Gå til innhold

Navnet Vidkun

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slapp helt av, jeg har ikke tenkt å kalle hverken ungen, katten eller gullfisken det. Men hva syns dere egentlig om navnet Vidkun hvis dere ser bort i fra landsforræderen? Jeg syns egentlig det er et stilig og fint navn, bare synd landsforræderen har ødelagt det for alltid så det aldri kan brukes mer. Kanskje det kan brukes i år 3000, men jeg tviler sterkt. 

Anonymkode: 84d4b...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok det styggeste navnet jeg kan tenke meg faktisk. 

Anonymkode: 9be8f...5c5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidkun er jo et gammelt navn. Det virker litt stivt. Men hadde jeg reagert om noen het Vidkun Hansen? Nei, jeg tror ikke det. Det er først og fremst Quisling som for meg blir stående. Men vidkun er stivt.

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det faktisk. Det er et sterkt, norrønt og unikt navn. Synd det har blitt ødelagt.

Quisling er også et navn jeg liker. Heller ikke det navnet kan håpe på å bli tatt inn i varmen med det første, dessverre.

Anonymkode: cbf73...4a3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker det og hadde nok brukt det om ikke det hadde den historien ved seg. Skulle ønske Quisling het noe annet, mer vanlig..

Anonymkode: 81f11...e29

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Det kan umulig bli noe annet enn 👎
men historien har det med å blekne etter noen generasjoner.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg syns egentlig det er et stilig og fint navn, bare synd landsforræderen har ødelagt det for alltid så det aldri kan brukes mer. Kanskje det kan brukes i år 3000, men jeg tviler sterkt. 

Anonymkode: 84d4b...3c4

Litt kjapp googling gir meg 3 stykker som heter Vidkun OG er født etter krigen, så at det ikke kan brukes før år 3000 er vel å ta litt i…

Anonymkode: d9d14...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidkun er artig navn på en hund 😀

»Vidkun! VIDKUUUUUN!!!»

Har du to hunder kan du kalle den andre Adolf 😀

»Nei nei Vidkun og Adolf slutt med det der! SLUTT sier jeg!»

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke navnet i seg selv er noe fint.

Men jeg synes at det er litt rart at noen navn fra despoter og onde mennesker blir tabu og nærmest forbudt. Det er ingen som reagerer om man kaller barnet sitt Josef eller ivan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje prinsesse Ingrid Alexandras sønn får navn Vidkun?

Anonymkode: c9fc1...c05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Litt kjapp googling gir meg 3 stykker som heter Vidkun OG er født etter krigen, så at det ikke kan brukes før år 3000 er vel å ta litt i…

Anonymkode: d9d14...825

Jeg ser for meg at dette er snakk om folk som i voksen alder selv har bytta navn, og da har de sannsynligvis bytta fordi de er tilhenger av en eller annen tvilsom ideologi. Hvis jeg ikke tar helt feil, så vil ikke navnet bli godkjent på et nyfødt barn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C8H10N4O2 skrev (9 minutter siden):

Jeg ser for meg at dette er snakk om folk som i voksen alder selv har bytta navn, og da har de sannsynligvis bytta fordi de er tilhenger av en eller annen tvilsom ideologi. Hvis jeg ikke tar helt feil, så vil ikke navnet bli godkjent på et nyfødt barn.

Jo, Vidkun vil bli godkjent dersom noen ønsker å kalle barnet det.

Anonymkode: cbf73...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt umulig å se for seg noe annet enn Quisling når jeg hører det navnet. 

Anonymkode: 06c69...fcf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (14 timer siden):

Synes ikke navnet i seg selv er noe fint.

Men jeg synes at det er litt rart at noen navn fra despoter og onde mennesker blir tabu og nærmest forbudt. Det er ingen som reagerer om man kaller barnet sitt Josef eller ivan

Det henger ofte sammen med hvor vanlig navnet er fra før av. Det ble spekulert litt etter 22. juli om bruken av navnet Anders ville bli påvirket, men eksperter som ble spurt mente at navnet er så vanlig og etablert, og har dermed allerede så mange assosiasjoner for de fleste, at det ville neppe ha så stor effekt. Jeg husker også at det ble undret - med motsatt fortegn - etter OL på Lillehammer om man ville se en oppkallingstrend, først og fremst etter Johann Olav Koss, men da mente også navneforskerne at navnet var for vanlig, men at man antagelig ville sett en større effekt om det hadde vært Ådne Søndrål som var OL-kongen fordi navnet er mer uvanlig i utgangspunktet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker det, faktisk. Veldig synd det ikke kan brukes. 

Anonymkode: a21e0...8ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...