Gå til innhold

Navnet Vidkun

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Daria skrev (3 minutter siden):

Det ble spekulert litt etter 22. juli om bruken av navnet Anders ville bli påvirket, men eksperter som ble spurt mente at navnet er så vanlig og etablert, og har dermed allerede så mange assosiasjoner for de fleste, at det ville neppe ha så stor effekt.

Da navnet på 22. juli-terroristen ble offentliggjort, tenkte jeg at det var godt at han har et så vanlig navn så det ikke skaper problemer for dem som heter det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kniv & gaffel skrev (1 minutt siden):

Da navnet på 22. juli-terroristen ble offentliggjort, tenkte jeg at det var godt at han har et så vanlig navn så det ikke skaper problemer for dem som heter det samme. 

Nå ødelegger han jo for alle som heter Fjotolf…

Anonymkode: 06c69...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå ødelegger han jo for alle som heter Fjotolf…

Anonymkode: 06c69...fcf

Mange pleier vel referere til han som Fjottolf med to t-er, da…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Kniv & gaffel said:

Flere med etternavnet fikk jo noen problemer…

Vidkun er en nyere versjon av gammelnorsk víðkunnr som betyr berømt. Ja, det kan man jo si en av dem er.
Synes for øvrig det blir feil å hate et navn fordi én gjorde noe forferdelig for en liten evighet siden. For øvrig var ikke Vidkun Quisling den eneste. Er jo en skokk med folk som gjorde mye dritt. 

Mon tro hvor mange som har blitt kalt Josef opp gjennom siden krigen. Josef Mengele, dødsengelen fra Auschwitz, er jo for mange selve symbolet på holocaust og utryddelsen av seks millioner jøder. Det er folk i Tyskland med etternavnet Mengele. I Norge tør man ikke ta navnet igjen i bruk for hvem vet hva som kan skje da.

Anonymkode: 1c364...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte ikke det navnet før jeg visste hvem fyren var en gang. 

Anonymkode: 0bce6...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...