umulig å kombinere sau og ulv, og at ulven kan bli for nærgående. Ikke minst at den påfører ekstremt store lidelser hos andre dyr. Da er det greit den ikke er over hele landet, så lenge den ikke utryddes. Noen fylker har mer sau enn andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...