AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #41 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror ikke steforeldre er med på slik for gøy, men pga et ønske om å hjelpe best mulig. Foreldre kan åpenbart velge å ikke inkludere steforeldre. Men da kan de heller ikke forvente at steforeldre opptrer som om de hadde all info. Anonymkode: 5bd9f...690 Trenger virkelig en stemor å være på utredningen for å forstå et tiltak ? Nei. BUP utreder og stiller diagnoser, og PPT utarbeider tiltak og tilrettelegging. Er det god nok informasjon og tilrettelegging for skole og barnehage, så er det godt nok for stemor. Dette behovet for å være deltager i utredning er nok styrt av behov for å være like mye inkludert som barnets mor. Anonymkode: b43a4...9d2 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #42 Skrevet 18. februar 2022 Jeg er stemor til en ung voksen med særskilte behov og div diagnoser både fysisk og kognitivt. Jeg har ingen selvstendig RETT til å være med, men far og jeg har spurt både mor og barnet selv om det er greit at jeg er med. Så da barnet med foresatte fikk et opphold med opplæring innenfor medfødt sjelden genfeil på Frambu senter for sjeldne diagnoser, ble jeg med sammen med barnet og far; mor var nemlig ikke interessert i oppholdet. Jeg har også vært med til PPT for å svare på spørreskjema om funksjonsnivå ifbm med diagnose, og gjennomgang for å få innsikt i hvordan vi best kan hjelpe og forstå barnet. Senere ble det videre utredninger hos BUP/habiliteringsteam, og jeg fikk fortsatt være med. Både mor, far og behandler fant det verdifullt at også jeg svarte på kartleggingsspørsmål , fordi jeg så endel ting litt utenfra. Barnet er nå myndig, og har selv lagt meg til som en som har innsyn i papirer og deltaker på møter i ansvarsgruppen hennes. Som sagt har jeg ALLTID først spurt mor og barnet om det er ok at jeg er med, og i enkelte tilfeller har jeg valgt å la være å bli med. Jeg har vært-og er - en stabil omsorgsperson i livet til en ung voksen som vil trenge mye støtte også framover. Det er til barnets beste å ha flest mulig støttespillere rundt seg, og jeg ville funnet det vanskelig å fylle den rollen hvis jeg alltid ble avskåret fra å delta på ting som gjelder barnets helse/funksjonsnivå. I noen tilfeller kan biologisk forelder gii referat og oppdatere steforeldre, men enkelte ganger er det viktig og etter mitt syn bedt at også steforeldre får bidra inn på møter. Hvis din venn syns det er vanskelig å ha med steforelder, går det jo an å være åpen om at man nå i starten IKKE ønsker det, men at det er aktuelt på koble vedkommende på etterhvert? Anonymkode: cd1fb...202 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #43 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror ikke steforeldre er med på slik for gøy, men pga et ønske om å hjelpe best mulig. Foreldre kan åpenbart velge å ikke inkludere steforeldre. Men da kan de heller ikke forvente at steforeldre opptrer som om de hadde all info. Anonymkode: 5bd9f...690 Klarer ikke foreldrene å videreformidle infoen til partneren sin? Og er det snakk om utredning og spørreskjema, så klarer vel far/mor å svare uten bonusforeldres hjelp? Skjønt, i min eks sitt tilfelle så tror jeg samboeren hans tar seg mye av ungene våre der i huset, så det hadde gjerne vært bedre om jeg og hun hadde vært på de møtene når det gjaldt spørsmål om nåtid ihvertfall 🙄 Anonymkode: 9532e...c9c 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #44 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette er en sak mellom barn og foreldre. Om den ene foreldren ikke ønsker en tredjepart med på slike møter skal det aksepteres. barnet har personvern, bup bryter taushetsplikt ved å informere bonus foreldre om barnets vansker Anonymkode: 2672d...ff5 Det er helt riktig, og i den ene saken her hvor bup tydeligvis ikke har lever elektroniske papirer til biologisk far, men bonus far isteden - vel, da kan barnet det gjelder få en erstatning hvis hen ikke er myndig eller har godkjent dette. Anonymkode: ac406...395 1
Gjest supernova_87 Skrevet 18. februar 2022 #45 Skrevet 18. februar 2022 Jeg synes det er sprøtt at man tenker at barn skal ha personvern overfor en bonusforelder som skal elske det som sitt eget, være med på å oppdra det og bidra til at det blir robust i møte med livet. Synes også det er sprøtt å tenke at dersom bonusforelder er med på alt dette at det ikke skal få mulighet til forståelse for barnet, samt at barnet ser at dette er en person som bryr seg og ønsker å delta. Alt for mange barn har for få voksne i sitt liv som bryr seg. Dersom det handler om at bonusforelder er skadelig for barnet så er kanskje familievernkontoret et bedre sted å ta opp disse tingene?
tirben Skrevet 18. februar 2022 #46 Skrevet 18. februar 2022 Rainstorm skrev (29 minutter siden): Jeg synes det er sprøtt at man tenker at barn skal ha personvern overfor en bonusforelder som skal elske det som sitt eget, være med på å oppdra det og bidra til at det blir robust i møte med livet. Synes også det er sprøtt å tenke at dersom bonusforelder er med på alt dette at det ikke skal få mulighet til forståelse for barnet, samt at barnet ser at dette er en person som bryr seg og ønsker å delta. Alt for mange barn har for få voksne i sitt liv som bryr seg. Dersom det handler om at bonusforelder er skadelig for barnet så er kanskje familievernkontoret et bedre sted å ta opp disse tingene? Det handler ikke om at bonusforeldre er skadelig for barnet, men jus. Det er nå en gang slik at barnets personopplysninger følger foreldre. Foreldre er de som har foreldreansvar for barnet. For at offentlige etater skal kunne gi opplysninger om et barn, følger man hvem som er registrert med foreldreansvar. Dette er en grei regel å forholde seg til. I dag er det mange foreldre som flytter sammen med kjæresten og er steforelder en stund, før det blir slutt. Etter en stund er det kanskje en ny kjæreste, samboer, ektefelle. Det ville vært vanskelig for offentlige etater å forholde seg til andre partnere enn foreldre, så derfor er det riktig å stille som kriterium at man må ha foreldreansvar. 3
Gjest supernova_87 Skrevet 18. februar 2022 #47 Skrevet 18. februar 2022 tirben skrev (2 minutter siden): Det handler ikke om at bonusforeldre er skadelig for barnet, men jus. Det er nå en gang slik at barnets personopplysninger følger foreldre. Foreldre er de som har foreldreansvar for barnet. For at offentlige etater skal kunne gi opplysninger om et barn, følger man hvem som er registrert med foreldreansvar. Dette er en grei regel å forholde seg til. I dag er det mange foreldre som flytter sammen med kjæresten og er steforelder en stund, før det blir slutt. Etter en stund er det kanskje en ny kjæreste, samboer, ektefelle. Det ville vært vanskelig for offentlige etater å forholde seg til andre partnere enn foreldre, så derfor er det riktig å stille som kriterium at man må ha foreldreansvar. Takk for informasjon. Jeg tenkte mest på den forelderen i HI som ikke ønsker at bonusforeldre som kan være en nyttig ressurs for barnet ikke skal kunne delta og få viktig informasjon som barnet kan ha nytte av.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #48 Skrevet 18. februar 2022 Rainstorm skrev (2 minutter siden): Takk for informasjon. Jeg tenkte mest på den forelderen i HI som ikke ønsker at bonusforeldre som kan være en nyttig ressurs for barnet ikke skal kunne delta og få viktig informasjon som barnet kan ha nytte av. Det er ikke det det er snakk om. Greit å ikke lese så mye negativt ut av det og lese HI en gang til. Hva vet du om at det ikke ønskes at steforeldre skal være en nyttig ressurs? Det er snakk om personlige opplysninger og traumer som vedkommende ikke er interessert i å dele med mange tilhørere. Det er ikke hemmelig for steforeldre, men det er noen med å kunne sitte der uten for mye innblanding. For meg så skulle det bare mangle at det bare er foreldrene til stede hvis et er ønskelig for en part. Forstår ikke hvorfor noen virker å ha problemer med det. Jeg hadde ikke hatt problem med å respektere ønskene til foreldrene. Men nå har vi fått gode svar i tråden og takker mye for det. Anonymkode: c87b3...682 2
Gjest supernova_87 Skrevet 18. februar 2022 #49 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke det det er snakk om. Greit å ikke lese så mye negativt ut av det og lese HI en gang til. Hva vet du om at det ikke ønskes at steforeldre skal være en nyttig ressurs? Det er snakk om personlige opplysninger og traumer som vedkommende ikke er interessert i å dele med mange tilhørere. Det er ikke hemmelig for steforeldre, men det er noen med å kunne sitte der uten for mye innblanding. For meg så skulle det bare mangle at det bare er foreldrene til stede hvis et er ønskelig for en part. Forstår ikke hvorfor noen virker å ha problemer med det. Jeg hadde ikke hatt problem med å respektere ønskene til foreldrene. Men nå har vi fått gode svar i tråden og takker mye for det. Anonymkode: c87b3...682 Jeg svarte på HI, der stod det ingenting om dette. Og jeg har heller ikke skrevet halvparten av det du beskriver i dette innlegget. Jeg er helt enig med deg, dersom en forelder av personlige årsaker som opplysninger om egne traumer o.l. ikke ønsker en annen der så burde man ha et så godt samarbeid at dette respekteres, uavhengig av loven. Så bra at dere har fått gode svar som kan være nyttige for dere. 😊
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #50 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Syns at noe skal bare mor og far gjøre. det betyr ikke at bonusforeldre ikke blir informert, men ærlig talt da? Har du med deg ny ektefelle som støtte for DEG? Eller barnet? Klarer du ikke fortelle hva bup/ppt sa selv til ektefellen din? Anonymkode: e9316...93b Handler da vek ikke om å ikke klare å fortelle .. Anonymkode: b23f8...779
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #51 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vent. Sendte de samme skjema ett til deg og ett til bonus? Eller sendte de ett til barnets far og ett til bonus? Uansett høres det galt ut og det må ha skjedd en misforståelse tenker jeg. Anonymkode: 66f69...29a De sendte ett skjema til meg, ett skjema til bonusfar og ett skjema til skolen. Ingen til far. ikke noe misforståelse her. Jeg måtte videreformidle bonuspappa sitt personnummer for at de kunne sende skjema. Far som har samvær få ganger i året, og da er det kun «fest og moro», ikke noe rutiner kan ikke svare på hvordan barnet har det i det daglige eller hvordan barnet reagerer i forskjellige situasjoner. Det hadde ikke samsvart med virkeligheten. Anonymkode: e1906...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #52 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): De sendte ett skjema til meg, ett skjema til bonusfar og ett skjema til skolen. Ingen til far. ikke noe misforståelse her. Jeg måtte videreformidle bonuspappa sitt personnummer for at de kunne sende skjema. Far som har samvær få ganger i året, og da er det kun «fest og moro», ikke noe rutiner kan ikke svare på hvordan barnet har det i det daglige eller hvordan barnet reagerer i forskjellige situasjoner. Det hadde ikke samsvart med virkeligheten. Anonymkode: e1906...cbd Gå ut i fra at barnefar ikke har foreldreansvar. Hvis bare du har foreldreansvar så kan du bestemme uten at far trenger å samtykke. Anonymkode: c87b3...682 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #53 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Gå ut i fra at barnefar ikke har foreldreansvar. Hvis bare du har foreldreansvar så kan du bestemme uten at far trenger å samtykke. Anonymkode: c87b3...682 Far har foreldreansvar Anonymkode: e1906...cbd
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #54 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Far har foreldreansvar Anonymkode: e1906...cbd Da har vel far gitt samtykke ellers så gjør BUP noe ulovlig etter loven. Anonymkode: c87b3...682 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #55 Skrevet 18. februar 2022 Jeg jobber i PPT og her er det alltid biologisk foreldre vi forholder oss til, uavhengig av hvor mye de ser barnet. Kun hvis de er fradømt foreldreansvaret kan vi la være, men det er svært sjeldent, og vi krevervsåfall dokumentasjon. Alt av skjema som skal fylles ut, møter, rapporter osv går til biologisk foreldre. Har ikke opplevd at stemor/far vil delta, men om det hadde vært ønskelig hadde jeg spurte biomor/far om lov. Anonymkode: db99a...ad2 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå